WYKŁAD 24.09.2011r.doc

(34 KB) Pobierz

24.09.2011r.

„ELEMENTY KOMUNIKOWANIA SIĘ:”

 

1.      KONTEKST

- kulturowy (gdzie znajdujemy się?);

2. UCZESTNICY (ile jest osób?);

3. KODOWANIE.

 

„BARIERY KOMUNIKACYJNE”: to wszystko to, co zakłóca efektywne komunikowanie się między nadawcą a odbiorcą.

·        Aspekt  fizyczny.

·        Aspekt psychologiczny.

Np.:

·        Stereotypy,

·        Samopoczucie,

·        Emocje,

·        Blokady językowe,

·        Przytakiwanie,

·        Status społeczny,

·        Brak zaufania,

·        Osądzanie (narzucanie opinii),

·        Doradzanie, ocenianie,

·        Wybiórczość, uwagi (wybieramy pojedyncze fakty),

·        Decydowanie za innych,

·        Zmiana tematu.

 

„KANAŁ” droga z jaką poruszamy się (np. telewizja, radio, gazeta, telefon, Internet, reklama).

 

„SZUMY” to co nam przeszkadza.

 

1.      SZUMY ZEWNĘTRZNE (temperatura otoczenia);

2.      SZUMY WEWNĘTRZNE (choroba, stan psychiczny, depresja, postawa życiowa).

 

„KOMUNIKACJA JEDNOSTRONNA”: telewizja.

 

 

 

 

„FUNKCJE KOMUNIKOWANIA SIĘ”:

 

1.      INFORMACJA (w procesie tym pozyskiwane są informację niezbędne do podejmowania decyzji regulujących interakcję społeczne, osiąganie celów i temu podobne), zbieranie, przechowywanie, przetwarzanie, upowszechnianie informacji, danych, wiadomości, obrazów, faksów.

2.      SOCJALIZACYJNA ( dostarczanie wiedzy, która pozwala ludziom skutecznie działać jako członkom społeczeństwa). Zachowanie danej grupy.

3.      MOTYWACYJNA ( dostarczanie bodźców do realizacji bliskich i dalszych celów społeczeństwa a stymulowanie osobistych wzorów i aspiracji). Wydobyć z nas osiągnięcie celu.

4.      DEBATY I DYSKUSJE ( udostępnienie i wymiana informacji o faktach potrzebnych do zawarcia porozumienia lub wyjaśnienia różnicy zdań na temat spraw publicznych). Wymiana poglądów.

5.      EDUKACYJNA (transmisja wiedzy, służąca rozwojowi intelektualnemu, kształtowanie osobowości).

6.      KULTUROWA (upowszechnianie wytworów kultury i sztuki). Charakterystyka polaków.

7.      ROZRYWKOWA (upowszechnianie znaków, symboli, dźwięków, obrazów, teatru, tańca, komedii, literatury, sztuki, muzyki). Książka.

8.      INTEGRACYJNA ( umożliwianie dostępu wszystkim ludziom, grupom i narodom do przekazów, które muszą znać, by zrozumieć się nawzajem i rozumieć swoje warunki życia, poglądy i aspiracje). Wymiana informacji międzyludzkiej.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin