Język religijny dawniej i dziś - spis treści.pdf
(
56 KB
)
Pobierz
555074978 UNPDF
JĘZYK RELIGIJNY DAWNIEJ I DZIŚ I
SPIS TREŚCI
Stanisław Mikołajczak, ks. Tomasz Węcławski,
Słowo wstępne
……………………………. 9
Henryk Muszyński, metropolita gnieźnieński,
Słowo narzędziem BoŜo-ludzkiego dialogu.
Homilia wygłoszona w Katedrze podczas Mszy św. z okazji Konferencji
………………….. 11
Bogdan Walczak,
Słowo na otwarcie konferencji
………………………………………… 15
Część pierwsza
Język komunikacji religijnej
Karel Komárek,
Problemy z językiem religijnym (w środowisku czeskim)
………………… 19
ElŜbieta Kucharska-Dreiβ,
Teolingwistyka – próba popularyzacji terminu
……………… 23
Wiara MałdŜiewa,
Agrafa nowej gnozy
……………………………………………………. 31
Izabela Rutkowska,
Sytuacja komunikacyjna w pismach mistyków (na podstawie prologów
tych dzieł)
…………………………………………………………………………………… 38
Marta a Rudolf Šrámkoví,
Postavy a jména svatỳch a v neoficiální komunikaci
………… 46
ks. Tomasz Węcłąwski,
Problemy religijnego języka fundamentalnego. Na przykładzie
doświadczeń z przekładem Ewangelii według św. Marka
………………………………….. 55
Część druga
Genologia tekstów religijnych
Piotr Kładoczny,
Profetyczne gatunki mowy współczesnego chrześcijaństwa
…………….. 63
Anna Majewska-Tworek, Monika Zaśko-Zielińska,
Ogłoszenia parafialne – opis cech
gatunkowych
………………………………………………………………………………… 77
Stanisław Mikołajczak,
Modlitwa powszechna – kształt językowy i charakterystyka
gatunkowa
………………………………………………………………………………… 86
Irena Seiffert,
Cechy gatunkowe modlitwy w „Modlitwach tych, którzy się nie modlą” Janusza
Korczaka
…………………………………………………………………………………… 95
Maria Wojtak,
Styl religijny w perspektywie genologicznej
……………………………… 104
Część trzecia
Język biblijny
Grzegorz Kubski,
Romantyczne a nowoczesne paradygmaty objaśnienia Ewangelii.
Komentarze księŜy Waleriana Serwatowskiego i Władysława Szczepańskiego
………… 117
Bogdan Walczak,
Uwagi językowo-stylistyczne o wierszowanej parafrazie czterech Ewangelii
autorstwa Harry’ego Dudy
……………………………………………………………….. 129
Część czwarta
Język homilii i kazań
Romana Łapa,
O modalności w homiliach i przemówieniach Jana Pawła II
…………… 139
Maria Łojek,
Homilie obrzędowe a kazania pasyjne – podobieństwa i róŜnice w zakresie
słownictwa
………………………………………………………………………………… 149
Monika Michalska,
Językowe środki perswazji w kazaniach księdza prymasa Stefana
Wyszyńskiego
……………………………………………………………………………… 157
Marcin Poprawa,
Humor w kazaniach księdza Stanisława Orzechowskiego
…………… 165
Agnieszka Sieradzka-Mruk,
Sposoby rozpoczynania egzemplów we współczesnych kazaniach
dla dorosłych i dla dzieci
………………………………………………………………… 173
Maria Zarębina,
O języku cotygodniowych homilii w „Tygodniku Powszechnym”
………. 179
Część piąta
Język religijny w tekstach uŜytkowych
Anna B. Burzyńska,
Edukacja w przestrzeni „sacrum”, czyli o tzw. modlitwie szkolnej
dawniej i dziś
………………………………………………………………………………..189
Anna Dąbrowska,
„Dnia dwudziestego piątego grudnia bywa BoŜe Narodzenie”. Tematyka i
słownictwo religijne w dawnych podręcznikach dla cudzoziemców
………………………. 197
Agata Grzelińska, ks. Wiesław Przyczyna,
Grzech główne języka ogłoszeń
duszpasterskich
……………………………………………………………………………. 207
ElŜbieta Laskowska,
Językowy obraz więzi między nadawcą a odbiorcą w tekstach Stefana
Kardynała Wyszyńskiego
………………………………………………………………… 216
Małgorzata Nowak,
Modele nadawczo-odbiorcze w udialogizowanych współczesnych
tekstach religijnych
……………………………………………………………………….. 222
Małgorzata Rybka, Magdalena Graf,
Kilka uwag językowo-stylistycznych o tekstach
zamieszczonych na kościelnych stronach internetowych
…………………………………. 233
Część szósta
Słownictwo religijne
Cecylia Galilej,
Bohaterowie sceny boŜonarodzeniowej na przykładzie „Symfonii anielskich”
Jana śabczyca
……………………………………………………………………………... 243
Anna Jasik,
KrzyŜ i „krzyŜ” w języku religijnym (teologiczne peryfrazy krzyŜa)
………….. 255
Jan Kamieniecki,
Terminologia teologiczna w staropolskim dyskursie religijnym
……… 262
Część siódma
Stylistyka historyczna języka religijnego
Jerzy Obara,
Socjolektalne słownictwo alumnów Metropolitalnego WyŜszego Seminarium
Duchownego we Wrocławiu
……………………………………………………………….. 269
Dorota Kozaryn,
Obraz czasu w „Rozmyślaniach dominikańskich”
………………………281
Marzena Makuchowska,
Język religijny dawniej i dziś – na przykładzie XX-wiecznych
modlitewników
……………………………………………………………………………288
Jolanta Migdał,
„Wyznajemy, Ŝe On jest Panem naszym, Mesjaszem, Bogiem i człowiekiem
prawdziwym, Zbawicielem i Odkupicielem naszym” – jak Jakub Wujek nazywa Jezusa w
swoich „Posyllach”?
……………………………………………………………………… 298
Tomasz Mika,
Tytuły w „Rozmyślaniu przemyskim”. Część I – struktura
……………… 309
Dorota Szagun,
Leksyka cierpienia uświęconego w „Skargach Jeremiego” Kornela
Ujejskiego
…………………………………………………………………………………. 318
Mirosława Wronkowska-Dimitrowa,
Wariantywność leksykalna w troparionach i sticherach
XV-wiecznego „Triodu kwietnego”
……………………………………………………… 324
Część ósma
Problematyka przekładu tekstów religijnych
Diana Iwanowa,
Bułgarski przekład synodalny Ewangelii a tradycja tekstologiczna i
translatorska
………………………………………………………………………………. 333
Ks. Eligiusz Piotrowski,
O języku przekładów teologicznych – na przykładzie przekładów
Hansa Ursa von Balthasara (1905-1988)
………………………………………………… 344
Jarosław RóŜański OMI,
Duch oryginału czy dosłowność? W kręgu zagadnień inkulturacji i
tłumaczenia Nowego Testamentu na język gidarski
……………………………………….. 352
Andrzej Sieradzki,
Wpływ cech stylowych modlitwy na kształt „Psałterza Dawidowego”
Mikołaja Reja
………………………………………………………………………………364
Jerzy Treder,
Translacja na kaszubski z greki (na podstawie Ewangelii św. Marka)
…….. 370
Mariola Walczak-Mikołajczakowa,
Czy polszczyzna miała wpływ na język bułgarski
unitów?
................................................................................................................................... 379
Część dziewiąta
Kościół w mediach
Katarzyna Czarnecka,
O języku listów młodzieŜy do redakcji czasopisma religijnego „Miłujcie
się!”
……………………………………………………………………………………… 389
Jolanta Sławek,
Obraz Kościoła katolickiego na łamach polskiej prasy codziennej z
perspektywy realizowanych stereotypów
………………………………………………… 396
Część dziesiąta
Komunikaty
Eliza Grzelakowa,
Kościół, świat, Polska – o sposobach kategoryzacji w tekstach
publicystycznych zamieszczonych w prasie katolickiej
……………………………………. 409
Ks. Tadeusz Karkosz,
Język teologiczny: jak mówić dziś o Bogu?
……………………… 417
Władysława KsiąŜek-Bryłowa,
Konceptyzm w języku doradcy Ŝycia rodzinnego
……….. 422
O. Stanisław Obirek SJ,
Język dialogu z niewierzącymi, czyli duchowy wymiar człowieka –
elementem integrującym nie tylko róŜne tradycje religijne
………………………………. 433
Monika Rzeszutek,
Popularyzacja wiedzy o papiestwie w „Poczcie papieŜy” Andrzeja
Matyska-Hrama
…………………………………………………………………………….442
Plik z chomika:
mabra
Inne pliki z tego folderu:
Epoki literackie - opracowanie wszystkich epok - bardzo dużo wiadomości.rar
(103040 KB)
Warsztat Naukowy Polonisty.rar
(23711 KB)
Jerzy Bartmiński - Stereotyp jako przedmiot lingwistyki (opracowanie).pdf
(94 KB)
Dobrzyńska Teresa - Tekst(1).pdf
(1270 KB)
Huizinga J., Homo ludens.pdf
(59308 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 02.08.2019
Pliki dostępne do 27.02.2021
Audiobooki
Audycje radiowe PR3
Blaze i mega maszyny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin