SUTRA TRZECH KLEJNOTÓW.docx

(17 KB) Pobierz

SUTRA TRZECH KLEJNOTÓW

   

Szacunek dla wszechwiedzy Buddy Siakjamuniego

Budda przebudził się ze snu

niewiedzy i zobaczył, jakimi rzeczy naprawdę są

Jest szczęśliwym posiadaczem niezrównanych właściwości

Zrozumiał naturę rzeczy

Jest pogromcę wroga

Jest doskonałym i kompletnym Buddą

Widzi naturę umysłu

Działa tylko pozytywnie i inspirująco

Osiągnął niezniszczalną radość

Zna umysły wszystkich istot jest przewodnikiem

Jest niedościgniony

Jest mistrzem bogów i ludzi

Pojawia się z wewnętrznego bogactwa

Posiada niewyczerpane wewnętrzne bogactwo

Odróżnia się niespotykaną cierpliwością

Jest skarbnicą pozytywnych działań

Ma przyjemną i silną budowę ciała

Posiada specjalne cechy

Działa zawsze we właściwym czasie i skutecznie

Sam jego widok przynosi spokój umysłu

Prawdziwie uszczęśliwia otwartych i pełnych zaufania

Jego inteligencja jest nie do pobicia jego moce są niezrównane

Jest nauczycielem wszystkich istot

Jest ojcem wszystkich bodisatwów

Jest królem szlachetnych z małej drogi

Jest przewodnikiem dla tych, którzy podróżują do miasta nirwany

Jest nieograniczoną mądrością

Posiada niewyobrażalną pewność

Jego słowa są nieskażone

Ma bardzo sympatyczny głos

Nie można oderwać od niego wzroku

Jego ciało jest niedoścignione

Świat przywiązania nie ma jakiegokolwiek wpływu na niego

Nawet największa pomyślność nie wpłynie na niego

Nie ma nic wspólnego z medytacyjną ekstremalnością

Nie ma rąk związanych cierpieniem

Jest całkowicie i ostatecznie wyzwolony od pięciu nagromadzeń

Jest wolny od osiemnastu elementów

Ma pełną kontrolę nad dwunastoma bramami

Rozwiązał supły samsary

Jest wolny od dolegliwości

Wybrał wolność

Przekroczył wartką rzekę samsary

Jego umysł jest totalnością

Jego umysł zawiera oświecenie wszystkich

buddów przeszłości, teraźniejszości i przyszłości

Nie przebywa w niedoskonałej nirwanie

Doskonale rozumie każdą rzecz

Pojmuje wszystkie istoty

Tak ekscytujące są właściwości fenomenalnego Buddy

Darma jest użyteczna na początku, po drodze i na końcu

Jej przewodnia myśl jest wprost genialna

Jej słowa są czytelne

Jest nieskorumpowana

Jest absolutnie doskonała

Jest prawdziwa

Oczyszcza

Budda przedstawia ją bezbłędnie

Przynosi wgląd w naturę umysłu

Nie jest chora

Jest ponadczasowa

Ukierunkowuje nas dalej

Spotkanie z nią nadaje życiu sens

Ci, którzy ją znają, doświadczają prawdziwej natury umysłu

Jest nauką Buddy Siakjamuniego, która w doskonały sposób

służy różnego rodzaju istotom

Wyprowadza nas z samsary

Prowadzi do pełnego oświecenia

Nie zawiera sprzeczności

Jej cel jest jasny

Można jej ufać

Kładzie kres karmie, problematycznym emocjom

i niezrozumieniu rzeczywistości

Sanga to bodisatwowie wielkiej drogi

Ich sposób bycia jest zachwycający

Robią wszystko z pełną świadomością

Są prostolinijni

Mają ten sam cel

Są warci szacunku i uwagi

Dają nam szerokie pole do popisu

Są idealnym obiektem szczodrości

Stwarzają szerokie pole do rozwijania dającej postawy

 

 

 

 

 

Oryginalny tytuł Sutry brzmi: Sutra, która przypomi­na o Trzech Szlachetnych Klejnotach. Każde z tych słów za­wiera głębokie znaczenie i dlatego postaramy się je po kolei omówić.

Sutra jest sanskryckim określeniem takiego ro­dzaju tekstu, który w krótkiej formie wyjaśnia jakieś zagadnienie. W naszym przypadku jest to omówie­nie właściwości Trzech Klejnotów: Buddy Dharmy i San­ghi. Taka streszczona forma przedstawiania jakiegoś tematu jest czymś bardzo specjalnym i charaktery­stycznym dla Buddy Siakjamuniego.

Która przypomina - słowa te oznaczają, że powraca­my do czegoś i że rozmyślamy nad tym. Przypomina­my sobie o właściwościach Buddy, Dharmy i Sanghi, żeby rozwinąć chęć osiągnięcia oświeconego stanu umysłu. Ta aspiracja i inspiracja bowiem staną się niezachwia­ną podstawą do osiągnięcia tego stanu.

Jednocześnie jednak słowa te nie oznaczają fanta­zjowania, czy też wiary w Buddę, Dharmę i Sanghę. Przy­pominanie odnosi się do prawidłowego zrozumienia tego, co oni sobą reprezentują.

I tak przypominanie sobie o trzech klejnotach roz­poczynamy od zaznajomienia się z właściwościami Buddy. Kiedy już uświadomimy sobie ich istnienie i zaczniemy się nimi fascynować, to pojawi się w nas zainteresowanie, żeby samemu osiągnąć stan buddy. Zaczniemy wówczas szukać tego, co powoduje zdo­bycie tych wszystkich niezwykłych właściwości. Tutaj odkryjemy metody historycznego Buddy Siakjamu­niego. Tak więc w następnej kolejności rozpamiętuje­my właściwości Dharmy. Potem dojdziemy do etapu, na którym zobaczymy że jest nam potrzebna pomoc ko­goś, kto mógłby nas poinstruować. Kogoś, kto mógłby nas poprowadzić, tak abyśmy mogli praktykować w nieomylny i skuteczny sposób. Takiego przewodni­ka znajdziemy w szlachetnej randze. Sangha składa się bowiem z osób, które są w stanie poprowadzić nas na drodze do oświecenia. Tak więc na trzecim etapie przechodzimy do rozpamiętywania właściwości tych, którzy przynależą do szlachetnej rangi.

Trzech oznacza oczywiście 'Buddę, Dharmę i Sanghę', albo innymi słowy 'nauczyciela, jego nauki i studen­tów'.

Szlachetnych podkreśla, że Sutra przedstawia wła­ściwości tylko najwyższych i najszlachetniejszych sta­nów umysłu oraz jednostek, które osiągnęły te pozio­my.

Klejnotów - słowo to symbolicznie odnosi się do Buddy, Dharmy i rangi. Jest wiele przyczyn, dla których te trzy zostały porównane do klejnotów. Między innymi:

ponieważ są wartościowe - to znaczy przez swo­ją szlachetność odróżniają się od zwyczajności i pomie­szania tego świata. Są również cenne, ponieważ jest bardzo trudno spotkać je w życiu. To, że tak rzadko się pojawiają, jest spowodowane faktem, że niewiele osób decyduje się na włożenie wysiłku i trudu w pracę nad własnym umysłem.

ponieważ są nieskazitelne - podobnie jak drogo­cenny klejnot jest bez skazy. I tak Budda jest cał­kowicie pozbawiony ogłupiających i emocjonal­nych stanów umysłu, które wytwarzają cierpie­nie. Metody Dharmy są z pewnością skuteczne na tego rodzaju stany umysłu. Szlachetna Sangha na­tomiast składa się z osób, które do takiego stop­nia zintegrowały Dharmę, że służy im ona jako na­tychmiastowy i efektywny środek na problema­tyczne emocje i głupotę, czyli zawsze błędne in­terpretowanie rzeczywistości.

ponieważ są silnie działające i skuteczne - odno­si się to do faktu, że Budda, Dharma i Sangha mają moc ochraniania istot przed cierpieniem. Jeśli więc identyfikujemy się z Buddą, używamy jego metod i zaufamy Sandze, to będziemy ochrania­ni przed różnego rodzaju chorobami, cierpienia­mi, paranojami i troskami. Tutaj znowu nasuwa się porównanie do prawdziwie szlachetnych ka­mieni, które mają wiele magicznych i cudow­nych właściwości, takich jak leczenie chorób, ochranianie, uspokajanie i inspirowanie. Potra­fią działać na nas i wpłynąć na naszą mental­ność. Podobnie trzy szlachetne klejnoty działają silnie i efektywnie.

ponieważ są ozdobami - a to z powodu swoich niezwykłych właściwości. Ktoś, kto posiada te właściwości, staje się piękny w oczach innych. Podobnie jak klejnoty, które upiększają i uszla­chetniają każdego, kto je nosi.

ponieważ są najdoskonalsze - kiedy się je porów­nuje do jakichkolwiek światowych rzeczy i zjawisk, czy też do jakichkolwiek czujących istot i ich cech charakterów, to nie mają sobie rów­nych. Przewyższają wszystko. Podobnie jak klej­noty emanują doskonałością.

ponieważ są niezmienne - tak jak klejnoty, któ­rych wartość, trwałość i piękno pozostają zawsze takie same, również właściwości Buddy, Dharmy i Sanghi nigdy się nie zmieniają. Pozostają za­wsze takie same niezależnie od sytuacji prakty­kującego, niezależnie od poziomu, na którym się jest, niezależnie od tego, czy to jest początek praktyki, czy też jest się bardziej zaawansowa­nym.

 

 

Kenpo Cziedrak Tenpel

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin