Plan pracy wyrównawczej
na rok szkolny 2004 / 2005
Dzieci o obniżonej pobudliwości
Cele pracy wyrównawczej
Formy pracy wyrównawczej
Wyrabianie aktywności
1. Stwarzanie sytuacji emocjonalnie pozytywnych i zachęcanie do ujawniania swych uczuć
2. Pobudzanie zainteresowań i poszerzanie ich zakresu.
3. Możliwie częste stosowanie pochwał i zachęt.
4. Skłanianie do ujawnienia własnych pragnień i świadomego dążenia do ich realizacji.
Zaburzenia percepcji wzrokowej
Usprawnianie zaburzonych
funkcji analizatora wzrokowego.
Doskonalenie analizy i syntezy
wzrokowej.
1. Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
- segregowanie i dobieranie obrazków wg ich znaczenia
- odpoznawanie obrazków opisanych słownie
2. Odszukiwanie obrazków przedstawiających określoną czynność
- pokazywanie ruchem czynności „z obrazka”
- dobieranie obrazków według przedstawionej na niej czynności
- wyszukiwanie ilustracji opisanej słownie
- domyślanie się powiązań między przedstawionymi na obrazkach czynności
- „odgrywanie” w formie inscenizacji przedstawionej na obrazku akcji
Porządkowanie historyjek obrazkowych
- odgadywanie dalszego ciągu, inscenizowanie
- dobieranie „dobrych i złych” obrazków do podanego opisu
- układanie po uprzednim rozcięciu
- układanie na wzorze, wg wzoru, bez wzoru
Odwzorowywanie układów przestrzennych figur i brył geometrycznych ( klocki, mozaiki )
- odnajdywanie takich samych przedmiotów, obrazków i różnych ich układów wśród innych
podobnych
- odnajdywanie różnic miedzy obrazkami, przedmiotami i ich układami
Zapamiętywanie obrazków lub przedmiotów obserwowany przez określony czas.
Graficzne odwzorowywanie kształtów geometrycznych symetrycznych, asymetrycznych,
linearnych.
Zaburzenia percepcji słuchowej
Wyrabianie sprawności analizatora
słuchowego.
Umuzykalnianie dzieci przez częste śpiewanie z nimi.
Odtwarzanie struktur dźwiękowych według wzoru.
Segregowanie obrazków według pierwszej głoski.
Reagowanie na wyraz zaczynający się na określona głoskę.
Podział wyrazów na głoski i sylaby.
Kończenie wyrazów 2 sylabowych w oparciu o obrazki.
Segregowanie obrazków według ilości sylab.
Rozpoznawanie samogłoski na początku i na końcu wyrazu.
Tworzenie wyrazów na określoną głoskę.
Śpiewanie wyrazów, przysłów i wierszy.
Różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej przez powtarzanie głosek.
Zabawy w słowa: wymyślanie wyrazów na określoną głoskę, szukanie rymu do podanego słowa.
Zabawy i gry rytmiczne – wykonywanie ruchu na hasło dźwiękowe.
Wzbogacanie słownika przez opowiadanie.
Nauka wierszy, pamięciowe opanowywanie fragmentów prozy.
Zaburzenia manualne
Wyrabianie sprawności manualnej.
Odrysowanie przez kalkę, od szablonu i kolorowanie różnych kształtów.
Rysowanie patykiem, palcem, kolorową kredą na dużych formatach
Malowanie farbami dużych kształtów.
Kolorowanie książeczek obrazkowych.
Wycinanie po liniach prostych, łamanych, falistych.
Ulepianki z gliny, plasteliny, masy solnej.
Wykonywanie łamanek z papieru.
Usamodzielnianie w czynnościach codziennych i samoobsłudze.
Stwarzanie możliwości zajęć ręcznych – zachęcanie do budowania, majsterkowania.
Zaburzenia mowy i myślenia
Rozwijanie logicznego myślenia.
Ćwiczenia rozwijające mowę.
Rozmowy z dzieckiem, czytanie i opowiadanie z podawaniem wyjaśnień.
Rozwijanie zainteresowań, zachęcanie do wypowiadania się, dzielenia się przeżyciami i stawiania
pytań.
Zabawy z elementem klasyfikacji przedmiotów.
Objaśnianie i obserwacja zjawisk otaczającego świata.
Opowiadanie treści przeźroczy, obrazków, ilustracji do przeczytanych przedtem bajek
i opowiadań.
Dzieci z zaburzoną sprawnością motoryczną
Wyrabianie sprawności ruchowej
całego ciała.
Dzieci nadpobudliwe psycho-
ruchowo.
Obniżanie pobudzenia psycho-
ruchowego, odprężenie psychi-
czne.
Zachęcanie dzieci do brania udziału w zabawach ruchowych: zabawy z elementem rzutu, skoczne,
z elementem równowagi, bieżne.
Zabawy rytmiczne polegające na wyrażaniu ruchem muzyki, zachęcanie do swobodnej ekspresji
ruchowej.
Udział w różnego rodzaju zawodach z partnerami o zbliżonych możliwościach ruchowych.
Rozwijanie właściwej motywacji.
Zapobieganie negatywnym ocenom rówieśników.
Organizowanie interesujących zajęć niezbyt często zmieniających się, wymagających dłuższego okresu skupienia.
Dbanie o dokładność wykonywanych prac.
Hamowanie nadmiernego tempa w działaniu.
Zachęcanie do samokontroli.
Do wyrabiania odpowiedzialności powierzanie dziecku odpowiednio dobieranych zadań o charakterze użytecznym i egzekwowanie wykonań.
Regulowanie reakcji emocjonalnych dziecka. W przypadku nadmiernego pobudzenia należy dziecko odseparować od grupy, nie „za karę”, ale „dla dobra wszystkich”.
Opracowała: mgr Renata Daniel
pilutek