PRYWATNA WYŻSZA SZKOŁA OCHRONY ŚRODOWISKA W RADOMIU
Wydział Ochrona Środowiska
Analiza ex-ante szkód w środowisku na przykładzie projektu budowy hipotecznej drogi międzynarodowej
Katarzyna Kiraga
Tomasz Łypaczewski
Oddziaływanie obiektów przemysłowych na środowisko
Gr. A
RADOM 2010
Wprowadzanie
Przedstawiono zagadnienia oceny expost, przedstawiono metodyczne aspekty oceny ex ante szkód w środowisku oraz działań naprawczych na przykładzie hipotetycznego projektu budowy drogi międzynarodowej. Dane wejściowe do tego studium przypadku zostały zaczerpnięte z rozleglej literatury oraz umocowane w realiach obwodnicy augustowskiej. W każdym jednak razie studium ma charakter hipotetyczny i służy tylko demonstracji zagadnień metodycznych oceny potencjalnych szkód, jakie mogą powodować planowane projekty inwestycyjne budowy infrastruktury, w tym przypadku o charakterze liniowym.
Podstawowym celem prezentowanego w pracy studium przypadku jest demonstracja zastosowania metod ekwiwalentności zasobów do identyfikacji i ilościowego określenia szkód ekologicznych, a w ich efekcie strat przejściowych oraz ilościowego określenia niezbędnych działań naprawczych i kompensacyjnych zgodnie z dyrektywą unijną o odpowiedzialności za szkody w środowisku oraz pochodnym prawem polskim. W związku z tym, studium przypadku ilustruje zastosowanie Poradnika stanowiącego główny rezultat projektu REMEDE. Studium przypadku przedstawia przykład zastosowania analizy ex ante w zakresie oceny odpowiedzialności za szkody w środowisku naturalnym jakie mogą nastąpić wskutek realizacji projektu hipotetycznej międzynarodowej drogi ekspresowej w północno-wschodniej Polsce. Specyficznie, studium demonstruje zastosowanie analizy ekwiwalentności zasobów w sytuacji ex ante, która będzie częstym przypadkiem w nowych krajach członkowskich UE.
Analiza ekwiwalentności siedlisk (HEA - Habitat Equivalency Analysis) została zastosowana w celu porównania szkód ekologicznych związanych z dwoma alternatywnymi trasami przebiegu hipotetycznej międzynarodowej drogi ekspresowej „G” i „N”. Zastosowanie ex ante analizy ekwiwalentności siedlisk umożliwiło porównanie efektywności ekonomicznej obu wariantów przebiegu drogi biorąc pod uwagę zewnętrzne koszty środowiskowe związane z ustalonymi potencjalnymi szkodami w środowisku. Stosując uproszczone porównanie szkód w obrębie tylko pasów drogowych (strefa bezpośredniego oddziaływania), stwierdzono że szkody środowiskowe i straty przejściowe w wariancie „G” są nieznacznie większe niż w wariancie „N”. Jednakże, jeśli weźmiemy pod uwagę potencjalne szkody ekologiczne w skali ekosystemów stosując probabilistyczne podejście, potencjalne szkody w wariancie „G” są istotnie większe niż w wariancie „N”. W sytuacji gdy probabilistyczne podejście zostało poszerzone tak by uwzględnić relatywną unikalność naturalnych i niezwykle rzadkich przepływowych torfowisk węglanowych, które mogą być utracone wskutek budowy drogi, koszty szkód ekologicznych wzrosły istotnie przekraczając sumę 1 mld euro.
Opisane w niniejszej pracy studium przypadku ilustruje jak analiza ekwiwalentności siedlisk (HEA) może być stosowana ex ante w odniesieniu do inwestycji infrastrukturalnych. Ponadto studium ilustruje zastosowanie skalarów siedlisk w metodzie ekwiwalentności zasobów. Końcową wartością dodaną studium jest prezentacja probabilistycznego podejścia to wyceny potencjalnych szkód w środowisku i strat przejściowych w sytuacjach ex ante.
Dalsza część pracy przyjmuje, w celach poglądowych, strukturę raportu zaprezentowanego w Poradniku dostępnym obecnie w języku angielskim pod tytułem Toolkit for Resource Equivalency Analysis for Environmental Damage in the European Union (Lipton et a I., 2008), na stronie internetowej projektu REMEDE www.envliability.eu.
Wstępna ocena planowanego zdarzenia
Opis zdarzenia
Studium przypadku odnosi się do przewidywanych szkód w środowisku związanych z budową ekspresowej drogi międzynarodowej, na odcinku stanowiącym obwodnicę, która połączyłaby dwa miasta: miasto „A” i miasto „B”. Na etapie wyboru możliwych tras przebiegu obwodnicy zaproponowano dwa warianty trasy, wariant „G” i wariant „N”. Trasa „G” wymagałaby budowy drogi przez dziewiczy obszar wodno-błotny w dolinie rzeki, przecinającej dwa obszary sieci Natura 2000 oraz budowy estakady o długości około 500 m nad obszarem wodno-błotnym i doliną rzeki.
Alternatywna trasa „N” omijałaby obszary sieci Natura 2000 i budowa byłaby realizowana w obrębie wcześniej istniejącego korytarza stworzonego przez linię elektryczną wysokiego napięcia. Sytuację ilustruje rysunek 1, zawierający również wizualizację przekroczenia doliny rzeki przez oba warianty przebiegu obwodnicy. Tabela 1 przedstawia zestawienie podstawowych parametrów charakteryzujących analizowane przebiegi obwodnicy.
Wstępna identyfikacja zagrożonych siedlisk i gatunków
Charakterystyka terenu i obszary chronione
Ta część analizy skupia się na określeniu cech terenu planowanej inwestycji, występujących cennych siedlisk w szczególności siedlisk chronionych oraz cennych, zagrożonych i rzadkich gatunków. Działanie to służy określeniu zasobów przyrodniczych, typów występujących ekosystemów i siedlisk, ich usług / funkcji oraz gatunków, jakie mogą ulec szkodzie i utracić swe funkcje czy wręcz ulec zniszczeniu w wyniku realizacji budowy hipotetycznej drogi. W przypadku inwestycji infrastrukturalnych o linowym przebiegu niezbędnym jest uwzględnienie w analizie aspektów spójności i integralności ekologicznej, przebiegu dróg migracji (korytarzy ekologicznych), fragmentacji ekosystemów i krajobrazów oraz tworzenia barier ekologicznych.
Hipotetyczna droga ekspresowa ma być zbudowana na terenie wiejskim, którego większą część (około 85%) pokrywają lasy, z kilkoma otwartymi terenami wykorzystywanymi przez rolnictwo, głównie jako użytki zielone. Planowana droga przecinać będzie obszar OSO „Puszcza”, obejmujący prawie 120 tys. ha, pokrywający się z obszarem obszar SOO „Siedliska”, o powierzchni ponad 120 tys. ha, proponowanym jako OZW (SCI). OSO „Puszcza” pokrywa się również z ostoją ptaków o znaczeniu europejskim (IBA) o powierzchni prawie 135 tys. ha.
„Puszcza” stanowi rozległy kompleks względnie gęstych, starych lasów. Dominują lasy iglaste, przede wszystkim sosnowe. Występują też tereny dobrze zachowanych wilgotnych lasów rosnących na bagnach. Wody zajmują łącznie 5% powierzchni obszaru, a najniższe, bardzo wilgotne miejsca w dolinie rzeki i wokół jezior, charakteryzują łęgowe obszary wodno-błotne. Obszar „Puszczy” leży na polodowcowej, piaszczystej wysoczyźnie 100 - 140 m n.p.m., z względnie licznie zachowanymi morenami oraz polodowcowymi jeziorami i bagnami.
Roślinność i siedliska
W obszarze bezpośredniego i pośredniego wpływu hipotetycznej budowy międzynarodowej drogi ekspresowej znajdują się 24 rodzaje siedlisk istotnych dla Wspólnoty (w tym 8 siedlisk priorytetowych) wymienionych w Załączniku I do dyrektywy siedliskowej, które zajmują około 17% (204 km2) powierzchni „Puszczy”. Są to m.in. rozległe tereny lasu bagiennego (kod 91D0*), mieszanych drzewostanów sosnowo-brzozowych oraz innych siedlisk składających się z torfowisk i mokradeł (kody 7110, 7140, 7150, 7210, 7230), które podkreślają znaczenie obszaru dla siedlisk ujętych w Załączniku I. Większość torfowisk porastają rodzaje roślinność ujęte w Załączniku I do dyrektywy siedliskowej. Około 100 ha (ponad 15% doliny) zajmują „alkaliczne mokradła” (kod siedliska 7230) o bogatych zbiorowiskach mszarno-turzycowych. Prawie 300 ha pokrywa „las bagienny” (siedlisko *91D0), stanowiący priorytetowy rodzaj roślinności.
Gatunki rzadkie i zagrożone
Flora: hipotetyczna droga będzie oddziaływać na szereg bardzo rzadkich gatunków, chronionych dyrektywą siedliskową, m.in. takich jak: Saxífrago hirculus, Liparis loeselii, Cypripedium calceolus, Betula humáis, Polemonium caeruleum, Malaxis mo-nophyllos, Eriophorum gracile, Baeoth-ryon atpinum i Herminium monorchis. Otwarte mokradła w dolinie rzeki stanowią ostatnią ostoję wielu takich gatunków roślin, które są zagrożone w Polsce i pozostałej części Europy.
Występują tutaj najbardziej liczne i najlepiej zachowane populacje dwóch gatunków objętych dyrektywą siedliskową: Liparis loeselii and Saxífraga hirculus. Dolina rzeki jest jedynym obszarem w Polsce, gdzie występuje miodokwiat krzyżowy Herminium monorchis. Spośród występujących gatunków roślin, aż 14 gatunków roślin naczyniowych znalazło się w Polskiej Czerwonej Księdze Roślin (np. Eriophorum gracile, Carex chordorrhiza, Baeothryon alpinum, Herminium monorchis). 32 gatunki roślin naczyniowych, mchów i wątrobowców są wymienione na polskiej „czerwonej liście” (np. Meesia triquetra, Paludella squarrosa, Tomentypnum nitens), a 75 gatunków jest chronionych w Polsce.
Fauna: w OSO „Puszcza” występują co najmniej 42 gatunki ptaków lęgowych wymienionych w załączniku I do dyrektywy ptasiej. Dla 8 gatunków z załącznika I dyrektywy ptasiej „Puszcza” jest jednym z 10 najważniejszych miejsc lęgowych w Polsce, gdzie żyje ponad 1% ich populacji krajowych. „Puszcza” stanowi również siedlisko lęgowe szeregu rzadkich gatunków drapieżników, jak np. gadożer, kania czarna, kania ruda i bielik. Ponadto, 12 spośród występujących gatunków wymienionych jest w wykazie ptaków zagrożonych w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt z 2001 roku.
Teren „Puszczy” zamieszkuje także pięć gatunków ssaków wymienionych załączniku II do dyrektywy siedliskowej: wilk (26 - 28 osobników, 5% populacji w Polsce), ryś (16 osobników, 8% populacji w Polsce), wydra, bóbr i nocek kosmaty. Istotne znaczenie ma także lokalna populacja łosia, licząca około 150 osobników. Z punktu widzenie utrzymania populacji rysia i wilka w Europie Środkowej, „Puszcza” łącznie z innymi sąsiednimi lasami naturalnymi stanowi największy ciągły kompleks leśny w północno-wschodniej Polsce i ma w tym kontekście kluczowe znaczenie.
Ponadto, na terenie „Puszczy” występują dwa gatunki płazów, jeden gatunek gadów i czterech gatunki ryb wymienione w Załączniku II dyrektywy siedliskowej. Zaś w proponowanym SOO występuje 11 gatunków bezkręgowców o znaczeniu dla Wspólnoty.
Wstępna identyfikacja potencjalnych szkód
Czynniki presji i przyczyny szkód
Na tym etapie opracowania raportu korzystamy z dostępnej wiedzy, konsultacji eksperckich oraz wizyt na terenie potencjalnej budowy w celu określenia w możliwie wyczerpujący sposób wszystkich czynników presji oraz potencjalnych przyczyn szkód w środowisku naturalnym, jakie mogą być spowodowane przez budowę dróg o parametrach charakterystycznych dla drogi ekspresowej. Przykłady przewidywanych czynników presji w fazie budowy:
· bezpośrednia utrata siedliska na skutek budowy,
· zakłócenie fauny na skutek obecności człowieka, użycia urządzeń, hałasu, światła,
· stworzenie barier dla przemieszczania się zwierząt - zarówno migracji, jak i lokalnego rozprzestrzeniania,
· tymczasowe lub trwałe zmiany hydrologiczne (wody podziemne i powierzchniowe),
· drgania powodowane wbijaniem pali,
· zacienienie przez platformy budowlane i mosty,
· pierwotne i wtórne zapylenie na skutek wykopów, ruchu pojazdów i pracy urządzeń,
· zanieczyszczenie powietrza, osady,
· zmienione mechanizmy i drogi, spływu wody i osadów w lokalnych zlewniach.
Przykłady przewidywanych czynników presji w czasie eksploatacji drogi:
· inwazja gatunków przydrożnych,
· ułatwione rozprzestrzenianie się patogenów i chorób oraz gatunków egzotycznych i szkodników wzdłuż drogi,
· wzrost dostępu dla człowieka, wpływający na dziką przyrodę, pożary i inne zakłócenia wrażliwych siedlisk i gatunków,
· &#...
darius037