walentynki[1].pdf

(1966 KB) Pobierz
C.7.4
C.7.4 12/23/08 12:54 PM Page 1 (Black plate)
Pomys∏y na zaj´cia wynikajàce z planu pracy
Inne propozycje
C 7.4
Walentynki
Anna Katarzyna Kie∏czewska
Pomys∏ na ciekawe zaj´cia
Rodzaj zaj´ç
Zaj´cia ogólnorozwojowe
Przedzia∏ wiekowy klasy 0–3
Liczba uczestników 10–25 osób
Czas trwania zaj´ç 2 godziny lekcyjne
Cele zaj´ç
rozwijanie twórczego myÊlenia u uczniów
modelowanie pozytywnych zachowaƒ uczniów
– przejawów uprzejmoÊci, kultury osobistej itp.
otwarcie na drugiego cz∏owieka
çwiczenie umiej´tnoÊci dostrzegania pozytywnych cech
w innych ludziach
wykorzystanie umiej´tnoÊci manualnych uczniów
Materia∏y pomocnicze
tekst Walentynki a noc Êwi´tojaƒska (za∏àcznik 1)
dla ka˝dego ucznia
brystol i/lub kartony w ró˝nych kolorach
kolorowe koperty
kredki
farby
p´dzle
kolorowy papier
stare czasopisma
koraliki
wstà˝ki, tasiemki
no˝yczki
klej
taÊma klejàca
du˝y arkusz papieru
flamastry
d∏ugopisy
odtwarzacz p∏yt CD
p∏yta z nagraniami spokojnych utworów
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
s. 1
422131152.002.png
C.7.4 12/23/08 12:54 PM Page 2 (Black plate)
C 7.4
Pomys∏y na zaj´cia wynikajàce z planu pracy
Inne propozycje
Uwagi
Podczas zaj´ç mo˝na wykorzystaç zadanie 5, s. 6 z artyku∏u
o sygnaturze B 5.3. Przed zaj´ciami 2. nale˝y przygotowaç
plansz´ z listà domów dziecka, oÊrodków pomocy
spo∏ecznej, szpitali znajdujàcych si´ w okolicy.
Zaj´cia 1: Kartki dla osób bliskich
Krok I: Powitanie i wprowadzenie
1. Powiedz uczniom, ˝e zbli˝ajà si´ walentynki. Zapytaj, co wiedzà na ich temat,
z czym im si´ ten dzieƒ kojarzy. Opowiedz krótko, kim by∏ Walenty i skàd wzi´∏o
si´ to Êwi´to.
Walentynki – informacje o Êwi´cie
Âwi´to Zakochanych (Dzieƒ Zakochanych) obchodzone jest co roku 14 lutego.
Nazwa pochodzi od imienia patrona zakochanych – Êwi´tego Walentego.
Dzieƒ ten kojarzy si´ przede wszystkim z zakochanymi parami. Tradycjà sta∏o
si´ jednak tak˝e okazywanie bliskim osobom (rodzinie i przyjacio∏om) mi∏oÊci
i przywiàzania.
W wielu krajach ludzie zwracajà si´ wtedy ku innym, aby pokazaç im, ˝e
o nich pami´tajà, myÊlà, darzà ich szacunkiem.
W walentynki dajemy (wysy∏amy) kartki z ˝yczeniami i wierszami 1 . Mo˝na do
nich do∏àczyç drobny upominek.
2. Nast´pnie rozdaj uczniom tekst (za∏àcznik 1). Wspólnie porównajcie walentynki
z nocà Êwi´tojaƒskà.
Krok II: Czy warto obchodziç walentynki? – dyskusja
PoproÊ uczniów, aby w ma∏ych, 3–4-osobowych grupach zastanowili si´, jaki jest
prawdziwy cel tego Êwi´ta (np. zabawa; pokazanie innym, ˝e nam na nich zale˝y;
sprawienie komuÊ przyjemnoÊci; okazanie zainteresowania; wyra˝enie swoich uczuç;
przypomnienie ludziom, ˝e nie sà sami; podzi´kowanie za mi∏oÊç, trosk´, opiek´;
okazanie wdzi´cznoÊci). Zapisz ich propozycje na du˝ym arkuszu papieru lub na tablicy.
1
Przyk∏adowe wiersze na walentynki mo˝na znaleêç m.in. w ksià˝kach: Dla ciebie. Wiersze mi∏osne polskich
poetów pod red. J. Kapicy i Tuwim – walentynki wydawnictwa ALGO.
s. 2
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
422131152.003.png
C.7.4 12/23/08 12:54 PM Page 3 (Black plate)
Pomys∏y na zaj´cia wynikajàce z planu pracy
Inne propozycje
C 7.4
Uwaga!
Mo˝esz podsunàç uczniom kilka pomys∏ów, jeÊli zajdzie taka potrzeba. Postaraj
si´ jednak tylko naprowadzaç ich na w∏aÊciwe tory, zamiast serwowaç im gotowe
propozycje.
Krok III: Wizualizacja – projektowanie kartek walentynkowych
dla osób bliskich
1. Zapytaj uczestników zaj´ç, kto jest dla nich wa˝ny i kogo chcieliby obdarowaç
kartkà walentynkowà. Po krótkim zastanowieniu ochotnicy mówià, dla kogo chcie-
liby przygotowaç kartk´ i dlaczego ta osoba jest dla nich szczególna.
2. WyjaÊnij, ˝e za chwil´ uczniowie b´dà mogli w∏asnor´cznie wykonaç kartki dla
wybranych przez siebie osób. Powiedz:
Zamknijcie na chwil´ oczy i wyobraêcie sobie t´ osob´: zobaczcie, jak wyglàda, jak mówi, jak
jest ubrana.
Przypomnijcie sobie, jak si´ zachowuje, jakie pozytywne cechy charakteru posiada, co dobrego
robi dla innych, jakie wzbudza w was uczucia.
Teraz zastanówcie si´, jak uwieczniç wszystkie dobre cechy tej osoby na kartce, którà chcecie dla
niej wykonaç. Jakimi kolorami mo˝ecie opisaç jà/swoje uczucia do niej? Jakich materia∏ów
u˝yjecie? Kredek, farb, wstà˝ek, zdj´ç z czasopism?
Otwórzcie oczy i przygotujcie materia∏y do wykonania kartek. Roz∏ó˝cie je na swoich stolikach.
Przerwa
Krok IV: Wykonanie kartek walentynkowych
1. PoproÊ uczestników zaj´ç o zaprojektowanie graficzne kartek i ozdobne zaadre-
sowanie kopert. Zach´ç uczniów do u∏o˝enia wierszyków. Sprawdê, czy bezb∏´d-
nie zapisali ˝yczenia. Na wykonanie pracy przeznacz 30–40 minut.
2. Po zakoƒczeniu zadania uczniowie uk∏adajà swoje kartki na du˝ym stole (lub
Twoim biurku), tak aby wszyscy mogli je obejrzeç.
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
s. 3
422131152.004.png
C.7.4 12/23/08 12:54 PM Page 4 (Black plate)
C 7.4
Pomys∏y na zaj´cia wynikajàce z planu pracy
Inne propozycje
Uwagi dotyczàce realizacji
Przygotuj sal´ do wykonania projektu: ustaw stoliki w takiej odleg∏oÊci od
siebie, aby uczniowie nie przeszkadzali sobie wzajemnie w pracy, ale jedno-
czeÊnie mogli po˝yczaç od siebie klej lub no˝yczki.
JeÊli podopieczni b´dà korzystaç z farb podczas zaj´ç, przygotuj s∏oiczki z wodà
i uprzedê uczniów, ˝eby za∏o˝yli „robocze” ubrania, które mo˝na poplamiç.
W trakcie realizacji zadania mo˝esz podchodziç do uczestników i pytaç, jak
przebiega praca. Nie sugeruj jednak w∏asnych rozwiàzaƒ, nie narzucaj swoich
pomys∏ów.
JeÊli ktoÊ poprosi Ci´ o pomoc ( Jak to zrobiç? ), zapytaj: A jak ci si´ wydaje? Masz
jakiÊ pomys∏? . Mo˝esz te˝ powiedzieç: Twoje pomys∏y sà doskona∏e. Âwietnie ci idzie.
Zrób takà kartk´, jakà sam chcia∏byÊ dostaç .
Wa˝ne, by uczniowie w pe∏ni wykorzystali swojà kreatywnoÊç
podczas projektowania i wykonywania prac. Ty mo˝esz jedynie
byç doradcà technicznym ( Jakie farby trzeba zmieszaç, ˝eby uzyskaç
kolor zielony? ).
Aby uprzyjemniç dzieciom prac´, odtwórz z p∏yty ich ulubionà muzyk´
(wybierz spokojne nagrania).
Krok V: Omówienie pracy i podsumowanie zaj´ç
1. PoproÊ uczestników zaj´ç, by usiedli teraz w kr´gu i powiedzieli, jak im si´ pra-
cowa∏o oraz w jaki sposób (gdzie, kiedy, w jakich okolicznoÊciach) zamierzajà
wr´czyç kartki adresatom. Wypowiedzi powinny byç krótkie, 2–3-zdaniowe.
2. Podzi´kuj wszystkim za zaanga˝owanie i wykonanie pi´knych prac. Zach´ç, aby
tak˝e na co dzieƒ pami´tali o swoich bliskich i okazywali im swojà mi∏oÊç i przy-
wiàzanie.
3. PoproÊ uczniów, aby starannie spakowali swoje kartki i posprzàtali stanowiska
pracy.
s. 4
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
422131152.005.png
C.7.4 12/23/08 12:54 PM Page 5 (Black plate)
Pomys∏y na zaj´cia wynikajàce z planu pracy
Inne propozycje
C 7.4
Zaj´cia 2: Inny wariant projektu – kartki dla osób nieznajomych
1. Przed zaj´ciami przygotuj plansz´ z listà domów dziecka, oÊrodków pomocy
spo∏ecznej, szpitali znajdujàcych si´ w mieÊcie (okolicy). UmieÊç jà w widocznym
miejscu w sali.
2. Kroki I i II przeprowadê wed∏ug scenariusza zaj´ç 1. Porozmawiaj z dzieçmi
o tym, ˝e niektórzy ludzie sà samotni, chorzy, nieszcz´Êliwi. Zapytaj dzieci, czy
nie zechcia∏yby dla tych osób zrobiç czegoÊ mi∏ego. Zaprezentuj uczniom przy-
gotowanà wczeÊniej plansz´ – komu mo˝na pomóc.
3. PoproÊ uczniów, aby dobrali si´ w grupy zgodnie z tym, dla kogo chcieliby przy-
gotowaç kartki (dla dzieci, pacjentów szpitala itp.).
4. Zaproponuj, aby podczas wizualizacji zastanowili si´, czego potrzebujà przeby-
wajàce w tych miejscach osoby oraz jaka kartka sprawi∏aby im przyjemnoÊç.
Tekst wizualizacji
Zamknijcie na chwil´ oczy i wyobraêcie sobie osoby, które przebywajà w wybranym przez was
miejscu. Zobaczcie, jak wyglàdajà, jak mówià, jak sà ubrane. Zastanówcie si´, jak si´ czujà,
jak sp´dzajà czas, jakie pozytywne cechy charakteru posiadajà, jakie wzbudzajà w was uczucia.
Teraz zastanówcie si´, jak wyraziç wasze ciep∏e uczucia na kartkach, które chcecie dla nich
wykonaç. Jakimi kolorami mo˝ecie je opisaç? Jakich materia∏ów u˝yjecie? Kredek, farb, wstà˝ek,
zdj´ç z czasopism?
Otwórzcie oczy i przygotujcie materia∏y do wykonania kartek. Roz∏ó˝cie je na swoich stolikach.
5. Nast´pnie zach´ç dzieci do dyskusji w grupie i zaprojektowania kartek (zale˝nie
od decyzji grupy uczniowie tworzà wspólnà kartk´ lub indywidualnie wykonujà
swoje prace).
6. Kroki IV i V zrealizuj zgodnie ze scenariuszem zaj´ç 1.
7. Zorganizuj wycieczk´ np. do domu dziecka, tak aby uczniowie mogli osobiÊcie
wr´czyç dzieciom kartki walentynkowe. Dla osób obdarowywanych uczniowie
mogà równie˝ przygotowaç drobne upominki z papieru czy zabawki.
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
s. 5
422131152.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin