wsk.pdf

(103 KB) Pobierz
rprtntwsk
Obszary zarzadzania oraz wskazniki opisowe
w metodzie rozwoju instytucjonalnego
Dokument przygotowany w ramach projektu „Program Rozwoju Instytucjonalnego”,
realizowanego przez Konsorcjum Canadian Urban Institute
oraz Malopolskiej Szkoly Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie
Autorzy :
Marcin Zawicki (redakcja)
Stanislaw Mazur
Aleksander Marcinkowski
Krzysztof Pakonski
Andrzej Kozina
Leszek Koziol
Wieslaw Wankowicz
Jaroslaw Górniak
Tadeusz Markowski
Witold Sartorius
Redakcja techniczna: Marcin Kukielka
21 grudnia 2002
17437037.004.png 17437037.005.png 17437037.006.png
O BSZARY ZARZADZANIA ORAZ WSKAZNIKI OPISOW E W METODZIE ROZWOJU INSTYTUCJONALNEGO
Spis tresci
1. C EL RAPORTU ...........................................................................................................................3
2. O BSZARY ZARZADZANIA ORAZ WSKAZNIKI OPISOWE .................................................................4
2.1. Zarzadzanie strategiczne i zarzadzanie finansowe......................................................... 4
2.1.1. Definicja podobszaru zarzadzanie strategiczne ........................................................ 4
2.1.2. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w podobszarze
zarzadzanie strategiczne ................................................................................................. 4
2.1.3. Wskazniki opisowe w podobszarze zarzadzanie strategiczne .................................... 5
2.1.4. Definicja podobszaru zarzadzanie finansowe ........................................................... 5
2.1.5. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w podobszarze
zarzadzanie finansowe .................................................................................................... 5
2.1.6. Wskazniki opisowe w podobszarze zarzadzanie finansowe....................................... 6
2.2. Organizacja i funkcjonowanie urzedu ............................................................................ 7
2.2.1. Definicja obszaru organizacja i funkcjonowanie urzedu ............................................. 7
2.2.2. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w obszarze
organizacja i funkcjonowanie urzedu................................................................................. 8
2.2.3. Wskazniki opisowe w obszarze organizacja i funkcjonowanie urzedu ........................ 8
2.3. Zarzadzanie kadrami ...................................................................................................... 9
2.3.1. Definicja obszaru zarzadzanie kadrami .................................................................... 9
2.3.2. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w obszarze
zarzadzanie kadrami........................................................................................................ 9
2.3.3. Wskazniki opisowe w obszarze zarzadzanie kadrami ............................................. 10
2.4. Uslugi publiczne, w tym komunalne............................................................................. 11
2.4.1. Definicja obszaru uslugi publiczne, w tym komunalne ............................................. 11
2.4.2. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w obszarze
uslugi publiczne, w tym komunalne ................................................................................. 11
2.4.3. Wskazniki opisowe w obszarze uslugi publiczne, w tym komunalne......................... 12
2.5. Partycypacja spoleczna i stymulowanie rozwoju spolecznego.................................... 13
2.5.1. Definicja obszaru partycypacja spoleczna i stymulowanie rozwoju spolecznego ....... 13
2.5.2. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w obszarze
partycypacja spoleczna i stymulowanie rozwoju spolecznego. .......................................... 14
2.5.3. Wskazniki opisowe w obszarze partycypacja spoleczna i stymulowanie rozwoju
spolecznego.................................................................................................................. 14
2.6. Stymulowanie rozwoju gospodarczego........................................................................ 16
2.6.1 Definicja obszaru stymulowanie rozwoju gospodarczego ......................................... 16
2.6.2. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w obszarze
stymulowanie rozwoju gospodarczego ............................................................................ 16
2.6.3. Wskazniki opisowe w obszarze stymulowanie rozwoju gospodarczego .................... 16
2.7. Zarzadzanie projektami ................................................................................................ 17
2.7.1. Definicja obszaru zarzadzanie projektami .............................................................. 17
2.7.2. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w obszarze
zarzadzanie projektami .................................................................................................. 17
2.7.3. Wskazniki opisowe w obszarze zarzadzanie projektami .......................................... 18
2.8. Wspólpraca miedzy jednostkami samorzadu terytorialnego........................................ 18
2.8.1. Definicja obszaru wspólpraca miedzy jednostkami samorzadu terytorialnego........... 18
2.8.2. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w obszarze
wspólpraca miedzy jednostkami samorzadu terytorialnego............................................... 19
2.8.3. Wskazniki opisowe w obszarze wspólpraca miedzy jednostkami samorzadu
terytorialnego ................................................................................................................ 19
2.9. Etyka i zapobieganie zjawiskom korupcji..................................................................... 19
2.9.1. Definicja obszaru etyka i zapobieganie zjawiskom korupcji ..................................... 19
2.9.2. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w obszarze
etyka i zapobieganie zjawiskom korupcji ......................................................................... 20
2.9.3. Wskazniki opisowe w obszarze etyka i zapobieganie zjawiskom korupcji ................. 20
-2-
17437037.007.png
O BSZARY ZARZADZANIA ORAZ WSKAZNIKI OPISOW E W METODZIE ROZWOJU INSTYTUCJONALNEGO
1. C EL RAPORTU
Opracowanie „Obszary zarzadzania oraz wskazniki opisowe w metodzie rozwoju instytucjonalnego” prezentuje
rozumienie obszarów zarzadzania, stanowiacych zakres merytoryczny Programu Rozwoju Instytucjonalnego oraz
ramowy zakres wskazników opisowych, stopniowalnych, sluzacych ocenie poziomu rozwoju instytucjonalnego,
przygotowanych dla kazdego obszaru zarzadzania.
W raporcie zostaly omówione wskazniki opisowe, stopniowalne obrazujace stadia rozwoju
instytucjonalnego gminy .
W celu przygotowania raportu zostaly wykorzystane dotychczasowe produkty, powstale w ramach PRI, tj.:
1. „Raport wstepny na temat najlepszych praktyk”, opracowany na poczatku realizacji Programu Rozwoju
Instytucjonalnego (pazdziernik 2001 r.).
2. Raporty na temat przeprowadzania analizy instytucjonalnej, przygotowane w okresie pazdziernik 2001 -
lipiec 2002.
3. Raport „Analiza instytucjonalna gminy”, przygotowany w grudniu 2002 roku
oraz doswiadczenia uzyskane w trakcie przeprowadzenia analizy instytucjonalnej 24 gmin, 3 powiatów, 3
urzedów marszalkowskich oraz 3 urzedów wojewódzkich, w okresie styczen – kwiecien 2001.
Raport zostal przygotowany w identycznym dla kazdego obszaru zarzadzania ukladzie, tj.:
1. Definicje obszarów zarzadzania.
2. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w obszarze zarzadzania.
3. Wskazniki opisowe w obszarze zarzadzania.
-3-
17437037.001.png
O BSZARY ZARZADZANIA ORAZ WSKAZNIKI OPISOW E W METODZIE ROZWOJU INSTYTUCJONALNEGO
2. O BSZARY ZARZADZANIA ORAZ WSKAZNIKI OPISOWE
2.1. Zarzadzanie strategiczne i zarzadzanie finansowe
2.1.1. Definicja podobszaru zarzadzanie strategiczne
Zarzadzanie strategiczne rozumiane jest jako sztuka budowania i urzeczywistniania strategii jednostki
administracji publicznej. Sekwencje dzialania strategicznego to:
sformulowanie wizji 1 rozwoju danej jednostki;
zadeklarowanie misji 2 jednostki w procesie realizacji tej wizji rozwoju;
przeksztalcenie wizji w cele dzialania (ogólne i szczególowe);
wskazanie sposobów dzialania (planów operacyjnych);
realizowanie strategii w sposób skuteczny i efektywny;
monitoring oraz ocena rezultatów i przebiegu realizacji strategii oraz planów operacyjnych;
aktualizowanie strategii.
2.1.2. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w podobszarze zarzadzanie
strategiczne
Myslenie w kategoriach zarzadzania strategicznego i stosowanie jego instrumentów wciaz nie naleza do kanonu
dzialania jednostek administracji publicznej w Polsce. Podstawowa trudnosc w budowania „klimatu” dla dzialan
strategicznych wynika z mentalnosci i nawyków reprezentantów wladz lokalnych oraz szeregowego personelu
instytucji. W spolecznym wyobrazeniu wójta czy starosty pojawiaja sie wprawdzie echa tradycji, zgodnie z która
wszystkie te osoby winny byc „dobrymi gospodarzami” w odpowiednich dla nich obszarach dzialania, jednak
wyobrazenia te nie zawsze skupiaja sie na tresciach pelnionych obowiazków i specyficznych, zwiazanych z tym
umiejetnosciach zarzadzania. Pojecie „zarzadzanie” z trudem toruje sobie droge w instytucjach publicznych, jest
kojarzone glównie ze sfera gospodarki i przedsiebiorstwami. Istnieje niebezpieczenstwo, ze strategia zostanie
uznana za koniecznosc wynikajaca z przejsciowej „mody” i/lub formalny wymóg, nie wnoszacy istotnych zmian w
dotychczasowej praktyce funkcjonowania analizowanych instytucji.
Drugi problem wiaze sie z umiejetnosciami zarzadzania strategicznego, w szczególnosci zdolnosci do
przekladania celów strategicznych na zadania operacyjne, a w dalszej kolejnosci realizacji tych zadan,
monitorowania ich wykonania oraz oceny zrealizowanych zadan pod katem osiagania celów strategicznych. Ten
zlozony problem dotyczy wielu jednostek administracji publicznej, w tym równiez tych, które dysponuja formalnie
przyjetymi strategiami rozwoju.
Trzeci problem wiaze sie z poziomem aktywnosci obywateli, ich wiedzy o samorzadzie i jego zadaniach oraz z
ich oczekiwaniami wobec niego. Zarzadzanie strategiczne w warunkach polskich wciaz pozostaje dziedzina w
zbyt malym stopniu wykorzystujaca potencjal lokalnych i regionalnych spolecznosci.
1 Wizja to opracowany w spolecznosci lokalnej (tzn. przy wspóludziale mieszkanców, ich reprezentantów) obraz przyszlego
stanu tej spolecznosci – gminy, powiatu, województwa. Jest ona wyobrazeniem pozadanej przyszlosci. Winna zawierac
syntetyczna werbalizacje dazen i aspiracji spolecznosci lokalnej.
2 Misja – opisuje mandat danej jednostki administracji publicznej do realizacji jej wizji rozwoju oraz nadrzedne wartosci
(zasady), jakimi ta jednostka i jej pracownicy beda sie kierowac podejmujac dzialania na rzecz realizacji wizji.
-4-
17437037.002.png
O BSZARY ZARZADZANIA ORAZ WSKAZNIKI OPISOW E W METODZIE ROZWOJU INSTYTUCJONALNEGO
2.1.3. Wskazniki opisowe w podobszarze zarzadzanie strategiczne
W kontekscie przytoczonej definicji oraz zarysu sytuacji w jednostkach administracji publicznej w podobszarze
zarzadzanie strategiczne, w Programie Rozwoju Instytucjonalnego w celu dokonania analizy instytucjonalnej
zostal sformulowany jeden wskaznik opisowy:
1. Planowanie strategiczne
Przedmiotem analizy w ramach wskaznika planowanie strategiczne sa cztery kluczowe dla tej problematyki
zagadnienia:
posiadanie i jakosc planu strategicznego;
zakres uczestnictwa spolecznego w przygotowaniu planu strategicznego;
istnienie i jakosc planów operacyjnych do strategii;
procedury monitorowania i aktualizacji strategii.
Modelowy poziom rozwoju instytucjonalnego jednostki administracji publicznej w zakresie planowania
strategicznego przedstawia sie nastepujaco:
Istnieje strategia rozwoju jednostki samorzadu terytorialnego, przygotowana przy udziale partnerów spolecznych
oraz przedstawicieli podmiotów gospodarczych. Istnieja plany operacyjne dla wszystkich celów przyjetych w
strategii oraz zadania zawarte w planach sa realizowane. Prowadzony jest monitoring i ocena realizacji strategii
oraz dokonuje sie jej okresowej aktualizacji.
2.1.4. Definicja podobszaru zarzadzanie finansowe
Zarzadzanie finansowe o perspektywiczne i biezace zapewnienie srodków, pozwalajace skutecznie i
ekonomicznie realizowac zamierzenia wynikajace ze strategii jednostki poprzez:
1. Wyznaczanie zakresu mozliwosci finansowych w perspektywie wieloletniej.
2. Okreslanie standardów przygotowywania programów i zadan do finansowania, z uwzglednieniem sposobów
ich pomiaru.
3. Zestawianie wieloletnich i rocznych planów jako sumy projektów i zadan bilansujacych sie z mozliwosciami
finansowania.
4. Powiazanie srodków z celami na kazdym z etapów projektu (planowanie, monitorowanie, sprawozdawczosc,
ewaluacja).
5. Gromadzenie danych dla monitorowania postepu i dokonywania ewaluacji zadan i programów tak aby:
  uzyskac zakladany standard uslug i zapewnic odpowiedni poziom infrastruktury koniecznej dla ich
swiadczenia,
  zapewnic realizacje celów rozwojowych zgodnie z priorytetami zapisanymi w strategii,
  uzyskac wysoka skutecznosc (wlasciwe zdefiniowanie potrzeb odbiorcy uslugi oraz zapewnienie jej
wlasciwej jakosci) i odpowiednia efektywnosc kosztowa dzialan.
2.1.5. Zarys sytuacji w jednostkach administracji publicznej w Polsce w podobszarze zarzadzanie
finansowe
Sytuacja w zakresie zarzadzania finansowego jest bardzo zróznicowana. Istnieje szereg gmin zaawansowanych
w udoskonalaniu technik i narzedzi zarzadzania finansowego. Wciaz jednak wiele z nich powiela stare
przyzwyczajenia, co stanowi istotna bariere w realizacji strategii, nawet jesli zostala ona poprawnie
przygotowana.
W wielu gminach budzet konstruowany jest na podstawie planu wydatków i przewidywanego wykonania w roku
biezacym, powielajac udzialy procentowe w poszczególnych dzialach i rozdzialach klasyfikacji budzetowej.
Korekty na rzecz poszczególnych dysponentów dokonywane sa glównie wskutek ocen intuicyjnych i nacisków
-5-
17437037.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin