Poradnik prawny szefa firmy - Szymon Styś.txt

(378 KB) Pobierz
        Szymon Sty�

       poradnik prawny
         szefa firmy





Centrum doradztwa
organizacyjno-finansowego vektor

 Skierniewice 1993



Od redakcji





Uwagi!

- znaczkiem "�" oznaczono "paragraf"

- z uwagi na zmiany dokonane w Kodeksie Pracy ustaw� z dn. 2.02.1996 
Dz.U. nr 24896 poz. 110 pomini�to wyci�g z przepis�w Kodeksu Pracy 
zamieszczony w oryginale, jako nieaktualny; zmiany o kt�rych mowa wy�ej 
nale�y r�wnie� uwzgl�dni� przy czytaniu tekstu Rozdzia�u 10.1) "Wybrane 
zagadnienia z prawa pracy" jako pisanego wg. stanu prawnego z roku 1993.





1. Wst�p





Rynkowe warunki funkcjonowania jednostek gospodarczych stwarzaj� du�e 
zapotrzebowanie na informacje z zakresu prawa. Wychodz�c temu naprzeciw 
Zak�ad Wydawniczy "Framax" przygotowa� poradnik prawny szefa firmy. Wed�ug 
naszego rozeznania jest to pierwsza tego rodzaju pozycja na rynku 
wydawniczym. Poradnik zawiera podstawowe informacje z wybranych dzia��w 
prawa, pogrupowane w bloki tematyczne obejmuj�ce: wprowadzenie, wybrane 
przepisy oraz przyk�adowe wzory.

Dob�r materia��w w poszczeg�lnych blokach tematycznych dokonano pod k�tem 
potrzeb szefa firmy oraz jego funkcyjnych doradc�w. W cz�ci wprowadzaj�cej 
w poszczeg�lne bloki tematyczne, przedstawiono og�ln� charakterystyk� 
danego dzia�u prawa zwracaj�c uwag� na bardziej powszechne w praktyce 
podmiot�w gospodarczych instytucje prawne oraz siatk� poj�ciow�, w tym 
metod� regulacji. W szeregu przypadkach funkcjonowanie przepisu zobrazowano 
przyk�adem, oczywi�cie jednak, w uproszczonej postaci.

W cz�ci dotycz�cej tre�ci przepis�w przedstawia si� wyci�gi z niekt�rych 
akt�w normatywnych wybieraj�c przepisy, kt�re n. zd. mog� stanowi� podstaw� 
zachowa� czynnych szefa firmy z punktu widzenia jego interes�w.

W cz�ci dotycz�cej wzor�w um�w i pism procesowych, w spos�b zamierzony 
nadano im pozornie konkretn� posta�. Chodzi nam bowiem o to, by poprzez 
operowanie przyk�adowym stanem faktycznym u�ytkownicy poradnika mogli 
zrozumie� istot� prawn� danej umowy, czy te� pisma procesowego oraz spos�b 
zabezpieczania interes�w firmy, wzgl�dnie prowadzenia wywodu natury 
prawnej. Z tych te� wzgl�d�w wyja�niamy, �e przytoczone w umowach i wzorach 
pism, nazwy, nazwiska, adresy, z wyj�tkiem oznacze� s�d�w i stany faktyczne 
s� konstruowane przyk�adowo i ewentualny zbieg nazw czy fakt�w jest tylko 
przypadkowy.

Pragniemy r�wnocze�nie zwr�ci� uwag� szef�w firm na to, �e w zamiarach 
wydawcy i autora poradnik ten nie ma na celu zast�powania radc�w prawnych, 
a przeciwnie, poprzez przybli�enie szefom problematyki prawnej, jej 
z�o�ono�ci, obszaru oraz metod stosowania prawa, pom�c w pog��bianiu 
wiadomo�ci z tej dziedziny, oraz w wypracowaniu p�aszczyzn i form 
wsp�pracy. Wyra�amy pogl�d, �e im wi�ksza b�dzie wiedza prawna szef�w 
firm, tym lepsze b�d� rezultaty pracy radc�w prawnych w ochronie interes�w 
firmy.





2. Wykaz skr�t�w





B.N. - bran�owa norma

Dz.U. - Dziennik Ustaw

Dz.Urz.M.P. - Monitor Polski

J.t. - jednolity tekst

K.c. - kodeks cywilny

K.k. - kodeks karny

K.p. - kodeks pracy

K.p.a. - kodeks post�powania administracyjnego

N.S.A. - Naczelny S�d Administracyjny

O.w.u.s. - og�lne warunki um�w sprzeda�y oraz um�w dostawy

P.N. - polska norma

Por. - por�wnaj

P.p. - przedsi�biorstwo pa�stwowe

Rozp. - rozporz�dzenie

S.N. - S�d Najwy�szy

Z.N. - zak�adowa norma





3. Wybrane zagadnienia 

dotycz�ce ustroju prawnego 

podmiot�w gospodarczych, 

w tym rejestr�w





Jednym z przejaw�w gospodarki rynkowej jest wielo�� funkcjonuj�cych na 
rynku podmiot�w gospodarczych. Ich istnienie w czasie jest zr�nicowane 
m.in. poprzez dzia�anie prawa konkurencji. W p�aszczy�nie prawnej stwarza 
to stan ogromnej ilo�ci stosunk�w prawnych, kt�rych podmiotowa ocena 
szczeg�lnie w profesjonalnym obrocie gospodarczym ma zasadnicze znaczenie. 
Prowadzi to w konsekwencji do potrzeby zajmowania si� zdolno�ci� prawn� 
podmiot�w gospodarczych, przede wszystkim w tych sytuacjach, w kt�rych od 
razu nie dochodzi do wykonania umowy (tzw. �wiadczenia z r�ki do r�ki). W 
stosunkach mi�dzy osobami fizycznymi nie prowadz�cymi profesjonalnej 
dzia�alno�ci gospodarczej, praktycznie badanie zdolno�ci do czynno�ci 
prawnych nie ma miejsca, chocia� mo�e si� okaza�, �e taka czynno�� jest 
niewa�na, np. kupno roweru od osoby, kt�ra nie uko�czy�a 18 lat, a wi�c nie 
by�a pe�noletnia (art. 11, 14 i 58 �#a k.c.).

W stosunkach z udzia�em os�b prawnych o�wiadczenia woli tworz�ce stosunki 
prawne sk�adane s� przez osoby wchodz�ce w sk�ad organ�w tej osoby lub 
pe�nomocnik�w ustanowionych przez te organy. Generaln� norm� w tym zakresie 
znajdujemy w tre�ci art. 38 k.c. stanowi�cym, �e osoba prawna dzia�a przez 
swoje organy w spos�b przewidziany w ustawie i w opartym na niej statucie. 
W art. 39 k.c. zawarta jest natomiast norma traktuj�ca o skutkach 
naruszania przepis�w o zdolno�ci prawnej os�b prawnych.

Praktycznie wi�c w stosunkach z osobami prawnymi zawsze nale�y uwzgl�dni� 
dwa ryzyka a to, czy osoby dzia�aj�ce w ich imieniu s� czynnie legitymowane 
do tych dzia�a� jako cz�onkowie ich organ�w lub pe�nomocnicy, a tak�e, czy 
zakres ich umocowania nie zosta� przekroczony.

Informacje w tym zakresie uzyskujemy z rejestr�w prowadzonych dla 
poszczeg�lnego rodzaju os�b prawnych. Nie nale�y jednak przez to rozumie�, 
�e przy zawieraniu ka�dej umowy, nale�y bada� zdolno�� prawn�. Celowo�� 
taka b�dzie natomiast uzasadniona przy zawieraniu um�w na targach gie�dach, 
z kontrahentem zagranicznym, czy te� przy podejmowaniu decyzji odnosz�cych 
si� do bytu prawnego danego podmiotu, czy te� wkraczania w t� sfer�. Z 
omawianych wzgl�d�w osoby reprezentuj�ce w takich sprawach podmioty 
gospodarcze winny posiada� wyci�gi z rejestr�w i na nie si� powo�ywa�.

Na wst�pie nale�y zwr�ci� uwag�, �e u�ywane w j�zyku prawnym terminy: 
podmiot gospodarczy i osoba prawna nie s� to�same, bowiem w zbiorze 
podmioty gospodarcze mieszcz� si� zar�wno osoby fizyczne jak i prawne.

Definicj� podmiotu gospodarczego znajdujemy w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 
23 grudnia 1988 r. o dzia�alno�ci gospodarczej (Dz.U. Nr 41, poz. 324; 
zm.: Dz.U. z 1990 r. Nr 26, poz. 149; nr 34, poz. 198; Nr 86, poz. 504; 
z 1991 r. nr 31, poz. 128 i nr 41, poz. 179). Stanowi on, �e podmiotem 
gospodarczym jest osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nie 
maj�ca osobowo�ci prawnej utworzona zgodnie z przepisami prawa, je�eli 
prowadzi dzia�alno�� gospodarcz� w celach zarobkowych i na w�asny rachunek.

Definicj�, typu blankietowego, os�b prawnych zawiera art. 33 k.c. 
zaliczaj�cy do takich podmiot�w prawa, Skarb Pa�stwa i jednostki 
organizacyjne, kt�rym przepisy szczeg�lne przyznaj� osobowo�� prawn�. Z 
art. 35 k.c. wynika natomiast, �e powstanie, ustr�j i ustanie os�b prawnych 
okre�laj� w�a�ciwe przepisy, za� organizacje i spos�b dzia�ania tych os�b, 
reguluje tak�e ich statut opracowany na podstawie tych przepis�w.

Przepisy szczeg�lne zbudowane s� w uk�adzie podmiotowym dla okre�lonych 
grup os�b prawnych.

1) Sp�ek prawa handlowego - rozp. Prez.Rz. z dnia 27 czerwca 1934 r. 
Kodeks handlowy (Dz.U. Nr 57, poz. 502 z.p�n. zm.).

W przyj�tej klasyfikacji (os�b prawnych) interesuj� nas tylko sp�ki 
kapita�owe, a mianowicie:

a) z ograniczon� odpowiedzialno�ci� - art: 158-306

b) akcyjne - art. 307-497

W tej grupie znajduj� si� r�wnie� sp�ki powsta�e w wyniku 
przekszta�cenia przedsi�biorstwa pa�stwowego w sp�k� (ustawa z dnia 13 
lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsi�biorstw pa�stwowych, Dz.U. Nr 51, poz. 
298; rozdz. 2). Organem reprezentuj�cym sp�k� jest zarz�d sk�adaj�cy si� 
z jednego lub wi�kszej liczby cz�onk�w; uregulowania w tym zakresie zawarte 
s�:

a) w odniesieniu do sp�ki z o.o. - w umowie,

b) w odniesieniu do sp�ki akcyjnej - w statucie.

Wsp�lnicy mog� udzieli� prokury maj�cej charakter pe�nomocnictwa, 
upowa�niaj�cego do wszystkich czynno�ci s�dowych i pozas�dowych zwi�zanych 
z prowadzeniem sp�ki. Prokura ujawniana jest w rejestrze handlowym. Przez 
zarejestrowanie sp�ka nabywa osobowo�� prawn� (art. 17 i art. 335 kh). 
Sp�ki prawa handlowego wpisywane s� do rejestru handlowego (art. 13 k.h.) 
Rejestr handlowy prowadzi s�d gospodarczy dzia�aj�cy w miejscowo�ci, w 
kt�rej ma siedzib� s�d wojew�dzki (art. 1 oraz art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 
24 maja 1989 r. o rozpoznawaniu przez s�dy spraw gospodarczych (Dz.U. Nr 
33, poz. 175; zm.: Dz.U. z 1990 r. Nr 14, poz. 88).

Rejestr handlowy (podobnie zreszt� jak inne rejestry) jest jawny przez co 
rozumie si� prawo przegl�dania zawartych w nim wpis�w pod nadzorem 
sekretarza s�dowego.

Przepisy o rejestrze handlowym znajduj� si� w dz. Ii k.h. (art. 13-25) 
oraz rozp. Min. Sprawiedl. z dnia 1 lipca 1934 r. o rejestrze handlowych 
(Dz.U. Nr 59, poz. 511 z p�n. zm).

2) Przedsi�biorstw pa�stwowych - ustawa z dnia 25 wrze�nia 1981 r. o 
przeds. pa�stw. (j.t. Dz.U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80).

Organem reprezentuj�cym p.p. jest dyrektor. Zast�pcy dyrektora oraz 
pe�nomocnicy dzia�aj� w granicach umocowania. Przy czynno�ciach 
obejmuj�cych rozporz�dzenie prawem lub rodz�cych zobowi�zanie o warto�ci 
powy�ej 50 milion�w z�. do skuteczno�ci o�wiadczenia woli wymagane jest 
wsp�dzia�anie co najmniej dw�ch os�b (art. 50 i 51).

Zakres umocowania dyrektora wynika ze statutu, a w zakresie w nim nie 
uregulowanym, z w�a�ciwych przepis�w, natomiast pe�nomocnik�w - z 
pe�nomocnictwa, kt�rego tre�� ujawniana jest w rejestrze p.p.

Przepisy o rejestrze zawarte s� w rozdziale 5 ustawy o p.p. oraz w rozp. 
Rady Min. z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie prowadzenia rejestru p.p. 
(Dz.U. Nr 31, poz. 171; zm. Dz.U. z 1983 r. Nr 9, poz. 47; i Nr 75, pot. 
335). Rejestry p.p. prowadz� r�wnie� s�dy gospodarcze.

3) Sp�dzielni - ustawa z dnia 16 wrze�nia 1982 r. Prawo sp�dzielcze 
(Dz.U. Nr 30, poz. 210 z p�n. zm.).

Organem reprezentuj�cym sp�dzielni� jest zarz�d sk�adaj�cy si� co 
najmniej z trzech os�b (art. 48 i 49). O�wiadczenia woli za sp�dzielni� 
sk�adaj� przynajmniej dwaj cz�onkowie zarz�du lub jede...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin