Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5-6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 2
TEMAT: Patysie
ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.
1.”Na dzień dobry!
§ „ Witaj”- zabawa integracyjna
CEL: integracja grupy przez powitanie każdego uczestnika zabawy,
JAK? Dzieci siedzą w kręgu i witają każdego uczestnika zabawy, piosenka nr 1 cz.I „W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy .Ja wśród innych" oprac. Marta Bogdanowicz
Witaj Aniu , witaj Aniu! /uczestnicy zabawy patrzą na dziecko
Jak się masz? Jak się masz? /i machają do niego, zaglądając mu w oczy
Wszyscy cię witamy, /wyciągają ręce w geście powitania
Wszyscy cię kochamy /krzyżują ręce na piersiach
Bądź wśród nas, bądź wśród nas! / wszyscy chwytają się za ręce
2. „Prawa ręka”
§ „Jeżeli ci wesoło…”- zabawa ilustracyjno-ruchowa
CEL: określanie prawej i lewej strony ciała „ twarzą w twarz” do drugiej osoby, rozwijanie świadomości w schemacie ciała
JAK: dzieci siedzą w kole ,wykonują polecenia zawarte w piosence nr 37 cz. II „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy. Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się ,
Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe. /dzieci klaszczą w ręce
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się
To podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe
To otwórz teraz usta i zamknij oczy swe
To pokaż najpierw język, a potem zęby swe.
Nabierz w usta powietrze i klep policzki swe,
Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe
Dzieci gestem ilustrują treść piosenki, zabawę można kontynuować wymyślając kolejne czynności np. …to teraz pokaż brodę i chwyć za uszy swe…
…to najpierw dotknij nosa, a potem skroni swej. itp.
§ „Bum ta ra ra” -zabawa orientacyjno-porządkowa
CEL: oznaczenie prawej ręki ( kolorowe frotki)
JAK? Podczas melodii przekazujemy z ręki do ręki pakuneczki z frotkami. Dzieci u których pakuneczki zostają po zakończeniu melodii – otwierają je, przeliczają frotki i rozdzielają je między dzieci po 1 szt., każdy nakłada frotkę na prawą rękę.
3.„Ile? Tyle”
§ „Wiosła” – zabawa rytmiczna przy muzyce
CEL: skupienie uwagi na rytmie, uświadomienie przemienności ruchów
JAK? Słuchamy rytmicznej muzyki i naśladujemy ruchy wiosłowania używając do tego celu drążków ( np. zrobionych ze zwiniętej gazety). Powtarzający się rytm będzie łatwiej dostrzec, jeśli na jednym z końców drążka ( wiosła) zawiążemy kolorową tasiemkę ( z bibuły) np. // \\ // \\
Zabawę powtarzamy 2 razy zmieniając ruch wioseł, mel . nr19 cz. III „W co się bawić z dziećmi. Zabawy ruchowe z opowieścią” oprac. Marta Bogdanowicz
§ „Patysie”- leżące, stojące, ukośne…zabawa logarytmiczna
CEL? zapoznanie z linią pionową, poziomą, ukośną, ćwiczenia w kontynuowaniu rytmów,
JAK? Osoba prowadząca zabawę układa na dywanie 2 drążki: pierwszy pionowo- drugi poziomo. Następnie pyta co będzie dalej? (scen nr 1- teraz tak , a dalej jak?)Dzieci kontynuują rytm układając drążki według podanego wzoru ; stojący – leżący- stojący –leżący….
Następnie:
Układamy 3 drążki – leżący- stojący-ukośny- itp
2. „Ważny wyraz” - zabawa słuchowo- ruchowa
CEL? Rozwijanie słuchu fonematycznego
JAK? Drążek jest batutą, nauczyciel -„dyrygent” mówi i pokazuje : kiedy drążek będzie poziomo mówimy „mmm”, a kiedy pionowo mówimy „aaa”. Ustawia „batutę raz poziomo raz pionowo, dzieci mówią m-a-m-a.
-dyrygent pyta: jaki wyraz słyszymy? mama
Podobne ćwiczenia można przeprowadzić z wyrazem tata,baba
5. Ćwiczenia grafomotoryczne- szlaczek
CEL: kodowanie rytmu na papierze
JAK? Dzieci otrzymują szlaczek karta nr I.-2 , rysują po śladzie, zaznaczają kolorami rytm w pętelkach
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz ,
POMOCE:
1. Piosenki
2. Drążki dla każdego dziecka ze zwiniętej gazety
3. Kolorowe frotki do oznaczania prawej ręki
4. Tabliczki z wyrazem MAMA, TATA
5. Karty do ćwiczeń grafomotorycznych
2
Mama
Tata
sborcuch