WSKAZANIA I PRZECIWSKAZANIA DO WAD POSTAWY
Ćwiczenia korekcyjne na lekcji wychowania fizycznego
Bezpośredni wpływ na postawę fizyczną dziecka mają mięśnie grzbietu, brzucha i pośladków. W przypadku wad postawy bardzo często są one osłabione. Dlatego też na każdej lekcji wychowania fizycznego należy stosować ćwiczenia poprawiające siłę mięśni brzucha, grzbietu i pośladków na ogół w pozycjach niskich
-izolowanych, takich jak: leżenie, siad, klęk.
W każdej lekcji wychowania fizycznego obowiązują trzy podstawowe zasady dotyczące oddziaływań korekcyjnych:
n * kształtowanie prawidłowej postawy,
n * egzekwowanie precyzji we wszystkich ćwiczeniach korekcyjnych, zwłaszcza w ćwiczeniach wyprostnych,
n * stosowanie ćwiczeń oddechowych.
Diagnostyka jako podstawa właściwego postępowania korekcyjnego
Od nauczyciela często zależy umiejętne i fachowe sterowanie rozwojem, szczególnie profesjonalne powinno ono być w pracy z dziećmi klas I-III. W tym okresie zachodzą najistotniejsze zmiany rozwojowe niezwykle wrażliwe na właściwe i niewłaściwe bodźcowanie. Aby wykorzystać ten okres do budowania fundamentów zdrowia, potrzebna jest nauczycielom wiedza o możliwościach i potrzebach rozwijającego się organizmu.
Wszystkie oddziaływania korekcyjne muszą być bardzo przemyślane i bezwzględnie oparte na profesjonalnej diagnozie. Konieczne jest określenie przyczyn powstawania asymetrii i ich likwidacja, dopiero później korygowanie wady. Leczenie skutków bez usunięcia przyczyn jest postępowaniem nieprofesjonalnym, powierzchownym i nieefektywnym.
Stwierdzenie nieprawidłowości w budowie ciała uczniów powinno skłonić nauczyciela do ukierunkowania zajęć w stronę funkcji ogólnorozwojowej, ogólnokondycyjnej i kompensacyjnej. Bezwzględnie przestrzegane powinny być warunki optymalne toru środowiskowego, które obejmują następujące elementy:
- Zapewnienie odpowiednich warunków pracy
- Nieprzeciążenie dziecka nauką, pracą
- Unikanie pozycji wadliwych podczas nauki i podczas czynności dnia codziennego
- Preferowanie pozycji prawidłowych podczas nauki i pracy
- Zapewnienie możliwości zabawy i gier ruchowych na swieżym powietrzu
- Zapewnienie odpowiedniego odżywiania.
ZALECENIA I PRZECIWSKAZANIA W POSTĘPOWANIU KOREKCYJNYM W OPARCIU O POSZCZEGÓLNE WADY
PLECY OKRĄGŁE
n PRZECIWSKAZANIA:
n Stanie na rękach
n Stanie na głowie
n Skłony w przód
n Podpory przodem o ramionach wyprostowanych
n Krążenia ramion w przód przy pochylaniu się do przodu
n Siady skrzyżne z wyciągniętymi ramionami w przód
n Unikanie wszystkich pozycji, które zaokrąglają plecy i uwypuklają odcinek piersiowy kręgosłupa
n Jazda na rowerze z niską kierownicą
n ZALECENIA:
n Stół, ławka nie za niskie, dobre podparcie odcinka lędźwiowego i piersiowego dolnego o oparcie krzesła
n Wskazanym położeniem rąk podczas ćwiczeń jest skurcz pionowy ramion (łokcie przy tułowiu), ze względu na zbliżenie do siebie łopatek i cofnięcie barków
n Pływanie na grzbiecie ( styl grzbietowy)
PLECY WKLĘSŁE
n Unikanie wszystkich sytuacji zwiększających lordozę lędźwiową m.in. Leżenie „sfinx” ( z głową opartą na dłoniach, przy czym łokcie są oparte o podłoże).
n Nie jest wskazana gimnastyka artystyczna, łyżwiarstwo figurowe, akrobatyka
n Ćwiczenia i formy ruchu wybitnie przeciwwskazane: mostek, kołyska, leżenie przodem z podparciem głowy w łokciach
n Pływanie stylem klasycznym „żabka”
n Odrabianie lekcji siedząc na krześle z dobrym podparciem odcinka lędźwiowego i piersiowego dolnego kręgosłupa
n Wskazane są pozycje klęczne, jako pozycje wyjściowe do ćwiczeń
n Różne formy wszechstronnej aktywności ruchowej
PLECY OKRĄGŁO - WKLĘSŁE
n Największą trudność w korekcji tej wady sprawia tendencja do pogłębiania się wygięcia kręgosłupa w odcinku sąsiednim do korygowanego, dlatego nie należy korygując jedna wadę, pogłębiać drugiej
n Działając na lordozę lędźwiową należy pamiętać, aby nie zwiększać kifozy piersiowej, co uzyskuje się stabilizacją przez ustawienie ramion np. w leżeniu tyłem chwyt za pierwszy szczebel drabinki (ramiona ugięte w stawach łokciowych pod kątem prostym)
n Ćwiczenia elongacyjne
n Ćwiczenia oddechowe
n Pływanie różnymi stylami
n Stosować koniecznie stabilizację odcinkową
PLECY PŁASKIE
n Wszelkie wydłużenia – elongacje, przerosty, m.in. Pozycje Klappa
n Zwisy na drabinkach
n Wyciągi
n Wszechstronne wzmocnienie aparatu mięśniowego
n Pogłębić naturalne wygięcie kręgosłupa – kifozę i lordozę
n Ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy
n Pływanie wszystkimi stylami.
SKOLIOZY
n Skoki w dal, wzwyż, dosiężne
n Dźwiganie (ciężary)
n Przewroty w przód, mostki
n Nadmiar skłonów w przód – zastąpić opadami w przód
n Dłuższe wysiłki w pozycji stojącej
n Długotrwała, nieprawidłowa pozycja siedząca (podczas pisania, czytania, oglądania telewizji)
n Zapasy i ćwiczenia siłowe - wyczynowo
n Ćwiczenia symetryczne
n Zabawy na czworakach (ćwiczenia Klappa)
n Biegi i umiarkowany jogging na miękkim podłożu
n Biegi „ślizgowe” w kapciach typu muzealnego
n Przy wykonywaniu ćwiczeń trzeba dążyć do ”wyciągnięcia” czynnej elongacji dziecka i napięcia mięśni posturalnych przy skorygowanej postawie
n Jazda na nartach
n Noszenie do szkoły plecaka
WADY KLATKI PIERSIOWEJ
n Ćwiczenia ogólnorozwojowe, oddechowe
n Zajęcia w środowisku wodnym – pływanie, nurkowanie
WADY STATYCZNE KOŃCZYN DOLNYCH – KOLANA KOŚLAWE
n Zmniejszenie istniejącej nadwagi ciała
n Obciążenie stawów kolanowych we wszystkich warunkach
n Długie stanie i wykonywanie ćwiczeń w pozycji rozkrocznej
n Siad na piętach ze stopami i podudziami na zewnątrz
n Sporty i gry przeciążające w sposób długotrwały kończyny dolne
n Siad skrzyżny jako pozycja wyjściowa do ćwiczeń, odrabiania lekcji, oglądania telewizji
n Pływanie – praca nóg (mięśni) w odciążeniu
n Nauka poprawnego stania i chodu
WADY STATYCZNE KOŃCZYN DOLNYCH – KOLANA SZPOTAWE
n Siad skrzyżny
n Jazda na nartach techniką oporową.
n Siad na piętach
n Stabilizacja kolan taśmą, poduszka między kostkami (rozpychanie) podczas cwiczeń
n Wzmocnienie układu mięśniowego nóg powięzi wewnętrznej
WADY STATYCZNE KOŃCZYN DOLNYCH - PŁASKOSTOPIE
n Długotrwałe stanie w różnych okolicznościach zyciowych
n Bierne zeskoki i skoki na twardym, nieelastycznym podłożu, na betonie, asfalcie.
n Rozsuwanie na zewnątrz palców stóp w staniu i chodzeniu oraz ćwiczenia w dużym rozkroku
n Zbyt długo trwający marsz we wspięciu na palcach
n Marsz na krawędzi wewnętrznych nóg (następuje spłaszczenie łuku przyśrodkowego stopy)
n Marsz na krawędziach zewnętrznych stóp
n Ciasne obuwie, zbyt wysoki lub płaski obcas
n Negatywny wpływ ma także uprawianie takich sportów jak: piłka nożna, jazda na łyżwach, narciarstwo biegowe
n Bieganie boso po nierównym elastycznym podłożu (las, łąka)
n Bieganie po gorącym suchym piasku i żwirze
n Kąpiele w ciepłej wodzie z dodatkiem soli
n Uprawianie sportów – pływanie
n Ćwiczenia taneczne z muzyką, pląsy taneczne, ćwiczenia równoważne
n Prawidłowy chód i prawidłowe stawianie stóp podczas funkcjonowania w życiu codziennym.
DZIĘKUJĘ
cornel3