dzień chłopca-wrzesień.doc

(41 KB) Pobierz

Zajęcia przeprowadzone dnia 30.09.2008

Temat: Dzisiaj Dzień Chłopca!

Zadanie podstawy programowej: Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.(III, 1)

Cele: ogólne:

·                                                                                wytworzenie radosnej atmosfery w grupie,

·        wykorzystanie sytuacji do ukazania życzliwości i koleżeństwa,

·        wdrażanie dzieci do zgodnego podejmowania decyzji dotyczących wspólnych zabaw.

Cele szczegółowe: dziecko:

·         przestrzega zasad zabaw i gier,

·         dba o bezpieczeństwo swoje i kolegów podczas zabaw poprzez zachowanie ostrożności
w posługiwaniu się przedmiotami wykorzystywanymi w zabawach,

·         bierze aktywny udział w zabawach,

·         współdziała z grupą i dostosowuje się do podjętych przez grupę decyzji.

Formy pracy: zbiorowa, grupowa (jednolita i zróżnicowana).

Metody pracy:

·         Słowne: instrukcje i objaśnienia, sposoby społecznego porozumienia

·         Czynne: metoda ćwiczeń

·         Pedagogika zabawy

·         Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

·         Odtwórcze: metoda bezpośredniej celowości ruchu

·         Intensyfikujące zajęcia ruchowe: współzawodnictwo

Środki dydaktyczne: piłka, kostki do gry, piłeczka do tenisa, koraliki i sznurek, gazety, kredki, blok, plakat osiołka, balony, płyty z muzyką, kotyliony.

 

Przebieg zajęć:

1.      Zabawa na powitanie z elementami ruchu ,,Czardasz”.

2.      Rozmowa na temat zachowania się podczas różnych uroczystości – nawiązanie do Dnia Chłopaka.

3.      Odczytanie wiersza ,,Dzień Chłopak” P.Okrój (załącznik 1). Złożenie życzeń wszystkim chłopcom.

4.      Konkursy zręcznościowe dla chłopców (w kategoriach wiekowych3-4 lata i 5-6 lat):

ü      Rzucanie piłeczką tenisową do celu.

ü      Nawlekanie jak największej ilości korali w ciągu minuty.

5.      ,,Próba wiedzy” - zadaniem każdego chłopca jest poprawienie błędu w tytule bajki
(załącznik 2).

6.      Zabawy w kole:

ü      ,,Złośliwa piłka” – dzieci siedzą na obwodzie koła w pewnych odległościach od siebie i turlają piłkę. Zadaniem dzieci jest schwytanie piłki zanim ta wyjdzie poza koło. Dziecko turlające w danym momencie piłkę stara się trafić w przerwy (można wykonywać podania zwodzone).

ü      ,,Wilku wyj” – wybrane dziecko wychodzi z sali, po powrocie stara się odgadnąć który z kolegów (wskazany wcześniej przez nauczycielkę), wydaje dźwięki (wszystkie dzieci w siadzie skrzyżnym, pochylone ukrywają głowę).

ü      ,,Zbieranie nasionek” – wszyscy uczestnicy w siadzie skrzyżnym, w środku koła leżą szczypce, koraliki, kapelusz i szal. Osoba, która wyrzuci na kostce
1 oczko wychodzi na środek, zakłada ubrania i zbiera do kubeczka koraliki.
W tym samym czasie inne dzieci rzucają kostką i w momencie, gdy któreś
z nich wyrzuci 1 wchodzi do środka, zamienia się miejscem z poprzednia osoba
i zaczyna zbierać korale do swojego kubeczka pamiętając o założeniu ubrań.

7.      ,,Taniec na gazecie” – dzieci dobierają się w pary (chłopiec - dziewczynka lub starszy - młodszy), tańczą w rytm muzyki na gazecie. Na sygnał nauczycielki składają gazetę na pół. Wygrywa ta para, która nie zniszczy gazety i najdłużej utrzyma się na niej mimo zmniejszania rozmiarów.

8.      Praca plastyczna

ü      Dla dzieci starszych ,,Chrząszcz” - tworzymy 4-5 osobowe grupy. Każde dziecko otrzymuje papier i ołówek. Na komendę start uczestnicy rozpoczynają rzuty kostką. W zależności od tego ile oczek wyrzuci dana osoba dorysowuje kolejną cześć chrząszcza (6-tułów, 5-głowa, 4(dwa razy)-oko, 2(sześć razy)-noga, 1(dwa razy)-czułko). Kto skończy woła ,,Chrząszcz”.

ü      Dla młodszych dzieci ..Akademia artystyczna” – każde dziecko dostaje polecenie narysowania jakiejś innej części postaci (np. oko). Następnie wycinamy poszczególne części i składamy w całość tworząc super bohatera.

9.      ,,Balonowe zawody” – dwie drużyny (na wyznaczonych częściach sali) próbują przerzucić balon na połowę przeciwnika. Wygrywa drużyna, która nie pozwoli upaść balonowi na ich część boiska.

10.  ,,Osiołek bez ogona” – wyznaczone dziecko z zawiązanymi oczyma stara się przypiąć ogon osiołkowi korzystając ze wskazówek podpowiadającego kolegi.

11.  Zabawa taneczna przy piosenkach dla dzieci. Dziewczynki wręczają chłopcom pamiątkowe kotyliony (załącznik 3).


Załącznik 1.

Dzień chłopaka - P. Okrój
Chłopak? Tak, znasz go.
To taki ktoś,
Kto ci czasami robi na złość.
I obojętnie co by się zdarzyło,
Wszystko byś zrobiła, żeby go nie było.
Lecz uwierzyć w to trudno, bez niego byłoby nudno.
Nikt by nie chował ci piórnika,
Ciągnąć cię za włosy nie byłoby komu,
Nikt by ci nie kładł kwiatka pod drzwiami
I sama wracałabyś do domu.
Więc zrób wyjątek dzisiaj,
Wyjdź ze swej złości mroku,
Uśmiechnij się chociaż raz
I bądź miła jeden dzień w roku.

Załącznik 2.

Pomylone tytuły.

o        Słoń Ttrąbaliński (Trąbalski)

o        Złoty kapturek (czerwony)

o        Plastusiowy ręczniczek (pamiętnik)

o        Królowa z zapałkami (dziewczynka)

o        Szewczyk Dratewczyk (Dratewka)

o        Słoń w butach (kot)

o        Kubuś uszatek (Puchatek)

o        Małe Kaczątko (brzydkie)

o        Jaś i Karolcia ( Małgosia)

o        Akademia pana Jana (Kleksa)

o        Śpiąca staruszka (królewna)

o        Wróżka Śniegu (Królowa)

o        Trzy krówki (świnki)

o        Królewna Śmieszka (Śnieżka)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin