materialy_szkoleniowe_M4_podrecznik.pdf

(1231 KB) Pobierz
Dziarski.qxd
G r z e g o r z D z i a r s k i , Wo j c i e c h K ł o s o w s k i
U S ŁU G I P U B L I C Z N E ,
W T Y M U S ŁU G I KO M U N A L N E
W A R S Z AW A 2 0 0 3
17897630.004.png
Na zlecenie Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
wydała Agencja Wydawniczo-Reklamowa MT, ul. Nowy Świat 49, 00-042 Warszawa.
ISBN: 83-917960-6-X
17897630.005.png
S P I S T R E Ś C I
1. Wstęp
5
2. Uwarunkowania prawne świadczenia usług
6
3. Słownik – podstawowe pojęcia
9
4. Cele szkolenia i korzyści dla uczestników
12
5. Usługi publiczne – jak nimi zarządzać?
14
6. Świadczenie usług – podstawowe cele
15
7. Analiza i diagnoza stanu usług, mierniki oceny
16
8. Cykl zarządzania – opis metody
19
9. Realizacja (świadczenie) usług publicznych
29
10. Podejście problemowe, a nie branżowe
30
11. Obiekty komunalne a usługi publiczne
31
12. Organizacja usług a ich wykonywanie (realizacja)
33
13. Formy organizacyjno-prawne świadczenia usług komunalnych
35
14. Formy organizacyjne i podmioty realizujące usługi społeczne
36
15. Restrukturyzacja
37
16. Modele powierzania wykonawstwa usług publicznych wykonawcom
zewnętrznym
38
17. Specyfikacja i standaryzacja usługi
40
18. Modele kontraktowania komunalno-prywatnego
41
19. Przykładowe typy umów kontraktowych
42
20. Razem czy osobno? – możliwości i zasady współpracy jst
48
21. Zasady finansowania usług
50
21.1. Samofinansowanie – metodologia kolejnych kroków w określaniu
i zaspokajaniu potrzeb finansowych systemu
50
21.2. Niezbędne przychody, czyli metodologia (samo)finansowania
usług komunalnych oraz projektów infrastrukturalnych
51
21.3. Specyfika finansowania usług społecznych
55
17897630.006.png
22. Ocena zaspokajania potrzeb, organizacji usług
i efektywności finansowej
59
23. Racjonalizacja organizacji usług – synteza 60
24. Podsumowanie
62
Bibliografia
64
Test 66
17897630.007.png
Usługi publiczne, w tym usługi komunalne
1. WSTĘP
Podręcznik ten jest poświęcony zarządzaniu usługami publicznymi przez jednostki
samorządu terytorialnego (jst). Jest to jedno z kluczowych zagadnień prezentowane
w rozmaitych aspektach w Programie Aktywizacji Obszarów Wiejskich.
Dbałość o zaspokajanie potrzeb bytowych i społecznych wspólnoty – to istota działania
samorządów, to ich misja, a zarazem powód, dla którego zostały powołane.
W książce prezentujemy Państwu sposoby wypełniania tej misji.
Przedstawimy możliwości sprawnej i efektywnej organizacji usług, zaprezentujemy charaktery-
styczne cechy różnych modeli zarządzania i finansowania, ze szczególnym akcentowaniem
potrzeby współpracy jednostek samorządu terytorialnego (jst) z przedsiębiorstwami sektora usług
komunalnych.
W podręczniku wyodrębniamy trzy rodzaje usług publicznych: usługi komunalne, społeczne
i administracyjne .
Zastrzegamy jednocześnie, że większość problemów omawianych w opracowaniu będzie odno-
sić się do usług komunalnych i społecznych; w stopniu mniej szczegółowym zajmować się bę-
dziemy usługami określonymi jako administracyjne .
Program Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
5
17897630.001.png 17897630.002.png 17897630.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin