teoria_komunikacji.doc

(156 KB) Pobierz
I JĘZYK JAKO SYSTEM

1   JĘZYK JAKO SYSTEM

Systemowa organizacja języka – system stanowi zbiór elementów zorganizowany w taki sposób, że każdy element pozostaje w związku z innymi elementami i z całością, w której spełnia określone funkcje. Tak więc elementy język pozostają ze sobą w określonych związkach i każdy z nich pełni określoną funkcję w strukturze całości, tak iż usunięcie jednego elementu bądź zmiana relacji powodują przekształcenie w całości organizacji danego poziomu języka.

 

2   CZĘŚCI SKŁADOWE SYSTEMU JĘZYKOWEGO

a) system fonologiczny- podstawa sytemu językowego

b) system semantyczny- wyższa płaszczyzna

c) system syntaktyczny- najwyższa płaszczyzna

 

DEFINICJE JĘZYKA

1) Tadeusz Milewski  -  językiem nazywamy to, co w mowie jest równocześnie społeczne trwałe i abstrakcyjne. Wchodzi w skład mowy, przejawia się w niej i jest jej niezbędnym składnikiem.

2) Edward Sapir  -  język to czysto ludzki, nie instynktowny sposób komunikowania myśli, uczuć, pragnień za pomocą systemu celowo produkowanych symboli, które w pierwotnej postaci są słuchowe i wytwarzane przez narządy mowy.

3) Antoni Furdal -  język to system znaków dźwiękowych wytwarzanych w sposób naturalny przez człowieka, a spełniających wobec społeczeństwa funkcję komunikatywną i poznawczą.

 

4   OPOZYCJA LANGUE-PAROLE W KONCEPCJI FERDYNANDA DE SAUSSURE’A

W obrębie zjawisk porozumiewania się odróżnił JĘZYK (LANGUE) jako abstrakcyjny, społecznie wytworzony system znaków od MÓWIENIA (PAROLE), które jest procesem indywidualnym, a zarazem realizacją języka.

 

LANGUE

PAROLE

abstrakcyjny kod: jednostki języka wraz z regułami ich doboru

jednostkowa, konkretna realizacja kodu

system społeczny; istota rzeczy

indywidualny akt woli i inteligencji mówiącego

to, co jednostka biernie przejmuje

to, co jednostka produkuje (zgodnie ze swoją intencją)

 

5   OPOZYCJA KOMPETENCJA JĘZYKOWA – PERFORMANCJA W KONCEPCJI CHOMSKY’EGO

·   kompetencja językowa à reguły gramatyki; nieuświadomiona zdolność generowania zdań, parafrazowania ich, odróżnienia poprawnych od błędnych

·   performancja à wykorzystanie kompetencji w konkretnym akcie mówienia; zależy od różnych czynników i kompetencji, ale i stanu psychicznego, zdrowia.

 

KOMPETENCJA JĘZYKOWA A KOMPETENCJA KOMUNIKACYJNA

·   kompetencja komunikacyjna

-    znajomość gatunków mowy

-    kompetencja językowa

-    umiejętność rozpoznawania sytuacji komunikacyjnych i odpowiedniego doboru środków językowych

-    znajomość konwencji kulturowych

·   Kompetencja językowa à wrodzona zdolność do generowania poprawnych zdań, parafrazowania ich i odróżniania prawidłowych i nieprawidłowych.

 

CZTERY FAZY MOWY (WG T. MILEWSKIEGO)

1) MÓWIENIE – charakter indywidualny

2) ROZUMIENIE – charakter społeczny, konkretny

3) TEKST – charakter (wytwór) społeczny, konkretny

4) JĘZYK – charakter społeczny, abstrakcyjny

 

UNILATERALNE I BILATERALNE TEORIE ZNAKU

 





ZNAK

 

 

X                                    Y

FORMA                            TREŚĆ

SIGNIFIANT                     SIGNIFIÉ

 

·   teorie unilateralne – znakiem jest tylko forma; to, do czego znak odsyła (treść),znakiem nie jest

·   teorie bilateralne – znakiem jest zarówno forma, jak i treść

 

 

TRÓJKĄT OGDENA I RICHARDSA

 







      POJĘCIE                                     Nie istnieje bezpośredni związek między dźwiękiem

                                                          a obiektem w rzeczywistości. Do identyfikacji obiektu

                                                    niezbędne jest pojęcie.



 

 



FORMA                                 OBIEKT

 

10   PRZEDMIOT BADAŃ SEMIOLOGII

Przedmiotem badań semiologii są kody (systemy) językowe.

 

11  KOD JAKO SYSTEM ZNAKÓW

Kod to system znaków. Obejmuje wszystkie systemy znaków, które funkcjonują w świecie zwierząt, ludzi i maszyn. Z tego punktu widzenia każdy język jest pewnego rodzaju kodem, a wszystkie języki świata stanowią grupę kodów związaną pewnymi wspólnymi cechami, którymi przeciwstawiają się innym, niejęzykowym kodom.

 

12  WŁASNOŚCI KODÓW

a)       odnoszące się do kanału przekazu informacji:

-    znaki wzrokowe (przemijające; trwałe)

-    znaki słuchowe (wokalno- audycyjne; instrumentalno- audycyjne)

-    znaki dotykowe (Braille)

b)       odnoszące się do funkcji i struktury kodów:

-    symptomy

-    sygnały

 

13  SUBKODY JĘZYKA

Są to różne postacie jednego i tego samego kody realizowane tylko przy pomocy różnych kanałów informacji.

a)       subkod wzrokowy:

-    przemijający (mowa mimiczna głuchoniemych)

-    trwały (pismo)

b)       subkod słuchowy:

-    wokalno- audycyjny (język mówiony)

-    instrumentalno- audycyjny (mowa bębnowa murzynów)

c)       subkod dotykowy (alfabet Braille’a)

 

14  KLASYFIKACJA ZNAKÓW (WG T. MILEWSKIEGO)

ZNAKI

 

 

SYMPTOMY            SYGNAŁY

 

Apele           sygnały semantyczne

 

 

  Ikony (obrazy)       sygnały arbitralne

 

 

   Jednoklasowe         dwuklasowe     

 

bezfonemowe      fonemowe

(język)

 

15   SCHEMAT KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ I FUNKCJE JĘZYKA WG BÜHLERA

CA – funkcja ekspresywna;

CB – funkcja impresywna (wywiera wpływ

  na odbiorcę i jego zachowanie);

CD – funkcja semantyczna (informuje

         o rzeczywistości; znaczenia; możemy się

          czegoś dowiedzieć z wypowiedzi).

 

 

16  SCHEMAT KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ I FUNKCJE JĘZYKA WG R. JAKOBSONA

 

 

         KONTEKST (f. poznawcza)

                                   KOMUNIKAT  (f. poetycka)



NADAWCA                                                                           ODBIORCA

(f. emotywna)                    KONTAKT  (f. fatyczna)                           (f. emotywna)

                                                KOD (f. metajęzykowa)

 

 

·   kontekst - dokładnie to, o czym mówimy

·   kod – system znaków, który pozwala wygenerować dany komunikat

 

·   f. emotywna – wyraża stosunek nadawcy do komunikatu

·   f. poznawcza – relacje między komunikatem a obiektem zainteresować przekazu

·   f. poetycka – aspekt estetyczny

·   f. fatyczna – utrzymanie uwagi odbiorcy

·   f. metajęzykowa – stwierdza, na ile komunikat jest zrozumiały dla odbiorcy

·   f. konatywna – określone reakcje adresata

 

17  FUNKCJE JĘZYKA A FUNKCJE TEKSTU WG R. GRZEGORCZYKOWEJ

1)                               Funkcje systemu:

a) generatywne

b) poznawcze

2)                               Funkcje wypowiedzi:

a) ogół działań językowych społeczności:

-  socjalizujące

-    kulturotwórcze

b) poszczególnych wypowiedzi:

-    niezamierzone

-    zamierzone

 

Zamierzone dzielą się na informacyjne i pozainformacyjne.

Informacyjne dzielą się na: oceniająco-postulatywne i opisowe, które z kolei dzielą się na konstatacje (stwierdzenia) i hipotezy.

Pozainformacyjne dzielą się na: sprawcze, nakłaniające, ekspresywne i kreatywne.

Sprawcze dzielą się na:

-    na mocy konwencji społecznych

-    na mocy wiary (te dzielą się na ludowe rytuały i akty sakramentalne).

Nakłaniające dzielą się na:

-    w celu wywołania działań (dzielą się na pytania i dyrektywy)

-    w celu wpływania na stan mentalny (dzielą się na perswazję- działanie na świadomość i manipulację- działanie bez świadomości).

 

18  AKTUALNE ROZCZŁONKOWANIE ZDANIA NA TEMAT I REMAT (ZDANIE W PERSPEKTYWIE FUNKCJONALNEJ).

Jedno i to samo zdanie może być w różnych użyciach być wypowiedzią o czymś innym, może stanowić odpowiedź na różne pytania.

 

Zdanie = TEMAT (podmiot psychologiczny) – część wskazująca lub nazywająca przedmiot (to, o czym się mówi).

REMAT (orzeczenie psychologiczne) – informacja o pewnych cechach przypisanych danemu przedmiotowi (perspektywa funkcjonalna tekstu). Z punktu widzenia tradycyjnej składni remat jest orzeczeniem lub grupą orzeczenia. Np. w zdaniu: Wujek Janek czyta z zainteresowaniem książkę, tematem jest Wujek Janek, zaś rematem – czyta z zainteresowaniem książkę.

 

Zdania czysto rematyczne (z tematem rematycznym):

-                                               bezpodmiotowe (Wieje...)

-    zdania „normalne”, ale szyk przestawny, np. „Była sobie raz królewna”- to zdanie egzystencjonalne, powiadamia o istnieniu, występowaniu, pojawieniu się pewnych rzeczy i zdarzeń.

 



TEMAT                                          REMAT

(to, o czym się mówi)                   (to, co jest powiedziane o temacie)

 



DATUM                                               NOVUM

      (informacja stara)                                (informacja nowa)

 

19  DEFINICJE TEKSTU

-                                               tekst jako ciąg wyrażeń językowych połączonych ze sobą w sposób formalny

-                                               tekst jako całość, w której pojedyncze zdania przyczyniają się do tworzenia całości znaczeniowej

-                                               tekst jako ciąg wyrażeń językowych powiązanych w jedna całość za pomocą spójności semantycznej.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin