nowy egzamin gimnazjalny z matematyki 2011_2012.pdf

(422 KB) Pobierz
nowy egzamin gimnazjalny z matematyki 2011_2012.pdf
M ATEM ATYKA
Matematyka występuje jako przedmiot egzaminacyjny na sprawdzianie w szkole podstawo
wej, na egzaminie gimnazjalnym i na maturze. W gimnazjum sprawdza się, w jakim stopniu
gimnazjalista spełnia wymagania z zakresu matematyki określone w podstawie programowej
kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego. Poszczególne zadania zestawu egzamina
cyjnego mogą też – w myśl zasady kumulatywności przyjętej w podstawie – odnosić się do
wymagań przypisanych do etapów wcześniejszych (I i II).
Podstawa programowa dzieli wymagania na szczegółowe i ogólne. Wymagania szczegółowe
nie są, jak to bywało w przeszłości, hasłami odnoszącymi się do całościowych obszarów wie
dzy, lecz odwołują się do ściśle określonych wiadomości i konkretnych umiejętności. Wyma
gania ogólne, jako syntetyczne ujęcie nadrzędnych celów kształcenia, stanowiące odpowiedź
na pytanie, po co uczymy matematyki, informują, jak rozumieć podporządkowane im wyma
gania szczegółowe. Sposób spełniania wymagań szczegółowych jest wartościowy tylko wte
dy, gdy przybliża osiągnięcie celów zawartych w wymaganiach ogólnych.
Zadania z matematyki mogą mieć formę zamkniętą lub otwartą. W porównaniu z dotychcza
sowym egzaminem gimnazjalnym w nowym zestawie egzaminacyjnym z matematyki mniej
będzie zadań sprawdzających znajomość algorytmów i umiejętność posługiwania się nimi
w typowych zastosowaniach, więcej natomiast – zadań sprawdzających rozumienie pojęć ma
tematycznych oraz umiejętności dobierania własnych strategii matematycznych do nietypo
wych warunków.
W informatorze dla każdego zadania podano najważniejsze wymagania ogólne i szczegółowe,
do których to zadanie się odnosi, oraz zamieszczono rozwiązanie. Ocena rozwiązania zadania
otwartego zależy od tego, jak daleko dotarł rozwiązujący w drodze do całkowitego rozwiąza
nia. Wyróżnia się siedem poziomów rozwiązania.
Poziom 6 : pełne rozwiązanie
Poziom 5 : zasadnicze trudności zadania zostały pokonane bezbłędnie, ale dalsza część roz
wiązania zawiera usterki (błędy rachunkowe, niedokonanie wyboru właściwych rozwiązań
itp.)
Poziom 4 : zasadnicze trudności zadania zostały pokonane bezbłędnie, ale rozwiązanie nie
zostało dokończone lub dalsza część rozwiązania zawiera poważne błędy merytoryczne
Poziom 3 : zasadnicze trudności zadania zostały pokonane, ale w trakcie ich pokonywania
popełniono błędy
Poziom 2 : dokonano istotnego postępu, ale zasadnicze trudności zadania nie zostały poko
nane
Poziom 1 : dokonano niewielkiego, ale koniecznego postępu na drodze do całkowitego
rozwiązania
Poziom 0 : rozwiązanie niestanowiące postępu
Przy ocenianiu rozwiązań niektórych zadań wykorzystuje się wszystkie poziomy, a przy oce
nianiu innych – tylko część z nich.
Zadania w informatorze nie wyczerpują wszystkich typów zadań, które mogą wystąpić w ze
stawie egzaminacyjnym. Nie ilustrują również wszystkich wymagań z matematyki w podsta
wie programowej. Dlatego informator nie może być jedyną ani nawet główną wskazówką do
planowania procesu kształcenia w szkole. Tylko realizacja wszystkich wymagań z podstawy
programowej może zapewnić wszechstronne wykształcenie matematyczne gimnazjalistów.
62
Informator o egzaminie gimnazjalnym
Przykładowe zadania z rozwiązaniami
Zadanie 1
Liczbę 2 10 = 1024 możemy przybliżyć tak: 2 10 ≈ 1000, a liczbę 3 9 = 19 683 tak: 3 9 ≈ 20 000.
To pozwala przybliżać inne liczby, na przykład 2 13 = 2 3 2 10 ≈ 8 1000 = 8000.
Wykorzystując podane przybliżenia liczb 2 10 oraz 3 9 , wybierz najlepsze przybliżenie
liczb 3 10 , 2 20 oraz 6 9 .
Potęga
Propozycje przybliżeń
3 10
A. 30 000
B. 60 000
C.
200 000
2 20
A. 2000
B. 4000
C.
1 000 000
6 9
A. 15 000
B. 40 000
C.
10 000 000
Wymagania ogólne
II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji.
Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia mate
matyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymagania szczegółowe
3.2. Uczeń zapisuje w postaci jednej potęgi: iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podsta
wach, iloczyny i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach oraz potęgę potęgi (przy wy
kładnikach naturalnych).
Rozwiązanie
kolejno B, C, C
Zadanie 2
VAT to podatek doliczany do cen towarów i usług. Cena powiększona o doliczony podatek
VAT nazywana jest ceną brutto. W pewnym sklepie stawka VAT na wszystkie towary wynosi
22%.
Jeśli znamy cenę brutto towaru z tego sklepu, to aby obliczyć jego cenę bez podatku,
wystarczy
I. od ceny brutto odjąć jej 22%
¨ TAK ¨ NIE
II. podzielić cenę brutto przez 1,22
¨ TAK ¨ NIE
IV. pomnożyć cenę brutto przez 100 i wynik podzielić przez 122
¨ TAK ¨ NIE
V. podzielić cenę brutto przez 0,78
¨ TAK ¨ NIE
Wymagania ogólne
II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji.
Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia mate
matyczne i operuje obiektami matematycznymi.
Wymagania szczegółowe
5.4. Uczeń stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście prak
tycznym [...] .
Rozwiązanie
kolejno: NIE, TAK, NIE, TAK, NIE
III. obliczyć 78% ceny brutto
¨ TAK ¨ NIE
438676985.004.png 438676985.005.png
Matematyka
63
Zadanie 3
Uczestnicy turnieju szachowego rozgrywali partie według zasady „każdy z każdym”.
Uzupełnij tabelę.
Liczba uczestników turnieju
Liczba wszystkich partii
rozegranych przez jednego
uczestnika
Liczba wszystkich partii
rozegranych w turnieju
2
1
1
3
2
3
4
3
6
5
4
10
45
21
20
n
n −1
Wymagania ogólne
III. Modelowanie matematyczne.
Uczeń [...] buduje model matematyczny danej sytuacji.
V. Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń prowadzi proste rozumowania [...] .
Wymagania szczegółowe
6.1. Uczeń opisuje za pomocą wyrażenia algebraicznego związki między różnymi wielkościami.
Rozwiązanie
uzupełnienie czterech brakujących liczb: dla 5 uczestników 10, dla 10 uczestników 9, dla 21
uczestników 210, dla n uczestników
n
(
n
1
2
Zadanie 4
Wyobraź sobie, że układasz rzędami guziki żółte (ż) i białe (b) według reguły przedstawionej na
schemacie:
1. rząd ż
2. rząd b ż b
3. rząd ż b ż b ż
4. rząd b ż b ż b ż b
5. rząd ż b ż b ż b ż b ż
6. rząd b ż b ż b ż b ż b ż b
7. rząd . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
W kolejnym rzędzie najpierw układasz guziki tak, jak w poprzednim rzędzie, a potem dokła
dasz na obu końcach po jednym guziku, dbając o to, by sąsiednie guziki w rzędzie różniły się
kolorami.
438676985.006.png 438676985.007.png 438676985.001.png 438676985.002.png
64
Informator o egzaminie gimnazjalnym
Uzupełnij zdania.
A. W 6. rzędzie jest . . . . . . guzików, w tym . . . . . . białych i . . . . . . żółtych.
B. W 7. rzędzie będzie . . . . . . guzików, w tym . . . . . . białych i . . . . . . żółtych.
C. W 100. rzędzie będzie . . . . . . białych i . . . . . . żółtych guzików.
D. W 101. rzędzie będzie . . . . . . białych i . . . . . . żółtych guzików.
E. Jeśli n jest liczbą parzystą, to w rzędzie o numerze n będzie . . . . . . białych
i . . . . . . żółtych guzików.
Wymagania ogólne
III. Modelowanie matematyczne.
Uczeń [...] buduje model matematyczny danej sytuacji.
V. Rozumowanie i argumentacja .
Uczeń prowadzi proste rozumowania [...] .
Wymagania szczegółowe
2.7. (szkoła podstawowa) Uczeń rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 2.
6.1. Uczeń opisuje za pomocą wyrażeń algebraicznych związki między różnymi wielkościami.
Rozwiązanie
kolejno: A. 11, 6, 5; B. 13, 6, 7; C. 100, 99; D. 100, 101; E. n , n − 1
Zadanie 5
Kod dostępu do komputera Andrzeja złożony jest z czterech kolejnych wielokrotności
liczby 7 ustawionych od najmniejszej do największej. Suma tych wielokrotności wynosi
294. Znajdź liczby, z których złożony jest ten kod. Zapisz swoje rozumowanie.
Wymagania ogólne
IV. Tworzenie i użycie strategii.
Uczeń stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania, tworzy strategię rozwiązania pro
blemu.
V. Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumo
wania.
Wymagania szczegółowe
1.7. Uczeń stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kon
tekście praktycznym.
Przykładowe sposoby rozwiązania
I sposób
Suma czterech liczb użytych do utworzenia kodu wynosi 294, czyli średnia tych liczb to
294 : 4 = 73,5. Ponieważ są to kolejne wielokrotności liczby 7, to różnice między kolejnymi
liczbami są równe 7, przy czym pierwsze dwie z tych liczb są mniejsze niż średnia, a ostatnie
dwie większe niż średnia. W szczególności liczba druga i trzecia są o tyle samo oddalone od
średniej. A zatem druga liczba jest o 3,5 mniejsza od średniej, a trzecia liczba jest o 3,5 więk
sza od średniej, czyli:
druga liczba: 73,5 – 3,5 = 70
trzecia liczba: 73,5 + 3,5 = 77.
Żeby obliczyć liczby pierwszą i czwartą, należy odpowiednio od drugiej odjąć 7, a do trzeciej
dodać 7, czyli:
pierwsza liczba: 70 – 7 = 63
438676985.003.png
Matematyka
65
czwarta liczba: 77 + 7 = 84.
Zatem poszukiwane liczby to 63, 70, 77, 84.
Poziom wykonania
Przy tym sposobie zasadnicza trudność zadania została pokonana, gdy uczeń zauważył zwią
zek między średnią arytmetyczną szukanych liczb a drugą lub trzecią z tych liczb i obliczył
jedną z tych liczb (70 lub 77).
II sposób
Ponieważ liczby, z których utworzono kod, są kolejnymi wielokrotnościami liczby 7, to:
druga liczba jest o 7 większa niż pierwsza,
trzecia liczba jest o 14 większa niż pierwsza,
czwarta liczba jest o 21 większa niż pierwsza.
Jeśli od drugiej liczby odjąć 7, od trzeciej odjąć 14, a od czwartej odjąć 21, to wszystkie trzy
otrzymane liczby byłyby takie same jak pierwsza. Suma tych czterech równych liczb byłaby
mniejsza od sumy początkowych liczb o 7 + 14 + 21 = 42, czyli wynosiłaby 294 – 42 = 252.
Ponieważ wszystkie cztery liczby były takie same, to każda z nich jest równa 252 : 4 = 63.
A zatem pierwsza liczba, z której utworzony jest kod, to 63, druga to 63 + 7 = 70, trzecia to
70 + 7 = 77, czwarta to 77 + 7 = 84.
Poziom wykonania
Przy tym sposobie zasadnicza trudność zadania została pokonana, gdy uczeń zauważył, że po
zmniejszeniu drugiej liczby o 7, trzeciej o 14, czwartej o 21 otrzyma liczby równe pierwszej
szukanej liczbie, i znalazł tę liczbę (63).
III sposób
Ponieważ szukane liczby są kolejnymi wielokrotnościami liczby 7, to:
druga liczba jest o 7 większa niż pierwsza
trzecia liczba jest o 14 większa niż pierwsza
czwarta liczba jest o 21 większa niż pierwsza,
czyli
x – pierwsza liczba
x + 7 – druga liczba
x + 14 – trzecia liczba
x + 21 – czwarta liczba.
Suma tych czterech liczb jest równa 294, czyli:
x + ( x +7) + ( x + 14) + ( x + 21) = 294
4 x + 42 = 294
4 x = 252
x = 63.
Zatem
pierwsza liczba jest równa 63
druga: 63 + 7 = 70
trzecia: 63 + 14 = 77
czwarta: 63 + 21 = 84.
Szukane liczby to: 63, 70, 77, 84.
Poziom wykonania
Przy tym sposobie zasadnicza trudność zadania została pokonana, gdy uczeń ułożył i rozwią
zał równanie i otrzymał jedną z szukanych liczb (pierwszą 63 lub drugą 70, lub trzecią 77, lub
czwartą 84).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin