Maj.doc

(87 KB) Pobierz
Plan pracy wy¬cho¬waw¬czo – dy¬dak¬tycz¬nej

8

 

 

 

 

 

Plan pracy wy­cho­waw­czo – dy­dak­tycz­nej

 

Maj 2009

 

Te­maty kom­plek­sowe:

I.       Świat zwierząt (kontynuacja tematu).

II.    Tęczowa łąka. Tęczowa kraina.

III. Wszystko dla mojej mamy.

 

 

 

Zadania wychowawcze:

1.      Poznawanie wybranych zwierząt leśnych oraz zwierząt i roślin łąkowych.

2.      Budzenie wrażliwości na piękno przyrody, kształtowanie opiekuńczego sto­sunku do świata roślin i zwierząt.

3.      Wzmacnianie uczucia przywiązania do rodziny.

4.      Uświadamianie dzieciom ich prawa do opieki („Zawsze jest ktoś, kto się nami opiekuje”).

5.      Stwarzanie sytuacji umożli­wiających uczenie się czerpania radości ze spra­wiania innym nie­spodzianek.

6.      Wdrażanie do bezwzględnego przestrzegania zakazu włączania i manipulo­wania, bez zgody dorosłych, urządzeniami podłączonymi do prądu.

 

Temat dnia

Cele i formy pracy

Uwagi

Świat zwierząt (kontynuacja tematu)

„Co słychać na wsi?”

-     odtwarzają z pamięci i ilustrują ruchem treść wiersza I. Pfeiffer pt. „Zwierzątka i Basia”;

-     rozwiązują zagadki o zwierzętach domowych i hodowlanych, dobierają odpowiednie ob­razki, naśladują głosy zwierząt;

-     porównują liczebność dwóch zbiorów po­przez dobieranie elementów w pary (licz­many: koty, miseczki, psy, budy), stosują określenia: równo, tyle samo, mniej, więcej;

-     ćwiczą umiejętność porównywania liczebno­ści zbiorów oraz sprawność manualną w cza­sie wykonywania zadania na karcie pracy: „Marchewki dla królika” – łączą elementy li­nią, starannie kolorują rysunki konturowe.

 

„Las to dom zwie­rząt”

-     śpiewają piosenkę pt. „Piosenka o ziarenku”, ilustrują ruchem jej treść;

-     słuchają wiersza H. Bechlerowej pt. „Może zobaczymy”, potrafią wyjaśnić, dlaczego w lesie należy zachować ciszę;

-     z zainteresowaniem oglądają prezentację komputerową „Las”: rozwiązują zagadki słowne, obserwują zwierzęta sfotografowane w naturalnym środowisku;

-     naśladują sposób poruszania się wybranych zwierząt (K.U. Trzylatek, s.44)

-     rozpoznają n obrazkach i nazywają młode zwierzęta, czytają globalnie napis: Las  to dom zwierząt.

 

„Leśna orkiestra”

-     reagują na sygnał dźwiękowy  w zabawie ruchowej „Zające”;

-     rozpoznają brzmienie instrumentów perkusyj­nych, utrwalają ich nazwy (bębenek, grzechotka, talerze, drewienka), rozpoznają na obrazkach i nazywają zwierzęta (jeż, niedźwiedź, zając, dzięcioł);

-     uważnie słuchają piosenki pt. „Orkiestra”;

-     przyporządkowują obrazki zwierząt do in­strumentów (zgodnie z treścią piosenki);

-     śpiewają onomatopeje występujące w pio­sence;

-     realizują rytm piosenki przy pomocy klaska­nia oraz na wymienionych instrumentach per­kusyjnych.

 

 

„Nasi mali bracia”

-     śpiewają piosenkę pt. „Orkiestra”, wykla­skują rytm;

-     wymieniają nazwy zwierząt le­śnych oraz zasady zachowania się w lesie;

-     naśladują zachowanie się zwierząt w czasie zabawy dramowej na podstawie tekstu pio­senki pt. „Orkiestra” (z wykorzystaniem in­strumentów perkusyjnych);

-     słuchają opowiadania A. Bahdaja pt. „Nad strumykiem” (H. Kruk, Wybór literatury…, s.286), odpowiadają na pytania dot. treści, oceniają postępowanie bohaterów, poznają rolę mrówek w przyrodzie;

-     zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XI – do­skonalenie umiejętności czworakowania z prawidłowym ułożeniem dłoni.

 

II. Tęczowa łąka. Tęczowa kraina.

„Z wizytą na łące”

-     realizują prosty ruchowy schemat rytmiczny przy piosence pt. „Wiosenna piosenka” (K.U. Czterolatek, s. 81);

-     słuchają ilustrowanego obrazkami opowiada­nia n-lki pt. „Malarz Piotr” (zbiór własny „Galeria owadów”) – po­znają wygląd i na­zwy kilku roślin łąkowych oraz zwierząt;

-     w czasie zabawy ruchowej „Wycieczka na łąkę” rozpoznają na obrazkach zwierzęta, na­śladują ich głosy;

-     ćwiczą prawidłowe oddychanie w czasie za­bawy „Wąchamy kwiaty” (różnokolorowe kwiaty wycięte z papieru);

-     wykonują pracę plastyczną na temat: „Tę­czowa łąka” techniką Malowanie szklanymi kulkami, oceniają efekty.

 

„Bocian i żaby”

-     ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Stonoga” (CD Zabawy przy muzyce) - reagują na zmiany tempa, sprawnie poruszają się do przodu i do tyłu, utrwalają umiejętność roz­różniania stron ciała;

-     słuchają ilustrowanego serią obrazków opo­wiadania H. Bechlerowej pt. „O żabkach w czerwonych czapkach”, oceniają zachowanie się żabek;

-     tańczą przy piosence „Żabki”;

-     kontynuują zaczęty rytm złożony z dwóch elementów (białe i czerwone koła), realizują widziany rytm przy pomocy czynności ru­chowych (tupnie, klaskanie);

-     zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XI – do­skonalenie umiejętności czworakowania z prawidłowym ułożeniem dłoni.

 

„Kwiaty i motyle”

-     wykonują polecenia n-lki w czasie zabawy integracyjnej „Powitanie różnymi częściami ciała”;

-     opisują wygląd motyli na obrazie „Motyle świata” (kolory, wielkość, kształt skrzydeł);

-     słuchają wiersza E. Stadtmüller „Motylek i bratek”, odpowiadają na pytania dot. treści;

-     tańczą dowolnie przy muzyce, reagują po­prawnie na przerwę w muzyce  (dobierają się parami i mówią sobie nawzajem miłe słowa);

-     słuchają wiersza W. Badalskiej pt. „Cztery motylki” ilustrowanego ruchomymi sylwe­tami i kukiełką, potrafią wyjaśnić jakie zna­czenie mają kolorowe skrzydła motyla;

-     wypełniają szablon motyla plasteliną.

 

„Kolory tęczy”

-     rozwiązują zagadkę słowną (tęcza);

-     tworzą swobodne interpretacje ruchowe przy odtwarzanej z CD piosence „Jesteśmy kro­plami tęczy” (z paskami krepiny);

-     opisują wygląd tęczy (na zdjęciu i na ob­razku), nazywają i liczą kolory;

-     naklejają paski krepiny według wzoru na arkuszu białego papieru;

-     poznają sposoby tworzenia kolorów pochod­nych w czasie zabawy badawczej „Wyczaro­wujemy kolory”;

-     malują tęczę wykorzystując farby w  kolo­rach podstawowych i samodzielnie uzyska­nych - pochodnych.

 

„Łąka jak tęczowa bańka mydlana”

-     inscenizują ruchem treść piosenki pt. „Na łące”;

-     słuchają uważnie opowiadania A. Bahdaja pt. „Malowany ul” czytanego przez n-lkę, utrwalają umiejętność rozpoznawania na ob­razkach i nazywania kilku roślin i zwierząt występujących na łące, oceniają postępowa­nie pszczółki;

-     ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgło­skach dźwiękonaśladowczych: bzz, pst, cyt, kum, kle;

-     przy muzyce relaksacyjnej (CD Klasyka dla ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin