audio_05-2011.pdf

(25647 KB) Pobierz
Audio 5/2011
HI-FI HI-END KINO DOMOWE
BLU-AUDIO
ODTWARZACZE
1800 - 2800 ZŁ
Anthem BLX200
Cambridge Audio AZUR 650BD
Denon DBP-1611UD
Harman Kardon BDT20
Pioneer BDP-LX54
Yamaha BD-S1067
5/2011
cena 12,50 zł
(w tym 8% VAT)
TRÓJDROŻNA
DRUŻYNA
ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 9000 - 10 000 ZŁ
B&W
CM9
Energy
V-6.3
JBL
LS60
Monitor Audio
GX200
Triangle
ANTAL ANNIVERSARY LE
MOC I SZTUKA
WZMACNIACZE 12 000 - 14 000 ZŁ
Accustic Arts Power ES
Marantz PM-11S2
Micromega IA-400
Stello Ai500
588850758.242.png 588850758.251.png 588850758.262.png 588850758.273.png 588850758.001.png 588850758.007.png 588850758.013.png 588850758.019.png 588850758.029.png 588850758.040.png 588850758.050.png 588850758.057.png 588850758.063.png 588850758.069.png 588850758.075.png 588850758.084.png 588850758.104.png 588850758.115.png 588850758.126.png 588850758.146.png 588850758.167.png 588850758.179.png 588850758.190.png 588850758.209.png 588850758.230.png 588850758.232.png 588850758.233.png 588850758.234.png 588850758.235.png 588850758.236.png 588850758.237.png 588850758.238.png 588850758.239.png 588850758.240.png 588850758.241.png 588850758.243.png 588850758.244.png 588850758.245.png 588850758.246.png 588850758.247.png 588850758.248.png 588850758.249.png 588850758.250.png 588850758.252.png 588850758.253.png 588850758.254.png 588850758.255.png 588850758.256.png 588850758.257.png 588850758.258.png 588850758.259.png 588850758.260.png 588850758.261.png 588850758.263.png 588850758.264.png 588850758.265.png 588850758.266.png 588850758.267.png 588850758.268.png
OD REDAKCJI
RADEK ŁABANOWSKI
Dla zakochanych w lampowych wynalazkach
zabrzmi to trywialnie, ale dla mnie moc
2 x 360 W ze wzmacniacza zintegrowanego
Micromega IA-400 jest warta zapamiętania.
Klasa D rozszerza swoje wpływy powoli, lecz
konsekwentnie. Z drugiej strony chimeryczne
lampowce trzymają się mocno. Nie ma jednej
recepty na wzmacniacz dla audio la…
ZAWSZE JEST
JAKIEŚ ALE
Testowane w tym numerze kolumny Antal, przygotowane w specjalnej
edycji z okazji 30-lecia marki Triangle, odcisnęły też piętno w historii Audio.
Nazwa Antal wryła mi się w pamięć na skutek dalekosiężnych skutków testu,
jaki przeprowadziłem wiele lat temu, u samego zarania naszej ekspercko-lite-
rackiej działalności. Czy jest to literatura wysokich lotów, to już inna sprawa,
ale nasze opisy nie są tylko suchym przedstawieniem faktów, nawet formuło-
wanie wniosków powinno mieć określoną manierę. Doskonałym przykładem
na to jest właśnie test Antali w ich pierwszej wersji. Wtedy nie podobały mi
się one specjalnie, a swój ówczesny krytycyzm wobec nich oparłem właśnie
na prostych, lecz łatwo dostrzegalnych faktach – charakterystyka była daleka
od liniowości, premiowała wysokie tony i upośledzała średnicę. Ten nierela-
tywistyczny, politycznie niepoprawny, ale szczery sąd utrwalił się… szu ad-
kując mnie jako wroga dynamiki, żywości, i – co najgorsze – „muzykalności”.
Tymczasem Antale wcale nie grały gorzej niż wiele innych kolumn, które
później oceniłem łaskawiej… bo mniej pryncypialnie, nauczony skutkami
testu Antali (i paru innych urządzeń). Okazuje się bowiem, że sformułowania
recenzji są nadinterpretowane w kierunku negatywnym: wątpliwości trakto-
wane są jako owinięte w bawełnę poważne ostrzeżenia, a ostrzeżenia – jako
druzgocąca, dyskwali kująca krytyka. Trzeba się więc było nauczyć pisać
pewnym kodem, w którym kluczowym słowem jest banalne „ale” (ew. „jed-
nak”). Czyli, na przykład, choć ad absurdum: „Góra jest ostra, bas dudniący,
środka nie ma w ogóle, ALE… wszystko razem brzmi super.” Przy okazji
zwróćmy uwagę na inny wydźwięk dokładnie tych samych faktów i wniosków,
tylko przy innym szyku zdania: ”Wszystko razem brzmi super, ALE góra jest
ostra, bas dudniący, a środka nie ma w ogóle”. Oczywiście w recenzjach
dominują zdania typu pierwszego, z happy-endem… Zdania, w których dla
urozmaicenia chcemy zawrzeć krytyczną uwagę na końcu, lepiej budować
wedle wzoru: ”Wszystko razem brzmi super, MIMO ŻE góra jest ostra, bas
dudniący, a środka nie ma w ogóle”.
Zastosowanie tych prostych narzędzi pozwala przekazać nawet niebez-
pieczne treści w dość bezpiecznej formie, zaś skutkiem ubocznym jest
skażenie języka nadmiarem owych asekuranckich „ale” (lub „jednak”) , od
których trudno się potem uwolnić, nawet w zdaniach nieniosących ze sobą
groźnego ładunku. Ale… ale – przyzwyczajenie jest drugą naturą… tutaj
techniką nabytą w szczególnej szkole redakcyjnego przetrwania. A gdzie
bezkompromisowa niezależność naszych opinii? Już to wyjaśni-
łem na początku – kon ikt między tym, co chcielibyśmy napisać,
a tym, co dystrybutorzy chcieliby przeczytać, nie jest wcale
jedynym problemem; kłopot też w tym, że Czytelnicy „wyczytują”
co innego, niż zostało napisane. I tu też jest duże „ale”, o którym
nie można zapominać. Ale Antale… są już zupełnie inne niż
piętnaście lat temu.
WOJCIECH PACUŁA
Chyba już wszystkie liczące się w audio l-
skim świecie rmy mają odtwarzacze Blu-ray.
Czy jednak powinny je mieć? Po owocach ich
poznacie? Odpowiedź nie będzie jedno-
znaczna. Wiele z nich reprezentuje, wzglę-
dem najnowszych japońskich i koreańskich
modeli, poprzednią generację, a mimo to
zdobędą klientów.
CEZARY GUMIŃSKI
O tym, że poziom szumu na płycie gramofo-
nowej może być niemal niesłyszalny, prze-
konamy się nakładając na gramofon któryś
z audio lskich winylowych krążków ECM:
Nik Bartach „Llyria” czy Jon Hassell „Last
Night the Moon …” . Chapeau bas!
588850758.045.png 588850758.046.png 588850758.047.png 588850758.048.png 588850758.049.png 588850758.051.png 588850758.052.png 588850758.053.png 588850758.054.png 588850758.055.png 588850758.056.png 588850758.058.png 588850758.059.png 588850758.060.png 588850758.061.png 588850758.062.png 588850758.064.png 588850758.065.png 588850758.066.png 588850758.067.png 588850758.068.png 588850758.070.png 588850758.071.png 588850758.072.png 588850758.073.png 588850758.074.png 588850758.076.png 588850758.077.png 588850758.078.png 588850758.079.png 588850758.080.png 588850758.081.png 588850758.082.png 588850758.083.png 588850758.085.png 588850758.086.png 588850758.087.png 588850758.088.png 588850758.089.png 588850758.090.png 588850758.091.png 588850758.092.png 588850758.093.png 588850758.094.png 588850758.095.png 588850758.096.png 588850758.097.png 588850758.098.png 588850758.099.png
 
SPIS TREŚCI
Trójdrożność nie jest natychmiastową gwarancją wyż-
szej jakości – tanie kolumny tego typu w wielu aspek-
tach rzeczywiście ustępują mniejszym, prostszym, ale
solidnym konstrukcjom dwudrożnym oraz dwuipółdroż-
nym; kiedy jednak znajdujemy się na pułapie prawie
10 000 zł za parę, możemy być spokojni, że mamy do
czynienia z rzetelnym podejściem do sprawy, a nie tylko
z „pokazówką”.
Wzmacniacze w cenie przekraczającej 10 000 zł mają
już prawo uchodzić za przedstawicieli hi-endu, ale
mają też wynikające z tego tytułu obowiązki…
A ponieważ są to wzmacniacze tranzystorowe
XXI wieku, więc oferują wysoką moc, nowoczesne
wyposażenie i niebanalny wygląd. O brzmieniu nie
wypada pisać w takim skrócie…
13
46
Testowane odtwarzacze nie są typowe dla masowego rynku, dla którego
został przygotowany standard Blu-ray. To produkty rm mających swój rodowód
w świecie audio i tu jest ich miejsce – chociaż odtwarzacze japońskich i koreań-
skich potentatów są tańsze i lepiej wyposażone, to nie bardzo wypada je stawiać
w audio lskich systemach…
33
SPIS TREŚCI
5/2011/186
HI-END
6 AKTUALNOŚCI
77 OBJAŚNIENIE TRÓJDROŻNOŚCI
80 RYNEK I GIEŁDA
KINO DOMOWE
13 WZMACNIACZE 12 000–14 000 zł
14 Accustic Arts Power ES
18 Marantz PM-11S2
22 Micromega IA-400
26 Stello Ai500
33 ODTWARZACZE BLU-RAY
1800 – 2800 ZŁ
34 Anthem BLX 200
36 Cambridge Audio Azur 650BD
38 Denon DBP-1611UD
40 Harman/Kardon BDT20
42 Pioneer BDP-LX54
HI-FI
46 ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE
MUZYKA
9000 – 10 000 ZŁ
48 B&W CM9
54 Energy V-6.3
60 JBL LS60
66 Monitor Audio GX200
72 Triangle ANTAL LE
93 Płyta AUDIO
94 Jazz i okolice
102 Rock i okolice
110 Klasyka
112 Audio Mix
44 Yamaha BD-S1067
588850758.100.png 588850758.101.png 588850758.102.png 588850758.103.png 588850758.105.png 588850758.106.png 588850758.107.png 588850758.108.png 588850758.109.png 588850758.110.png 588850758.111.png 588850758.112.png 588850758.113.png 588850758.114.png 588850758.116.png 588850758.117.png 588850758.118.png 588850758.119.png 588850758.120.png 588850758.121.png 588850758.122.png 588850758.123.png 588850758.124.png 588850758.125.png 588850758.127.png 588850758.128.png 588850758.129.png 588850758.130.png 588850758.131.png 588850758.132.png 588850758.133.png 588850758.134.png 588850758.135.png 588850758.136.png 588850758.137.png 588850758.138.png 588850758.139.png 588850758.140.png 588850758.141.png 588850758.142.png 588850758.143.png 588850758.144.png 588850758.145.png 588850758.147.png 588850758.148.png 588850758.149.png 588850758.150.png 588850758.151.png 588850758.152.png 588850758.153.png 588850758.154.png 588850758.155.png 588850758.156.png
NAJWYŻSZY CZAS, BY TWÓJ ODTWARZACZ
SPEŁNIAŁ TWOJE OCZEKIWANIA
Niezwykle wszechstronny LG
BD670 nie jest tylko kolejnym
odtwarzaczem Blu-ray 3D.
Dzięki niemu możesz cieszyć się
bogactwem aplikacji z LG Apps,
dostępem do VOD oraz pakietem
Premium Content, kiedykolwiek
zechcesz. Dodatkowo funkcja
Remote LG pozwala
w wygodny sposób zarządzać
wszystkimi aplikacjami za
pomocą Twojego smartfona.
Od dziś możesz też dzielić się
swoimi ulubionymi plikami
bezprzewodowo dzięki
zaawansowanemu łączu Wi-Fi
Direct oraz funkcji DLNA.
LG BD670 – właśnie tak wyobrażałeś
sobie nowoczesną rozrywkę!
BLU-RAY
TM
PLAYER
BD670
588850758.157.png 588850758.158.png 588850758.159.png 588850758.160.png 588850758.161.png 588850758.162.png 588850758.163.png 588850758.164.png 588850758.165.png 588850758.166.png 588850758.168.png 588850758.169.png 588850758.170.png 588850758.171.png 588850758.172.png 588850758.173.png 588850758.174.png 588850758.175.png 588850758.176.png 588850758.177.png 588850758.178.png 588850758.180.png 588850758.181.png 588850758.182.png 588850758.183.png 588850758.184.png 588850758.185.png 588850758.186.png 588850758.187.png 588850758.188.png 588850758.189.png 588850758.191.png 588850758.192.png 588850758.193.png 588850758.194.png 588850758.195.png 588850758.196.png 588850758.197.png 588850758.198.png 588850758.199.png 588850758.200.png 588850758.201.png 588850758.202.png 588850758.203.png 588850758.204.png 588850758.205.png 588850758.206.png 588850758.207.png 588850758.208.png 588850758.210.png 588850758.211.png 588850758.212.png 588850758.213.png 588850758.214.png 588850758.215.png 588850758.216.png 588850758.217.png 588850758.218.png 588850758.219.png 588850758.220.png 588850758.221.png 588850758.222.png 588850758.223.png 588850758.224.png 588850758.225.png 588850758.226.png 588850758.227.png 588850758.228.png 588850758.229.png 588850758.231.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin