apvcpp-11.pdf

(296 KB) Pobierz
Aplikacje w Visual C++ 2005. Przykłady
Aplikacje w Visual C++
Autor: Mariusz Owczarek
ISBN: 978-83-246-0875-1
Format: B5, stron: 216
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Bogaty zbiór rozwi¹zañ czêsto spotykanych
problemów programistycznych jêzyka Visual C++
• Poznaj œrodowisko tworzenia programów w Visual C++ 2005
• Naucz siê sk³adni jêzyka Visual C++
• Wykorzystaj mo¿liwoœci platformy .NET w programach w Visual C++
W kontekœcie programowania przy u¿yciu platformy .NET zwykle mówi siê o jêzykach
Visual Basic i C#. Wiêkszoœæ stron internetowych, artyku³ów i ksi¹¿ek dotycz¹cych
.NET zawiera kod napisany w³aœnie w nich. Co maj¹ zrobiæ programiœci, którzy od lat
u¿ywaj¹ C++ i wcale nie chc¹ rezygnowaæ z jego licznych zalet? Czy jedynym wyborem
jest nauka nowego jêzyka lub pozostanie poza œwiatem programowania dla .NET?
Ksi¹¿ka „Aplikacje w Visual C++ 2005. Przyk³ady” zawiera dziesi¹tki krótkich zadañ
wraz z rozwi¹zaniami, dziêki którym b³yskawicznie zaczniesz wykorzystywaæ mo¿liwoœci
platformy .NET w programach pisanych w jêzyku C++. Poznasz œrodowisko Visual C++
2005 Express Edition oraz podstawowe sk³adniki aplikacji pisanych w Visual C++.
Nauczysz siê miêdzy innymi obs³ugiwaæ dane, przetwarzaæ pliki, korzystaæ z w¹tków
oraz ³¹czyæ aplikacje z internetem. Dowiesz siê tak¿e, jak wykonaæ wiele innych
operacji niezbêdnych w codziennej pracy programisty.
• Œrodowisko Visual C++ 2005 Express Edition
• Elementy aplikacji jêzyka Visual C++
• Przetwarzanie i wyœwietlanie danych
• Praca z plikami
• U¿ywanie okien dialogowych
• Programy wielow¹tkowe
• Stosowanie grafiki w aplikacjach
• Tworzenie programów u¿ywaj¹cych sieci
• Sk³adnia jêzyka Visual C++ w pigu³ce
Przyspiesz wykonywanie codziennych zadañ programistycznych,
stosuj¹c sprawdzone rozwi¹zania
2005. Przyk³ady
150462963.008.png 150462963.009.png 150462963.010.png 150462963.011.png 150462963.001.png 150462963.002.png 150462963.003.png 150462963.004.png 150462963.005.png
Rozdział 1. Środowisko Visual C++ 2005 Express Edition ................................... 7
Język C++ a .NET Framework .......................................................................................... 7
Od czego zacząć? ...............................................................................................................8
Podstawy obsługi środowiska ............................................................................................ 8
Wygląd środowiska w trybie budowy aplikacji .............................................................. 11
Struktura projektu ............................................................................................................ 11
Klasa okna głównego ....................................................................................................... 12
Rozdział 2. Podstawowe elementy aplikacji ...................................................... 15
Główne okno ....................................................................................................................15
Przyciski .......................................................................................................................... 20
Etykiety ............................................................................................................................ 21
Pola tekstowe ................................................................................................................... 23
Wprowadzanie danych do aplikacji za pomocą pól tekstowych ..................................... 25
Wprowadzanie danych z konwersją typu ........................................................................ 26
Wyświetlanie wartości zmiennych .................................................................................. 28
Pole tekstowe z maską formatu danych ........................................................................... 28
Pola wyboru i przyciski opcji .......................................................................................... 31
Rozdział 3. Menu i paski narzędzi ..................................................................... 39
Rodzaje menu .................................................................................................................. 39
Komponent MenuStrip .................................................................................................... 39
Menu podręczne .............................................................................................................. 45
Skróty klawiaturowe w menu .......................................................................................... 46
Paski narzędzi .................................................................................................................. 48
Rozdział 4. Wprowadzanie i konwersja danych .................................................. 51
Wprowadzanie danych do aplikacji ................................................................................. 51
Prosta konwersja typów — klasa Convert ....................................................................... 51
Konwersja ze zmianą formatu danych ............................................................................. 52
Konwersja liczby na łańcuch znakowy ........................................................................... 55
Rozdział 5. Tablice, uchwyty i dynamiczne tworzenie obiektów .......................... 57
Tablice ............................................................................................................................. 57
Uchwyty ........................................................................................................................... 62
Dynamiczne tworzenie obiektów — operator gcnew ...................................................... 62
Dynamiczna deklaracja tablic .......................................................................................... 63
150462963.006.png
4
Aplikacje w Visual C++ 2005. Przykłady
Rozdział 6. Komunikacja aplikacji z plikami ...................................................... 65
Pliki jako źródło danych .................................................................................................. 65
Wyszukiwanie plików ..................................................................................................... 66
Odczyt własności plików i folderów ............................................................................... 67
Odczyt danych z plików tekstowych ............................................................................... 68
Zapisywanie tekstu do pliku ............................................................................................ 71
Zapis danych do plików binarnych .................................................................................. 72
Odczyt z plików binarnych .............................................................................................. 73
Rozdział 7. Okna dialogowe ............................................................................. 75
Okno typu MessageBox ................................................................................................... 75
Okno dialogowe otwarcia pliku ....................................................................................... 77
Okno zapisu pliku ............................................................................................................ 79
Okno wyboru koloru ........................................................................................................ 80
Wybór czcionki ................................................................................................................ 81
Rozdział 8. Możliwości edycji tekstu w komponencie TextBox .......................... 83
Właściwości pola TextBox .............................................................................................. 83
Kopiowanie i wklejanie tekstu ze schowka ..................................................................... 85
Wyszukiwanie znaków w tekście .................................................................................... 85
Wstawianie tekstu między istniejące linie ....................................................................... 86
Elementy grafiki w polu tekstowym ................................................................................ 87
Rozdział 9. Komponent tabeli DataGridView ...................................................... 89
Podstawowe właściwości komponentu DataGridView ................................................... 89
Zmiana wyglądu tabeli .................................................................................................... 92
Dopasowanie wymiarów komórek tabeli do wyświetlanego tekstu ................................ 94
Odczytywanie danych z komórek tabeli .......................................................................... 96
Zmiana liczby komórek podczas działania aplikacji ..................................................... 100
Tabela DataGridView z komórkami różnych typów ..................................................... 103
Przyciski w komórkach — DataGridViewButtonCell .................................................. 106
Komórki z polami wyboru — DataGridViewCheckBoxCell ........................................ 108
Grafika w tabeli — komórka DataGridViewImageCell ................................................ 109
Komórka z listą rozwijaną — DataGridViewComboBoxCell ...................................... 110
Odnośniki internetowe w komórkach — DataGridViewLinkCell ................................ 112
Rozdział 10. Metody związane z czasem — komponent Timer ........................... 115
Czas systemowy ............................................................................................................ 115
Komponent Timer .......................................................................................................... 117
Rozdział 11. Grafika w aplikacjach Visual C++ .................................................. 119
Obiekt Graphics — kartka do rysowania ...................................................................... 119
Pióro Pen ........................................................................................................................ 124
Pędzle zwykłe i teksturowane ........................................................................................ 126
Rysowanie pojedynczych punktów — obiekt Bitmap .................................................. 129
Rysowanie trwałe — odświeżanie rysunku ................................................................... 129
Animacje ........................................................................................................................ 131
Rozdział 12. Podstawy aplikacji wielowątkowych ............................................. 133
Wątki ............................................................................................................................. 133
Komunikacja z komponentami z innych wątków — przekazywanie parametrów ....... 135
Przekazywanie parametrów do metody wątku .............................................................. 137
Klasa wątku — przekazywanie parametrów z kontrolą typu ........................................ 138
Komponent BackgroundWorker .................................................................................... 140
Spis treści
5
Rozdział 13. Połączenie aplikacji z siecią internet ............................................. 145
Komponent WebBrowser .............................................................................................. 145
Przetwarzanie stron Web — obiekt HtmlDocument ..................................................... 148
Protokół FTP .................................................................................................................. 151
Pobieranie zawartości katalogu z serwera FTP ............................................................. 153
Pobieranie plików przez FTP ........................................................................................ 154
Wysyłanie pliku na serwer FTP ..................................................................................... 155
Klasa do wysyłania i odbierania plików z FTP korzystająca z wątków ........................ 157
Rozdział 14. Dynamiczne tworzenie okien i komponentów ................................. 161
Wyświetlanie okien — klasa Form ............................................................................... 161
Komponenty w oknie tworzonym dynamicznie ............................................................ 162
Przesyłanie danych z okien dialogowych ...................................................................... 163
Okno tytułowe aplikacji ................................................................................................. 164
Obsługa zdarzeń dla komponentów tworzonych dynamicznie ..................................... 165
Aplikacja zabezpieczona hasłem ................................................................................... 167
Dodatek A Skondensowane C++ .................................................................... 169
Skorowidz .................................................................................... 201
Rozdział 11.
Obiekt Graphics
— kartka do rysowania
Większości komponentów wizualnych VC++ zawiera właściwość Graphics , dzięki której
można rysować, wypisywać teksty i umieszczać na nich grafiki w postaci bitmapy.
Możesz pomyśleć o właściwości Graphics jako o kartce czy płótnie, na którym można
tworzyć grafikę.
jest „pusta”. Przed
rozpoczęciem rysowania trzeba stworzyć obiekt typu Graphics i „podpiąć” do tej właści-
wości. Dopiero na tym obiekcie można rysować. Do tworzenia obiektu Graphics służy
metoda CreateGraphics() wywoływana na komponencie, na którym chcemy rysować.
Graphics
Oprócz podłoża do rysowania niezbędne są także obiekty klasy
Pen
i
, a do wy-
świetlania tekstu także obiekt opisujący czcionkę typu Font .
Pen
— pióro, jakim rysujemy.
Brush — (pędzel) rodzaj wypełnienia rysowanych obiektów (kolor, deseń). Mamy dwa
rodzaje pędzli: SolidBrush to pędzel jednokolorowy, TextureBrush zaś wypełnia obiekty
deseniem z podanej bitmapy.
Font
— określa czcionkę do rysowania napisów.
Zasadę rysowania najlepiej wyjaśni prosty przykład.
Na początku po utworzeniu komponentu jego właściwość
Brush
150462963.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin