egzamin_pw.doc

(158 KB) Pobierz

1. Pedagogika wczesnoszkolna jako dyscyplina pedagogiczna - miejsce PW wśród  dyscyplin pedagogicznych.

 

Stanowi najwyższy szczebel kształcenia ogólnego.

Ma charakter propedeutyczny, ponieważ przygotowuje dzieci do dalszej nauki.

Ma zadanie przygotować uczniów do życia w społeczeństwie.

Oznacza się pewnymi cechami swoistymi wyłącznie dla tego szczebla kształcenia.

To jednolity trwający kilka lat proces dydaktyczno.- wychowawczy, który odbywa się w warunkach szkoły . Na ten proces składają się:

-rozwój (od myślenia obrazowego do abstrakcyjnego),

-uczenie się,

- nauczanie,

-kształcenie,

-samokształcenie,

-wychowanie,

-samowychowanie.

Obejmuje dzieci w wieku od 7 do 10 lat.

Ma wyznaczone dwa podstawowe kierunki działań:

-wielostronny, harmonijny rozwój osobowości dziecka,

-przygotowanie do nauki w cyklu systematycznym.

 

 

 

3. Techniki Celestyna Freinet’a w pracy z dziećmi w klasach 1-3.

(metody naturalne)

Istotę ich stanowi zdobywanie doświadczeń po omacku.

 

a) swobodna ekspresja

- wyrażanie siebie, swych przeżyć, zainteresowań, motywów, potrzeb, ujawnianie swych uzdolnień, całego bogactwa osobowości. Twórcza działalność jednostki. Może przejawiać się w formie muzycznej, słownej, plastycznej, ruchowej, manualnej. Pomaga dzieciom udoskonalić ich własne środki ekspresji, ale nie przez wdrażanie do naśladownictwa, lecz przez pogłębianie tego wszystkiego, co przyczynia się do rozwoju ich osobowości.

 

b) idea samorządności

- organizowanie różnorodnej działalności dzieci i młodzieży z ich zainteresowaniami. Przejawia się ona w układaniu tygodniowych planów pracy, zebraniach ogólnych. Uczniowie czują się współorganizatorami najważniejszych dziedzin życia i pracy szkolnej - samorządy szkolne ( uczniowie współpracują z nauczycielami)

 

c) odpowiednie wyposażenie klas szkolnych

- uczniowie posiadali bogaty zestaw różnego rodzaju pomocy naukowych. Bogato wyposażone pracownie i warsztaty. Ważną rolę pełniła drukarnia szkolna służąca do powielania tekstów pisanych przez uczniów.

 

 

 

4. Argumenty na to, że  PW jest dyscypliną naukową:

 

Jest dyscypliną naukową, ponieważ spełnia wszystkie warunki by nosić miano:

 

a) przedmiot badań (uczeń i jego rozwój), proces naucz.-uczenia się, kształtowanie osobowości

b) ma teorię nauczania i uczenia się (np. nauka czytania i pisania przebiega w specyficzny sposób)

c) określa swoje treści i cele kształcenia

d) ma  ściśle określony proces nauczania i uczenia się ( ścisły tok postępowania na zajęciach )     

e) realizacja zasady nauczania - uczenia się ( takie jak w dydaktyce)

f)  ma ściśle określone formy pracy

g) ma  specyficzne środki dydaktyczne. (np.. proste, duże pomoce)

h) ma odrębne  planowanie pracy (rozkłady , programy nauczania)

i) ma określony teren badań (szkoła, rodzina, środowisko ucznia itd..)

j) spełnia funkcje dyscypliny naukowej - poznawczą, -utylitarną (dostarcza zbiór przepisów, reguł)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Cele i zadania PW

 

 

                                          Cele główne PW:

- Rozwój wszechstronny dziecka.

- Przygotowanie do nauki.

                                          Cele szczegółowe PW:

1) przygotowanie dziecka do życia zgodnie z samym sobą

- tworzenie sytuacji i warunków do rozwijania i kształtowania możliwości poznawczych

 

                              Potencjalne możliwości

_____________^_______________________________

Sfera                      //4.rozw części zad wspólnie z dorosłymi

Najbliższego         // 3.rozw zad analogicznego                                           }formy

Rozwoju                 //2. Konkretne czynności                                               }pracy 

                              //1. Naprowadzanie, dodatkowe pytania, podpowiedź

_____________________________________________

               / aktualne możliwości

Brak aktywności dziecka (dzieci nie mają powodu być aktywne)

 

- doskonalenie zmysłów

- kształtowanie dojrzał emocjonalnej

- wyrabianie wrażliwości w kontaktach z dziełami kultury narodowej i zjawiskami przyrody

- rozwijanie motywacji wewnętrznej

- przygotowanie do podejmowania dłuższych wysiłków  intelektualnych i fizycznych

- stymulowanie i rozwijanie zdolności i wrażliwości dziecka

- kształtowanie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli w mowie i piśmie

- kształt aktywności umysłowej i logicznego myślenia

- tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu siebie, swoich potrzeb, możliwości intelektualnych,   psychicznych i fizycznych. Tworzenie sytuacji do samokontroli i samooceny

- kształtowanie potrzeby dbania o swoje zdrowie i sprawność fizyczną

 

2) przygotowanie dziecka do życia zgodnie z innymi

-pomaganie w dobrym funkcjonowaniu w szkole,

- stworzenie dobrego klimatu w szkole,

- kształtowanie prawidłowych relacji,

- tworzenie sytuacji do pracy w zespole,

- kształtowanie poczucia współodpowiedzialności,

wdrażanie do rozumienia innych,

- kształtowanie umiejętności kulturalnego prowadzenia rozmowy,

- kształtowanie emocjonalnego stosunku do języka ojczystego,

- przygotowanie do dbałości o kulturę wypowiedzi ortografię i styl,

- kształtowanie poczucia przynależności do narodu poznanie swojej miejscowości i tradycji,

- rozbudzanie wrażliwości na drugiego człowieka,

- zaznajomienie z normami współż...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin