SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA GRUPY 3-4 LATKÓW
Temat dnia: Małe i duże
Blok tematyczny: Chodzę do przedszkola, bo jestem duży
Miesiąc: Wrzesień
Tydzień II
Prowadząca- mgr Ewa Baranowska
Cele główne:
· Poznanie przeciwieństw, mały-duży
Formy pracy: indywidualna, zespołowa
Metody pracy wg. W. Okonia:
· Grupa metod czynnych- zadań stawianych dziecku, ćwiczeń,
· Grupa metod słownych- rozmowa, opowiadanie,
· Grupa metod oglądowych- pokaz
1
Treść zajęć:
Nazwa zajęcia
Czynności nauczyciela i uczniów
Cele szczegółowe
Pomoce
RANEK
Zestaw ćwiczeń porannych nr IX wg K. Wlaźnik
1. Ćwiczenie porządkowe:
Zbiórka w gromadce przed wychowawczynią, która przypomina dzieciom sposób marszu wielkoludów i krasnoludków.
2. Ćwiczenie orientacyjno – porządkowe:
Wielkoludy i krasnoludki. Wychowawczyni wystukuje na bębenku ćwierćnuty. Dzieci chodzą w wysokim wspięciu na palcach – to maszerują wielkoludy, a przy wystukiwaniu ósemek cichutko biegają krasnoludki.
3. Ćwiczenie wyprostne:
Słonko wstaje. Słonko schowało się – dzieci skulone w przysiadzie; słonko powoli wstaje, wychodzi na niebo coraz wyżej, wyżej, wreszcie jest bardzo duże – dzieci prostują się powoli, aż do stania z ramionami w górze, którymi zataczają duże koło.
4. Podskoki:
Piłeczki. Podskoki obunóż w miejscu. Dal odpoczynku dzieci naśladują ruchem ręki odbijanie piłeczki od podłogi.
5. Ćwiczenie uspokajające:
Marsz – 4 kroki zwykłe, 4 kroki z tupnięciem.
Odpowiednio reaguje na sygnały słowne
„Niezwykła drabina”- zabawa ruchowa
Nauczyciel układa ze sznurka na dywanie szczebelki drabiny. Dzieci przechodzą po nich w dowolny, wymyślony przez siebie sposób.
Wymyśla ciekawy sposób przejścia „przez drabinę” ułożoną ze sznurków
Długi sznurek, lub kilka sznurków
„Lustro”- zabawa integracyjna, naśladowcza
Dzieci przy muzyce naśladują ruchy nauczyciela.
Odmiana zabawy. Dzieci ustawiają się w parach. Jedno dziecko jest lustrem. Pokazuje dowolne ruchy, a partner je naśladuje. Wcześniej dzieci wypowiadają tekst rymowanki.
Jesteś moim lustrem i robisz to, co chcę (wykonują ukłon przed partnerem).
Naśladuje ruchy n-elki i kolegów
ZAJĘCIE GŁÓWNE Temat: Małe i duże dzieci- zabawy dydaktyczne na porównywanie
I. WPROWADZENIE:
„Przeciwieństwa”- zabawa dydaktyczna
N-elka pokazuje rysunki z przeciwieństwami, dzieci dobierają przeciwne rysunki np. wysoki- niski itp
Odpowiednio dobiera przeciwieństwo
Karty z przeciwnymi rysunkami
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA:
„Małe i duże dziecko”- zabawa dydaktyczna
Oglądanie dwóch lalek – wskazanie, która jest małym dzieckiem, a która dużym. Przyporządkowanie niemowlakowi tego, co jest potrzebne małemu dziecku – smoczka, butelki z mlekiem, grzechotki, pieluchy... Słuchanie kołysanki śpiewanej przez nauczyciela małemu dziecku
Aaa kotki dwa – nauczyciel śpiewa piosenkę, kołysząc lalkę-niemowlę. Dzieci naśladują jego ruchy – układają ręce w łódkę i poruszają nimi na boki. Pomagają również śpiewać melodię na aaa...
Przyporządkowanie dużej lalce tego, co jest potrzebne dużemu dziecku – talerzyka, kubka, łyżki, łyżeczki. Słuchanie kołysanki dla dużych dzieci śpiewanej przez nauczyciela,
np. Idzie niebo ciemną nocą. Dzieci kładą się na dywanie na plecach ze
skrzyżowanymi na piersiach rękami i słuchając, kołyszą lekko ciałem na boki lub układają się w swobodnej, dowolnej pozycji i zamykają oczy.
Podkreślanie różnic pomiędzy małym dzieckiem i dużym, zwracanie uwagi na
umiejętności dużego dziecka i pochwalenie go za różne osiągnięcia
Uczestniczy w rozmowie, dobiera przedmioty należące do niemowlaka, i dziecka dużego, nuci piosenkę zgodnie z rytmem,
2 lalki- jedna niemowlak, druga jako starsze już dziecko;
Smoczek, butelka, pielucha, grzechotka,
Talerzyk, kubek, łyżka
„Małe i duże dzieci”- zabawa orientacyjno-porządkowa
Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na zapowiedź: Małe dzieci – chodzą w przysiadzie. Na zapowiedź: Duże dzieci – chodzą wyprostowane, unosząc ręce do góry.
Odpowiednio reaguje na sygnał słowny
„Mały-duży”- zabawa z pokazywaniem
Dzieci stoją w rozsypce, przykucają na słowa „mały”, wyciągają ręce do góry na słowa „duży”:
Mały Jasiek – duży tata
Mały lasek – duży las
Mały kotek – duży kot
Mały piesek – duży pies
Mały miś – duży niedźwiedź.
Mała piżamka – duża piżama
Mała Zosia – duża mama
Mała psota – dużo psot!
(B. Szelągowska)
Słucha wiersza, pokazuje ruchem jego treść,
III. ZAKOŃCZENIE:
„Gdzie to się zmieści”- zabawa dydaktyczna, manipulacyjna
N-elka przynosi 3 pudła- małe, średnie i duże oraz zabawki małą, średnią i dużą, rozmawia z dziećmi czy ta duża zabawka zmieści się do małego pudełka, a do średniego itd. Dzieci odpowiadają manipulują zabawkami.
Następnie prosi dzieci aby każde z nich znalazło zabawkę która zmieści się do małego, średniego i dużego pudełka.
Porównuje wielkości
3 pudła- małe, średnie i duże oraz zabawki małą, średnią i dużą,
„Pociągi z klocków”- zabawa manipulacyjna
N-elka prosi dzieci aby przyniosły klocki. Ustawia z nich pociągi (węże jak kto woli) budowanie długich, krótkich, porównywanie. Po skończonej zabawie – wspólnie z nauczycielem sprzątanie klocków do pojemnika.
Porównuje, odpowiednio nazywa- długi, krótki
Klocki z sali
PO ZAJĘCIU
„Pająk i muchy”- zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi
Dzieci biegają po sali, bzykają jak muchy: bzz… Na hasło: Pająk! – wszystkie muchy zastygają w bezruchu. Wybrane przez nauczyciela dziecko – pająk, oznaczone szarfą, spaceruje między nimi i jeśli któreś dziecko się poruszy albo zaśmieje, zostaje przez pająka złapane w sieć. Pająk zakłada mu szarfę i teraz ono zostaje pająkiem.
„Jestem w przedszkolu”- zabawa orientacyjno- porządkowa
Dzieci biegają po sali na znak- jestem w przedszkolu, chodzą i witają się ze sobą- (następnie modyfikacja n-elka mówi jaką częścią ciała dzieci się witają np. stopami)
Agashi