Zarządzanie strategiczne (40 stron).doc

(1215 KB) Pobierz

 

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE

 

Wykład 1              03.10.2000.

 

 

Literatura obowiązkowa:

1.      G. Gierszewska, H. Romanowska   „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”   PWE  W-wa 1997 r.

2.      K. Obłój „ Strategia organizacji” PWE W-wa 2000 r.

3.      Z. Pierścionek „ Strategie rozwoju firmy” Wydawnictwo Naukowe PWN W-wa 1996.

4.      Strategor „ Zarządzanie firmą ” PWE W-wa 1999.

 

 

 

 

Problem globalizacji polskich przedsiębiorstw:

-          konkurencja globalna i lokalna

-          odbiorcy mają coraz większe potrzeby, wymagania , producenci muszą się coraz bardziej dostosowywać do tych wymagań

-          państwo industrialne przekształciło się w państwo informatyczne

-          w przedsiębiorstwach ponoszone są coraz wyższe koszty, kupowane są maszyny, które narzucają pewne perspektywy w dłuższym okresie czasu

 

 

 

 

 

Paradygmat myślenia strategicznego

 

Koncepcje irracjonalne











 

 

 

 

 

              Przeszłość              Przyszłość

 

              Ekstrapolacja              Antycypacja

 

 

 

 

 

 

Koncepcje racjonalne

 

 

 

 

 

Reguły strategicznego myślenia i działania

 

Stała ocena sytuacji w otaczającym świecie



Diagram problemów i poszukiwanie rozwiązań

 

Myślenie alternatywne w kategoriach jeżeli tak – to ...









Elastyczność, otwartość myślenia

Jasne formułowanie głównych problemów, koncentracja na punktach krytycznych

Ustalenie konkretnych



celów ogólnych zamiast wielu niespójnych i kolidujących ze sobą

celów szczegółowych



Opracowanie różnych strategii dla różnych kombinacji produkcyjno-rynkowych (strategie alternatywne)

 

Dokonanie podziału przedsiębiorstwa na



jednostki strategiczne, ich koordynacja, wiązanie i wspomaganie

 

strategiczne myślenie



+



działanie

Uznanie innowacji za strategiczny cel przedsięb.      i tworzenie korzystnych warunków dla ich promo-

wania, forsowania zmian

 



Zapewnienie ścisłej współpracy między marketingiem, projektowaniem

wyrobów i samą produkcją



Konsekwentne stosowanie strategii, instytucjonalizacja nowych rozwiązań i ich integracja z całością przedsiębiorstwa

 



Preferowanie konkurencyjności zamiast wydajności pracy,

orientacja nie na zysk

lecz na rynek

Zmniejszenie zależności



od 1 rodzaju działalności, dążenie do stworzenia nowych możliwości tkwiących w nowych segmentach rynku

Mierzenie poziomu poprawy, ustalenie kryteriów jej oceny, stworzenie skutecznego sytemu nadzoru nad realizacją strategii

 

Rys. Ewolucja myślenia strategicznego



 

 

 



 

 

·         Roczne budżety

·       



Funkcjonowanie              planowania

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Nieelastyczne budżety

·         Analiza luki strategicznej

 

 

 



 

 

 

·         Analiza pozycji organizacji w tym oszacowanie konkurentów

·         Ocena alternatyw strategicznych



 

·   Zrestrukturyzowanie procesów i sformułowanie założeń strategicznych

·   Strategia zorientowana na org. Co oznacza jej zdolność do strategicznego myślenia

·  Współzależność wspomagania

Faza 1

planowanie finansowe

Faza 2

planowanie długookresowe

Faza 3

planow. zorient. na zewnątrz

Faza 4

zarządzanie strategiczne

Realizacja budżetu

Przewidywanie przyszłości

Myślenie strategiczne

Kreowanie przyszłości

Cechy zarządzanie strategicznego:

 

1.      Ukazuje długoterminową perspektywę

2.      Jest ono sztuką

3.      Opiera się nie tylko na danych ilościowych lecz i jakościowych

4.      Występuje w nim znaczny poziom niepewności

5.      jego formuła opiera się na różnorodnych koncepcjach

6.      Nie istnieje jeden najwłaściwszy sposób formułowania i realizacji strategii

7.      w formułowaniu strategii należy uwzględnić zarówno metody empiryczne i jak            i dedukcyjne

8.      Występują duże trudności w syntetyzowaniu wyników prac teoretycznych                    i empirycznych dotyczących zarządzania strategicznego

9.      Stwarza ramy dla codziennych decyzji

10.  Można w nim wyodrębnić dwie podstawowe fazy

-          formułowanie strategii

-          wdrażanie strategii

11.  Jest pewnym ciągiem wzajemnie warunkujących się zmian

 

 

 

Funkcje zarządzania strategicznego:

 

1.      Stałe badanie otoczenia – wykrywanie i analiza trendów, które mogą stanowić szanse i zagrożenia dla organizacji. Podstawową rolę odgrywa tu proces prognozowania.

2.      Analiza organizacji ze względu na jej silne i słabe strony. Jest to diagnoza procesów i struktur, które powinna ujawnić potencjał, rzeczywiste możliwości organizacji

3.      Wybór oraz praktyczna realizacja strategii. Jest to ciągły proces, w którym analiza zarówno organizacji, jak i otoczenia musi ulegać modyfikacji w świetle nowej informacji, co może oznaczać konieczność dokonywania korekt strategii.

 

 

Zasady zarządzania strategicznego:

 

1.      Po co istniejemy?

2.      Gdzie jesteśmy?

3.      Dokąd zmierzamy? – czy dajemy się ponieść fali

4.      Co zamierzamy osiągnąć?

5.      Jak zamierzamy zrealizować nasze długoterminowe cele?

6.      Co może nam przeszkodzić w realizacji tych celów?

 

 

Strategia –to określona koncepcja systemowego działania (plan działania) polegająca na formułowaniu zbioru długookresowych celów organizacji i ich modyfikacji w zależności od zmian zachodzących w jego otoczeniu, określeniu zasobów i środków niezbędnych do realizacji tych celów oraz sposobów postępowania (reguł działania, dyrektyw, algorytmów) zapewniających optymalne ich rozmieszczenie i wykorzystanie w celu elastycznego reagowania na wyzwania rynku i zapewnienia organizacji korzystnych warunków egzystencji i rozwoju.

 

Komponenty zarządzania strategicznego

 

 

 

 







 





Misja

i cele firmy

 



 

 

 

 

 

 

Analiza zewnętrzna

- okazje

- zagrożenia

 

 

 

Analiza wewnętrzna

- atuty

- słabości

 





 

 

 

 

 

Alternatywy

strategiczne

 

 

 

 



 

 

 

 

 

Strategiczny poziom biznesu

I struktura przemysłowa

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin