Bibliologia jako nauka wewnętrznie bardzo złożona posługuje się różnorodną bazą źródłową badacz książki czerpie wiedzę zarówno z obserwacji bezpośrednich interesujących go instytucji i procesów, jak i ze źródeł umyślnie przez siebie stworzonych oraz ze źródeł historycznych wszelkiego rodzaju.
Pojęcie „źródło” (wg Migonia) jest pojęciem dość szerokim, są to bowiem wszelkie informacje o przeszłości społecznej, niezależnie od miejsca w jakim się znajdują, wraz z tym wszystkim, co owe źródła przekazuje czyli kanałem informacyjnym. Z tego wielkiego zasobu potencjalnych źródeł wydobywa się dla danej dyscypliny lub zagadnienia tylko drobną, niewielką cześć. Ważne jest zatem, aby uchwycić to co najcenniejsze, co najbardziej reprezentatywne, co pozwala na formułowanie poprawnych opinii o danym fragmencie rzeczywistości.
Ogólny podział źródeł:
- bezpośrednie (pisane i niepisane)
- pośrednie (pisane i niepisane)
Źródła bezpośrednie pisane - to głównie dokumenty archiwalne tj. akta urzędowe przechowywane w archiwach bądź też jeszcze praktycznie wykorzystywane lecz kwalifikujące się do przekazania do archiwum po wygaśnięciu ich wartości użytkowej. Tworzą one główny zasób źródeł do badania instytucji (drukarń, wydawnictw, księgarń, bibliotek) i są to:
- treść książki rozpatrywana ze względu na formę książki (tzw. ekspresja książkowa)
- opis bibliograficzny jaki się a także poznawanie procesu obiegu książki opiera się na takich elementach jak tytulatura, kolofon, dedykacja, przedmowa, notatki marginalne, podkreślenia, uwagi
- księgozbiór historyczny tj. zamknięty księgozbiór wyróżniony w oparciu o jego twórcę lub właściciela, rozpatrywany ze względu na swój skład stanowi źródło do badań bibliotek i czytelnictwa
Źródła bezpośrednie niepisane to:
Źródła pośrednie pisane to:
Źródła pośrednie niepisane to głównie ikonografia przedstawiająca wizerunki wydawców, bibliotekarzy, ryciny przedstawiające skryptoria, drukarnie, budynki i wnętrza biblioteczne, przedmioty i urządzenia służące produkcji i rozpowszechnianiu książki, makiety gmachów bibliotecznych, fotografie
Podział źródeł wg prof. Migonia:
Na pograniczu tych dwóch typów dokumentów (graficznych i materialnych) można umieścić źródła epigraficzne. Epigrafika to nauka pomocnicza historii zajmująca się badaniem napisów wykonanych na materiale twardym (kamień, metal, drewno). Jako nauka zaczęła się kształtować w XVIw.
2. ujęcie historyczne - pokazuje powstawanie źródeł i stopniowe powiększanie ich zasobu. System książki wytwarzał z czasem coraz większą ilość materiałów źródłowych. Przyrastanie tego zbioru źródeł, ich różnicowanie się, doskonalenie formalne i merytoryczne dokumentów, które mówią o przeszłości książek stanowią przedmiot badań w zakresie historycznego księgoznawstwa. Określa ono również jak te źródła były wykorzystywane, jaką rangę w różnych okresach miały różne rodzaje źródeł czyli jak kształtowało się pojęcie źródła bibliologicznego i jak powstał i funkcjonował warsztat pracy historyka książki. Ujęcie historyczne pokazuje nam także jak zmieniało się podejście do wartości poszczególnych typów źródeł i dokumentów w określonych epokach. Pierwszy okres od początku badań bibliologicznych do epoki baroku to tzw. okres autorytetów. Świadectwo antycznego pisarza lub uczonego, średniowiecznego ojca Kościoła lub encyklopedysty wystarczało dla potwierdzenia wiarygodności zdarzenia. Od odrodzenia coraz większą wagę przypisuje się w pracach naukowych własnym obserwacjom, dlatego walor źródła uzyskuje relacja naoczna świadka. Okres ten przyniósł historiografii książek i bibliotek pokaźną liczbę nowych rodzajów źródeł (listy, pamiętniki, opisy podróży i in.), chętnie wykorzystywanych z racji ich wiarygodności. Tak więc korespondencja humanistów załatwiających swoje sprawy wydawnicze, kupujących i poszukujących książek, relacje podróżników opisujących biblioteki, sprawozdania uczestników targów książkowych czy notatki drukarzy i księgarzy stały się źródłami wiedzy o systemie książki. Wiek XVII to czas dokumentów archiwalnych i bibliotecznych. Historycy podjęli intensywne prace nad dotarciem do najdawniejszych dokumentów, tak aby dać świadectwo prawdzie. Koniec XVIIIw. przyniósł w kręgach bibliologicznych wzrost zainteresowania sama książką, która stała się doskonałym źródłem przynoszącym bogate informacje. Natomiast w wieku XIX i na początku XX pojawiły się materiały źródłowe wytworzone przez samych bibliologów, które są obecnie źródłem wiedzy o dawnych faktach i procesach bibliologicznych. Przykładem może być archiwum Instytutu Księgoznawstwa w Petersburgu, archiwum Waltera Hofmanna w Wyższej Szkole Bibliotekarskiej w Stuttgardzie czy też materiały Biura Badań Czytelnictwa Spółdzielni Wydawniczo-Oświatowej „Czytelnik” zachowane do dnia dzisiejszego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Łodzi.
3. opisu problematyki źródłoznawczej można również dokonać z punktu widzenia poszczególnych dziedzin historycznego księgoznawstwa. W różnych jego obszarach ukształtował się zróżnicowany kanon źródeł, ściśle powiązany z ewolucją przedmiotu i celu badań, z doskonaleniem się metod i z postępującą specjalizacją.
Problematyka księgoznawcza jest dość różnorodna i aby ją uporządkować stosuje się jej podział (systematykę, wewnętrzną klasyfikację). Jest wiele różnych sposobów klasyfikowania, a najbardziej znane to:
a) klasyfikacja stworzona przez Łysakowskiego- oparta na ściśle logicznych założeniach
b) klasyfikacja reprezentowana przez różnych autorów – szeroko rozpowszechniona, która dzieli bibliologię w oparciu o trzy procesy bibliologiczne. Systematyka ta przedstawia się następująco:
1.1 Zagadnienia produkcji książki współczesnej
1.2 Historia produkcji książki
1.2.1. Zagadnienia książki rękopiśmiennej
1.2.2. Historia książki drukowanej
1.2.3. Historia introligatorstwa
1.3 Zagadnienia estetyki książki
2.1. Bibliografia
2.1.1. Zagadnienia metodyki i organizacji bibliografii współczesnej
2.1.2. Historia bibliografii
2.2 Zagadnienia księgarstwa
2.2.1. Zagadnienia księgarstwa współczesnego
2.2.2. Historia księgarstwa
2.3. Bibliotekoznawstwo
2.3.1. Zagadnienia bibliotek współczesnych
2.3.2. Historia bibliotek
3.1. Zagadnienia czytelnictwa współczesnego
3.2. Historia czytelnictwa
Poszczególne poddziały można dzielić na jeszcze drobniejsze kompleksy zagadnień. Problematyka dwóch pierwszych procesów (produkcja, rozpowszechnianie) dotyczy nie tylko ich przebiegu i uwarunkowań, ale i osób, które je projektują i realizują. Zatem należy uwzględnić tu biografie tych osób a także specyfikę (charakterystykę) zawodów wykonywanych przez te osoby. Natomiast w badaniach procesu użytkowania pojawiają się niekiedy zagadnienia biograficzne – życiorysy wybitnych czytelników. Ponadto badania procesów bibliologicznych obejmują również instytucje i narzędzia, za pośrednictwem których procesy te są realizowane.
Metoda naukowa to sposób postępowania badawczego tj. zespół celowo dobranych czynności zmierzających do stwierdzenia i ścisłego określenia cech badanego przedmiotu lub procesu oraz stosunków i zależności zachodzących między elementami, z których ten przedmiot lub proces się składa. Wybór metody zależy od tego jakie cechy przedmiotu lub procesu nas interesują czyli w jakim aspekcie go badamy.
Metody dzielimy na
a) typowe dla bibliologii:
- proweniencyjna
- analiza zawartości księgozbioru
- typograficzna
- bibliograficzna (księgoznawcza)
b) zaczerpnięte z innych dziedzin:
- przejęte z socjologii, psychologii, ekonomii, językoznawstwa, sztuki i techniki
- metody historyczne, ponieważ książka i procesy bibliologiczne są zjawiskami historycznymi
- statystyczne (badanie z punktu widzenia ilościowego)
- metody obserwacyjne, eksperymentalne, porównawcze
Rozróżniamy następujące metody badawcze:
a) oprawę – polega to na analizie, opisie i systematyzacji oprawy, przyjmując za kryteria wyróżniające materiał oprawy (rodzaj i kolor skóry) technikę jej wykonania, zdobnictwo ze wskazaniem narzędzi, którymi się posłużono przy wykonywaniu dekoracji (tłok, radełko), sposób wykonania (wycisk ślepy, złocony) i kształtowania motywów dekoracyjnych. Uzyskana w ten sposób pewna charakterystyka pozwala z przybliżeniem ustalić czas powstania i pochodzenia oprawy (tzn. rejonizacje warsztatu introligatorskiego)
b) papier – dotyczy analizy śladów jakie na papierze pozostawiła budowa narzędzia wytwarzania (sita papierniczego); bada się również układ tzw. kres i prążków oraz rysunki znaków wodnych i filigranów. Dane uzyskane w trakcie (w wyniku) badania mogą dać obraz o drukarniach małych, o których nie ma wiadomości w innych źródłach. Pozwala to także stworzyć swoistą mapę papierni dawnej Polski mające duże znaczenie dla księgoznawstwa i historii kultury
c) znaki własnościowe – exlibris, związany z introligatorską postacią druku, bo nalepiany na wewnętrznej stronie okładnicy i superexlibris stanowią źródło wiedzy o właścicielach danej pozycji
Zadania metody typograficznej:
- identyfikacja faktów wydawniczych anonimowych typograficznie lub pozbawionych datacji czyli określenie kto, gdzie i kiedy wydrukował daną pozycję
- weryfikacja druków podpisanych przez drukarza i datowanych, ze względu na fakt, że adres wydawniczy i data były nieraz celowo fałszowane
- badanie poszczególnych egzemplarzy każdej pozycji celem ewentualnego wykrycia w tym samym wydaniu odmian, wariantów, dodruków, co pozwala bliżej poznać procesy związane z technika składania i tłoczenia książki
Przedmiotem badań są:
a) materiał typograficzny tj. środki służące powstaniu druków (czcionki, drzeworyt itp.)
b) skład książki i ewentualne przeobrażenia zachodzące w trakcie procesu powielania
c) odbicia materiału typograficznego utrwalone na kartach książki
Etapy pracy badacza typografa:
a) uzyskanie możliwie pełnej znajomości materiału typograficznego poszczególnych tłoczni badanego obszaru drogą gromadzenia , opisu i systematyki zasobów już zidentyfikowanych pod względem pochodzenia
b) rejestracja zauważonych zmian i uszkodzeń elementów typograficznych w wyniku ich użytkowania
c) obserwowanie przeobrażeń w podstawowych kategoriach zasobu (pismo, inicjały, drzeworyt) i określenie tych zmian. Pozwala to tworzyć ramy chronologiczne, do których można dopasować pozycje do tej pory nie datowane pod warunkiem, że posiadają elementy niezbędne dla danej datacji
Skupia ona uwagę badacza na kompozycji składu, rozmieszczeniu względem siebie jego elementów, na szczegółach takich jak np. pisownia wyrazów, dzielenie wierszy, położenie sygnatur. Zabieg ten należy stosować w odniesieniu do możliwie jak największej liczby egzemplarzy danej pozycji. Pozwala on ujawniać odmiany składu w obrębie tego samego wydania czyli warianty. Warianty polegały na drobnych zmianach, poprawkach, uzupełnieniach w tekście lub szacie typograficznej, niekiedy zdarzały się większe powtórzenia fragmentów spowodowane rozsypaniem się formy. Natomiast w przypadku podróbek mogły wchodzić w grę względy finansowe, kiedy drukarz nie chciał płacić autorowi za nowe wydanie jego dzieł i tłoczył je na podobieństwo poprzednich. Badanie języka i ortografii dawnej książki dostarcza nie raz znakomitych wskazówek przy identyfikacji drukarza i próbach chronologii.
Przydatność metody typograficznej kończy się wraz z postępem w produkcji materiałów drukarskich, ujednoliceniu krojów pism odlewanych z tych samych matryc przez warsztaty pracujące na szeroka skalę i obsługujące różne oficyny. W Polsce zjawiska takie pojawiły się w połowie XVI wieku. Nie znaczy to jednak, że od tej pory metoda ta nie jest skuteczna. Jednak badania tą metoda należy prowadzić wyjątkowo ostrożnie, starannie, wspierając się innymi, szczególnie metoda archiwalną
2. Metoda bibliograficzna – polega na sporządzaniu spisów istniejących publikacji, ich przetwarzaniu i wykorzystywaniu. Sztuka sporządzania wykazów piśmiennictwa wymaga:
- prawidłowego rozpoznania dokumentu
- uzupełnienia brakujących danych
- rozszyfrowania autorów publikacji anonimowych, pseudonimów, kryptonimów
- sprostowania fałszywych danych bibliograficznych
- opisania poszczególnych pozycji w sposób czytelny, jednolity i porównywalny z innymi źródłami umożliwiający szybka i jednoznaczną identyfikację
- zestawienie spisów za pomocą układu bibliografii i indeksów w opis bibliograficzny w taki sposób, aby potrafiły odpowiedzieć na rozmaicie zadawane pytania w kontekstach autorskich, przedmiotowych, typologicznych, narodowych itd.
- ...
M.Konieczny