A. Kolakowski - Terapia poznawczo-behawioralna w leczeniu zaburzen zachowania.pdf

(845 KB) Pobierz
Slide 1
Poznań, 30 XI 2006
Terapia behawioralno – poznawcza w
leczeniu zaburzeń zachowania
dr med. Artur Kołakowski
Centrum CBT
129212076.002.png
Czy zawsze agresja jest
zaburzeniem?
Zapobieganie agresji w szkole
Poznań, 30 XI 2006
129212076.003.png
Agresja może być zachowaniem całkowicie
adaptacyjnym.
agresja w obronie własnego życia
agresja w obronie bliskiej osoby
wojna
nastolatka, która uciekła z domu, by nie być ofiarą maltretowania.
Rozróżnienie pomiędzy agresją jako zachowaniem adaptacyjnym, a
jako zachowaniem dezadaptacyjnym jest związane z decyzją czy
wiąże się ona z indywidualną psychopatologią sprawcy, czy też
wynika z konieczności przystosowania się do warunków środowiska.
Rozpoznaniem pomiędzy tymi dwoma rodzajami agresji niesie ze sobą
konieczność zastosowania różnych strategii terapeutycznych,
społecznych i prawnych.
Connor 2002
Zapobieganie agresji w szkole
Poznań, 30 XI 2006
129212076.004.png
Konflikt
z prawem
Agresja
Zaburzenia
zachowania
Zapobieganie agresji w szkole
Poznań, 30 XI 2006
129212076.005.png
Kontinuum trudnych zachowań
Skuteczność działań terapeutycznych maleje wraz z pojawianiem się nowych zachowań
Brak zasad
Celowe
przekraczanie
norm
Agresja
impulsywna
ODD
z
Agresja
socjalizowana
CD
Konflikt z
prawem
ODD = zachowania opozycyjno – buntownicze
CD = poważne zaburzenia zachowania
Zapobieganie agresji w szkole
Poznań, 30 XI 2006
129212076.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin