Plan pracy wyrównawczej.doc

(52 KB) Pobierz
Plan pracy wyrównawczej

 

 

 

 

 

 

 

          Plan pracy wyrównawczej

 

          na rok szkolny  2004 / 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Dzieci o obniżonej pobudliwości

 

 

     Cele  pracy wyrównawczej

 

 

Formy pracy wyrównawczej

 

       Wyrabianie aktywności

 

1.     Stwarzanie sytuacji emocjonalnie pozytywnych i zachęcanie do ujawniania swych uczuć

 

2.     Pobudzanie zainteresowań i poszerzanie ich zakresu.

 

3.     Możliwie częste stosowanie pochwał i zachęt.

 

4.     Skłanianie do ujawnienia własnych pragnień i świadomego dążenia do ich realizacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                Zaburzenia percepcji wzrokowej

 

 

     Cele  pracy wyrównawczej

 

 

Formy pracy wyrównawczej

 

  Usprawnianie zaburzonych

  funkcji analizatora wzrokowego.

 

Doskonalenie analizy i syntezy

wzrokowej.

 

1.     Ćwiczenia na materiale obrazkowym:

- segregowanie i dobieranie obrazków wg ich znaczenia

- odpoznawanie obrazków opisanych słownie

2.     Odszukiwanie obrazków przedstawiających określoną czynność

- pokazywanie ruchem czynności „z obrazka”

- dobieranie obrazków według przedstawionej na niej czynności

- wyszukiwanie ilustracji opisanej słownie

- domyślanie się powiązań między przedstawionymi na obrazkach czynności

- „odgrywanie” w formie inscenizacji przedstawionej na obrazku akcji

 

     Porządkowanie historyjek obrazkowych

     - odgadywanie dalszego ciągu, inscenizowanie

     - dobieranie „dobrych i złych” obrazków do podanego opisu

     - układanie po uprzednim rozcięciu

     - układanie na wzorze, wg wzoru, bez wzoru

 

     Odwzorowywanie układów przestrzennych figur i brył geometrycznych ( klocki, mozaiki )

     - odnajdywanie takich samych przedmiotów, obrazków i różnych ich układów wśród innych

       podobnych

     - odnajdywanie różnic miedzy obrazkami, przedmiotami i ich układami

    

     Zapamiętywanie obrazków lub przedmiotów obserwowany przez określony czas.

     Graficzne odwzorowywanie kształtów geometrycznych symetrycznych, asymetrycznych,

      linearnych.

 

 

 

                                                 Zaburzenia percepcji słuchowej

 

 

     Cele  pracy wyrównawczej

 

 

Formy pracy wyrównawczej

 

Wyrabianie sprawności analizatora

słuchowego.

 

 

Umuzykalnianie dzieci przez częste śpiewanie z nimi.

Odtwarzanie struktur dźwiękowych według wzoru.

Segregowanie obrazków według pierwszej głoski.

Reagowanie na wyraz zaczynający się na określona głoskę.

Podział wyrazów na głoski i sylaby.

Kończenie wyrazów 2 sylabowych w oparciu o obrazki.

Segregowanie obrazków według ilości sylab.

Rozpoznawanie samogłoski na początku i na końcu wyrazu.

Tworzenie wyrazów na określoną głoskę.

Śpiewanie wyrazów, przysłów i wierszy.

Różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej przez powtarzanie głosek.

Zabawy w słowa: wymyślanie wyrazów na określoną głoskę, szukanie rymu do podanego słowa.

Zabawy i gry rytmiczne – wykonywanie ruchu na hasło dźwiękowe.

Wzbogacanie słownika przez opowiadanie.

Nauka wierszy, pamięciowe opanowywanie fragmentów prozy.

 

 

 

 

                                                 Zaburzenia manualne

 

 

     Cele  pracy wyrównawczej

 

 

Formy pracy wyrównawczej

 

Wyrabianie sprawności manualnej.

 

 

  Odrysowanie przez kalkę, od szablonu i kolorowanie różnych kształtów.

 

  Rysowanie patykiem, palcem, kolorową kredą na dużych formatach

 

  Malowanie farbami dużych kształtów.

 

  Kolorowanie książeczek obrazkowych.

 

  Wycinanie po liniach prostych, łamanych, falistych.

 

  Ulepianki z gliny, plasteliny, masy solnej.

 

  Wykonywanie łamanek z papieru.

 

  Usamodzielnianie w czynnościach codziennych i samoobsłudze.

 

  Stwarzanie możliwości zajęć ręcznych – zachęcanie do budowania, majsterkowania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Zaburzenia mowy i myślenia

 

 

     Cele  pracy wyrównawczej

 

 

Formy pracy wyrównawczej

 

Rozwijanie logicznego myślenia.

 

Ćwiczenia rozwijające mowę.

 

 

  Rozmowy z dzieckiem, czytanie i opowiadanie z podawaniem wyjaśnień.

 

  Rozwijanie zainteresowań, zachęcanie do wypowiadania się, dzielenia się przeżyciami i stawiania

  pytań.

 

  Zabawy z elementem klasyfikacji przedmiotów.

 

  Objaśnianie i obserwacja zjawisk otaczającego świata.

 

  Opowiadanie treści przeźroczy, obrazków, ilustracji do przeczytanych przedtem bajek

   i  opowiadań.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Dzieci z zaburzoną sprawnością motoryczną

 

     Cele  pracy wyrównawczej

 

 

Formy pracy wyrównawczej

 

Wyrabianie sprawności ruchowej

całego ciała.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci nadpobudliwe psycho-

  ruchowo.

 

Obniżanie  pobudzenia psycho-

  ruchowego, odprężenie psychi-

  czne.

 

 

 

  Zachęcanie dzieci do brania udziału w zabawach ruchowych: zabawy z elementem rzutu, skoczne,

z elementem równowagi, bieżne.

 

  Zabawy rytmiczne polegające na wyrażaniu ruchem muzyki, zachęcanie do swobodnej ekspresji

ruchowej.

 

Udział w różnego rodzaju zawodach z partnerami o zbliżonych możliwościach ruchowych.

Rozwijanie właściwej motywacji.

 

Zapobieganie negatywnym ocenom rówieśników.

 

 

Organizowanie interesujących zajęć niezbyt często zmieniających się, wymagających dłuższego okresu skupienia.

 

Dbanie o dokładność wykonywanych prac.

 

Hamowanie nadmiernego tempa w działaniu.

 

Zachęcanie do samokontroli.

 

Do wyrabiania odpowiedzialności powierzanie dziecku odpowiednio dobieranych zadań o charakterze użytecznym i egzekwowanie wykonań.

 

Regulowanie reakcji emocjonalnych dziecka. W przypadku nadmiernego pobudzenia należy dziecko odseparować od grupy, nie „za karę”, ale „dla dobra wszystkich”.

                                                                 

                                                                                                                        Opracowała: mgr Renata Daniel

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin