TEMAT: Diagramy procentowe.
CELE:
OGÓLNY: zapoznanie z diagramami procentowymi, kształcenie umiejętności sporządzania, odczytywania oraz interpretacji informacji odczytywanych z diagramów procentowych, kształtowanie umiejętności precyzyjnego formułowania wniosków, logicznego myślenia.
OPERACYJNE:
v Uczeń potrafi przedstawić dane statystyczne w postaci ułamka
v Uczeń rozumie pojęcie procentu
v Uczeń potrafi zamienić ułamek na procent i odwrotnie
v Uczeń wie, że całość to 100%
v Uczeń potrafi przeprowadzić ankietę
v Uczeń potrafi posługiwać się kątomierzem
v Uczeń rozpoznaje rodzaje diagramów
v Uczeń potrafi odczytać i zinterpretować diagramy procentowe
v Uczeń potrafi zaprojektować i narysować diagram procentowy
v Uczeń zauważa, że wokół niego (w telewizji, w prasie....) króluje matematyka.
WYCHOWAWCZY: kształcenie umiejętności efektywnego współdziałania i komunikowania się w grupie, umiejętność prowadzenia dyskusji..
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
plansze wykonane przez nauczyciela w programie Microsoft Excel z diagramami: kołowym, prostokątnym, kwadratowym, słupkowym, przedstawiające wyniki ostatniego sprawdzianu tej klasy z przedstawiania ułamków w postaci procentu danej wielkości i odwrotnie ( załącznik nr 1)
wycinki z gazet z diagramami procentowymi ( załącznik nr 2)
METODA PRACY:
· Dyskusja
· Rozmowa dydaktyczna
· „Burza mózgów”.
FORMA PRACY :
· Praca z całym zespołem klasowym
· Praca w grupach 5 osobowych.
TOK LEKCJI:
1. Nauczyciel wybiera temat ankiety, zapisuje go na tablicy, a uczniowie w zeszytach.
„Najbardziej lubię kiedy nauczyciel sprawdza wiedzę....”
2. Omawiamy temat ankiety.
Na tablicy zapisujemy cztery możliwe odpowiedzi na pytanie z ankiety, które podają uczniowie; np.:
a) Odpytując przy tablicy
b) Gdy piszemy karty pracy z małego zakresu materiału
c) Gdy piszemy sprawdzian wielopoziomowy z całego działu
d) Rozwiązujemy testy wyboru.
3. Przeprowadzamy ankietę.
Na tablicy rysujemy tabelkę, uczniowie podchodzą do tablicy i stawiają jedną kreskę przy wybranej odpowiedzi.
MOŻLIWE ODPOWIEDZI
KRESKI POSTAWIONE PRZEZ UCZNIÓW
SUMARYCZNA ILOŚĆ KRESEK
UŁAMEK
PROCENT
a
b
c
d
4. Uzupełniamy tabelkę.
Do tablicy podchodzą kolejno uczniowie, wykonują obliczenia i uzupełniają tabelkę.
5. Analizujemy wyniki:
v Który zapis jest najbardziej czytelny?
v Czy taka ankieta nic Wam nie przypomina?
( oczekujemy, że uczniowie skojarzą wyniki ankiet przeprowadzane przez CBOS i przedstawią za pomocą diagramów, a może Familiada...?)
6. Zapisanie tematu lekcji. „DIAGRAMY PROCENTOWE”
Wyjaśniamy słowo diagram
7. Nauczyciel pokazuje i omawia
diagramy: kołowy, prostokątny, kwadratowy, słupkowy z wynikami ostatniego sprawdzianu tej klasy z przedstawiania ułamków w postaci procentu danej wielkości i odwrotnie ( załącznik nr 1 ).
8. Dzielimy klasę na 5-cio osobowe grupy.
Każda grupa ma za zadanie przedstawić na jednym z diagramów procentowych wyniki ankiety: „Najbardziej lubię kiedy nauczyciel sprawdza wiedzę......”. Następnie każda grupa prezentuje swój diagram.
9. Sprawdzenie i utrwalenie umiejętności
zdobytych na lekcji: praca z wycinkami z gazet przygotowanymi przez nauczyciela ( załącznik nr 2 ):
v Interpretujemy dane z diagramów
v Wykonujemy diagramy
10. Zadanie domowe długoterminowe ( metoda projektu ):
a) Odszukać w gazetach 2 diagramy procentowe i zinterpretować je
b) Przeprowadzić ankietę na dowolny temat, opracować wyniki i przedstawić je na dowolnym diagramie procentowym. W ankiecie ma uczestniczyć przynajmniej 16 osób. Mają do wyboru cztery odpowiedzi. (praca w grupach 3 osobowych).
Załącznik nr 1.
Uczniowie klasy Vc z ostatniego sprawdzianu dotyczącego przedstawienia ułamków w postaci procentów danej wielkości i odwrotnie otrzymali następujące oceny
bardzo dobry
9 uczniów
36%
dobry
10 uczniów
40%
dostateczny
5 uczniów
20%
niedostateczny
1 uczeń
4%
Wyniki te ilustrują następujące diagramy procentowe :
mabramek