2003 maj odpowiedzi arkusz 3.pdf

(161 KB) Pobierz
98108449 UNPDF
Egzamin maturalny z historii – maj 2003
Arkusz III
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
Zadanie 39.
Temat I
Scharakteryzuj systemy wychowawcze w starożytnej Grecji.
Kryterium
ogólne
Kryterium szczegółowe
Punkty
Treść
Poziom I Zdający wskazał na różne systemy wychowawcze w staro-
żytnej Grecji (system spartański, ateński). Podkreślił znaczenie na-
uczania w kulturze greckiej.
1 – 6
Poziom II Zdający omówił zasady wychowania spartańskiego i ateń-
skiego. Powiązał je z ustrojami polis (Sparta – przygotowanie do służ-
by wojskowej, Ateny – przygotowanie do życia publicznego).
7 – 12
Poziom III Zdający omówił zasady i metody wychowawcze stoso-
wane w Sparcie i w Atenach podając konkretne przykłady działań.
Powiązał system wychowawczy z ustrojami polis oraz aprobowanym
modelem osobowym w każdej z polis.
13 – 18
Poziom IV jak wyżej oraz Zdający zwrócił uwagę na skutki (kultu-
rowe, społeczne, polityczne) funkcjonowania obu modeli wychowaw-
czych.
19 – 24
Kompozycja
Spójna, logiczna wypowiedź, zachowanie ciągłości i logiki wywodu
oraz spójnych przejść między kolejnymi częściami pracy.
1
Właściwa struktura i proporcje między poszczególnymi częściami
pracy, przemyślana konstrukcja z zakończeniem uwzględniającym
wnioski.
1
Estetyka
Układ graficzny i czytelność pisma.
1
Język
Poprawność gramatyczna (fleksja, składnia), ortograficzna
i interpunkcyjna.
2
Styl
Jednorodność stylistyczna.
1
Uwaga : punkty za kompozycje, estetykę, język i styl dodajemy wówczas, gdy praca zo-
stanie zaliczona, co najmniej do poziomu I.
Strona 1 z 3
98108449.003.png 98108449.004.png
Egzamin maturalny z historii – maj 2003
Arkusz III
Temat II
Przedstaw okoliczności i znaczenie koronacji Piastów.
Kryterium
ogólne
Kryterium szczegółowe
Punkty
Treść
Poziom I Zdający ogólnie opisał sytuację polityczną w Polsce poda-
jąc okoliczności niektórych koronacji. Podał poprawnie daty: 1000 r.,
1025, 1076, 1320.
1 – 6
Poziom II Zdający dokonał selekcji i hierarchizacji podstawowych
faktów związanych z tematem, uwzględnił sytuację międzynarodową.
Podjął próbę określenia znaczenia koronacji Piastów.
7 – 12
Poziom III Zdający przeprowadzi analizę przyczyn i skutków wyda-
rzeń. Przedstawiał zagadnienia na różnych płaszczyznach: politycznej,
gospodarczej, społecznej. Podjął próbę oceny wydarzeń.
13 – 18
Poziom IV jak wyżej oraz Zdający wykazał się samodzielnością w
ocenianiu wydarzeń. Zdający wskazał na podstawowe źródła, doty-
czące omawianego okresu (fragmenty kronik np. Galla Anonima,
Thietmara, Wincentego Kadłubka, Janka z Czarnkowa) i wykazał się
znajomością wybranych pozycji literatury historycznej.
19 – 24
Kompozycja
Spójna, logiczna wypowiedź, zachowanie ciągłości i logiki wywodu
oraz spójnych przejść między kolejnymi częściami pracy.
1
Właściwa struktura i proporcje między poszczególnymi częściami
pracy, przemyślana konstrukcja z zakończeniem uwzględniającym
wnioski.
1
Estetyka
Układ graficzny i czytelność pisma.
1
Język
Poprawność gramatyczna (fleksja, składnia), ortograficzna
i interpunkcyjna.
2
Styl
Jednorodność stylistyczna.
1
Uwaga : punkty za kompozycje, estetykę, język i styl dodajemy wówczas, gdy praca zo-
stanie zaliczona, co najmniej do poziomu I.
Strona 2 z 3
98108449.005.png 98108449.006.png
Egzamin maturalny z historii – maj 2003
Arkusz III
Temat III
Scharakteryzuj osadnictwo na prawie niemieckim na ziemiach polskich.
Kryterium
ogólne
Kryterium szczegółowe
Punkty
Treść
Poziom I Zdający ogólnie opisał sytuację gospodarczą państwa pol-
skiego w XIII w. Wskazał niektóre przyczyny kolonizacji oraz wyja-
śnił pojęcie osadnictwa na prawie niemieckim.
1 – 6
Poziom II Zdający opisał proces zakładania wsi na prawie niemiec-
kim, używając prawidłowego nazewnictwa (np. zasadźca, sołtys, ława
wiejska). Wskazał na znaczenie regulacji prawnych.
7 – 12
Poziom III Zdający określił ekonomiczne korzyści osadnictwa na
prawie niemieckim. Przeanalizował uprawnienia sołtysa i znaczenie
folwarku sołtysiego. Wskazał na emancypację mieszczaństwa w mia-
stach lokowanych na prawie niemieckim.
13 – 18
Poziom IV jak wyżej oraz Zdający wskazał na znaczenie osadnictwa
na prawie niemieckim (wiejskiego i miejskiego) w rozwoju gospodar-
czym kraju (np. Śląsk) i samodzielnie wnioskował w oparciu o różne
źródła informacji historycznej.
19 – 24
Kompozycja
Spójna, logiczna wypowiedź, zachowanie ciągłości i logiki wywodu
oraz spójnych przejść między kolejnymi częściami pracy.
1
Właściwa struktura i proporcje między poszczególnymi częściami
pracy, przemyślana konstrukcja z zakończeniem uwzględniającym
wnioski.
1
Estetyka
Układ graficzny i czytelność pisma.
1
Język
Poprawność gramatyczna (fleksja, składnia), ortograficzna
i interpunkcyjna.
2
Styl
Jednorodność stylistyczna.
1
Uwaga : punkty za kompozycje, estetykę, język i styl dodajemy wówczas, gdy praca zo-
stanie zaliczona, co najmniej do poziomu I.
Strona 3 z 3
98108449.001.png 98108449.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin