KONSPEKT GODZINNYCH ZAJĘĆ.docx

(110 KB) Pobierz

 

KONSPEKT GODZINNYCH ZAJĘĆ

Z GRUPĄ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

MAJĄCYCH TRUDNOŚCI Z WYODRĘBNIANIEM RÓŻNIC, ANALIZĄ,

SYNTEZĄ, ROZWIJANIEM PRAWIDŁOWYCH POJĘĆ ORAZ

SPOSTRZEGANIEM.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                  WSEIII

Tomaszewska Karolina

Metodyka pracy wychowawczo-dydaktycznej w placówkach wychowania przedszkolnego, w odróżnieniu od metodyki poszczególnych przedmiotów nauczania w szkole, zawiera bardzo zróżnicowana problematykę, odpowiadającą treściom programu i wskazującą możliwie najlepsze sposoby ich realizacji.

Obejmuje ona zagadnienia zaczerpnięte z różnych dziedzin wiedzy, niejednokrotnie dość od siebie odległych.

Nauczycielka przedszkola, aby mogła dobrze zrozumieć powierzone sobie dziecko, poznać jego potrzeby fizyczne i psychiczne, a następnie prawidłowo kierować procesem rozwoju każdego wychowanka, musi dobrze znać higienę, fizjologię, psychologię i pedagogikę.                                          Ukażą one istotne cechy i uwarunkowania rozwojowe małego wychowanka, pozwolą dobrać najlepsze sposoby wyzwalania jego różnorodnej aktywności, rozwijania zainteresowań, stworzenia warunków zdrowego i radosnego rozwoju.

Znajomość specyfiki myślenia i mowy dziecka w wieku 3-6 lat ułatwi nauczycielce przybliżenie wychowankom złożonych zjawisk życia społecznego, przyrody i techniki, kształtowanie pojęć matematycznych, rozpoczęcia nauki czytania.

Poznanie potrzeb społecznych dziecka pozwoli w prawidłowy sposób kierować każdym wychowankiem jako członkiem małej zbiorowości przedszkolnej, kształtować właściwe postawy potrzebne w życiu społecznym w przyszłości.

 

Schemat konspektu

1.      Cele prowadzenia zajęć

·         Aktywizowanie myślenia dzieci, rozwijanie podstawowych procesów umysłowych, jak porównywanie, analiza i synteza, wnioskowanie, uogólnianie, abstrahowanie.

·         Dostarczanie, wzbogacanie i uściślanie wiadomości o życiu społecznym, przyrodzie i technice oraz kształtowanie prawidłowych pojęć.

·         Rozwijanie wyobraźni twórczej, inicjatywy i pomysłowości oraz umiejętności wyrażania ich w dostępnych formach ekspresji.

·         Kształtowanie postaw społeczno-moralnych –uczenie umiejętności współżycie i współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi, rozwijanie życzliwości, sympatii, szacunku dla ludzi oraz kształtowanie właściwego stosunku do przyrody.

·         Kształtowanie mowy dzieci i poprawności wymowy, wzbogacanie i uściślanie słownika, wyrabianie umiejętności poprawnego budowania zdań, swobodnego i logicznego wypowiadania się.

·         Przyswajanie elementarnej umiejętności czytania i przygotowane do nauki pisania.

·         Wyrabianie lub doskonalenie już posiadanych sprawności, umiejętności i nawyków ze wszystkich dziedzin wychowania.

·         Rozwijanie postawy estetycznej- zdolności odczuwania piękna i potrzeby obcowania z nim.

·         Rozwijanie zamiłowań indywidualnych.

 

2.      Formy pracy z dziećmi

·         Zabawa

Ø      Manipulacyjna- ważny czynnik rozwoju umysłowego dziecka, w zabawach tych dziecko kieruje się własnym zainteresowaniem, bez udziału dorosłych. Wychowuje się i uczy samodzielnie i samorzutnie.

Ø      Konstrukcyjna- to tworzenie „dzieła”  z dowolnego materiału np. budowanie z klocków

Ø      Tematyczna- dziecko naśladuje to, co zaobserwowało , poznało i przeżyło.

Ø      Dydaktyczna-są formą organizowanej działalności dziecięcej, w której w formie zabawy stawiamy przed dzieckiem jakieś zadanie do rozwiązania.

Ø      Ruchowa- zaspokajanie potrzeby ruchu, poprzez różne zabawy.

·         Zajęcia

Ø      Każde zajęcie jest formą działalności dzieci zorganizowaną z inicjatywy nauczycielki i przez cały czas trwania bezpośrednio przez nią kierowane

Ø      Zajęcie ma zawsze zaplanowany przebieg przez nauczycielkę, w większości jednakowy dla wszystkich dzieci, które biorą w nim udział.

Ø      W każdym zajęciu istnieje określony cel, do którego zrealizowania nauczycielka konsekwentnie zmierza.

·         Praca dzieci

Ø      Przebiega celowo, dąży planowo do wyniku końcowego, przy czym cel końcowy jest dla działania determinujący i określający jego rodzaj. Istotą rzeczy w pracy jest  wynik działania.

·         Spacery i wycieczki

Ø      Dziecko to, co ma poznać powinno zobaczyć, gdyż proces kształtowania pojęć u dzieci zależne jest od poznawania zjawisk czy przedmiotów w drodze bezpośredniego kontaktu.

·         Uroczystości w przedszkolu

Ø      Wychowanie społeczne kształtowanie postawy zaangażowanego członka społeczeństwa wymaga aby już od wczesnych lat włączać dziecko w nurt życia narodu.

 

 

 

3.      Propozycja przebiegu zajęć

 

ü      Zadanie 1 

Porządkowanie elementów według wzrastającej lub malejącej wielkości(zał.1)

Rodzaj działania: praca indywidualna

Cel: operacje analizy(rozkładanie), syntezy(składanie), porównywanie wielkości elementów.

Efekt: udoskonalenie operacji analizy i syntezy, umiejętność porównywania wielkości elementów

instrukcja:

kubeczki rozłóż na całej powierzchni stołu. Ułóż z nich wierze, układając od największego do najmniejszego. Po zbudowanie wierzy złóż kubeczki z powrotem.

Czas trwania: 10min

 

ü      Zadanie 2

Odgadywanie nazw przedmiotów, rzeczy, osób na podstawie wymienionych cech(zał.2)

Rodzaj działania: praca grupowa

Cel:  usprawnianie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej

Efekt: dziecko potrafi wskazać i nazwać przedmiot opisany przez wychowawcę, umiejętność pracy z grupą

Instrukcja:

Nauczycielka rozwiesza na tablicy obrazki przedmiotów, rzeczy, osób, następnie wymienia cechy danej rzeczy, dziecko odgaduje co opisała nauczycielka.

Czas trwania 15min

 

ü      Zadanie 3

Tworzenie zbiorów(zał.3)

Rodzaj działania: praca grupowa

Cel: usprawnianie percepcji wzrokowo-ruchowej, wzrokowo-słuchowej

Efekt: dzieci potrafią porównać przedmioty, wyodrębnić cechy.

Instrukcja:

Dzieci siadają na dywanie. Wychowawczyni prosi, żeby dzieci poszukały jak najwięcej lalek i powrzucały je do dużego czerwonego kosza. Następnie dzieci dzielą wszystkie znalezione lalki na duże i małe. Kolejnym zadaniem dzieci będzie podzielenie lalek na plastikowe, gumowe i materiałowe. Stopniowanie trudności.

Czas trwania: 20min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

FISHER PRICE - Kubki do układania - 75601

 

Załącznik nr 2            

Przykładowe zagadki i obrazki

·         ma dużo ząbków i czesze włosy?                           

·         pilnuje domu i często mieszka w budzie?     

·         Ma piękną grzywę i ostre kły, zwą go królem zwierząt, czasem bywa zły.

·         To kolor liści i trawy, czy już odpowiedź mamy?

·         Kolorowe, pachnące, w ogrodzie i na łące, chętnie je zbieramy na bukiet dla mamy.

·         Mieszka w małej tubce, w paseczki lub biała. Będzie wraz z szczoteczką o Twe ząbki dbała.

·         Choć to nie rolnik, lecz rolę ma. Często w teatrze lub w filmie gra.

·         Jaki kolor światła pozwala nam przejść przez jezdnię?

·         Kiedy świeci słońce, smutny stoi w kącie. Ale gdy na deszcz się zbiera, to na spacer go zabierasz.

·         Ma długą, szyję, aż do nieba i lubi zjadać liście z drzewa.

http://www.amora.pl/images/TC1154_8307_min_4b393db57f413.jpg        http://www.chip.pl/img-galerie/natura/przyroda-7/pies-sennik-sen-tlumaczenie-interpretacja-snu-pies.jpg/large_pies-sennik-sen-tlumaczenie-interpretacja-snu-pies.jpg               http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQtPvb4rWYRKzkzxAAHWL1-BS6_NqEWZWnyofrJJmG9EPR70SA&t=1&usg=__WF4lXYzwjFD11amZs7bJk2yovxs=           http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ0CigixdkQb-wmfh2zCk7pYQ21eZ8kDBbOa2q-c3gdJtOLMBU&t=1&usg=___w5N_ZIaozX2rzbK52QUoVlhtYc=    http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:n-a_uL0I3KxA-M:b http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT9vIxgB7lDKTojCRwOIyCBB1PbRLE1P3k-lg5wIEA4VCXQxtc&t=1&usg=__9vJyuiQFNlg8zVRrUySUu9fVeaU=

 

Załącznik nr 3

Grupy lalek

 

    Gumowe                                                 plastikowe                                           materiałowe

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS717f2VViCu0dQeb8eMw5AigRlMztOIXKOqQc5szRlKqXm_bc&t=1&usg=__MyJ5Hy4jqrlzR5vRwM-sJstyz5A=                           http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR-5e9FvYJZeN2owHX6NgIjtB62Xgdb9upkDN5jlomOyZW2f7A&t=1&usg=__CMzjRmDjbCLomK49fUWOBZ54vPg=                  http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTAQmjc0aUzWzjnw47zdu-becVIjH59NcHJRCW7Hs9aYP0cXaU&t=1&usg=__tDCtsozP44kwFBy2PPEpkpDG6f0=                 

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRAWRREDXanKOfUbq6xBc4aUn9cKTh_MetOp3eOHQu6SYUvR9A&t=1&usg=__n0a4Y5vrowsSz4oPHS3BVPyw4SQ= http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRLeKC09gKyE7com4QvyZub-LhqmF-yoi6F1XAPHPlUq43H2dU&t=1&usg=__FIpcuF0ba4XkwIqB0Rnkyeyswt0=

Zgłoś jeśli naruszono regulamin