ściągi.odt

(32 KB) Pobierz

Funkcje informacji w gospodarce

                      Informacja jako zasób

                      Informacja jako podstawa decyzji

                      Informacja jako czynnik produkcji

 

Kategorie informacji dla gospodarki

                      Operacyjne

                      Planistyczne

                      Ostrzegawcze

                      Opiniodawcze

                      Kontrolowane

 

Cechy użytecznej informacji

                      Adekwatność

                      Prawdziwość

                      Aktualność

                      Jasność i zrozumiałość

 

Przetwarzanie informacji

                      Zbieranie

                      Przechowywanie

                      Przekształcanie

                      Wyszukiwanie

                      Przesyłanie i udostępnianie

 

Filary społeczeństwa informacyjnego:

                      nauka;

                      edukacja;

                      infrastruktura ICT;

                      innowacyjność.

 

Relacje w handlu elektronicznym

                      B2B

                      B2C, C2B

                      C2C

                      B2A, A2B

                      C2A, A2C

 

System informacyjny (SI) -Wielopoziomowa struktura pozwalająca na transformowanie określonych informacji wejściowych na informacje wyjściowe za pomocą odpowiednich procedur i modeli

 

SI  = {P, I, T, O, M, R}

Gdzie: P- zbiór podmiotów, które użytkują system;

I - zasoby informacyjne

T- zbiór narzędzi stosowanych w procesie przetwarzania inf.

O- zbiór rozwiązań systemowych stosowanych w danej organizacji

M- zbiór metainformacji

R- relacje pomiędzy poszczególnymi zbiorami

 

System informatyczny - wyodrębniona część systemu informacyjnego, która z punktu widzenia przyjętych celów została skomputeryzowana.

 

Cechy społeczeństwa informacyjnego:

                      Informacja i wiedza źródłem tworzenia dochodu narodowego

                      Tanie, powszechne metody przetwarzania informacji

                      Preferowanie bytów niematerialnych (e-biznes)

                      Nowe zawody i specjalności

                      Zindywidualizowane, inteligentne usługi i produkty

                      Nowy model kształcenia (e-learning)

                      Odmienne konflikty i niebezpieczeństwa

 

Warianty rozwoju społeczeństwa informacyjnego:

1.                  Społeczeństwo techno totalitarne:

                      Ludzie zdominowani przez ICT

                      Integracja człowieka z systemem kontroli

                      Fizyczna i psychiczna izolacja pracowników

                      Pogłębianie się nierówności w dostępie do informacji

 

2.                  Społeczeństwo sieciowe

                      Nowy ład gospodarczy oparty na logice sieci

                      Kolektywna inteligencja (inteligencja roju)

                      Równowaga pomiędzy człowiekiem, naturą i technologią

 

3.                  Społeczeństwo kontynuacji

·                     Zmiany mają charakter ewolucyjny;

·                     Dwoistość społeczeństwa

 

Uwarunkowania udanego przedsięwzięcia informatycznego

Udane przedsięwzięcie informatyczne to stan:

·                      Projekt ukończono i wdrożono;

·                      Zakres projektu nie został ograniczony w stosunku do wstępnie zamierzonego;

·                      Użytkownicy akceptują wdrożony projekt oraz użytkują go zgodnie z założeniami;

·                      Utrzymano się w harmonogramie i budżecie;

·                      System jest godny z celami organizacji i wspomaga ich osiągnięcie;

Czynniki warunkujące udane przedsięwzięcie informatyczne

·                      Zdolność ustalania celów biznesowych i przekładania ich na strategię informacyjną

·                      Sposób realizacji projektu;

·                      Zespół wykonawczy(rola lidera projektu)

·                      Szkolenia

·                      Technologia informacyjna

 

Gospodarka oparta na wiedzy (Knowledge-based Economy) – GOW

a) ujęcie makroekonomiczne

GOW w ujęciu makroekonomicznym, to gospodarka, która cechuje się przede wszystkim rozwojem dziedzin, które związane są z przetwarzaniem informacji, rozwojem nauki oraz gałęzi przemysłu zaliczanych do tzw. wysokiej technologii.

Jest to gospodarka, która bezpośrednio bazuje na produkcji, dystrybucji oraz wykorzystywaniu  wiedzy i informacji.

Innowacje uznaje się za kluczowe procesy, które  charakteryzują nową rzeczywistość gospodarczą, a umiejętności i kompetencje za podstawę ich rozwoju;

b)ujęcie mikroekonomiczne

W ujęciu mikroekonomicznym GOW oznacza gospodarkę, w której źródłem przewagi konkurencyjnej większości przedsiębiorstw są przedsięwzięcia wiedzochłonne.

Konkurencja sprowadza się do szybkiego generowania innowacyjnych pomysłów, dotyczących nie tylko produktów i usług, lecz także procesów biznesowych, modeli organizacyjnych oraz otoczenia, w którym organizacje funkcjonują.

 

ARCHITEKTURA KOMPUTERA

- Jednostka centralna

- Urządzenia do wprowadzania i wyprowadzania danych (wejścia, wyjścia/ input, output)

- Urządzenia pamięci zewnętrznej

- Urządzenia transmisji danych

 

Jednostka centralna

- Pamięć wewnętrzna (operacyjna) PAO

- Procesor: układ sterowania, arytmometr, zespół rejestrów (tzw. pamięć podręczna)

- Kanały wejścia i wyjścia (łączące jednostkę centralną z urządzeniami zewnętrznymi)

Zadania jednostki centralnej

- Wykonywanie operacji arytmetyczno-logicznych na argumentach będących zawartością  komórek pamięci PAO i rejestrów

- Automatyczne wykonywanie programów według ustalonej kolejności

- Inicjowanie komunikacji pomiędzy PAO a urządzeniami zewnętrznymi

- Koordynowanie czasowe współpracy układów jednostki centralnej i całego systemu

Pamięć operacyjna - PAO

Przechowuje programy i dane, które są aktualnie potrzebne do przebiegu procesu przetwarzania. PAO dzieli się na jednostki zwane komórkami pamięci, z których każda ma swój niepowtarzalny adres (numer). Komórka pamięci to bajt (8 bitów) lub słowo rozkazowe  (wielokrotność 8 bitów tj. 16, 32, 64 itd...). Pojemność pamięci mierzona w B, KB, MG, GB

Podział PAO:

*ROM (Read Only Memory) – pamięć do odczytu – BIOS, pamięć wideo, podstawowe sterowniki  do obsługi komputera)

*RAM (Random Access Memory) – pamięć ulotna

 

Zadania BIOS (Basic Input Output System):

- Przeprowadzanie po uruchomieniu komputera testów podstawowych układów i urządzeń;

- Inicjowanie pracy systemu komputerowego poprzez ustawienie poszczególnych podzespołów  w odpowiednich trybach pracy i zainicjowanie struktur systemowych;

- Zapewnienie podstawowych procedur obsługi np. standardowych urządzeń (klawiatura, napęd dyskowy itp.)

Podstawowe parametry PAO

Pojemność - liczba bitów informacji, jakie można zapisać do modułu pamięci (B, KB, MB, GB);

Czas dostępu – określa czas, jaki musi upłynąć od momentu podania poprawnego adresu odczytywanego z pamięci do czasu ustalenia wartości tego słowa na wyjściu pamięci).

 

PROCESOR:

Arytmometr - Wykonuje działania arytmetyczno-logiczne na liczbach dwójkowych  umieszczonych aktualnie w jego rejestrach.

Układ sterowania

Pobiera z pamięci kolejne rozkazy, dekoduje je, oblicza adresy komórek pamięci, w których przechowywane są argumenty operacji, kontroluje proces wykonywania rozkazów oraz steruje arytmometrem w celu wykonania niezbędnych operacji artymetyczno-logicznych.

Czynności pobierania i wykonywania rozkazu stanowią tzw. cykl pracy procesora.

Zespól rejestrów (pamięć podręczna)

Stosowana w celu krótkotrwałego przechowywania argumentów ostatnio wykonywanych operacji w celu zmniejszenia liczby odczytów z pamięci wewnętrznej

Jest to tzw. bufor pomiędzy stosunkowo wolną pamięcią i szybkim procesorem (przechowujący najczęściej używane dane)

Efektywność i działanie pamięci podręcznej mierzona jest tzw. współczynnikiem trafień (uśredniony stosunek liczby odczytów z pamięci podręcznej do całkowitej liczby odczytów).

 

PODZIAŁ OPROGRAMOWANIA:

Oprogramowanie systemowe

To zbiór programów pozwalających realizować podstawowe zadania komputera związane z zarządzaniem jego zasobami (pamięcią, zbiorami, folderami, urządzeniami itp.)

System operacyjny

Jest zbiorem programów, które działają jak pośrednik między użytkownikiem a komputerem. Zadaniem SO jest tworzenie środowiska, w którym użytkownik może wykonywać zadania w sposób wygodny i wydajny.

System operacyjny – zarządca zasobów komputerowych

Funkcje systemu operacyjnego

-                      Śledzenie zasobów systemu komputerowego

-                      Narzucanie strategii wykorzystania zasobów

-                      Przydzielanie zasobów

-                      Odzyskiwanie zasobów

Języki programowania

Aby komputer mógł zrealizować powierzone mu zadanie, konieczne jest wykonanie wielu czynności polegających m.in. na:

-                      Opracowaniu algorytmu rozwiązania zadania

-                      Kodowaniu algorytmu w wybranym języku

-                      Uruchomieniu programu

Zespół wymienionych czynności określany jest mianem programowania.

ALGORYTM - to sposób (przepis) wyliczający jednoznacznie kroki, które trzeba wykonać na  danych określonego zadania, aby otrzymać poprawne rozwiązanie (jeśli istnieje) w skończonym czasie.

Cechy algorytmu:

- Uniwersalność rozwiązania

- Szczegółowość opisu

- Jednoznaczność  rozwiązania

- Zbieżność (skończona liczba operacji)

- Odpowiednia struktura (obligatoryjny początek i koniec)

Kodowanie algorytmu

Aby opisać algorytm na użytek komputera, należy posłużyć się językiem programowania.

Język programowania - składa się z notacji i reguł, według których pisze się programy. Wiąże się on zwykle ze sztywna składnią dopuszczającą używanie jedynie specjalnych kombinacji  wybranych symboli i słów kluczowych.

Oprogramowanie użytkowe

Obejmuje zbiór pakietów programowych lub programów realizujących  konkretne zadania  merytoryczne i spełniających określone potrzeby użytkowników komputera.

Rodzaje oprogramowania użytkowego:

-                      Edytory tekstowe

-                      Arkusze kalkulacyjne

-                      Systemy zarządzania bazami danych

-                      Programy graficzne i multimedialne

 

PRZEGLĄD PROCESÓW TECHNOL. W KOMP. (tryby pracy komputera)

Wieloprogramowanie

- Tryb działania komputera pozwalający na przetwarzanie w większym przedziale czasu więcej niż jedno zadanie;

- Kilka zadań może na przemian używać jednostki centralnej i czekać na zakończenie operacji  wejścia-wyjścia.

Efekt: wieloprogramowanie pozwala podnieść efektywność wykorzystania komputera – następuje zmniejszenie przestojów JC, urządzeń wejścia / wyjścia itp.

Wieloprzetwarzanie

Oznacza przetwarzanie danych dzielone pomiędzy dwie lub więcej JC, które komunikują się  między sobą bezpośrednio lub pośrednio.

Wieloprzetwarzanie pozwala na:

- Zwiększenie mocy obliczeniowej systemu

- Efektywniejsze wykorzystanie zasobów komputerowych, podział obciążeń i funkcji komputera;

- Zwiększenie niezawodności systemu połączonych komputerów

Wielodostęp

Oznacza wykorzystanie komputera przez co najmniej dwóch użytkowników jednocześnie (lub pozornie jednocześnie – żaden z użytkowników nie jest świadom postępowania pozostałych)

Cechy wielodostępu:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin