6
Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej
Tematy kompleksowe:
I. Mały człowiek – ważna sprawa.
II. Ciepło, coraz cieplej.
III. Podróże małe i duże.
Zadania wychowawcze:
1. Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
2. Poznawanie i rozumienie praw dziecka.
3. Kształtowanie postawy tolerancji wobec innych.
4. Zapoznanie z charakterystycznymi cechami pory roku – lata.
5. Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania się.
6. Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej.
7. Rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem.
8. Wzmacnianie poczucia przynależności do grupy.
Temat dnia
Cele i formy pracy
Uwagi
I. Mały człowiek – ważna sprawa
„Witajcie w naszej bajce”
- uczestniczą w imprezie z okazji Dnia Dziecka zorganizowanej w przedszkolu dla dzieci z wszystkich grup;
- biorą aktywny udział w konkursach, zabawach ruchowych i zabawach przy muzyce;
- wykazują się znajomością bohaterów literatury dziecięcej;
- doświadczają radości wspólnej zabawy i nowych, atrakcyjnych wrażeń.
„Dziecięce marzenia”
- utrwalają umiejętność rozróżniania stron ciała w czasie zabaw: ruchowej „Poczuj swoje serce” i przy piosence „Wielkie pranie”;
- uważnie słuchają wiersza J. Tuwima pt. „Dyzio marzyciel”;
- odpowiadają na pytania dotyczące treści wiersza, formułują swobodne wypowiedzi słowne na temat swoich marzeń;
- koncentrują uwagę na swoich odczuciach w czasie zabawy relaksacyjnej przy muzyce „Na łące”;
- ilustrują ruchem treść piosenki „Jeśli jesteś wesoły”;
- sprawnie składają koła z kolorowego papieru na połowę, wypełniają starannie kontur ryby.
słuchają bajki A. Puszkina pt. „O rybaku i złotej rybce”.
„Chcemy żyć w przyjaźni”
- ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Gdy dobry humor masz”;
- wypowiadają się na temat różnic w wyglądzie dzieci różnych ras przedstawionych na zdjęciach, przy pomocy pytań n-lki ustalają cechy wspólne: zabawy, ulubione zajęcia, pragnienia, marzenia, uczucia;
- uważnie słuchają wiersza B. Jacewicz „Nie wyśmiewaj się z innych” (K. U. Czterolatek, s.198), oceniają postępowanie bohatera wiersza;
- realizują prosty ruchowy układ rytmiczny przy piosence „Podajmy sobie ręce”;
- rozpoznają dotykiem kolegę (koleżankę), mówią sobie nawzajem miłe słowa w czasie zabawy „Przez różowe okulary”;
- tworzą krąg przyjaźni w czasie zabawy integracyjnej przy piosence „Wianuszek” (CD W co się bawić z dziećmi, cz.I).
„Dziecięca orkiestra”
- realizują rytm piosenki pt. „Orkiestra” na bębenku, grzechotkach, talerzach i drewienkach;
- rozpoznają i nazywają źródło dźwięków (szelest kartki pocieranej o kartkę, darcie papieru, odbijanie piłki, pocieranie krawędzi szklanki wilgotnym palcem, tupanie, pstrykanie palcami, skrobanie paznokciami po drewnianej powierzchni);
- przestrzegają ustalonych reguł i wykonują określone czynności ruchowe w czasie zabawy „Jedzie pociąg po torze”;
- realizują miarowy rytm w metrum dwudzielnym przy piosence „Jedzie pociąg po torze” na alternatywnych instrumentach perkusyjnych (drewniane patyczki, woreczki foliowe, klocki plastykowe, samodzielnie wykonane grzechotki);
- naklejają na kartkę kwadraty i koła (dwa kolory) – dostrzegają regularności w prezentowanym rytmie i poprawnie go kontynuują.
„Jestem ważny”
- ćwiczą umiejętność dokonywania syntezy słuchowej sylab i głosek w czasie zabawy „Zapraszam do tańca…”;
- wykazują się znajomością swojego wyglądu, umiejętnością rozpoznawania i nazywania kolorów, umiejętnością oceny własnych zdolności, wzmacniają więź z rówieśnikami w czasie zabawy „Zapraszam wszystkich, którzy…”;
- podejmują próby oceny zdolności, umiejętności, pozytywnych cech charakteru kolegów z grupy w czasie zabawy „Lubimy cię…”, wzmacniają poczucie własnej wartości;
- ilustrują ruchem treść wiersza pt. „To ja”, wskazują poprawnie części ciała.
„Prawa dziecka”
- uważnie słuchają słów n-lki, uświadamiają sobie własne preferencje i wykonują określone czynności ruchowe w czasie zabawy „Co lubię robić?”;
- formułują wypowiedzi słowne: określają preferencje członków swoich rodzin;
- reagują poprawnie na polecenia n-lki w czasie zabawy ruchowej „Rodzinki” (K. U. Czterolatek, s.146);
- swobodnie wyrażają myśli słowami w czasie rozmowy w oparciu o wiersz B. Szelągowskiej pt. „Prawa małego człowieka”;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XII (gazetami) – rozwijanie sprawności ruchowej w zakresie szybkości, skoczności, zwinności i zręczności.
„Inni czy tacy sami?”
- słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Jacy jesteśmy” (K. U. Czterolatek, s. 204), odpowiadają na pytanie: „Inni czy tacy sami?”;
- dostosowują ruch do tempa i rytmu muzyki w czasie zabawy przy piosence „Zamykamy drzwi, otwieramy drzwi”;
- uważnie słuchają opowiadania B. Szelągowskiej pt. „Jesteśmy różni”(bez podawania tytułu), oceniają zachowanie się przedszkolaków z opowiadania wobec niepełnosprawnej Ani, wyrażają słowami własne rozumienie kwestii: „Inni czy tacy sami?”;
- rysują kredkami na temat: „Mój kolega, moja koleżanka”, wypowiadają się na temat swoich prac.
II. Ciepło, coraz cieplej
„Nadchodzi lato”
- realizują rytmiczny schemat ruchowy przy piosence pt. „Piosenka o ziarenku”;
- dostrzegają regularności i kontynuują zaczęty rytm złożony z czterech elementów (kwiat, słońce, liść, bałwan), odczytują ułożony rytm, realizują go przy pomocy klaskania i tupania, nazywają poprawnie pory roku, ;
- w oparciu o własne spostrzeżenia wymieniają zwiastuny zbliżającego się lata;
- słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Tato, czy już lato?”, wymieniają charakterystyczne cechy lata;
- utrwalają umiejętność rozpoznawania i nazywania stron ciała, zgodnie współdziałają w grupie w czasie zabawy z chustą animacyjną „Słońce i deszcz”.
„Lato na łące”
- reagują na sygnał słowny i sygnał wzrokowy zatrzymaniem i wznowieniem ruchu w czasie zabawy ruchowej „Raz, dwa, trzy – bocian patrzy”;
- słuchają piosenki pt. „Po łące biega lato”, określają jej nastrój i charakter;
- realizują ruchowy układ rytmiczny przy piosence;
- ćwiczą pamięć i poczucie rytmu recytując słowa piosenki z akompaniamentem naturalnych efektów perkusyjnych oraz śpiewając poszczególne wersy z odtwarzaną z CD linią melodyczną;
- malują palcami na temat: „Kolorowe lato” – barwią całą powierzchnię arkusza, obserwują efekty łączenia się kolorów.
Sylwinka_p