tory (7).pdf

(396 KB) Pobierz
ŚK7-54-61.pdf.pdf
MAKIETA
Tory na makiecie (7)
Dotychczasowe odcinki cyklu poświęcono „geometrii” toru kolejowego.
Gdy znamy już podstawowe zasady kształtowania układu geometryczne
gotoruwpłaszczyźniepoziomej(„planie”)iwpłaszczyźniepionowej(„pro
filu”), to powinniśmy zapoznać się ztzw. konstrukcją nawierzchni kolejo
wej.Zpewnościąkażdy,nawetpoczątkującymodelarzwie,żetorkolejo
wyskładasięzszyn,podkładówipodsypki.Oczywiścietoprawda,aleaby
zbudować wminiaturze realistyczny tor kolejowy trzeba ojego konstruk
cjiwiedziećowielewięcej.
Najpierw przyjrzyjmy się pierwowzorowi, czyli
prawdziwejnawierzchnikolejowej.Jejgłównym
elementemsąoczywiścieszyny.Chociażkształt
wszystkichtypówszynjestbardzopodobny(w
przekrojupoprzecznymwyróżnićmożnagłów
kę,szyjkęistopkę),tojednakichwielkośćipro
porcjeposzczególnychczęścisąróżne.Obecnie
najpopularniejszymi szynami stosowanymi na
PKP są typy UIC 60, S 49 iS 42 (rys. 1; tab.
1).Możnajeszczespotkaćszynytypu8,6iin
ne.Zasadniczoobowiązujereguła,żeimszyna
jeststarszegotypu,tymjestonalżejsza,niższa
ima mniejszy przekrój poprzeczny. Pamiętać
należy otej zasadzie odtwarzając wmodelu
czasyminione,zwłaszczazIlubIIepoki.
Przezwielelatpodstawowymtypempod
kładu był podkład drewniany. Obecnie jest on
stosowanyznacznierzadziejiwypieragotrwal
szyicięższypodkładstrunobetonowy.Jestbar
dzowieletypówpodkładówbetonowych.Prak
tyczniekażdyzarządkolejowystosujeswójtyp.
Różnią się one pomiędzy sobą przede wszyst
kim kształtem. Gdzieniegdzie można jeszcze
spotkać ułożone wtorach podkłady stalowe.
Myskoncentrujemysięnapodkładachdrewnia
nych, te bowiem były stosowane przez wiele
lat,azwłaszczawczasachświetnościkolei.
Trzecim podst awowym elementem na
wierzchnikolejowejjestpodsypka.Układasięją
przedewszystkimpodpodkładami(itajejczęść
jestniewidocznadlaobserwatora)orazobsypu
jeniąpodkładyodczół(tworząctzw.„bankiet”)
iwypełniając przestrzeń pomiędzy nimi (tzw.
„okienka”).Obecnienajczęściejstosowanąpod
sypką jest tłuczeń kamienny. Jest to kruszywo
łamane, powstające wwyniku rozdrobnienia
iprzesiania skał bazaltowych, granitowych lub
melafirowych. Ciągle jednak wiele czynnych
torów ułożonych jest na podsypce zklińca,
żwiru,żużlalubpospółki.Nafotografiachprzed
stawionotrzyróżnerodzajenawierzchnikolejo
wej(fot.1).
Wróćmy jednak do modelowego toru. Tyl
kostarannydobórtypunawierzchniidokładne
ułożenie jej na torowisku umożliwia właściwe
funkcjonowaniemakiety,czylipoprawnąjazdę
modeli taboru. Dlatego wybór tzw. „materiału
torowego”(jakproducencinazywająmodelowe
tory)jestsprawąszczególnieważną,wymaga
jącąsprawdzeniakilkupodstawowychparame
trów podczas dokonywania zakupów takiego
wyrobu.Odpowiedzmynapocząteknapytanie:
jakie tory kupić? Przede wszystkim trzeba za
uważyć, że wsferze naszych zainteresowań
pozostająwyłączniemodelowetory,wktórych
szyny kształtem przypominają profile szynowe
stosowane na prawdziwej kolei. Wrealistycz
nymmodelukoleiwykluczonejeststosowanie
substytutówszynwpostacinp.ceownikówgię
tychzblachylubteowników(bezgłówek),albo
innych dziwnych profili (rys. 2). Dobór właści
wychwymiarówszynułatwinamnormaNEM
120, której fragment przytoczono wpostaci
rysunku(rys.3)itabeli(tab.2).
Fot. 1.Tory kolejowe woryginale:
a) tory linii pierwszorzędnej zszyn UIC 60 na pod
kładachdrewnianychipodsypcetłuczniowej(ze
znacznym nadmiarem po jej uzupełnieniu);
b) torliniidrugorzędnejzszynS49napodkładach
drewnianych ipodsypce tłuczniowej;
c) torgłównywlatach30.XXwiekuzszynlekkich
napodkładachdrewnianychipodsypceżwirowej.
Również podkłady powinny jak najlepiej
imitowaćoryginał.Chociażniekonieczniemuszą
byćone(wzoremoryginału)wykonanezdrew
na,tojednakpowinnyposiadaćkształtiwymia
ry odpowiadające oryginałowi. Powinny być
także odtworzone elementy przytwierdzające
szyny.Takiewymogispełniająpodkładywyko
nywane ztworzywa sztucznego, na których
można dostrzec zarys podkładek podszyno
wych,śrubiwkrętów,anawetcharakterystycz
neśladyspękańdrewnanagórnejpowierzch
ni.Tegowszystkiegopozbawionesąnp.imita
cjepodkładówztektury,któreniepowinnybyć
stosowanenanaszejmakiecie.
Tr zecim zasadniczym elementem na
wierzchni kolejowej jest podsypka. Wmodelu,
takjakworyginale,powinnoto byćkruszywo,
oczywiścieodpowiedniospreparowaneiwbu
dowane.Naraziepominęopisjejcech,zauwa
żając tylko, że modelowa podsypka nie może
być imitacją tłucznia wykonaną ztworzywa
sztucznego,wktórącorazczęściejproducenci
zaopatrująswojemodelowetory.
Reasumując,należystwierdzić,żenajodpo
wiedniejszymmateriałemtorowymdostosowa
nia na makiecie są tory typu „flex” (czyli szyny
Rys. 1. Przekroje poprzeczne szyn
stosowanych na PKP; od lewej: UIC
60, S 49, S 42.
Rys.2.(poprawej)Profileszynowestosowaneprzezróżnychprodu
centów; od lewej: MärklinK (stary wzór), Piko (stary wzór), Arnold.
54
Świat kolei 7/2003
54
Świat kolei 7/2003
670579219.019.png 670579219.020.png 670579219.021.png 670579219.022.png 670579219.001.png 670579219.002.png 670579219.003.png 670579219.004.png 670579219.005.png
MAKIETA
Rys. 3. Przekrój szyny modelowej zoznaczeniem
podstawowych wymiarów (wymiarowanie szyn róż
nych profili wtabeli 2).
z„taśmą”podkładów)odługości70–90cm,
dające się wyginać zarówno wpłaszczyźnie
poziomej, jak również (chociaż wmniejszym
stopniu)wpłaszczyźniepionowej.Możnatakże
używać krótszych przęseł torowych, ale kupu
jącwyłącznieodcinkiproste.Dostępnewhan
dluodcinkitorówukształtowanewłukipoziome
nie spełnią naszych oczekiwań. Mają one pro
mieniewygięciabardziejtramwajoweniżkole
jowe iz tego powodu nie nadają się do budo
wyrealistycznejmakiety.Odcinkiprostelubtzw.
„flexy twarde” należy odpowiednio przygoto
waćwprzypadkukoniecznościwygięciaznich
łukówlubkrzywychprzejściowych.Wystarczy
porozcinaćmijankowoodspodutaśmępodkła
dów.„Flexymiękkie”niewymagajątakiegoza
biegu isą już przez producenta przygotowane
dowyginania.
Przyjrzyjmysiękilkuproduktommodelowej
nawierzchni torowej wrozmiarze H0. Na foto
grafii(fot.2)przedstawionopięćróżnychwyro
bów.Dwaostatnie,będąceimitacjąnawierzch
nizpodsypką,odrazuodrzucimy(zpowodów
już przedstawionych). Zapewniam po raz wtó
r y, że nawet najlepie j wykonana podsypka
ztworzywasztucznegobędzietylkopróbąimi
tacji, nie bardzo przypominającą oryginał. Ze
stosowania pokazanych na fotografii modelo
wych torów powinniśmy wyeliminować także
kolejnyprodukt–tenprzeznaczonydotrzyszy
nowegosystemuzasilania.Tortakiposiadana
każdym podkładzie metalowy „gwóźdź”, ato
zpewnością nie upodabnia go do oryginału.
Pomimo wielu zalet trzyszynowego systemu
zasilania,musimygoodrzucićzuwaginabrak
realizmu takiego toru. Pozostają zatem dwa
wyroby. Pierwszy znich jest produktem firmy
Pecoidozłudzeniaprzypominaprawdziwytor.
Drugi – Rocoline – wydaje się mieć nieco
przewymiarowanąwysokośćszyn,alerównież
jest dobry. Ma on jedną przewagę nad pierw
szymproduktem:jestdostępnywnaszymkra
juistosunkowotani.
Zapoznajmysięztabeląprezentującąkilka
modelowychtorówróżnychproducentów,któ
re należy polecić do stosowania na makiecie,
będącej realistycznym modelem kolei (tab. 3).
Osobiścieuważam,żenajodpowiedniejszymisą
tezpoz.2,3i4.Zuwaginatrudnościwzaku
pie wyrobów firmy Peco radzę wykorzystać
modelowetoryRocolineiTiligPilzElite. Wy
s tępu jąca różnica wys o ko ści główek szyn
wtych wyrobach nakazuje stosowanie torów
Roco wtorach głównych, aTiliga – wbocz
nych. Niższe główki szyn dadzą wrażenie, że
szynysąlżejszegotypu.
Oczywiście wszystkie podane tu rozważa
nia dotyczą torów wrozmiarze H0. Modelarze
budujący winnych podziałkach powinni prze
prowadzićpodobnąanalizędostępnychwhan
dlu torów wich skali ina podstawie wskazań
ztabeli(tab.2)dobraćnajodpowiedniejszepro
dukty.
Warto wtym miejscu dodać, że kupując
modelowe tor y należy sprawdzić, czy „trzy
mają” one szerokość. Gdyby okazały się zbyt
„ciasne”, to mogą powodować zakleszczanie
sięzestawówkołowych.Trzebazatemwybrać
się po zakupy zsuwmiarką lub tzw. kalibrow
nikiem (patrz ar t y kuł Z. Molendy wŚK 2/
1999). Powinniśmy się także przyjrzeć wza
jemnemu położeniu szyn względem podkła
dów. Powinny one być nieco nachylone do
wewnątrz toru (tak, jak to ma miejsce wory
ginale) lub co najmniej stać pionowo. Jeżeli
szynyrozchylająsięnazewnątrz,tozpewno
ścią na takim torze tabor będzie wężykował
ijeździłniespokojnie.
Ważnajesttakżebarwaszynipodkładów.
Najlepiej,jeżelitor,któryzamierzamykupićma
szyny wkolorze rdzawobrązowym, agłówka
na powierzchni tocznej (tam, gdzie koło styka
się zszyną) jest metalicznie srebrzysta. Takie
szynyznajdziemywyłącznieunajlepszychpro
ducentów,azatemcenatorówwniewyposa
żonychbędziezpewnościąniemała.Wystarczy
jednak,jeżelicałeszynybędąsrebrzyste.Odpo
wiednieichpomalowanieioszlifowaniedaefekt
końcowy zgodny zor yginałem. Odradzam ku
powania torów zszynami wkolorze złot ym
(mosiężnym).Chociażkiedyś(zbrakuinnychna
rynku) sam takie stosowałem na makiecie, to
teraz razi mnie mosiężnozłoty połysk ich głó
wek,apróbyusunięciagoizmianynasrebrzy
styniestetymisięnieudały.Podkładywkupo
wanym torze powinny być barwy ciemnobru
natnej.Mogąbyćrównieżczarne.
Gdyzakupymodelowejnawierzchnisąjuż
dokonane,możemyzabraćsięzaukładanietoru
na przygotowanym już wcześniej torowisku.
Otym jednak napiszę wkolejnym odcinku, do
którego lektury zachęcam – jak zwykle – za
miesiąc.
LeszekLewiński
Rys.4.Pochylenieboczneszynizasada„prowadze
nia” zestawu kołowego taboru.
Fot.2.TorymodelowewrozmiarzeH0różnychproducentów.Odlewej:Peco1,9mm,Roco2,1mm,Märklin
K 2,7 mm, FleischmannProfi 2,5 mm, MärklinC 2,35 mm.
Świat kolei 7/2003
55
55
Świat kolei 7/2003
670579219.006.png 670579219.007.png 670579219.008.png 670579219.009.png 670579219.010.png 670579219.011.png 670579219.012.png 670579219.013.png 670579219.014.png 670579219.015.png 670579219.016.png 670579219.017.png 670579219.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin