O Wigilii.pdf
(
485 KB
)
Pobierz
38074310 UNPDF
BETLEJEMSKIE ŚWIATŁO POKOJU
Betlejemskie Światło Pokoju - coroczna skautowa i harcerska akcja
przekazywania przed Świętami Bożego Narodzenia symbolicznego ognia, zapalonego w
Grocie Narodzenia Chrystusa w Betlejem. Betlejemskie Światło Pokoju jest symbolem ciepła,
miłości, pokoju i nadziei - tradycyjnie stawiane jest na wigilijnym stole. Akcję
zapoczątkowały w 1986 Austriackie Radio i Telewizja w Linzu, jako działanie charytatywne
na rzecz dzieci niepełnosprawnych i osób potrzebujących. Dzięki udziałowi w niej skautów,
akcja obejmuje prawie całą Europę. Światło co roku przywożone jest z Betlejem do Wiednia,
gdzie w katedrze przekazywane jest skautom z sąsiednich krajów. Następnie sztafetą trafia do
najdalszych zakątków kontynentu. W Polsce akcję od 1991 roku prowadzą harcerze ze
Związku Harcerstwa Polskiego, którzy odbierają Betlejemskie Światło Pokoju od skautów
słowackich na przejściu granicznym Łysa Polana w Tatrach. Następnie, po uroczej mszy
świętej odprawianej w Kaplicy Betlejemskiego Światła Pokoju, zlokalizowanej na terenie
Schroniska Górskiego ZHP “Głodówka”, Światło trafia do wszystkich chorągwi, hufców i
drużyn harcerskich, a za ich pośrednictwem do mieszkańców miast i wsi. Betlejemskie
Światło Pokoju z rąk harcerzy uroczyście przyjmuje m.in.: prezydent RP, prezes Rady
Ministrów, marszałek Sejmu i prymas Polski. Polscy harcerze przekazują Betlejemskie
Światło Pokoju również do wschodnich sąsiadów - na Rosję, Litwę, Białoruś i Ukrainę.
WIGILIA BOŻEGO NARODZENIA
Wigilia Bożego Narodzenia (wieczerza wigilijna, wieczór wigilijny, niekiedy także gwiazdka)
(z łac. vigilia - czuwanie, straż) - w tradycji chrześcijańskiej dzień poprzedzający święto
Bożego Narodzenia, kończący okres adwentu.
Uroczystą kolację tego dnia przyjęło nazywać się również wigilią. Zwana ona jest też wilią,
postnikiem, bożym obiadem, po staropolsku Godami, a na wschodzie kutią (od głównej
potrawy).
DATY OBCHODZENIA WIGILII
W kościele Zachodu Wigilia Bożego Narodzenia jest obchodzona 24 grudnia. W kościołach
wschodnich: greckokatolickim i prawosławnym 6 stycznia (w związku z posługiwaniem się
kalendarzem juliańskim), a w Kościele ormiańskim – 5 stycznia.
Dzień wigilii Bożego Narodzenia bywał też przesuwany. Według tradycji ludowej (wciąż
żywej np. na Kielecczyźnie), w latach gdy 24 grudnia wypada w niedzielę wigilia nie mogła
być obchodzona, ponieważ niedziela nie przyjmuje postu. W takim przypadku wieczerzę
wigilijną urządzano już w sobotę, a Boże Narodzenie świętowało się przez trzy dni.
PRZEBIEG
Tradycyjnie wieczerza wigilijna rozpoczyna się wraz z pierwszą gwiazdką na niebie. Jest to
symboliczne nawiązanie do Gwiazdy Betlejemskiej, oznaczającej narodziny Jezusa, którą wg
Biblii na wschodniej stronie nieba ujrzeli Trzej Królowie.
Kolację, w polskiej tradycji postną, rozpoczyna łamanie się opłatkiem, składanie życzeń, a
także modlitwa i czytanie fragmentu Ewangelii według św. Mateusza lub Łukasza
dotyczącego narodzin Jezusa.
Na stole, przykrytym białym obrusem, z wiązką sianka pod spodem, ustawia się jedno
nakrycie więcej, niż jest uczestników wieczerzy. Jest ono symbolicznie przeznaczone dla
niezapowiedzianego gościa, natomiast dawniej dla ducha przodków. Niegdyś wigilijna
kolacja była mocno związana ze światem duchów, a dusze zmarłych krewnych były
szczególnie wyczekiwane tego wieczoru. Aby nie wyrządzić krzywdy przybyłym, nie
należało zajmować miejsca bez jego uprzedniego zdmuchnięcia, bo mogła na nim już siedzieć
dusza.
Zwyczaj stawiania dodatkowego nakrycia szczególnie upowszechnił się w XIX wieku, miał
wówczas patriotyczną wymowę, w wielu domach miejsce to symbolicznie było
zarezerwowane dla członka rodziny przebywającego na zesłaniu na Syberii.
POTRAWY WIGILIJNE
W zwyczajach wigilijnych obecnych jest wiele elementów zaczerpniętych z pogańskiej
obrzędowości, które w formie szczątkowej, nie zawsze uświadomionej, zachowały się do dnia
dzisiejszego. Obecnie w kolacji wigilijnej związki z tymi wierzeniami zachowały się przede
wszystkim w potrawach przyrządzanych głównie z ziaren zbóż, maku, miodu, grzybów, a
więc typowych dla styp pogrzebowych, oraz w trzymaniu pustego miejsca przy stole dla
nieznanego gościa.
W zależności od regionu i tradycji rodzinnych, zestaw wigilijnych potraw jest różny, ale
zwyczajowo na wigilijnym stole powinny znaleźć się wszystkie płody ziemi, a potraw
powinno być dwanaście. Każdej należy spróbować, co ma zapewnić szczęście przez cały rok.
Do najbardziej typowych należą: barszcz z uszkami (wymiennie w niektórych regionach
Polski z białym żurem, zupą grzybową, zupą owocową lub zupą rybną), ryby przyrządzane na
różne sposoby, z najbardziej tradycyjnym karpiem smażonym i w galarecie, kapusta z
grochem, kapusta z grzybami, pierogi z kapustą, paszteciki z grzybami, kotleciki z ryżu z
sosem grzybowym, kluski z makiem, cukrem i miodem, kompot z suszonych owoców, zupa
migdałowa, czyli z tradycji wschodniej kulebiak, gołąbki i kutia. Na Śląsku potrawami
wigilijnymi są także moczka i makówki. Zgodnie z polskim zwyczajem, potrawy wigilijne
powinny być postne, czyli bezmięsne i bez użycia tłuszczów zwierzęcych przy ich
przygotowaniu. Kościół w 2003 r. dopuścił możliwość spożywania mięsa w dzień wigilijny.
INNE ZWYCZAJE WIGILIJNE
Dzień wigilijny bogaty jest w zwyczaje i przesądy posiadające magiczną moc, zazwyczaj
znajdujące swój rodowód w lokalnych, przedchrześcijańskich wierzeniach. Jednym z nich był
zakaz szycia, tkania, motania i przędzenia. Uważano je za czynności szczególnie lubiane
przez demony wody, które mogły zjawić się wszędzie tam, gdzie zakaz złamano. Do dzisiaj
przestrzega się, aby w Wigilię nie kłócić się i okazywać sobie wzajemnie życzliwość.
Przetrwał też przesąd, że jeśli w wigilijny poranek pierwszym gościem w domu będzie młody
chłopiec, przyniesie to szczęśliwy rok. Wszelkie zranienia oraz choroby w czasie świąt
odbierane są jako zapowiedź kłopotów ze zdrowiem. Myśliwi tego dnia tradycyjnie udają się
na polowanie, którego pomyślny wynik zapewni opiekę na cały rok patrona łowiectwa św.
Huberta. Istnieje także przesąd aby spróbować każdej z dwunastu wigilijnych potraw aby nie
zabrakło jej w następnym roku. Niektórzy pozostawiają w portfelu łuski z karpia, które mają
przynieść szczęście.
Innym zwyczajem wieczoru wigilijnego jest śpiewanie kolęd. Często też pod choinką są
prezenty, które przynosi dzieciątko, gwiazdka, gwiazdor lub Mikołaj. Na Wschodzie w
wigilię, przed wieczerzą, chadza się na groby bliskich.
Na wsi opłatek z wigilijnego stołu, a także potrawy, podawano bydłu i koniom, czasem nawet
wprowadzając je do izby. Karmienie potrawami przygotowywanymi na Wigilię miało
zabezpieczać inwentarz przed urokami czarownic i guślarek. A o północy gospodarz udawał
się do obory, bo według tradycji zwierzęta mówiły wówczas ludzkim głosem.
Na wieczerzę wigilijną zapraszano nie tylko zwierzęta domowe, ale również leśne, w tym
wilki. Rozrzucano dla nich przed domem pożywienie, aby nie podchodziły pod domostwo w
nowym roku.
POWSTANIE KOLĘDY “CICHA NOC”
Cicha noc – jedna z najbardziej znanych kolęd na świecie, po raz pierwszy wykonana podczas
pasterki w 1818 roku, w Oberndorfie pod Salzburgiem. Autorem oryginalnych słów
niemieckich Stille Nacht był Joseph Mohr, melodię ułożył Franz Xaver Gruber. Słowa jednej
z wersji w języku polskim ułożył ok. 1930 roku Piotr Maszyński.
Przetłumaczono ją na ponad 300 różnych języków i dialektów (Kolekcja Wallace Bronner,
Frankenmuth, Michigan, USA).
Powstanie kolędy
Tekst kolędy powstał jako wiersz już w roku 1816. Autor wiersza, Joseph Mohr, był wówczas
(1815-1817) wikarym w Mariapfarr w regionie Lungau (południowo-wschodnia część landu
Salzburg).
Melodia powstała dwa lata później, 24 grudnia 1818 roku. Joseph Mohr, w latach 1817-1819
wikary w nowo powstałej parafii św. Mikołaja w Oberndorfie k. Salzburga, zaproponował
Franzowi Gruberowi napisanie muzyki do swojego wiersza. Franz Gruber był od 1807 do
1829 r. nauczycielem, organistą i kościelnym w Arnsdorfie, od 1816 do 1829 r. również
organistą w nowej parafii w pobliskim Oberndorfie. Kompozycja miała być na 2 głosy solowe
z towarzyszeniem chóru i gitary. Przypuszcza się, że kościół w Oberndorfie dysponował
jedynie starym, niesprawnym pozytywem i dlatego potrzebna była pieśń z towarzyszeniem
gitary. Została ona napisana w tonacji D-dur, w metrum 6/8.
Pieśń została wykonana w tym samym dniu podczas pasterki. Mohr śpiewał partię tenorową i
grał na gitarze, Gruber wykonywał partię basową. Gruber określił kolędę jako “prostą
kompozycję” i nie przypisywał jej szczególnego znaczenia.
Kolęda spodobała się mieszkańcom Oberndorfu i wkrótce była znana również w okolicy.
Świadczą o tym zachowane odpisy pieśni (najstarszy z 1822 r. z Salzburga). Nie podają one
jednak nazwisk autorów. Pieśnią zainteresowała się królewska kapela dworska w Berlinie,
która w roku 1854 wysłała do Salzburga pytanie o twórcę kolędy. 30 grudnia 1854 r. Franz
Gruber opisał okoliczności powstania utworu. W ojczystym Salzburgu kolęda została
zaliczona do oficjalnych pieśni kościelnych dopiero w roku 1866.
Oryginalny zapis nutowy Grubera z 24 grudnia 1818 r. zaginął, podobnie jak następny zapis,
prawdopodobnie z ok. 1830 r., na dwa głosy solowe, chór i organy.
Zaginął również śpiewnik kościelny Blasiusa Wimmera (organisty i nauczyciela z Waidring
w Tyrolu), w którym pieśń “Cicha noc” zapisana była z datą 22 lipca 1819 r. i liczyła siedem
(!) zwrotek.
Zachował się natomiast niedatowany rękopis Mohra, powstały prawdopodobnie między
rokiem 1820-1825 (zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na dwa głosy wokalne z
towarzyszeniem gitary, sześć zwrotek), w którym wyraźnie podano autorów pieśni.
Zachowały się również późniejsze rękopisy Grubera:
- najwcześniejszy z zachowanych, z 12 grudnia 1836 r. (zapis w tonacji Es-dur, metrum 6/8,
na cztery głosy wokalne, dwoje skrzypiec, altówkę, flet, fagot, dwa klarnety, dwie waltornie,
wiolonczelę (Violone) i organy, sześć zwrotek),
- niedatowany, prawdopodobnie z ok. 1845 r. (zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na dwa
głosy solowe i chór mieszany, z towarzyszeniem trio smyczkowego, dwóch rogów i organów,
jedna -pierwsza - zwrotka),
- niedatowany, prawdopodobnie z roku 1854 (zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na dwa
głosy solowe i chór, bez akompaniamentu, pięć zwrotek – brak trzeciej zwrotki),
- niedatowany, prawdopodobnie z ok. 1860 r. (zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na sopran i
alt z “cichym akompaniamentem organów”, sześć zwrotek).
Autografy te przechowywane są w archiwach w Hallein pod Salzburgiem (Stille-Nacht-
Archiv) i w Salzburgu (Carolino Augusteum).
9,2008
ZAWSZE WTEDY, JEST BOŻE NARODZENIE
Zawsze, ilekroć uśmiechasz się
do swojego brata i wyciągasz
do niego ręce, jest Boże
Narodzenie.
Zawsze, kiedy milkniesz,
aby wysłuchać, jest
Boże Narodzenie.
Plik z chomika:
mzija
Inne pliki z tego folderu:
Zofia Kossak - Bursztyny.rar
(213358 KB)
Szopki i ich znaczenie.pdf
(186 KB)
Wiersze o swietach 2.pdf
(178 KB)
ŻYCZENIA NOWOROCZNE.pdf
(131 KB)
Wiersze o swietach 1.pdf
(613 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 19.01.2025
Audiobooki
Camera
Cieszynalia
Czasopisma
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin