4-latki, listopad.doc

(104 KB) Pobierz
TYDZIEŃ I: JESIEŃ POD PARASOLEM

TYDZIEŃ I: JESIEŃ POD PARASOLEM

Cele ogólne obserwowanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni.

                    - rozwijanie zasobu słownictwa poprzez poznawanie i kojarzenie z nazwą nowych przedmiotów, zjawisk i zdarzeń

                    - posługiwanie się pojęciem para do określania zbioru dwuelementowego

             

Poniedziałek

1 dzień

Wtorek

2 dzień

Środa

3 dzień

Czwartek

4 dzień

Piątek

5 dzień

E. umysłowa

Zabawa wizualizacyjna „Budzimy się”.

Zabawa dydaktyczna „Ubieramy misia” – nazywanie ubrań i utrwalanie kolejności ich zakładania. Ćwiczenia słownikowe „Co ubieramy jesienią”.

W szatni – próby samodzielnego zakładania czapek i szalików.

Słuchanie wiersza D. Gellner „Buty chca isć na przechadzkę

Wybieranie z pośród ubrań tych, o których jest mowa w wierszu.

Zabawa dydaktyczna „Znajdź buty do pary”, wyjaśnienie pojęcia para. Porównywanie butów, dostrzeganie i określanie różnic.

„Bajka o jesiennym szalu” E. Ostrowskiej – teatrzyk sylwet

Nauka wiersza „Kółko małe…”, próby wymyślania ruchów odpowiednich do wiersza.

Zabawa naśladowca do w/w utworu wykorzystanie elementów kinezjologii edukacyjnej (ruchy naprzemienne).

„Kalendarz pogody” – rozumienie pojęć: słoneczne, zachmurzone, pokazywanie wskazówką na kalendarzu aktualnej pogody. Poszerzenie słownictwa dzieci o pojęcia określające deszcz.

Ćwiczenia słuchowe „Co słyszysz?”, rozpoznawanie i nazywanie usłyszanych dźwięków, przyporządkowywanie ich do obrazka.

Ćwiczenia ortofoniczne „Wieje i pada” – naśladowanie szumu wiatru, padającego deszczu, chodzenia po kałużach itp.

Liczenie w zakresie 3 – krople deszczu, wprowadzenie koloru szarego. Tworzenie zbiorów równolicznych (tyle samo).

Zabawa „Zrób 3 razy” – utrwalenie przeliczania w zakresie 3.

E. estetyczna

Słuchanie piosenki „Kolorowe listki”, określanie nastroju utworu.

„Jesienna szaruga” – malowanie farbą klejową w jesiennych kolorach, rysowanie patyczkiem drogi wirującego listka. Wycinanie listka i naklejanie go na pomalowaną kartkę.

„Kropla” – rozdmuchiwanie kropli farby na kartce, doszukiwanie się podobieństw do różnych przedmiotów i zjawisk.

„Taniec w deszczu” – zabawy przy muzyce do melodii „Deszczowa piosenka”

Zabawa ilustracyjna do piosenki „Kolorowe listki”

„Szalik dla lalki” – cięcie po linii prostej nożyczkami – frędzle szalika.

Bezpieczne posługiwanie się narzędziem.

„Deszcz” – malowanie kropel deszczu dużym pędzlem, wyrabianie odwagi w swobodnym zapełnianiu przestrzeni nieregularnymi kreskami i plamami.

„Dwa parasole” – rozpoznawanie dźwięków w wysokim i niskim rejestrze

„Parasol” – kolorowanie sylwety parasola dwoma kolorami kredek naprzemiennie.

„Deszcz i deszczyk” – naśladowanie deszczu uderzaniem opuszków palców o bębenek, różnicowanie siły uderzeń. Utrwalenie piosenki „Kolorowe listki”

E. zdrowotna

Zabawy ruchowe:

-z elementem równowagi „Omiń kałużę”

-„Spacer zwierzątek”

Spacer w okolicy przedszkola – w szatni zwrócenie uwagi na prawidłowe ubieranie czapki (zasłonięte uszy).

Zabawy ruchowe:

-orient.-porządk. „Dzieci w domkach-dzieci na spacer”, z --elementem skoku „Przeskocz kałużę”

Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do temperatury.

Ćwiczenia ruchowe nr 5: czworakowanie w przód ze zmiana kierunku

Zabawy ruchowe:

-„Wirujące listki” zab. z elementem równowagi

-„Wiatr i wietrzyk”- ćw. dużych grup mięśniowych

Zabawy ruchowe:

-orientacyjno-porządkowa „Słońce świeci-deszcz pada”

-„Kto idzie na spacer?” –zabawa z elementem czworakowania

-„Omiń kałużę” z elem. równowagi

Ćwiczenia ruchowe nr 5

Zabawy ruchowe:

-„Spacer z parasolem” – zabawa naśladowcza

-„Przeskocz kałużę” – zabawa z elementem skoku

Osiągnięcia dzieci

-rozpoznaje i nazywa części garderoby

-samodzielnie zakłada czapkę i szalik

- wycina prosty kształt nożyczkami

- zna pojęcie para

-dostrzega i określa różnice w podobnych obrazkach

- potrafi improwizować do muzyki

-nauczy się wierszyka

- tnie nożyczkami po linii prostej

-wie jak bezpiecznie posługiwać się nożyczkami

-wykonuje ruchy naprzemienne

-potrafi wskazać aktualną pogodę za pomocą symbolu

-pozna pojęcia słoneczne, zachmurzone

-rozpoznaje i nazywa usłyszane dźwięki

-przelicza w zakresie 3

-tworzy zbiory równoliczne (tyle samo)

-koloruje sylwetę parasola, zachowując prosty rytm

TYDZIEŃ II: KTO ROZNOSI LISTY?

Cele ogólne –zapoznanie z pracą poczty i listonosza.

                    - utrwalenie znajomości swojego imienia i nazwiska

                     -kształcenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów z użyciem pojęć: jest mniej, jest więcej, jest tyle samo

                     -zapoznanie ze słowami określającymi ciężar przedmiotów: ciężki-lekki

                   

Poniedziałek

1 dzień

Wtorek

2 dzień

Środa

3 dzień

Czwartek

4 dzień

Piątek

5 dzień

E. umysłowa

Rozmowa kierowana na podstawie ilustracji „Jak trafiają do nas listy?”

Oglądanie różnych kartek pocztowych, wyszukiwanie takich samych.

Ćwiczenie manualne- wkładanie kartki pocztowej w otwór skrzynki pocztowej (zrobionej z tekturowego pudełka).

Teatrzyk cieni na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego „List do dzieci”

Przeliczanie listów w rękach misia. Porównywanie: mniej, więcej, czy tyle samo.

Zabawa z piłką „Czy znasz swoje imię i nazwisko?”

 

Historyjka obrazkowa „Zaproszenie”, próby wymyślania innego zakończenia.

„Listonosz”-omawianie wyglądu i akcesoriów potrzebnych do pracy

Zabawa „Zgadnij, o którym znaczku mówię”

„Jedzie listonosz”-ćwiczenia ortofoniczne

Wycieczka na pocztę, oglądanie pomieszczenia z zewnątrz i wewnątrz, poznanie wyposażenia i przyglądanie się pracy jej pracowników. Wrzucenie kartki pocztowej do skrzynki.

Zabawa „Do kogo jest ta kartka?” –utrwalenie znajomości swojego imienia i nazwiska

Zabawa tematyczna „W okienku pocztowym”, wykorzystanie stempli.

Zabawa „Głuchy telefon inaczej”-rysowanie prostego kształtu na plecach kolegi.

„Paczki”-porównywanie ciężaru- prawidłowe używanie pojęć ciężki -lekki

E. estetyczna

Słuchanie piosenki „Chodzi listonosz”

„Karta pocztowa” – komponowanie z figur wyciętych z papieru kolorowego własnej kartki pocztowej, rozbudzanie inwencji twórczej.

„List, niespodzianka dla mamy”- rysowanie na temat dowolny, składanie kartki i wkładanie do koperty.

„Stempel pocztowy” – zabawa rytmiczna, wystukiwanie klockiem prostych rytmów

Zabawa przy piosence „Chodzi listonosz”

„Mój znaczek” – malowanie palcem maczanym w farbie plakatowej konturu muchomora, wykonanie palcem białych kropek.

Naklejanie obrazka na kartkę z ząbkowanym brzegiem.

„Czapka listonosza” – kolorowanie konturu czapki, naklejanie logo poczty (trąbki) Opowieść ruchowa „Droga listonosza”

Ćwiczenia słuchowe „Co to było?”

Zabawa ilustracyjna do piosenki „Listonosz zuch”

Rozpoznawanie dźwięków w wysokim i niskim rejestrze.

„Kręta droga listonosza” –ćwiczenie grafomotoryczne

E. zdrowotna

Zabawy ruchowe:

-„Przez tunel”- z elem. czołgania

-„Rowerek”

-„Poczta” –z elem. toczenia piłki

Spacer w pobliżu przedszkola, odnalezienie skrzynki pocztowej, zwrócenie uwagi na jej kolor i kształt

Ćwiczenia ruchowe nr 5

Zabawy ruchowe:

-„Każdy Tomek ma swój domek” -orient.-porządkowa

-„Przez tunel” –z elem. czołgania

-Zabawy kołowe ze śpiewem ”Karuzela”, „Mało nas”

Zabawy ruchowe:

„Kręta droga” –z elem. równowagi

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin