Zalozenia ramowe projektu - Wojew+-dztwo podkarpackie.pdf

(131 KB) Pobierz
Założenia ramowe projektu
“Odświeżamy nasze miasta. TOB3CIT (Tobacco Free Cities)”
1. Ogólny cel projektu.
Ochrona zdrowia mieszkańców Polski przed szkodliwym działaniem dymu tytoniowego.
Program realizowany będzie w 16 województwach.
2. Zagadnienia polityki, wobec których skierowany jest projekt.
Polska jest krajem, w którym palenia tytoniu od lat stanowi jedną z największych przyczyn utraty zdrowia.
Palenie tytoniu stanowi od lat największą, pojedynczą, lecz możliwą do prewencji przyczynę umieralności
dorosłej ludności Polski [Zatoński, 2004]. W 2004 r. na nowotwory złośliwe płuca, schorzenie prawie
wyłącznie związane z inhalacją dymu tytoniowego, zmarło łącznie 212 006 osób w Polsce [Wojciechowska,
2006].
Zgodnie z najnowszym, ogólnopolskim badaniem GIS z 2011 r, do codziennego palenia przyznaje się co
trzeci (31%) Polak w wieku 15 lat i więcej (23% kobiet i 39% mężczyzn). Odsetek osób przyznających się
do nałogowego palenia nie zmienił się w sposób istotny w porównaniu z 2009 rokiem (29%).
Na bierne palenie Polacy najbardziej narażeni są na przystankach komunikacji miejskiej (średnio 31%).
Kontakt z dymem tytoniowym mają także w barach i pubach (20%), dyskotekach i klubach muzycznych
(15%), zakładach pracy (14%) oraz kawiarniach (12%) i restauracjach (10%). Rzadko na bierne palenie
narażeni są Polacy w szpitalach i innych placówkach służby zdrowia (4%), urzędach (4%), obiektach
kulturalnych np. kinach i teatrach (5%), obiektach rekreacyjno- wypoczynkowych (6%), centrach
handlowych (6%), miejscach zabaw dzieci (6%), środkach publicznego transportu (7%), szkołach i innych
placówkach edukacyjnych (8%) oraz obiektach sportowych (8%).
68% palących i 84% niepalących Polaków popiera wprowadzenie zakazu palenia we wszystkich miejscach,
w których przebywają niepalący. Zakaz palenia w miejscach publicznych popierany jest przez większość
Polaków. W najmniejszym stopniu opowiadają się oni za zakazem palenia w barach i pubach (średnio 66%),
dyskotekach i klubach muzycznych (68%), kawiarniach (71%), restauracjach (73%), na przystankach
komunikacji miejskiej (73%) oraz w miejscu pracy (74%).
Co dziesiąty (10%) Polak stwierdza, że wprowadzenie przepisów ograniczających palenie tytoniu
w miejscach publicznych zdecydowanie poprawiło przestrzeganie istniejących zakazów palenia. Według
46% badanych sytuacja pod tym względem raczej się poprawiła. 43% respondentów nie widzi różnicy,
a według co setnego (1%) obecnie jest wręcz gorzej. Opinie osób palących i niepalących na ten temat są
bardzo zbliżone.
Zarówno osoby palące, jak i niepalące dostrzegają istnienie miejsc, w których zakaz palenia nie jest
przestrzegany. Najczęściej jako takie miejsca wskazywane są przystanki i obiekty komunikacji miejskiej
(41%), a także bary i puby (17%), dyskoteki i kluby muzyczne (15%) oraz zakłady pracy (10%). Najrzadziej
zakaz palenia łamany jest w centrach handlowych, obiektach kulturalnych oraz obiektach rekreacyjno-
wypoczynkowych (po 2%).
3. Szczegółowe, mierzalne cele projektu.
Celem projektu jest:
1) wzmocnienie realizacji ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami
używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r., Nr 10, poz. 55 z późn zm.) poprzez:
przygotowanie i dystrybucję podręcznika dla funkcjonariuszy PIS odpowiedzialnych za nadzór
bieżący;
szkolenia dla Strażników Miejskich oraz funkcjonariuszy Policji odpowiedzialnych za wdrażanie
ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych;
monitoring przestrzegania zakazu palenia oraz oznakowania stref bezdymnych w województwach,
prowadzony przez funkcjonariuszy PIS;
przygotowanie przez GIS raportu dot. doświadczeń WSSE i PSSE we wdrażaniu ustawy.
2) wzmocnienie przestrzegania ustawy poprzez kampanię społeczną informującą o obowiązujących
regulacjach w zakresie miejsc wolnych od dymu tytoniowego oraz konsekwencjach zdrowotnych używania
tytoniu (czynne i bierne palenie). W tym:
szkolenia dla 318 pracowników pionu ozipz w zakresie koordynacji projektu;
nawiązanie współpracy z lokalnymi partnerami projektu w celu zawiązania koalicji lokalnych;
współpraca z mediami lokalnymi;
kwartalne spotkania koalicji lokalnych;
wymiana informacji i najlepszych praktyk
dystrybucja znaków zakazu palenia;
podsumowujące badanie postaw wobec palenia tytoniu oraz przestrzegania ustawy.
3. Grupa docelowa
Grupą docelową, która ma być objęta działaniami projektu powinny być wyłącznie osoby dorosłe.
4. Ramy czasowe
Projekt będzie realizowany przez dwa kolejne lata (1 października 2011 r. do 30 września 2013 r.)
5. Realizatorzy:
GIS, WSSE, PSSE
2
779193187.019.png 779193187.020.png 779193187.021.png 779193187.022.png 779193187.001.png 779193187.002.png 779193187.003.png 779193187.004.png 779193187.005.png 779193187.006.png 779193187.007.png
6. Wstępny harmonogram działań na terenie województwa
Do końca roku 2011 w harmonogramie projektu przewidziane są działania organizacyjne:
nawiązanie koalicji lokalnych
nawiązanie współpracy z innymi instytucjami administracji publicznej na terenie powiatu,
strażnikami miejskimi/gminnymi, policją, a także z lokalnymi mediami
w dniu 15 listopada br. w Warszawie zorganizowana zostanie konferencja prasowa inaugurująca
projekt . Po tym terminie (listopad-grudzień) będzie można włączyć informacje o rozpoczętym
projekcie do kampanii społecznej prowadzonej w ramach POZNPT (Światowego Dnia Rzucenia
Palenia)
Na rok 2012 w ramach realizacji projektu planuje się:
szkolenie dla pracowników pionu ozipz z terenu województwa,
szkolenia dla strażników miejskich/gminnych i policjantów (we współpracy z GIS),
dystrybucja znaków zakazu palenia do instytucji na terenie Państwa powiatu,
współorganizacja lokalnych imprez mających na celu wzmocnienie świadomości społecznej
w zakresie przestrzegania ustawy,
Działaniami prowadzonymi przez większość czasu trwania projektu są:
monitoring mediów (wg załącznika nr 3),
monitoring przestrzegania ustawy (załącznik nr 2),
współpraca ze strażą miejską i policją w zakresie realizacji ustawy (wzór tabeli monitoringowej
do wypełnienia przez straż miejską i policję należy przekazać pismem - wzór pisma i tabeli
w załączeniu – zał. 4, 5),
spotkania kwartalne koalicji lokalnych i wymiana dobrych praktyk.
Jednolite agendy szkoleń oraz zawartość merytoryczna materiałów szkoleniowych będą zapewnione
przez Główny Inspektorat Sanitarny. Sprawy organizacji szkoleń- sale, sprzęt, zaproszenie wykładowców
i uczestników – WSSE i PSSE.
Pozostałe załączniki to:
- załącznik nr 1 – harmonogram projektu
- załącznik nr 2 - TOB3CIT – Monitoring prowadzony przez Państwową Inspekcję Sanitarną
- załącznik nr 3 – Monitoring mediów lokalnych
- załącznik nr 4 – wzór pisma do Straży Miejskich/Policji
- załącznik nr 5 – TOB3CIT – Monitoring prowadzony przez Straż Miejską/Policję
- załącznik nr 6 – wniosek o zatwierdzenie wydatku
- załącznik nr 7 – wzór sprawozdania opisowego (kwartalnego)
3
779193187.008.png 779193187.009.png 779193187.010.png 779193187.011.png 779193187.012.png 779193187.013.png 779193187.014.png 779193187.015.png 779193187.016.png 779193187.017.png 779193187.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin