Czerwiec.doc

(90 KB) Pobierz
Plan pracy wy¬cho¬waw¬czo – dy¬dak¬tycz¬nej

6

 

 

 

 

Plan pracy wy­cho­waw­czo – dy­dak­tycz­nej

 

Czerwiec 2009

 

Te­maty kom­plek­sowe:

 

I. Mały człowiek – ważna sprawa.

II. Ciepło, coraz cieplej.

III. Podróże małe i duże.

 

 

Zadania wychowawcze:

1.    Wzmacnianie poczucia własnej wartości.

2.    Poznawanie i rozumienie praw dziecka.

3.    Kształtowanie postawy tolerancji wobec innych.

4.    Zapoznanie z charakterystycznymi cechami pory roku – lata.

5.    Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania się.

6.    Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej.

7.    Rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem.

8.    Wzmacnianie poczucia przynależności do grupy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat dnia

Cele i formy pracy

Uwagi

I. Mały człowiek – ważna sprawa

„Witajcie w naszej bajce”

-     uczestniczą w imprezie z okazji Dnia Dziecka zorganizowanej w przedszkolu dla dzieci z wszystkich grup;

-     biorą aktywny udział w konkursach, zabawach ruchowych i zabawach przy muzyce;

-     wykazują się znajomością bohaterów literatury dziecięcej;

-     doświadczają radości wspólnej zabawy i no­wych, atrakcyjnych wrażeń.

 

„Dziecięce marzenia”

-     utrwalają umiejętność rozróżniania stron ciała w czasie zabaw: ruchowej „Poczuj swoje serce” i przy piosence „Wielkie pranie”;

-     uważnie słuchają wiersza J. Tuwima pt. „Dy­zio marzyciel”;

-     odpowiadają na pytania dotyczące treści wier­sza, formułują swobodne wypowiedzi słowne na temat swoich marzeń;

-     koncentrują uwagę na swoich odczuciach w czasie zabawy relaksacyjnej przy muzyce „Na łące”;

-     ilustrują ruchem treść piosenki „Jeśli jesteś wesoły”;

-     sprawnie składają koła z kolorowego papieru na połowę, wypełniają starannie kontur ryby.

słuchają bajki A. Puszkina pt. „O rybaku i złotej rybce”.

„Chcemy żyć w przy­jaźni”

-     ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Gdy dobry humor masz”;

-     wypowiadają się na temat różnic w wyglądzie dzieci różnych ras przedstawionych na zdję­ciach, przy pomocy pytań n-lki ustalają cechy wspólne: zabawy, ulubione zajęcia, pragnie­nia, marzenia, uczucia;

-     uważnie słuchają wiersza B. Jacewicz „Nie wyśmiewaj się z innych” (K. U. Czterolatek, s.198), oceniają postępowanie bohatera wier­sza;

-     realizują prosty ruchowy układ rytmiczny przy piosence „Podajmy sobie ręce”;

-     rozpoznają dotykiem kolegę (koleżankę), mó­wią sobie nawzajem miłe słowa w czasie za­bawy „Przez różowe okulary”;

-     tworzą krąg przyjaźni w czasie zabawy integra­cyjnej przy piosence „Wianuszek”  (CD W co się bawić z dziećmi, cz.I).

 

„Dziecięca orkiestra”

-     realizują rytm piosenki pt. „Orkiestra” na bę­benku, grzechotkach, talerzach i drewienkach;

-     rozpoznają i nazywają źródło dźwięków (sze­lest kartki pocieranej o kartkę, darcie papieru, odbijanie piłki, pocieranie krawędzi szklanki wilgotnym palcem, tupanie, pstrykanie palcami, skrobanie paznokciami po drewnianej po­wierzchni);

-     przestrzegają ustalonych reguł i wykonują okre­ślone czynności ruchowe w czasie zabawy „Jedzie pociąg po torze”;

-     realizują miarowy rytm w metrum dwudziel­nym przy piosence „Jedzie pociąg po torze” na alternatywnych instrumen­tach perkusyjnych (drewniane patyczki,  wo­reczki foliowe,  klocki plastykowe, samodziel­nie wykonane grze­chotki);

-     naklejają na kartkę kwadraty i koła (dwa ko­lory) – dostrzegają regularności w prezentowa­nym rytmie i poprawnie go kontynuują.

 

„Jestem ważny”

-     ćwiczą umiejętność dokonywania syntezy słu­chowej sylab i głosek w czasie zabawy „Zapra­szam do tańca…”;

-     wykazują się znajomością swojego wyglądu, umiejętnością rozpoznawania i nazywania kolo­rów, umiejętnością oceny własnych zdolności, wzmacniają więź z rówieśnikami w czasie za­bawy „Zapraszam wszystkich, którzy…”;

-     podejmują próby oceny zdolności, umiejętno­ści, pozytywnych cech charakteru kolegów z grupy w czasie zabawy „Lubimy cię…”, wzmacniają poczucie własnej wartości;

-     ilustrują ruchem treść wiersza pt. „To ja”, wska­zują poprawnie części ciała.

 

„Prawa dziecka”

-     uważnie słuchają słów n-lki, uświadamiają sobie własne preferencje i wykonują określone czynności ruchowe w czasie zabawy „Co lubię robić?”;

-     formułują wypowiedzi słowne: określają prefe­rencje członków swoich rodzin;

-     reagują poprawnie na polecenia n-lki w czasie zabawy ruchowej „Rodzinki” (K. U. Czterola­tek, s.146);

-     swobodnie wyrażają myśli słowami w czasie rozmowy w oparciu o wiersz B. Szelągowskiej pt. „Prawa małego człowieka”;

-     zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XII  (gaze­tami) – rozwijanie sprawności ruchowej w za­kresie szybkości, skoczności, zwinności i zręczności.

 

„Inni czy tacy sami?”

-     słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Jacy jesteśmy” (K. U. Czterolatek, s. 204), odpowia­dają na pytanie: „Inni czy tacy sami?”;

-     dostosowują ruch do tempa i rytmu muzyki w czasie zabawy przy piosence „Zamykamy drzwi, otwieramy drzwi”;

-     uważnie słuchają opowiadania B. Szelągow­skiej pt. „Jesteśmy różni”(bez podawania ty­tułu), oceniają zachowanie się przedszkolaków z opowiadania wobec niepełnosprawnej Ani, wyrażają słowami własne rozumienie kwestii: „Inni czy tacy sami?”;

-     rysują kredkami na temat: „Mój kolega, moja koleżanka”, wypowiadają się na temat swoich prac.

 

II. Ciepło, coraz cieplej

„Nadchodzi lato”

-     realizują rytmiczny schemat ruchowy przy piosence pt. „Piosenka o ziarenku”;

-     dostrzegają regularności i kontynuują zaczęty rytm złożony z czterech elementów (kwiat, słońce, liść, bałwan), odczytują ułożony rytm, realizują go przy pomocy klaskania i tupania, nazywają poprawnie pory roku, ;

-     w oparciu o własne spostrzeżenia wymieniają zwiastuny zbliżającego się lata;

-     słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Tato, czy już lato?”, wymieniają charakterystyczne cechy lata;

-     utrwalają umiejętność rozpoznawania i nazywa­nia stron ciała, zgodnie współdziałają w grupie w czasie zabawy z chustą animacyjną „Słońce i deszcz”.

 

„Lato na łące”

-     reagują na sygnał słowny i sygnał wzrokowy zatrzymaniem i wznowieniem ruchu w czasie zabawy ruchowej „Raz, dwa, trzy – bocian pa­trzy”;

-     słuchają piosenki pt. „Po łące biega lato”, okre­ślają jej nastrój i charakter;

-     realizują ruchowy układ rytmiczny przy pio­sence;

-     ćwiczą pamięć i poczucie rytmu recytując słowa piosenki z akompaniamentem natural­nych efektów perkusyjnych oraz śpiewając po­szczególne wersy z odtwarzaną z CD linią me­lodyczną;

-     malują palcami na temat: „Kolorowe lato” – barwią całą powierzchnię arkusza, obserwują efekty łączenia się kolorów.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin