Konspekt zajęcia
Prowadzący: Aleksandra Rawska
Uczestnicy: dzieci 6-letnie
Zajęcie pierwsze
Temat: Zapoznanie dzieci z litera E, e wielką i małą, drukowaną i pisana na podstawie piosenki Eski-floreski oraz wyrazów: Ela, ekran
Cele ogólne:
- zapoznanie z wyglądem wielkiej i małej, drukowanej i pisanej litery E, e
- określenie głoski e jako spółgłoski
- ćwiczenie słuchu fonemowego
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo – wzrokowej
- nabywanie zwyczaju reagowania na wezwania i polecenia nauczyciela
Cele operacyjne - dziecko:
- rozpoznaje graficzny obraz litery E i e oraz identyfikuje go z głoską e
- intuicyjne rozpoznaje głoskę e jako samogłoskę
- rozumie i odpowiednio reaguje na polecenia nauczyciela
- ma rozwiniętą koordynację ruchowo-słuchowo-wzrokową
Formy: z całym zespołem, indywidualnie, w parach
Metody:
- Metoda dobrego startu
Pomoce: CD Od piosenki do literki cz.1B., woreczki z grochem, tacki z kaszą, karty z wzorem litery E, e, karty ćwiczeń, obrazek z literą E, e, litery E i e drukowane i pisane małe i wielkie, białe, białe kartoniki do budowania schematu wyrazów, czerwone i niebieskie nakrywki, czerwona plastelina, mazaki w kolorze czerwonym, obrazki (Eskimos, kalosze, rak, narty)
Literatura: M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka, Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do literki, cz. 1.
Przebieg zajęć:
I. Zajęcia wprowadzające
Stańcie prosto. Wysuńcie do przodu lewą rękę. Niech każdy z Was wskaże swoje lewe oko, lewą brew i lewy policzek, a potem chwyci się za lewe ucho. Połóżcie się na plecach. Dotnijcie czoła lewą ręką, przesuńcie ją wzdłuż lewego boku. Lewym łokciem dotknijcie lewego kolana. Usiądźcie i lewą ręką poklepcie lewe kolano, dotknijcie lewej stopy, chwyćcie za lewą piętę. Powiedźcie co znajduje się nad wami, pod wami, i na lewo od każdego z was. Wstańcie. Wysuńcie w bok obie ręce i obróćcie się szybko w koło w lewą stronę.
ü Ćwiczenie funkcji językowych
Odpowiedzcie, co to jest: Śliczne, kolorowe, w pudełku je noszę. Narysują wszystko, o co je poproszę (kredki)
- Czy lubicie rysować?
- Co najbardziej lubicie rysować?
- Jakie są Wasze ulubione kolory?
ü Słuchanie piosenki Eski-floreski
ü Całymi zdaniami odpowiedzcie na pytania:
- Jak ma na imię dziewczynka z piosenki?
- Co Elka lubi robić?
- Co rysuje Elka kiedy ma dobry humor?
- Czego nie rysuje?
- Jak wyglądają eski-floreski?
Dokończcie słowa piosenki: Elka lubi kolorować i... (malować), i... (rysować). A gdy Elka ma... (humorek), to rysuje taki... (wzorek).
ü Liczenie sylab w słowach: wzorek, rysować, kolorować. (jedna sylaba – jedno tupnięcie)
ü Wypowiedzcie eski-floreski, zmieniając kolejność wyrazów
ü W których słowach ukryło się imię dziewczynki, o której opowiada piosenka: pętelka, kreska, wielka, floreski.
ü Modelowanie struktury dźwiękowej wyrazu Ela.
- dzielenie na głoski wyrazu Ela
- budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu Ela z jednoczesnym podziałem na sylaby
- wyróżnienie pierwszej głoski w wyrazie Ela
- budowanie modelu wyrazu Ela
- przypomnienie pisowni imion
- pokaz drukowanej wielkiej litery E
- umieszczenie pod modelem wyrazu Ela wielkiej drukowanej litery E oraz poznanych liter
ü Jakie imiona tworzą wypowiedziane przeze mnie w odwrotnej kolejności sylaby: la-E, dek-E, wa-E? Powtórzcie te słowa jeszcze raz, zastępując każdą głoskę e kiwnięciem głowy. Pamiętajcie, e jest samogłoską.
ü W którym miejscu na początku, na końcu czy środku występuję głoska e schematów słowach: echo, Egipt, ule, metal, krew, Tolek, motyle, róże.
ü Tworzenie wyrazu ekran z pierwszych głosek nazw przedmiotów i postaci przedstawionych na obrazkach
Wypowiadanie nazw obrazków. Wypowiadanie pierwszej głoski każdej nazwy. Złączenie pierwszych głosek, wypowiedzenie utworzonego wyrazu ekran.
ü Modelowanie struktury dźwiękowej wyrazu ekran
- dzielenie na głoski wyrazu ekran
- budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu ekran z jednoczesnym podziałem na sylaby
- wyróżnienie pierwszej głoski w wyrazie ekran
- budowanie modelu wyrazu ekran
- pokaz drukowanej małej litery e
- umieszczenie pod modelem wyrazu ekran małej drukowanej litery e
II. Zajęcia właściwe
ü Ćwiczenia ruchowe
Wyobraźcie sobie, że musicie pomalować sufit, ściany i podłogę. Naśladujcie tę czynność: malujcie najpierw lewą, a potem prawą ręką. Następnie rysujcie esy-floresy palcem na ścianie. Potem rysujcie długą wstążką w powietrzu.
ü Ćwiczenia ruchowo-słuchowe
Usiądźcie przy stolikach. Słuchając piosenki, rytmicznie uderzajcie w blat stołu zamkniętym mazakiem. A teraz uderzajcie wszystkimi palcami lewej dłoni w trzy woreczki leżące obok siebie, zaczynając zawsze od strony lewej do prawej, tak jak podczas pisania.
ü Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe
Przyjrzyjcie się uważnie dużej literze E. Do jakiej cyfry jest podobna litera E? Czym się od niej różni? Podstawienie litery E pisanej w wyrazie Ela. Obserwujcie, w jaki sposób należy pisać literę E. Zobaczcie jak się pisze literę E podczas śpiewania piosenki. Wykonajcie następujące ćwiczenia:
- napiszcie literę E na wzorze
- powtórzcie to ćwiczenie słuchając piosenki
- śpiewajcie piosenkę i piszcie literę E na tacce z kaszą,
- piszcie literę e na kartkach z bloku - jedną obok drugiej - najpierw kolorową kreską, a potem kredką pisakiem.
Przyjrzyjcie się małej literze e. Jak sądzicie, którą część litery można nazwać pętelką? Zwróćcie uwagę, w którym miejscu należy zacząć pisać literę e. Zauważcie, jak pisze się literę e podczas śpiewania piosenki. Umieszczenie litery e pisanej w wyrazie ekran. Wykonajcie następujące ćwiczenia:
- napiszcie literę e palcem na wzorze;
- uformujcie z czerwonej plasteliny długi wałeczek i wyklejcie nim wzór litery
- wodząc palcem po literze z plasteliny, śpiewajcie piosenkę;
- śpiewajcie piosenkę i piszcie literę e na kartkach z bloku - jedną obok drugiej - najpierw kolorową kredą, a potem kredką ołówkową.
Wykonajcie zadania na karcie ćwiczeń.
III. Zajęcia końcowe
Usiądźcie parami, tak, aby jedna osoba siedziała za drugą. Ci z Was, którzy siedzą z tyłu, niech rysują na plecach osoby z pary różne wzory. Możecie przy tym słuchać instrumentalnej wersji piosenki pt. Eski-floreski. Potem zamieńcie się rolami.
Teraz niech jedna osoba położy się na brzuszku a druga niech pisze n...
paulka43