W lesie – zabawa ortofoniczna
W lesie dzieci zbierają grzyby. W pewnym momencie „zrywa się wiatr” – dzieci głosem naśladują szum wiatru (sz, sz, sz) za chwilę zaczyna padać deszcz (kap, kap). „Patrzcie deszczyk przestał padać, wyjrzało słoneczko”. Posłuchajcie jak dzięcioł puka (stuk – puk). Zobaczcie panowie drwale piłują drzewo (zzz, zzz). A teraz słyszycie, gdzieś na drzewie ćwierka ptaszek (ćwir, ćwir). Dzieci powtarzają wyżej wymienione dźwięki.
Kotki piją mleczko – zabawa (dzieci młodsze)
Dzieci - kotki piją mleczko języczkiem z talerzyków, a następnie chodzą wokół miseczek i naśladują kotki (miau – miau).
Koniki – zabawa rozwijająca narządy artykulacyjne (dzieci młodsze)
Dzieci języczkami naśladują stukot końskich kopyt .
Doktor – zabawa rozwijająca narządy artykulacyjne
Pan doktor zaleca:
płukanie gardła
połykanie pastylek
picie syropu
(Dzieci próbują naśladować te czynności).
Mama – zabawa artykulacyjna (dzieci młodsze)
Mama wyszła do sklepu i zostawiła w domu swoją córeczkę. Córeczka się obudziła i wołała: ma – ma, ma – ma to ciszej, to głośniej (dzieci naśladują).
Sen Ani – zabawa ortofoniczna
Dzieci słuchają opowiadania:
Mała Ania poszła spać i śnił jej się kotek (miau) i piesek (hau), które spotkała na podwórku. Potem przyszedł mały chłopiec i bardzo płakał, ponieważ zgubił swoją ulubioną piłeczkę. Piesek (hau) i kotek (miau) obiecywali chłopcu swoją pomoc w odnalezieniu piłeczki. W czasie poszukiwań cała trójka (chłopiec, piesek, i kotek) znalazła, zostawiona Anię, płaczącą (uuu) lalę. Lala była bardzo śpiąca i chciała iść do swojego łóżeczka w domu. Chłopiec wraz z kotkiem i pieskiem zanieśli lale do domu, a Ania, która żałowała, że zostawiła lalę na podwórku, uśpiła ja teraz (aaa).
(Po zapoznaniu się z tą historią dzieci, przy powtórnej inscenizacji naśladują odgłosy).
sborcuch