pierwsza-pomoc-w-diagnozie-przedszkolnej-109-5375.pdf

(1283 KB) Pobierz
660912475 UNPDF
Diagnoza przedszkolna
Zadaniem nauczyciela jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych
mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci
oraz dokumentowanie tych obserwacji.
Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki
w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości
dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z 15 stycznia 2009 r. (Dz. u. z 2009 r. nr 4, poz. 17).
Agnieszka Czeglik
PIerWsza PomoC
w diagnozie przedszkolnej
dzo ważny moment w życiu
dziecka. Towarzyszy mu nie tyl-
ko atmosfera radości, ale i niepokoju.
To, w jakim stopniu dziecko poradzi
sobie w nowej rzeczywistości, zależy
od stopnia dojrzałości szkolnej.
jaki pozwala mu podjąć obowiązki
szkolne. W oparciu o liczne deinicje
można utwierdzić się w przekonaniu,
że warunkiem dobrego startu w szko-
le jest nie tylko znajomość liter czy
umiejętność czytania i pisania (na co
szczególnie zwracają uwagę rodzice
naszych wychowanków).
Oceniając gotowość dziecka do podjęcia
obowiązku szkolnego, trzeba uwzględ-
nić rozwój wszystkich sfer, tzn. umysło-
wej, emocjonalnej, społecznej i motorycz-
nej. Rozstrzygając sposoby diagnozowa-
nia dojrzałości szkolnej, należy sięgnąć
do rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej, które reguluje tę kwestię,
ale nie wskazuje narzędzia , jakim na-
leży się posługiwać ( Rozporządzenie z 23
grudnia 2008 r. w sprawie podstawy pro-
gramowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych ty-
pach szkół , Dz. U. nr 4, poz.17/2009).
Ponadto w przywołanym rozporządze-
niu mówi się o „prowadzeniu obser-
wacji pedagogicznych”, co oznacza, że
powinny to być działania prowadzone
systematycznie i w dłuższym okresie
czasu, a to całkowicie wyklucza np. te-
sty. O diagnozie przedszkolnej napisała
Elżbieta Koźniewska w „Dyrektorze
Szkoły” (2009/8). Oto fragment jej wy-
powiedzi o trafności diagnozy dziecka
przedszkolnego:
Diagnoza jest rezultatem wielu czynności
podejmowanych w związku z potrzebą po-
znania i zrozumienia osoby, zjawiska lub
zdarzenia. Diagnoza wykonywana jest ze
względu na ważny, określony cel, a me-
todologia wymaga, aby określić, kto może
ją przeprowadzić, jakimi metodami i w ja-
kich warunkach, w jakim czasie i miejscu.
Wykonanie czynności zgodnie z przyjętą
procedurą ma doprowadzić do udzielenia
trafnej odpowiedzi na sformułowane py-
tanie i umożliwić rozwiązanie zaistniałego
problemu.
Trafność diagnozy będzie zatem większa,
jeżeli nauczyciel zastosuje wybraną me-
todę zgodnie z instrukcją i spełni kryteria
„dobrego obserwatora”. Dobry obserwa-
tor potrai zaplanować obserwację, wie co,
kiedy i w jaki sposób będzie obserwować,
potrai wybrać wskaźniki i oddzielić opis
od interpretacji i ocen. Od kilkunastu lat
wiele uwagi poświęca się zniekształceniom
procesu spostrzegania społecznego, takim
twarzą w twarz z diagnozą
Według Marii Kwiatkowskiej dojrza-
łość szkolna to gotowość dziecka do
rozpoczęcia nauki w szkole, która po-
lega zarówno na gotowości dziecka do
podjęcia nowych zadań, jak i na zdol-
ności przystosowania się do nieznane-
go środowiska oraz ogólnie zmienio-
nej sytuacji życiowej.
Stefan Szuman dojrzałością szkolną
nazywa osiągnięcie przez dzieci takiego
poziomu rozwoju izycznego, społecznego
i psychicznego, które czyni je wrażliwymi
i podatnymi na systematyczne naucza-
nie i wychowanie szkoły podstawowej.
Natomiast Barbara Wilgocka-Okoń,
mówiąc o dojrzałości szkolnej, ma na
myśli taki stopień rozwoju dziecka,
6
bliżej przedszkola 10.109 październik 2010
R ozpoczęcie nauki stanowi bar-
660912475.012.png 660912475.013.png 660912475.014.png
blizejprzedszkola.pl
jak np. efekt „halo”, gdy zauważenie pozy-
tywnej cechy wpływa na to, że dostrzegamy
wyłącznie inne pozytywne cechy. Wszyscy
ulegamy emocjom, często kierujemy się
stereotypami, uprzedzeniami, systemem
wartości i tylko świadomość tego zjawiska
nie pozwala mu ulegać i bardziej obiektyw-
nie opisywać zdarzenia (Wojciszke 2004).
Przykładem może być wpływ przekonania
nauczyciela, że dzieci zdolne dadzą sobie
radę, a pomagać trzeba tym, które wymaga-
ją więcej powtarzania i wyjaśnień. Czy ten
nauczyciel równie często będzie dostrzegał
przejawy uzdolnień, jak przejawy trudności
dziecka?
Wobec założonego zadania, jakim jest diag-
noza dziecka w wieku przedszkolnym, po-
mocne będzie, jeżeli nauczyciel będzie mógł
omówić wyniki obserwacji z doświadczo-
nym współpracownikiem i jeżeli czynności
diagnostyczne zostaną powtórzone po ja-
kimś czasie w formie tzw. obserwacji kon-
trolnej. Przydatne będzie także zbieranie
informacji o dalszych losach dzieci po
rozpoczęciu przez nie nauki w szkole. Nasze
doświadczenie wzbogaci się o wiedzę, które
z naszych przewidywań okazały się trafne,
a które nie. Z powyższych rozważań wy-
nikają kryteria, według których nauczyciel
może wybierać lub tworzyć własną metodę
diagnozy. Korzystna metoda: opiera się na
obserwacji dzieci w naturalnych warun-
kach; ukierunkowuje obserwacje na aktyw-
ność dziecka w kilku obszarach, z uwzględ-
nieniem jego motywacji i emocjonalnej od-
porności; jest zaopatrzona w instrukcję sto-
sowania (gdzie, kiedy, potrzebne pomoce);
zawiera wskazania do interpretacji wyni-
ków obserwacji; interpretacje metody chro-
nią dziecko przed „etykietowaniem”; umoż-
liwia sformułowanie propozycji działań
wspierających rozwój dziecka. Nauczyciele,
a niekiedy i rodzice, mogą wykorzystywać
różne metody diagnozy w zależności od ro-
dzaju trudności dziecka. Przykładem może
być Skala Ryzyka Dysleksji (SRD), opra-
cowana przez prof. Martę Bogdanowicz,
szeroko stosowana w badaniach przesiewo-
wych w przedszkolu.
Planując i prowadząc diagnozę przed-
szkolną w kierunku gotowości eduka-
cyjnej, nauczyciel powinien pamiętać
o uwarunkowaniach osobistych dziecka
(rodzina, grupa przedszkolna, interak-
cje społeczne), które mają walor stymu-
lujący lub wyhamowujący naturalny
rozwój dziecka. Ponieważ wokół diag-
nozy przedszkolnej pojawiało i nadal
pojawia się dużo pytań, warto powołać
się na komunikaty MEN porządkujące
najważniejsze informacje (patrz: ramki
str. 40).
uczniem” wskazuje: sposób przeprowa-
dzenia diagnozy przedszkolnej (pyta-
nia do rodziców, próby diagnostyczne,
metody), sposób na dokonanie analizy
umiejętności dzieci (tabele do zapisu
i policzenie punktacji), sposób wykorzy-
stania uzyskanych informacji (przykła-
dy budowania planów pracy indywidu-
alnej). Efekty takiej oceny mogą jednak
być dla nauczyciela niezadowalające,
ponieważ zawsze dopatrzy się on braku
kilku punktów w tej czy innej kategorii
– rozwój nigdy nie bywa harmonjny na
wszystkich płaszczyznach. Z drugiej zaś
strony mogą wskazać w sposób czytel-
ny słaby punkt w rozwoju dziecka.
W oparciu o arkusze diagnostyczne na-
uczyciele nierzadko wystawiają nega-
tywne lub pozytywne opinie dotyczące
dojrzałości szkolnej. Zapominamy przy
tym często, że najważniejsze jest wycho-
wanie, a nie tylko wiadomości i umie-
jętności. Warto również mieć świado-
mość, że zdiagnozowanie jakiegoś bra-
ku u dziecka należy zawsze traktować
jako punkt wyjścia do korygowania go,
a nie jako wyrok skazujący dziecko na
niepowodzenie. Bardzo łatwo tu o ob-
winianie dziecka. A należy pamiętać,
że ono nigdy nie jest winne. Profesor
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska mówi:
to są ,,przedobrzone” metody i ja wcale nie
chcę ich stosować, ponieważ z takich aktów
zachowań oraz ich oceny nie wynika wcale,
że mam pełny obraz dziecka. Według Pani
Profesor kluczem do sukcesu pracy
z dzieckiem jest zobaczenie w nim do-
bra. Ja zaczynam od obserwacji – królowej
metod diagnostycznych. Cały czas obser-
wuję – interesuje mnie sposób funkcjonowa-
nia, nie detal, a cały człowiek. Oczywiście
przeprowadzenie diagnozy jest nie-
zbędne, by móc zweryikować własne
wnioski, wykluczyć wszelkie pomyłki.
Ważniejsze koncepcje i metody bada-
nia dojrzałości szkolnej zostały opisa-
ne przez Edytę Gruszczyk-Kolczyńską
i Ewę Zielińską w książce Zajęcia dydak-
tyczno-wyrównawcze dla dzieci, które roz-
poczynają naukę w szkole (rozdział 3).
Analizując różne narzędzia diagnostycz-
ne, natknęłam się na arkusz: ,,Od pięcio-
latka do sześciolatka”, zaproponowany
w programie wychowania przedszkol-
nego Iwony Brody ,,Od przedszkolaka
Z diagnozą za pan brat
Na podstawie własnych kilkunastolet-
nich doświadczeń mogę stwierdzić, że
bardzo niekorzystne dla diagnozowania
dzieci jest masowe posługiwanie się róż-
nego rodzaju ,,gotowcami” i wprowa-
dzanie do praktyki pedagogicznej za-
wartych w nich wskazówek. Uważam,
że nie daje to możliwości dopasowania
wszystkich narzędzi do możliwości na-
szych przedszkolnych wychowanków.
Trzeba patrzeć na poziom rozwoju dzie-
ci, a pomóc w tym może właśnie diag-
noza do nauki szkolnej. Profesor Edyta
Gruszczyk-Kolczyńska wiele razy pod-
kreślała w swoich wystąpieniach, że
należy zwrócić uwagę na konieczność
postrzegania dziecka w całości.
Wiele z proponowanych metod zakłada
ocenę dziecka według przyjętej punkta-
cji. Z takim rozwiązaniem możemy się
zetknąć np. w arkuszu badania gotowo-
ści szkolnej, umieszczonym w programie
edukacji przedszkolnej ,,Nasze przed-
szkole” Małgorzaty Kwaśniewskiej
i Wiesławy Żaby-Żabińskiej czy też
w arkuszu diagnozy przedszkolnej za-
mieszczonym w programie „Zanim będę
uczniem” Elżbiety Tokarskiej i Jolanty
Kopały. Autorki tego programu propo-
nują dokonać oceny gotowości dziecka
do nauki szkolnej na podstawie testu
zbudowanego z 36 zadań badających
sferę rozwoju izycznego, umysłowego
i społecznego. Maksymalnie dziecko
może osiągnąć z tego testu 108 punktów.
Określone zostały również trzy pozio-
my gotowości szkolnej: wysoki (82-108
pkt), przeciętny (55-81 pkt) i niski (poni-
żej 55 pkt). Szczegółowe przedziały dla
poszczególnych sfer rozwoju oraz jakoś-
ciowa interpretacja wyniku znajduje się
w oddzielnym aneksie.
Natomiast diagnoza przedszkolna pro-
ponowana w programie ,,Zanim będę
R E K L A M A
Książki, na które autorka powołuje się w tym artykule
kupisz w sklepie BlizejEdukacji.pl
tel. 12 2 57 43 35, e-mail: sklep@blizejedukacji.pl
7
bliżej przedszkola 10.109 październik 2010
660912475.015.png 660912475.001.png 660912475.002.png 660912475.003.png 660912475.004.png 660912475.005.png
Diagnoza przedszkolna
lista oznak Uzdolnień małego dziecka
według kim tegel:
nień w przypadku dzieci zdolnych.
Listę oznak uzdolnień małego dziecka
można również znaleźć w ramce obok.
Jeśli wyniki obserwacji są niepokoją-
ce w jakimś obszarze rozwoju dziecka,
konieczne jest podjęcie działań korygu-
jących. Oczywiście nie powinno się to
odbyć bez konsultacji ze specjalistami
poradni psychologiczno-pedagogicznej
oraz z rodzicami. Ważne jest opracowa-
nie indywidualnego programu wspoma-
gania i korygowania rozwoju dla dzieci,
które osiągnęły niski poziom gotowości
szkolnej.
Na zakończenie przytoczę słowa Al-
berta Einsteina: Większość nauczycieli
traci czas na zadawanie pytań, które
mają ujawnić to, czego uczeń nie umie.
Podczas gdy nauczyciel z prawdzi-
wego zdarzenia stara się za pomocą
pytań, ujawnić to, co uczeń umie lub
czego jest zdolny się nauczyć.
o zachowywanie się bądź posługiwanie zabawkami czy urządzeniami
w sposób niezwykły lub nowatorski;
o wczesna umiejętność czytania (,,czytanie” pojęte jako ,,rozumienie” znaczenia tekstu drukowanego”) i przypo-
minania sobie faktów;
o umiejętność rozróżniania wielu rozmaitych podzbiorów w dużych zbiorach przedmiotów;
o zadawanie pytań na tematy trudne do uchwycenia (np. śmierć, czas);
o wykazywanie zainteresowań różnymi zależnościami (np. cyklami życia);
o opowiadanie dowcipów, których nie rozumieją rówieśnicy;
o kwestionowanie opowiadań odwołujących się do wydarzeń, które nie mogły zaistnieć w rzeczywistości.
do pierwszaka”. Proponowany arkusz
diagnostyczny oraz sposób realizacji za-
dań jest opracowany tak, aby można było
diagnozować dzieci w trakcie codzien-
nych zajęć oraz swobodnej działalności
dzieci. Stopień opanowania umiejętności
oznaczony jest czterema literkami:
o A, B – dziecko osiągnęło gotowość
szkolną w stopniu doskonałym
i bardzo dobrym
o C, D – dziecko osiągnęło gotowość
szkolną w stopniu średnim i ni-
skim.
Dodatkowo pod każdą badaną umiejęt-
nością przytoczone są bardzo ciekawe
przykładowe zadania i sytuacje eduka-
cyjne, które można stosować stopniowo
podczas zajęć codziennych lub w zaba-
wie indywidualnej. Jedno jest pewne,
diagnozy pomagają nauczycielom po-
dejmować rozsądne decyzje dotyczą-
ce losów przyszłych uczniów. Jak za-
uważają Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
i Ewa Zielińska: Można bowiem ustalić,
które dzieci: sprostają trudom i wymaga-
niom stawianym im w edukacji szkolnej już
na początku I klasy; rozwjają się szybciej od
rówieśników i można je wcześniej posłać do
szkoły; potrzebują specjalistycznej pomocy
w osiągnięciu dojrzałości szkolnej lub któ-
rym trzeba odroczyć obowiązek szkolny.
Na stronie 41 przedstawiam dwie pro-
pozycje doknania analizy jakościowej po
przeprowadzonej diagnozie pozwalają-
ce stwierdzić, co dziecko potrai, a nad
czym trzeba jeszcze pracować.
ci? Moja odpowiedź brzmi: nie wiem ,
ponieważ jestem zdania, iż punktem
wyjścia do planowania działań diagno-
stycznych musi być zawsze bardzo do-
bra znajomość grupy.
Dzieci, które przychodzą do przed-
szkola, zazwyczaj są na różnym po-
ziomie edukacyjno-wychowawczym,
wynikającym z różnic kulturowych
i społecznych rodzin, w których się
wychowują. Różnią się czasem także
stanem zdrowia czy predyspozycjami
psychospołecznymi. Nierzadko zdarza
się, że dziecko funkcjonuje na różnych
poziomach w poszczególnych sferach
rozwojowych. Pomjam oczywiście
fakt, aczkolwiek bardzo istotny i ostat-
nio często występujący na szeroką
skalę w całym kraju – liczebność dzie-
ci w grupach (często 30-osobowych)
i diagnozowanie wychowanków w ha-
łasie, tłoku i rozproszeniu.
Proponuję więc tworzyć własne narzę-
dzia i posługiwać się najczęściej wyko-
rzystywanymi w przedszkolu techni-
kami diagnostycznymi, to jest rozmo-
wą, obserwacją, analizą dokumentów
i wytworów czy skalą pomiarową. Aby
ułatwić opracowanie narzędzi diag-
nostycznych, należy wziąć pod uwa-
gę najważniejsze aspekty gotowości
szkolnej dziecka (patrz: strona obok).
Wnikliwa diagnoza gotowości szkolnej
pozwoli każdemu nauczycielowi na
udzielenie dziecku wsparcia poprzez
dostosowanie stopnia
trudności zajęć wy-
równawczych do po-
ziomu jego rozwoju,
a poprzez pracę indy-
widualną na wyrów-
nywanie szans eduka-
cyjnych lub rozwjanie
umiejętności i uzdol-
Życzę wszystkim nauczycielom wy-
chowania przedszkolnego, aby pyta-
nia diagnostyczne pomogły w sposób
obiektywny ocenić umiejętności dzie-
ci. Drogie Koleżanki, bądźcie kreatyw-
ne, twórcze i elastyczne.
Bibliograia:
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpo-
czynają naukę w szkole, Warszawa 2009.
Koźniewska E., Diagnoza przedszkolna, „Dyrektor
Szkoły”, wkładka „Niezbędnik dyrektora”, nr 8,
2009.
Podstawy Pedagogiki Przedszkolnej , red. M. Kwia-
tkowska, Warszawa 1988.
Program edukacji przedszkolnej ,,Nasze Przedszkole”
M. Kwaśniewskiej i W. Żaby-Żabińskiej, Grupa
Edukacyjna S.A., 2009.
Program wychowania przedszkolnego „Od przed-
szkolaka do pierwszaka”, I. Brody, Wydawnictwo
WSiP, 2010.
Program ,,Zanim będę uczniem” E. Tokarskiej oraz
J. Kopały, Wydawnictwo Edukacja Polska, 2009.
Szuman S., O dojrzałości szkolnej dzieci siedmio-
letnich , „Nowa Szkoła” nr 6, 1962.
Wilgocka-Okoń B., Dojrzałość szkolna, [w:] Ency-
klopedia Pedagogiczna, red. W. Pomykało, War-
szawa 1993.
Wojciszke B ., Człowiek wśród ludzi. Zarys psy-
chologii społecznej, Warszawa 2004.
Nauczycielu: ,,Ludzi słuchaj,
a swój rozum miej”
agnieszka czeglik – nauczyciel dyplomowany z 18-letnim sta-
żem pracy. Dyrektor Przedszkola Publicznego nr 18 w Szczecinie,
nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych
w Szczecinie.
W pracy zawodowej szczególną uwagę zwraca na sferę wychowaw-
czą dzieci w działalności przedszkola. W kontaktach z dziećmi stara
się traktować je w sposób partnerski, pełen szacunku, a jednocześnie
nie pozbawiony humoru.
Nasuwa się zatem najważniejsze pyta-
nie: jakimi narzędziami należy się po-
siłkować podczas diagnozowania dzie-
8
bliżej przedszkola 10.109 październik 2010
660912475.006.png 660912475.007.png 660912475.008.png
dziecko gotowe do podjęcia naUki szkolnej
o powinno znać:
– swoje imię i nazwisko;
adres zamieszkania;
imiona rodziców;
nazwę zawodu rodziców, jeśli pracują;
nazwy zwierząt domowych;
nazwy dni tygodnia, pór roku.
o powinno umieć:
prawidłowo trzymać ołówek (pomiędzy palcami wskazującym, środkowym
i kciukiem);
posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą
ręką (prawą lub lewą);
– kolorować obrazek bez wychodzenia za linię;
– narysować postać człowieka z zachowaniem odpowiednich proporcji;
– poprawnie odwzorować kształty geometryczne, szlaczki literopodobne;
– lepić z plasteliny, gliny lub masy solnej;
– ciąć nożyczkami wzdłuż wyznaczonej linii prostej, falistej i łamanej;
– sprawnie wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne, np.: skakać na jednej nodze,
rzucać i łapać piłkę;
– samodzielnie się rozebrać i ubrać;
– zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki;
– odróżnić prawą i lewą stronę ciała u siebie oraz osoby stojącej naprzeciwko;
– wymienić kilka różnic w dwu pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub
obrazkach;
– grupować przedmioty według barwy, kształtu, wielkości itp.;
– sortować znane przedmioty lub ich obrazki według określonej zasady, np.: owoce,
zwierzęta, zabawki;
– wybrać takie same obrazki, litery, wyrazy;
– złożyć widokówkę pociętą na kilka części;
– dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej,
np.: krowa – mleko, liść – drzewo;
– odróżniać dźwięki różnych pojazdów, instrumentów, głosy zwierząt;
– odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego, np.: ( - . - . ), (- - - -);
– dokonać analizy (podzielić wyraz na sylaby), np.: lo-ko-mo-ty-wa;
– dokonać syntezy (złożyć w całość) wyraz wypowiedziany sylabami;
– wyróżnić głoskę (zarówno samogłoskę, jak i spółgłoskę) na początku i na końcu
wyrazu;
– zróżnicować wyrazy dźwiękopodobne, np.: bułka – półka, Tomek – domek;
– swobodnie liczyć do 10, także wspak;
– przeliczyć elementy w zbiorze i powiedzieć, ile ich jest;
– dodawać i odejmować na konkretach, np.: patyczkach lub palcach do 10;
– porównać ze sobą dwa zbiory, powiedzieć, gdzie jest więcej, a gdzie mniej;
– opowiedzieć, co przedstawia dany obrazek;
– poprawnie wymawiać wszystkie głoski oraz dłuższe wyrazy, np.: hipopotam,
kaloryfer;
– budować zdania poprawne pod względem gramatycznym;
– przez dłuższą chwilę skupić się na słuchaniu opowiadania, bajki lub muzyki;
– zapamiętać teksty krótkich wierszyków i piosenek;
– zgodnie bawić się w grupie, zaczekać na swoją kolej;
– doprowadzić rozpoczętą pracę lub zabawę do końca;
– posprzątać po sobie po zakończeniu pracy lub zabawy;
– podporządkować się poleceniom;
– wykonać 3-4 polecenia według kolejności podanej przez dorosłego;
– bez problemu rozstać się z rodzicami lub opiekunami;
– łatwo nawiązywać kontakt z dorosłymi i rówieśnikami.
bliżej przedszkola 10.109 październik 2010
9
660912475.009.png
Diagnoza przedszkolna
KOgO ObEJMuJE DIAgnOZA pRZEDsZKOLnA
komunikat men do nauczycieli i dyrektorów przedszkoli
Dodany: 21 września 2009, uaktualniony: 21 września 2009
Diagnoza przedszkolna musi objąć wszystkie dzieci koń-
czące w tym roku pięć lat oraz dzieci sześcioletnie. Zgodnie
z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w spra-
wie podstawy programowej wychowania przedszkolne-
go oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach
szkół, zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji
pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości
i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych
obserwacji.
Na podstawie zmian w Ustawie o systemie oświaty każde
dziecko pięcioletnie ma prawo do edukacji przedszkolnej,
gdyż za rok jego rodzic ma prawo do zdecydowania o po-
słaniu swojego dziecka do pierwszej klasy. Może to zro-
bić na podstawie własnej oceny dojrzałości dziecka oraz
informacji uzyskanych od nauczyciela przedszkola, który
poinformuje rodziców o tym, czy działania przedszkola
wspomagające dziecko w przygotowaniu go do podjęcia
nauki w szkole odnoszą dobre efekty.
Dlatego wszystkie dzieci w grupach pięciolatków powinny
być objęte odpowiednim postępowaniem diagnostycznym,
tak jak i sześciolatki obecne jeszcze w edukacji przedszkol-
nej. Zakłada się, że przez dwa lata okresu przejściowego
sześciolatki będą się edukować w przedszkolach tym sa-
mym programem co pięciolatki, a w kolejnym roku szkol-
nym pójdą razem do szkoły. W edukacji przedszkolnej po-
winny pozostać jednak te dzieci, już wówczas sześcioletnie,
które nie opanowały umiejętności określonych w podsta-
wie programowej, a więc nie będące wystarczająco przy-
gotowane do rozpoczęcia nauki w szkole. Stanie się tak,
jeśli rodzice uważają, że dla dobra ich dzieci lepiej jest, aby
jeszcze rok dłużej, także jako sześciolatki, edukowały się
w przedszkolu, razem z sześciolatkami, które wcześniej nie
chodziły do przedszkola.
Dlatego obecnie, zgodnie z nową podstawą programową,
zadaniem nauczycieli wszystkich dzieci z grup pięciolat-
ków i sześciolatków objętych wychowaniem przedszkol-
nym, jest poprowadzenie obserwacji pedagogicznych
mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwo-
jowych tych dzieci oraz dokumentowanie swoich ob-
serwacji. Z początkiem roku szkolnego poprzedzającego
możliwe rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły
podstawowej (w październiku – listopadzie) należy prze-
prowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki
w szkole (diagnoza przedszkolna).
W oparciu o zgromadzone wyniki diagnozy przedszkolnej
nauczyciel przedszkola ma opracować i zrealizować indy-
widualny dla każdego dziecka program wspomagania i ko-
rygowania rozwoju ucznia. Celem takiej analizy jest także
zgromadzenie informacji, które po przekazaniu rodzicom
mają im pomóc w poznaniu stanu gotowości swojego dzie-
cka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli
je wspomagać w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do
ich potrzeb. Następnie, najlepiej w kwietniu, nauczyciel
ma przeprowadzić kolejną diagnozę, której wynik będzie
pomocny rodzicom w podjęciu decyzji dotyczącej rozpo-
częcia przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej.
KOMunIKAT W spRAWIE WyDAWAnIA InfORMACJI O gOTOWOśCI
DZIECKA DO pODJęCIA nAuKI W sZKOLE pODsTAWOWEJ
Dodany: 16 czerwca 2010, uaktualniony: 21 czerwca 2010
Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje dyrektorów
szkół, punktów i zespołów przedszkolnych oraz szkół
podstawowych z oddziałami przedszkolnymi, że od 15
czerwca obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z 28 maja 2010 roku w sprawie świadectw, dy-
plomów państwowych i innych druków szkolnych.
Zobowiązuje ono przedszkola i szkoły podstawowe, w któ-
rych zorganizowano oddziały przedszkolne, do wydania
rodzicom dzieci objętych rocznym przygotowaniem przed-
szkolnym (w terminie do 15 czerwca) „Informacji o goto-
wości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” na
druku według wzoru nr 70, określonego w załączniku nr 3
do rozporządzenia.
Jeżeli do 15 czerwca informacja nie została wydana, dy-
rektor placówki powinien bezzwłocznie dopełnić tego
obowiązku, aby przed końcem roku szkolnego zapewnić
rodzicowi możliwość poznania wyników pracy placów-
ki z jego dzieckiem. „Informacja o gotowości dziecka do
podjęcia nauki w szkole podstawowej” jest wydawana
wyłącznie tym rodzicom, którzy samodzielnie mogą zde-
cydować o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpo-
cznie naukę, jeśli uznają, że zawarte w niej uwagi mogą
pomóc w dalszej pracy z dzieckiem oraz wspomaganiu
jego rozwoju. Informacja nie jest świadectwem ukończe-
nia przedszkola czy oddziału przedszkolnego.
Jest ona jedynie podsumowaniem pracy z dzieckiem,
opisującym opanowanie podstawy programowej wy-
chowania przedszkolnego. Wskazuje również obszary,
w których dziecko potrzebuje wsparcia w kolejnym etapie
kształcenia ze względu na swoje zdolności lub problemy.
Obowiązek takiej oceny (gotowości dziecka do podjęcia
nauki w szkole) zapisany został w podstawie programo-
wej wychowania przedszkolnego, która realizowana jest
od 1 września 2009 r.
Załącznik druku nr 70 – Rozporządzenie MEN można znaleźć w Dz. U. nr 97, poz. 624 z 28 maja 2010,
a przytoczoną treść komunikatu znajdziecie na stronie www.men.gov.pl
4 40
bliżej przedszkola 10.109 październik 2010
bliżej przedszkola 10.109 październik 2010
660912475.010.png 660912475.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin