_____WYK.doc

(228 KB) Pobierz

 

 

                            Wykłady 1 – PSYCHOLOGIA I ZDROWY ROZSĄDEK

 

              Różne odmiany psychologii:

- psychologia zdrowego rozsądku – ( psychologia potoczna) – osobiste przekonania jacy są ludzie, jak widzą świat, to osobiste uogólnienie świata.

- psychologia humanistyczna- co jest lepsze, co warto i dlaczego, rekomendacja np. myślenie pozytywne jest lepsze od negatywnego.

- psychologia naukowa – co jest jak jest i dlaczego  jest takie z naciskiem na regularność o powtarzalność zjawisk.

 

              Psychologia i zdrowy rozsądek

Garth Fletcher ( 1984) – w obrębie psychologii potocznej obecne są 3 rodzaje przekonań:

              - powszechnie przyjmowane założenia co do natury świata, że istnieje, że reguły funkcjonowania są trwałe, że każdego dnia jesteśmy tą samą osobą itp.

              - zbiór maksym, przypowieści, przysłów i reguł ( nie mów hop, do póki nie przeskoczysz).

              - rozpowszechniony sposób myślenia  o świecie (swój lepszy niż obcy, świat jest lub nie jest sprawiedliwy).

 

              Przykłady potocznych przekonań psychologicznych:

- jakie cechy posiada człowiek posiadający duże zdolności – jest leniwy

- jakie cechy posiada człowiek mało zdolny – jest pracowity

              Zdolne jest leniwe

              Tępe jest pracowite

              Leniwe jest zdolne

              Pracowite jest tępe

A.    Szmajke – „nie mów nauczycielowi, że jesteś pracowity”.

 

- uroda i inteligencja (pomiary jawne vs pomiary ukryte – wykluczają się w świetle potocznego przekonania.)

- uroda i pracowitość

- uroda i dobry charakter ( Dion, Brescheid, Walster).

- uroda i lepsze traktowanie ( wyroki z Steward 1980).

 

              Którym osobą częściej (chętniej) spełniamy prośbę o datek?

- to mechanizm powszechny, ukryte przekonania, mamy go w podświadomości

- czy jest coś dobre a niedobre

 

Są wartościujące o naturze ludzkiej

 

 

 

 

 

 

 

 

Przesunięcie ku negatywności jest jedną z cech w Polsce.

              Cechy potocznych przekonań:

- kategoryczne – błąd powszechnej zgodności, ja tu zawsze skręcam, im bardziej jesteśmy do czegoś przekonani tym bardziej wierzymy, że inni myślą podobnie.

- pewność – ponad wszelką wątpliwość wiem

- skrajność – brak środka, jest za a nawet przeciw – myślenie dogmatyczne.

- aprzyczynowe – przesądy – sznurówki matematyka

- wewnętrznie sprzeczne – ludzi są źli ja jestem dobry.

 

              Psychologia a zdrowy rozsądek

Formy nie zgodności ze zdrowym rozsądkiem

1.      wszyscy wiedzą, ze jest inaczej – np. mechanizmy zbudowane na rywalizacji nie są dobre choć wszyscy uważają, że są bardziej produktywne

- eksperyment nad kłamstwem – Festingera

- paradygmat grupy minimalnej – Tajfel

- oceny grupy własnej są wyższe niż obcej

- rywalizacja – licytacja dolara – Teger

 

     2.  efekty paradoksalne

- odwrócone placebo ( Nissbett i Storms) – eksperyment o bezsenności

-  terapia zaburzeń seksu – lęk jest źródłem dysfunkcji, zależność między lękiem i dystansu.

 

3.      2 tendencje wykluczające się :

- podatki i ulgi podatkowe – Tyszko i Sokołowska

- demokracja i państwo opiekuńcze – Reykowski

 

4.      brak związku między zachowaniami i wartościami czy deklaracjami

- posłuszeństwo – Miligram

- uczciwość i fałszywe zeznania – Łukaszewski

Ludzie rezygnują ze swych wartości dla dobrej pokusy

 

5.      zachowania nieuzasadnione

- kobiety w gniewie

- huśtawka emocjonalna – Doliński

- bezmyślność –listy – Langer

 

6.      działania sprzeczne z własnym interesem.

- uzależnienia – Baumeister

- samoutrudnianie – Doliński i Szmajke

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            WYKŁAD 2 – GRANICE PSYCHOLOGICZNEGO POZNANIA

 

              Czy człowieka można poznać?

              Czy można poznać samego siebie?

- od razu wiedziałem, że kanciarz- osoby oszukane wiedzą po oszustwie, że to było oszustwo, ale nie przed

- nie rozumiem o co ludziom chodzi

- wystarczy, że spojrzę i już wiem

- dlaczego ja to zrobiłem.

- wiertarka profesora P.  (mieszkał w dużym domu gdzie ciągle były jakieś remonty pewnego razu on sam wiercił i sąsiadka go na tym przyłapała i był dla niej chamem – wyjaśnione tego rodzaju reakcji emocji i tolerancji.)

 

2.      Hanna Brycz w badaniach trafność spostrzegania błędów w zachowaniu.

 

 

 

 

 

 

3.      czy człowieka można poznać?

Czy można poznać samego siebie?

A jeśli tak to w jaki sposób?

              - odpowiedz będąca przejawem poznawczego pesymizmu. Nie, nie można poznać drugiego człowieka. Człowiek (jako jednostka i gatunek) nigdy nie zostanie poznany. Brak jest bowiem odpowiednich narzędzi.

              - optymizm – człowieka można poznać. Optymizm ten ma różną intensywność.

              - wersja optymizmu poznawczego – nie ma potrzeby i nie warto poznawać człowieka, można natomiast i to wystarczy, poznać jego zachowanie. Zmiana akcentu z osoby na zachowanie.

 

   4.wychodzenie poza dane obserwacyjne.

* Dwa poziomy obserwacji

              - fizyczne właściwości obiektu – człowiek rzeczy

              - fizyczne właściwości zachowania – po czym poznaje męża

( tylko to możemy zobaczyć z perspektywy fizycznej.)

 

* 3 poziomy poza obserwacyjne :

- emocje, przeżycia, ustosunkowania

- cechy wewnętrzne, trwałe właściwości

- funkcje lub sens zachowania.

 

    5. co to znaczy poznać?

- wiedzieć co on robi – wiedzieć co przeżywa

- rozumieć dlaczego tak się dzieje, po co on to robi

- trafnie przewidzieć, co on zrobi, szczególnie w sytuacji nowej i złożonej

- szacowanie prawdopodobieństwa

 

   6. poznanie w koncepcji Augusta Flammer

* poziom 1 – występowanie zdarzeń

              - pewne rzeczy się zdarzają – bywa że pada deszcz

              - coś występuje – na skrzyżowaniu są światła

              - coś jest obserwowane pod pewnymi warunkami – gwiazdy są widoczne na niebie, ale tylko w pogodną noc, nie widać ich w dzień.

* poziom 2 – przyczynowość – schemat przyczynowy – „doświadczam, że pewne zachowania (czynności), powodują pewne konsekwencje”

              - wyodrębnienie 2 elementów i relacji przyczynowej.

* poziom 3 – rozróżnienie między wewnętrznymi a zewnętrznymi, umiejscowienie źródła kontroli

              - ja mam na coś wpływ

              - ja nie mam kontroli ( na burze)

              - ustalenie związku między zachowaniem a konsekwencjami

              - wiedza o swoich możliwościach

* poziom 4 – świadoma ocena przyczynowości regularne

              - ilekroć będę płakać, tyle razy ktoś mnie pocieszy

              - regularne częste doświadczenie, które stanowią o przewidywaniach

* poziom 5 – przekonanie o kontroli jako pewnej trwałej własności osobowości

              - wiem, że ktoś posiada cechy, które pociągają za sobą odpowiednie skutki

 

7.      Edwina Goffmana -  koncepcja teatru życia codziennego

- obserwator obserwuje aktora, a aktor  obserwatora

- każdy jest obserwatorem i aktorem

- interakcje 2 osób to interakcja 2 aktorów i 2 obserwatorów

- aktor kieruje się własnymi regułami a obserwator własnymi regułami obserwacji

- aktor

- rekwizyty

- widzowie

- scenariusz

- improwizacja

 

8.      aktor nie wszystko chce pokazać

- konformizm (eksperyment Ascha – podzielanie zdania grupy).

- potrzeba społecznej aprobaty – są 2 formy

              * spełnienie oczekiwań innych

              * kierowaniem wrażeniem (autoprezentacja), zwykle choć nie zawsze ukrywanie wad.

 

IGNORANCJA – pokazywanie zalet drugiej osoby, z którą się rozmawia. Jest to pewien sposób podlizywania się.

 

ADONIZACJA- akcentowaniu, podkreślaniu własnej atrakcyjności ( pokazywanie atrakcyjności cielesnej).

 

9.      aktor nie wszystko może pokazać

- pełnione role

- scenariusz (Schank i Abelson).

- naturalna zmienność zachowania np. z doświadczenia emocji (jedna emocja na raz)

- ograniczenia i przyzwolenia sytuacyjne (badania Frasera)

- brak odpowiednich kompetencji społecznych ( psychopatia, aleksytymia)

ALEKSYTYMIA – Ne jest w stanie powiedzieć jakie przeżywa emocje

 

10.  obserwator nie wszystko potrafi zobaczyć

- dystrybucja zasobów ( Kanfer)

              Eksperyment – nad wytrwałością (trudne zadanie a dystraktory)

- wyczerpanie zasobów poznawczych

- nastawienia i oczekiwania

 

11.  Roy Baumeister – tłumienie emocji

 

12.  inne źródła deformacji

- pochopne nadawanie sensu

- strategie konfirmacyjne (unikanie informacji zaprzeczających

- nastrój obserwatora

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            WYKŁAD 3 – RÓŻNE ŚWIATY, RÓŻNE FORMY ISTNIENIA

                                                        RÓŻNE ROLE

 

              Zachowania, stany, cechy człowieka można zrozumieć dopiero w wtedy, gdy uwzględni się interakcje – „ jednostka otoczenie

- wiele płaszczyzn interakcji

- żyjemy w świecie społecznym

- żyjemy w świecie idei (wytworów umysłu)

 

              Świat rzeczy

- martwa, żywa przyroda

- wytwory materialne

- nośniki informacji

- rzeczy najcenniejsze, wyjątkowe, święte

 

              Świat społeczny

- ludzie

- organizacja i instytucje

- społeczne wydarzenia

- bliscy nam ludzie

 

              Trzy kręgi dostępu

- obszar intymności – zmniejszenie zaufania, gdy wkraczamy w strefę intymności

- obszar prywatności

- obszar publiczności

 

              Świat idei

- kultura niematerialna – nauka, literatura, muzyka, taniec

- wierzenia i religie

- systemy polityczne

- przesądy

 

              Dwie strony kultury

- konstruktywna

- destruktywna

 

              Czym dla człowieka jest środowisko?

- miejscem życia

- kontekstem aktywności

- źródłem bodźców i pobudzenia – deprywacja

- źródło nagród i kar

- źródło wymagań

- wsparcie społeczne

- przesłanka zaspokajająca potrzeby

 

              3 aspekty analizy środowiska

1. psychologiczny

              - czy jest ważne czy błahe?

              - czy jest dobre czy złe?

2. pragmatyczny

              - do czego można użyć, do czego wykorzystać?

3. estetyczny

              - czy jest ładne czy brzydkie?

 

              Relacje w jakich pozostajemy ze środowiskiem:

- uczucia – lubimy, kochamy, martwimy się, cierpimy

- wymiany – usługi, wiadomości, towary i pieniądze

- instrumentalny- używanie do zaspokojenia własnych egoistycznych interesów- do czego się przydaje, do czego można użyć

 

              Rola człowieka

- agent zmiany, sprawca

- obserwator niezaangażowany

- biorca

              Korzyści

              Konsekwencji negatywnych

 

              Hasła zadowolenia z otoczenia ( Sundstorn 1994) 

- zwiększenie dystansu społecznego (wskaźnik atrakcyjności – Mathews)

 

              Hałas dystans

- wzrost prawdopodobieństwa zachowań agresywnych, gdy wcześniej wzbudzony jest gniew np. Cohen i Spocepan

- pomaganie w potrzebie – Mathews i Canon

 

 

 

 

 

 

              Temperatura zachowania społecznego:

Wraz ze wzrostem temperatury otoczenia;

- rośnie liczba wezwań policji – Cohen

- rośnie liczba gwałtownych przestępstw , a także gwałtów – Rotton

- większa jest liczba agresywnych fauli w lidze baseballowej – Reifman

 

              Zagęszczenie a zachowania społeczne – Baron

 

 

 

 

 

              Podsumowanie

- cechy i stany i zachowania człowieka nie mogą być interpretowane z pominięciem kontekstu

- im bardziej złożone środowisko, tym większe prawdopodobieństwo konfliktu, wymagań, dążeń

- wiele wyznaczników ludzkiego działania, działa poza świadomością ludzi.

 

 

                            WYKŁAD 4 – ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin