NARZ�DZIA To, co powinno znale�� si� w Twoim rowerowym warsztacie bardzo mocno uzale�nione jest od tego ile napraw i jakie naprawy masz zamiar wykonywa�. Je�li chcesz tylko dokonywa� regulacji hamulc�w, przerzutek w zupe�no�ci wystarczy Ci jaki� multi-tool zawieraj�cy klucze potrzebne do regulacji w Twoim sprz�cie. Najcz�ciej s� to: �rubokr�t krzy�akowy, imbus 5mm i kt�ry� z mniejszych rozmiar�w - 4, 3 lub 2.5mm - najlepiej sprawd� sam i dobierz odpowiedni produkt. Wed�ug mnie warto zainwestowa� w narz�dzia sprawdzonych i zaufanych firm, takich jak Park Tool, SKS, Crank Bros, Topeak, Sigma Sport. Na drugim miejscu stawia�bym produkty sygnowane mark� znanych producent�w rower�w, np. Author, Kellys. Uwa�a�bym natomiast na okazje na allegro, czy w supermarketach. Jednak nie jest to regu��, maj�c nieco szcz�cia za drobne pieni�dze mo�na znale�� dobre i trwa�e narz�dzie, kt�re b�dzie spe�nia�o nasze wymagania i wcale nie b�dzie ust�powa�o firmowym narz�dziom. Zaopatrz si� tak�e w pompk�, jest ich bardzo szeroki wyb�r na rynku, warto poszuka� i znale�� tak�, kt�ra zadowoli nas, a przy tym nie nadwyr�y zbytnio naszej kieszeni. Jednak je�li przesiadywanie w warsztacie, i grzebanie przy swoim rowerze, sprawia Ci wi�cej przyjemno�ci to zestaw: multi-tool + pompka szybko oka�e si� dla Ciebie niewystarczaj�cy. Zaopatrz si� wtedy w klucze oddzielne, multi-tool mimo wszystkich swoich zalet jest cz�sto niewygodny. Nie ma potrzeby �eby� od razu kupowa� pe�no narz�dzi. Z czasem na pewno uda Ci si� zebra� wszystkie potrzebne klucze. Zacznij od kupienia imbus�w w rozmiarach do 8mm i dw�ch �rubokr�t�w - p�askiego i krzy�akowego. O ile nawet w supermarkecie mo�na dosta� sprawdzaj�ce si� �rubokr�ty to klucze imbusowe cz�sto u�ywane szybko mog� si� zniszczy�. Jednak ju� inwestycja rz�du 20 z� pozwoli Ci kupi� dobry zestaw marki np. Stanley. Klucze takie pos�u�� Ci ca�kiem d�ugo i nie b�dziesz musia� co chwil� ich wymienia� lub reanimowa�. Dobre klucze naj�atwiej rozpozna� po tym, �e na kt�rej� ze �cianek maj� umieszczone: nazw� producenta i rozmiar klucza. Nie nale�y zapomina� o kluczach p�askich, kt�re wci�� mo�na znale�� w niekt�rych miejscach roweru (np. peda�y, konusy piast). Ich rozmiar dobierz do w�asnych potrzeb. Kolejnym twoim zakupem powinien by� skuwacz do �a�cucha. Nawet je�li posiadasz �a�cuch spinany za pomoc� spinki, to tylko skuwacz pomo�e Ci usun�� zb�dne ogniwa. Zupe�nie nie warto kupowa� skuwaczy najta�szych "made in china". S� one jednorazowego u�ytku. Cho� lepsze to ni� sparta�skie metody wybijania sworzni za pomoc� gwo�dzia i m�otka. Nast�pnie kup klucz do kaset i bat. Klucz do kaset kup taki, jaki b�dzie pasowa� do twojej. Natomiast bat mo�na wykona� w prosty spos�b sposobami domowymi- wystarczy fragment do�� grubej blachy, w kt�rej wykonamy trzy odpowiednio rozmieszczone otwory, a nast�pnie z fragment�w, nawet zu�ytego, �a�cucha wykonamy reszt�. Wystarczy przyjrze� si�, jak jest wykonane taki bat przez firm� zajmuj�c� si� produkcj� narz�dzi. Niezb�dnym elementem wyposa�enia warsztatu jest r�wnie� �ci�gacz do korb i klucz do suportu. Na rynku jest dost�pnych wiele r�nych kluczy. Musisz je dobra� zale�nie od posiadanego przez Ciebie suportu. W sklepie na pewno Ci pomog�. Je�li potrafisz, lub masz zamiar nauczy� si�, centrowa� i sk�ada� ko�a, konieczne oka�e si� sprawienie sobie klucza do szprych. Szprychy wyst�puj� w kilku rozmiarach, ale zamiast kupowa� kilka oddzielnych kluczy mo�na naby� kostk�, kt�ra pozwala na kr�cenie nyplami w trzech rozmiarach. Pancerze przerzutek i hamulc�w mo�e pozornie wygl�daj� na niezbyt mocne, ale pr�ba przeci�cia pancerza pi�k� do metalu, lub brzeszczotem jest ci�ka i nie zawsze zako�czy si� spodziewanym efektem. Dlatego warto kupi� obcinacz do pancerzy lub szczypce czo�owe (obc�gi). Te drugie s� ta�sze, ale wymagaj� ju� pewnej sprawno�ci pos�ugiwania si� nimi. Powiniene� te� posiada� smar sta�y (UWAGA! Smary litowe reaguj� z cz�ciami wykonanymi z magnezu, uwa�ajcie wi�c, co i czym smarujecie) oraz oleje do �a�ucha. Cz�sto przydatne s� te� takie rzeczy, jak: czyste szmatki, papierowe r�czniki, szczotka, w�ski p�dzel o twardym w�osiu, strzykawka, imad�o oraz najbardziej uniwersalne narz�dzia jakie stworzy� cz�owiek: m�otek i kombinerki. Nie nale�y zapomina� o organizacji warsztatu. Wszelkie pude�ka, pojemniczki, pomog� nam schowa� r�nego rodzaju drobne przedmioty - �rubki, ko�c�wki pancerzy itp. itd. To jest podstawowe wyposa�enie "m�odego mechanika rowerowego". Zawsze mo�na dalej rozbudowywa� swoje miejsce pracy. Z tych bardziej zaawansowanych narz�dzi najprzydatniejszym jest chyba centrownica. Pomaga nam ona utrzyma� w odpowiednim porz�dku ko�a, a tak�e sk�ada� nowe. Warto zaopatrzy� si� w jaki� stojak, kt�ry u�atwi nam prac� przy rowerze. Nie b�dziemy si� obawiali, czy rower nam si� przewr�ci. Nie b�dziemy musieli wo�a� kolegi �eby nam trzyma� tylne ko�o w "g�rze". Same zalety. Ju� tylko totalnym mechanikom-maniakom polecam kupienie narz�dzi mocno wyspecjalizowanych, takich jak prasa do ster�w, "bolec" do wbijania gwiazdki, przyrz�d do pomiaru napr�enia szprych, czy r�nego rodzaju gwintownice. Tego typu narz�dzi nie maj� cz�sto nawet serwisy rowerowe. Je�li naprawisz rowery kolegom warto spr�bowa� nak�oni� ich �eby pomogli ci skompletowa� warsztat. My�l�, �e to jest i tak niska cena za bardziej profesjonalny, pewny i bezp�atny serwis.
Skwarus