audio_06-2010.pdf

(13875 KB) Pobierz
Audio 6/2010
HI-FI HI-END KINO DOMOWE
GRAJĄCA SZUFLA
WHT PR1 mkII
6/2010
cena 12 zł (w tym 7% VAT)
GRAMOFONY 6000 - 7000 ZŁ
STEREOPARY
EUROPEJSKIE I JAPOŃSKIE
I JA
APOŃSKIE
Denon DCD-1510AE+PMA-1510AE
Exposure 2010S2 CD+AMP
Micromega CD-20+IA-100
Pioneer PD-D9mk2+A-A9mk2
Roksan KANDY K2 CD+K2 AMP
MA-1510AE
MUSIC HALL MMF-7.1
PRO-JECT RPM 9.2
ZESTAWY GŁOŚNIKOWE SUB-SAT 5.1 8000 ZŁ
CABASSE EOLE2 + SANTORIN
FOCAL DOME + DOME SUB
SYSTEMY BLU-RAY
LG HB45E
LG HB965TZ
INDEKS 332755 ISSN 1425-171X
EUROPEJSKIE
Denon DCD-1510AE+ MA 1510AE
DCD 1510AE+PM
n DCD 1510A
E+PM
MUSIC HALL M M MF -7 .1
PRO-JECT RPM 9.2
STAWY GŁOŚNIKOWE SUB SAT 5.1 8000 ZŁ
CABASSE EOLE2 + SANTOR IN
SYSTEMY BLU RAY
LG HB45E
299314223.195.png 299314223.206.png 299314223.213.png 299314223.219.png 299314223.001.png 299314223.007.png 299314223.016.png 299314223.022.png 299314223.028.png 299314223.034.png 299314223.040.png 299314223.048.png 299314223.054.png 299314223.060.png 299314223.066.png 299314223.072.png 299314223.083.png 299314223.092.png 299314223.098.png 299314223.104.png 299314223.110.png 299314223.117.png 299314223.128.png 299314223.139.png 299314223.146.png 299314223.152.png 299314223.158.png 299314223.164.png 299314223.169.png 299314223.170.png 299314223.171.png 299314223.172.png 299314223.173.png 299314223.174.png 299314223.175.png 299314223.176.png 299314223.177.png 299314223.178.png 299314223.179.png 299314223.180.png 299314223.181.png 299314223.182.png 299314223.183.png 299314223.184.png 299314223.185.png 299314223.186.png 299314223.187.png 299314223.188.png 299314223.189.png 299314223.190.png 299314223.191.png 299314223.192.png 299314223.193.png 299314223.194.png 299314223.196.png 299314223.197.png 299314223.198.png 299314223.199.png 299314223.200.png 299314223.201.png 299314223.202.png 299314223.203.png 299314223.204.png 299314223.205.png 299314223.207.png 299314223.208.png 299314223.209.png 299314223.210.png 299314223.211.png 299314223.212.png 299314223.214.png 299314223.215.png 299314223.216.png 299314223.217.png 299314223.218.png 299314223.220.png 299314223.221.png 299314223.222.png 299314223.223.png 299314223.224.png 299314223.002.png 299314223.003.png 299314223.004.png 299314223.005.png 299314223.006.png 299314223.008.png 299314223.009.png 299314223.010.png 299314223.011.png 299314223.012.png
299314223.013.png 299314223.014.png 299314223.015.png 299314223.017.png 299314223.018.png 299314223.019.png 299314223.020.png 299314223.021.png 299314223.023.png 299314223.024.png 299314223.025.png 299314223.026.png 299314223.027.png 299314223.029.png 299314223.030.png 299314223.031.png 299314223.032.png 299314223.033.png 299314223.035.png 299314223.036.png 299314223.037.png 299314223.038.png 299314223.039.png 299314223.041.png 299314223.042.png 299314223.043.png
 
OD REDAKCJI
6/2010/176
Niekwestionowanym głównym punktem programu czerwcowego
numeru jest test odtwarzaczy i wzmacniaczy występujących w firmo-
wych zestawach, posiadających banalną - estetyczną - przewagę nad
zestawami urządzeń dobieranych z ofert różnych firm. Czy jednak taki
„banał” jest w naszych testach dostatecznie mocnym argumentem dla
audiofila i honorowania „związków czystych firmowo”? Testujemy nie
tylko „parki”, lecz także same wzmacniacze i same odtwarzacze, ale
gdy tylko udaje się zorganizować test firmowych zestawów – wcale ich
nie unikamy.
Zbudowanie dobrego systemu audio zależy nie tylko od przezna-
czonej na ten cel kwoty, ale także od naszej staranności w wyborze
elementów zestawu, zarówno ze względu na różnice jakości w ujęciu
obiektywnym (lub przynajmniej w ramach starań o takie ujęcie), jak
też odmienne gusta - czyli czynnik subiektywny. Nie jest więc a priori
wiadome, że powinniśmy kupić wzmacniacz lub odtwarzacz firmy
X a nie Y, jak i nie jest też wcale pewne, iż w naszym odbiorze najle-
piej zagrałby jakikolwiek zestaw firmowy, a nie „mieszanka”. Trzeba
dodać, że zazwyczaj nie ma żadnych przesłanek wskazujących na
parametryczne niedopasowanie odtwarzaczy i wzmacniaczy różnych
firm – gra toczy się bowiem według określonych reguł, w granicach
ustalonych przez międzynarodowe normy. A to pozwala niemal do-
wolnie żonglować elementami w poszukiwaniu najlepszego brzmienia.
Z takiego słusznego założenia wychodzi ściśle audiofilskie podejście
do sprawy. Kiedy jednak „słuszność” nabiera zbyt wielkiej mocy…
zestawy firmowe stają się niemal zabronione, gdyż trącą nieaudiofilską
ignorancją, zwycięstwem designu nad brzmieniem. Tymczasem może
to być świadomy i rozsądny kompromis – ustępstwo nie tylko na rzecz
wyglądu, ale też skrócenie linii frontu. Któż jest bowiem w stanie po-
równać wszystkie możliwe kombinacje, zachowując przy tym rygory
pozwalające uchwycić subtelności, o jakie tutaj toczy się gra? Czyli
jak w klasycznym dramacie – zachować jedność miejsca, czasu i akcji.
Chodzenie np. z wybranym wzmacniaczem po różnych sklepach
i słuchanie go nie tylko z różnymi odtwarzaczami, ale i różnymi kolum-
nami, w różnych warunkach akustycznych, kompletnie nie ma sensu!
Owszem, gdy ktoś zgromadzi wszystkie interesujące go urządzenia
w swoim pokoju odsłuchowym i poświęci na badanie cały dzień, to do
czegoś dojdzie… Choćby do tego, że różnice między odtwarzacza-
mi (tej samej klasy) mogą być niewarte poświęcania dla nich właśnie
wyglądu (i wygody sterowania jednym pilotem). Tak więc kompromis
będzie w gruncie rzeczy niewielki albo i żaden, jeżeli tylko dobrze
wybierzemy wzmacniacz (że nie wspomnę o zespołach głośnikowych),
który na brzmienie będzie miał najczęściej znacznie większy wpływ,
zachowując przy tym wspomnianą zasadę trzech jedności. Wszystko to
ująłbym w jeszcze jednej zasadzie - proporcjonalności – wskazując, iż
do badania niuansów potrzebna jest odpowiednio wysoka dokładność,
a zwykle sposób, w jaki dokonujemy porównań, wprowadza błędy
znacznie większe, niż badane różnice. Nie przeceniam roli okablowa-
nia, ale jakikolwiek kabelek sobie sprawimy, przynajmniej nie będzie
on wizualnie kolidował z urządzeniami. Możemy zatem przebierać
sobie do woli, jeżeli tylko mamy na to czas i pieniądze… Natomiast
odmawianie sobie zakupu eleganckiego firmowego zestawu odtwa-
rzacz-wzmacniacz, o ile tylko w danej klasie mamy dostateczny wybór
(tak jak w naszym teście), jest takim ortodoksyjnym audiofilizmem,
który udaje, że niczego nie widać, a wszystko słychać… chociaż tak
naprawdę często tylko wydaje się, że słychać.
Andrzej Kisiel
Wspólne dla gramofonów Music Halla i Pro-Jecta, poza wieloma cechami
konstrukcyjnymi, jest miejsce ich produkcji – i nie są to Chiny, ale Czechy.
Pro-Ject jest marką austriacką, więc można rzec: niedaleko pada jabłko od
jabłoni. Z kolei Music Hall to już inicjatywa amerykańska, a na tym wcale
nie kończy się lista klientów czeskiej fabryczki. Udało się więc naszym są-
siadom osiągnąć specjalizację docenianą przez wiele firm, i to w dziedzinie
bardzo nobilitującej.
23
16
Po epoce firmowych, wielosegmentowych „wież”, popularnych w latach
80., w ostatniej dekadzie XX wieku nastał styl „od Sasa do lasa”, wedle
którego najbardziej zaawansowane systemy audio musiały być składane
z klocków różnych firm, zgodnie z ich domniemaną specjalizacją. Teraz
znowu jest dopuszczalne kierowanie się także względami estetycznymi
i kupowanie zestawów jednej marki.
4
czerwiec 2010
N
W
P
4
czerw
299314223.075.png 299314223.076.png 299314223.077.png 299314223.078.png 299314223.079.png 299314223.080.png 299314223.081.png 299314223.082.png 299314223.084.png 299314223.085.png 299314223.086.png 299314223.087.png 299314223.088.png 299314223.089.png 299314223.090.png 299314223.091.png 299314223.093.png 299314223.094.png 299314223.095.png 299314223.096.png 299314223.097.png 299314223.099.png 299314223.100.png 299314223.101.png 299314223.102.png 299314223.103.png 299314223.105.png 299314223.106.png 299314223.107.png 299314223.108.png 299314223.109.png 299314223.111.png 299314223.112.png 299314223.113.png 299314223.114.png 299314223.115.png 299314223.116.png 299314223.118.png
SPIS TREŚCI
45
54
PRZEGLĄD TESTÓW
60
RYNEK I GIEŁDA
HI-FI
23
G
Gra w kule uprawiana jest głównie we Francji. Po powrocie z zabawy na
świeżym powietrzu do swoich domów, domków, kawalerek i apartamentów,
Francuzi nie do końca się z nimi rozstają - otaczają się grającymi kulkami
w swoich domowych kinach, najwyraźniej bawiąc się dalej… Dwa zabawne
systemy Cabasse i Focala kosztują wcale nie na żarty - ok. 8000 zł i mają
zupełnie odmienne charaktery brzmieniowe.
uprawiana jest głównie
KINO DOMOWE
14
SYSTEMY BLU-RAY
K
Kolumna WHT PR1 na pierwszy
rzut oka zdradza swoje związki
z tubą. Wielkie okno zajmujące
ponad połowę powierzchni fron-
tu nawiązuje do warunku zapew-
nienia dużej powierzchni wylotu;
okazuje się jednak, że choć wylot
tuby wygląda bardzo efektow-
nie, to sama tuba jest w stanie
szczątkowym… To tubowa
mistyfikacja, ale cała konstrukcja
i tak wykazuje się szczególnymi
parametrami i brzmieniem. To nie
jest „nudne hi-fi”…
45
HI-END
90
WHT PR1 mkII
MUZYKA
75
76
Jazz i okolice
90
82
Rock i okolice
86
Klasyka
87
Audio Mix
PORTAL audio.com.pl
l
blisko 1300 testów l ponad 1000 recenzji płyt
aktualne oferty wszystkich sklepów i dystrybutorów
l gorące dyskusje i polemiki na FORUM
l ponad 100 000 odwiedzin każdego miesiąca
czerwiec 2010
5
l
5
299314223.119.png 299314223.120.png 299314223.121.png 299314223.122.png 299314223.123.png 299314223.124.png 299314223.125.png 299314223.126.png 299314223.127.png 299314223.129.png 299314223.130.png 299314223.131.png 299314223.132.png 299314223.133.png 299314223.134.png 299314223.135.png 299314223.136.png 299314223.137.png 299314223.138.png 299314223.140.png 299314223.141.png 299314223.142.png 299314223.143.png 299314223.144.png 299314223.145.png 299314223.147.png 299314223.148.png 299314223.149.png 299314223.150.png 299314223.151.png 299314223.153.png 299314223.154.png 299314223.155.png 299314223.156.png 299314223.157.png 299314223.159.png 299314223.160.png 299314223.161.png 299314223.162.png 299314223.163.png 299314223.165.png 299314223.166.png 299314223.167.png 299314223.168.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin