Zanim będę uczniem - program.pdf

(5435 KB) Pobierz
Program.indd
Elżbieta Tokarska
Jolanta Kopała
Z a n i m
b ę d ę u c z n i e m
Program
wychowania
przedszkolnego
150684169.001.png
Spis treści
Wstęp ....................................................................................................................................... 6
Dziecko w wychowaniu przedszkolnym ................................................................................ 7
Założenia programu .......................................................................................................... 9
Cele programu ................................................................................................................... 11
Praca z programem ....................................................................................................... 13
Etapy osiągania umiejętności i sposoby realizacji
w ramach obszarów edukacyjnych ........................................................................ 19
OBSZAR 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci:
porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie
w zabawie i sytuacjach zadaniowych ............................................................. 20
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności ...................................................................................... 26
Propozycje literatury ......................................................................................... 28
OBSZAR 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku ............... 29
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności ...................................................................................... 33
Propozycje literatury ......................................................................................... 34
OBSZAR 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci ............................................................... 35
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .......................................................................................39
Propozycje literatury ..........................................................................................40
OBSZAR 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych,
które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia ............41
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .......................................................................................45
Propozycje literatury ..........................................................................................48
OBSZAR 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci .............49
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .......................................................................................55
Propozycje literatury ..........................................................................................57
OBSZAR 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych ............58
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .......................................................................................63
Propozycje literatury ..........................................................................................65
OBSZAR 7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem ..................................66
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .......................................................................................71
Propozycje literatury ..........................................................................................73
OBSZAR 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec ............................73
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .......................................................................................79
Propozycje literatury ..........................................................................................80
OBSZAR 9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne ......................................80
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .......................................................................................85
Propozycje literatury ..........................................................................................88
OBSZAR 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy
konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych ...................................88
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .......................................................................................94
Propozycje literatury ..........................................................................................96
OBSZAR 11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych
i w unikaniu zagrożeń ......................................................................................97
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .....................................................................................101
Propozycje literatury ........................................................................................104
OBSZAR 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt ..........................................105
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .....................................................................................110
Propozycje literatury ........................................................................................113
OBSZAR 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją
matematyczną ...............................................................................................114
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .....................................................................................120
Propozycje literatury ........................................................................................122
OBSZAR 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania ...................................123
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .....................................................................................129
Propozycje tworzenia słowników obrazkowo-wyrazowych .................................132
4
OBSZAR 15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne ......................................133
Przykłady pracy w grupach zróżnicowanych wiekowo / na różnym
poziomie umiejętności .....................................................................................138
Propozycje literatury .......................................................................................140
Diagnoza przedszkolna – założenia i uwagi ..................................................... 142
Propozycje działań podejmowanych z dziećmi
w ramach pracy kompensacyjno-korekcyjnej .................................................. 146
Rozwój fizyczny i motoryczny ............................................................................................146
Samoobsługa .....................................................................................................................147
Sprawność manualna i grafomotoryczna ...........................................................................147
Rozwój społeczny i emocjonalny .......................................................................................149
Zasób wiadomości o otoczeniu społecznym i przyrodniczym ...........................................150
Mowa ..................................................................................................................................151
Percepcja wzrokowa ..........................................................................................................154
Percepcja słuchowa ..........................................................................................................155
Rozwój intelektualny wraz z pojęciami matematycznymi ...................................................157
Rozumienie symboli ...........................................................................................................158
Przykład budowania planu pracy indywidualnej ................................................................159
Propozycje działań podejmowanych z dziećmi zdolnymi .......................... 162
Ogólne zdolności intelektualne dzieci ...............................................................................162
Zdolności wskazujące na utalentowanie ............................................................................164
Przykład budowania planu pracy indywidualnej ................................................................166
Bibliografia ........................................................................................................................ 168
Załączniki do diagnozy przedszkolnej ................................................................. 171
ZAŁĄCZNIK 1. Zestawienie wyników grupy .........................................................................171
ZAŁĄCZNIK 2. Zestawienie liczby dzieci z trudnościami w konkretnych sprawnościach ...175
ZAŁĄCZNIK 3. Zestawienie wyników dzieci ........................................................................177
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin