Muzykoterapia formą oddziaływania w przypadku mózgowego porażenia dziecięcego.pdf

(960 KB) Pobierz
58673050 UNPDF
Muzykoterapia formą oddziaływania w przypadku
mózgowego porażenia dziecięcego
             Strona główna    >  Metody programy    >  Rewalidacja
W myśl zasady głoszonej przez Marię Grzegorzewską, że: „nie ma kaleki jest człowiek”, należy w maksymalnym stopniu wykorzystać w procesie
dydaktyczno‐wychowawczym wszystkie te czynniki, które mogą choć w minimalnym stopniu korzystnie wpływać na rozwój dziecka. Jednym z takich
czynników jest muzyka.
Coraz częściej można zauważyć stosowanie muzyki jako czynnika terapeutycznego w pracy z dziećmi przewlekle chorymi, upośledzonymi umysłowo jak
i również z porażeniem mózgowym. Kolejne zagadnienie na temat terapeutycznych zadań muzyki w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi dotyczy
muzykoterapii i jej oddziaływania na dzieci z porażeniem mózgowym.
Muzykoterapia jest jedną z najstarszych form oddziaływania na psychikę człowieka i wykorzystania jej wpływu do celów terapeutyczno ‐
wychowawczych. Niewątpliwie, ma ona działanie terapeutyczne (rewalidacyjne) zwłaszcza przy porażeniu mózgowym.
Podstawowym celem zajęć muzykoterapeutycznych wśród dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, jak również wśród innych dzieci
niepełnosprawnych jest odkrycie wszelkich, nawet minimalnych możliwości ich rozwoju we wszystkich muzycznych i nie muzycznych dziedzinach
działalności. Punktem wyjściowym zdaje się być poprawa obrazu własnej osoby, która korzystnie wpływa na motywację dziecka do doskonalenia
umiejętności słuchowych, koordynacji ruchowej, zdolności porozumiewania się itp.
Muzykoterapia ma wiele wspólnego z medycyną. Związek między muzyką a medycyną sięga początków historii ludzkości. Leczenie muzyką znane było
już w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie.
Udział dziecka w zajęciach muzykoterapii jest pewnym wyzwaniem, możliwością pokazania swoim rówieśnikom zdolności jakie ono posiada. Dziecko
musi czuć się potrzebne, kimś ważnym w czasie trwania zajęć z muzykoterapii, a przede wszystkim muzyka musi mu dostarczyć przyjemności.
W jednej z publikacji Czytamy: zajęcia muzykoterapeutyczne powinny dostarczać dziecku wielu przyjemności, nie zagrażających doznań emocjonalnych
oraz przeżyć estetycznych. Podstawową formą kontaktu jest śpiew i rytmika. Muzyka w przypadku dziecięcego porażenia mózgowego jest nie tylko
formą porozumiewania się, ale i również formą wyładowania emocjonalnego i wyrażenia siebie. Dokładnie na ten temat pisze M. Konopczyński. Muzyka
to środek ułatwiający wyładowanie niezaspokojonych uczuć i popędów, dynamizujących i stymulujących, ożywiający fantazję, zaprowadzający rytm,
synchronizację i lad funkcji psychofizycznych, ułatwiający ujawnienie własnego, ekspresyjnego zachowania się, wyrażania siebie. Specyficzna rola
muzyki polega na tym, iż posługuje się ona mową złożoną z semantycznych symboli brzmieniowych, komunikując treści, jakich nie są w stanie
przekazać ani słowa ani obrazy.
Specjalną formą muzykoterapii i wywodzącą się z technik Carla Orffa rozwinęła Gertruda Orff. Dla przedstawienia istoty tej terapii udzielimy głosu
samej Gertrudzie Orff: „Muzykoterapia Orffa jest terapią wielosensoryczną. Środki muzyczne, takie jak: fonetyczno‐rytmiczna mowa, swobodny
i uporządkowany rytm, ruch, melodia mowy i śpiewu oraz ręczne instrumenty są tak wykorzystywane, aby odpowiadały wszystkim zmysłom. Dzięki tym
wielosensorycznym impulsom możliwe jest także stwierdzenie, gdzie ważny organ zmysłowy wypada lub jest uszkodzony. W spontaniczno‐kreatywnej
współpracy dziecko może i powinno swobodnie formułować swój sposób wyrażania się i wykorzystywać to w relacjach społecznych”.
Tak jak dzieło Carla Orffa pod tytułem „Muzyka dla dzieci”, tak również terapia Gertrudy Orff jest przeznaczona dla dzieci głuchych, niewidomych,
ruchowo niesprawnych, upośledzonych umysłowo i z zaburzeniami w zachowaniu. Muzykoterapia Orffa Wykorzystuje takie środki wyrazu jak śpiew,
ruch i proste instrumenty. Podstawową formą kontaktu z dziećmi a porażeniem mózgowym jest śpiew i rytmika.
Prowadząc muzykoterapię trzeba pamiętać o zaspokajaniu potrzeb rozwojowych, które są typowe dla dzieci na określonych etapach rozwoju
w określonym wieku, a w warunkach izolacji od środowiska rodzinnego nabierają szczególnego znaczenia. Są to potrzeby:
l kontaktu emocjonalnego ‐ czułości, miłości, bliskości, wyłączności, wzajemnego zaufania, wzajemnego rozumienia się, intymności,
l aktywności psychoruchowej ‐ dotyczącej grania na instrumentach muzycznych, śpiewania, zabawiania się na placu zabaw,
l udzielania sobie wzajemnie pomocy , współdziałania,
l samodzielności, zaradności,
l uznania społecznego, przy nasilonym często poczuciu mniejszej wartości w związku z chorobą,
l ekspresji emocjonalnej, tworzenia pomysłów, uwalniania fantazji.
Warto również zwrócić uwagę na oddziaływania muzykoterapii w dziecięcym
porażeniu mózgowym, a konkretnie mam tu na myśli ćwiczenia, które mają
na celu usprawnianie i rewalidowanie uczniów oraz rozwijanie w nich zdolności
muzycznych.
U dzieci z porażeniem mózgowym rozwój psychoruchowy jest często
zaburzony. Celem ćwiczeń jest więc stymulacja tego rozwoju zarówno
w zakresie funkcji fizycznych jak i psychicznych. Ćwiczenia obejmują:
l rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej,
l ćwiczenia rozluźniające,
l wyrabianie koordynacji wzrokowo ‐ ruchowej,
l kształcenie orientacji i stosunków przestrzennych, orientacji w czasie
i miejscu,
l rozumienie i zapamiętywanie poleceń,
l wyrabianie szybkiej reakcji na dany bodziec z otoczenia,
l usprawnianie analizy i syntezy słuchowej,
l ćwiczenie funkcji pamięci,
l rozwijanie twórczej aktywności dziecka,
l kształcenie i rozwijanie uwagi dowolnej,
l wybrane ćwiczenia logopedyczne i elementy logorytmiki.
58673050.019.png 58673050.020.png 58673050.021.png 58673050.022.png 58673050.001.png 58673050.002.png 58673050.003.png 58673050.004.png 58673050.005.png 58673050.006.png 58673050.007.png 58673050.008.png 58673050.009.png 58673050.010.png 58673050.011.png
l kształcenie i rozwijanie uwagi dowolnej,
l wybrane ćwiczenia logopedyczne i elementy logorytmiki.
Powyższe przykłady ćwiczeń z pewnością przydatne są w pracy z dziećmi
z porażeniem mózgowym, usprawniają, wyrabiają i rozwijają rozwój
psychoruchowy. Muzykoterapia odgrywa ogromną rolę w stymulacji wcześniej
przeze mnie wspomnianego rozwoju psychoruchowego. Okazuje się być
wartościową metodą leczniczą, gdyż wyzwala spontaniczność reakcji, pobudza
motywację do aktywności psychoruchowej, poprawia komunikację w grupie,
rehabilituje sprawności percepcyjno ‐ motoryczne. Sesje
muzykoterapeutyczne powinny mieć przebieg zarówno zmienny jak
i elastyczny wykorzystując każdy przejaw aktywności dziecka i utrwalając
minimalne nawet osiągnięcia i próby.
Omawiane właściwości i zalety muzyki są niezmiernie przydatne
w muzykoterapii, która jest stosowana nie tylko w celach leczniczych, lecz
także profilaktycznych i wychowawczych. Muzyka zaspokaja bowiem potrzebę
przeżyć estetycznych i jest przyczyną bezinteresownych wzruszeń. Oprócz
działania relaksującego pobudza do aktywności władze umysłowe i uczucia, a doznania estetyczne staja się elementami katastycznymi,
„oczyszczającym” oraz zmniejszającym napięcie i lęk.
Omawiając zastosowanie muzykoterapii, nie można pominąć jej metod. Ze względu na sposób organizacji działań leczniczych najczęściej stosuje się
podział na muzykoterapię indywidualną i grupową . Przez muzykoterapię indywidualną należy rozumieć leczenie muzyką osobno każdego pacjenta
przez dłuższy lub krótszy czas. W tym przypadku postępowanie lecznicze uzależnione jest od wzajemnego stosunku terapeuta ‐ pacjent oraz od
celowości doboru środków muzycznych. Żychowska również stosuje podział na muzykoterapię indywidualną i grupową. Metody te stosuje się w  sposób
czynny i bierny , tj. jako muzykoterapię receptywną i aktywną , czyli ukierunkowaną lub bez ukierunkowania.
Muzykoterapia indywidualna
Zadaniem muzykoterapii indywidualnej może być intensyfikowanie efektów rozmowy psychoterapeutycznej. Jest ona wtedy metodą pomocniczą
w całym postępowaniu leczniczym. Inną metodą wspomagającą rozmowę psychoterapeutyczną jest spowodowanie reakcji afektycznej za
pośrednictwem muzyki, dzięki czemu powinno nastąpić starcie z nerwicową sytuacją konfliktową.
Muzykoterapia grupowa
W Kinderszentru przy Uniwersytecie w Monachium od ponad 20 lat prowadzona jest muzykoterapia grupowa dla dzieci neurotycznych w wieku szkolnym,
której program opracowała i stosuje Gertruda Orff. Kładzie w niej nacisk na grę na instrumentach, takich jak np. perkusja dziecięca
czy instrumentarium C. Orffa. Autorka omawianej koncepcji muzykoterapii zaleca wielozmysłowe traktowanie instrumentu. Chodzi o to, aby dziecko
mogło go dotykać, obserwować i używać nie tylko „w sposób akustyczny”. Z kolei Lewandowska uważa, że stosowanie muzykoterapii grupowej wymaga
przeprowadzenia odpowiedniego doboru grupy co do ilości osób (zwykle od 6 do 12), płci, wykształcenia, diagnozy cech osobowości, poziomu kultury
muzycznej, upodobań muzycznych itp. Muzykoterapia grupowa może być ukierunkowana (tzw. dyrektywna), bądź nie ukierunkowana (tzw. nie
dyrektywna). W przypadku nie ukierunkowanej muzykoterapii grupowej pacjentom proponuje się udział w przygotowanym programie muzycznym
w formie jakiejś imprezy muzycznej z prelekcją na temat muzyki, koncertu, recitalu, czy odtwarzania muzyki z taśm. Z kolei w ukierunkowanej
muzykoterapii grupowej sama grupa musi być czynna, gdyż nie prezentuje się jej żadnego gotowego programu. Zadania dla grupy muszą być tak
przemyślane, aby pojedynczy członkowie byli bez przerwy aktywizowani. Zakłada się, że w czasie aktywnej działalności muzycznej jednostka będzie
musiała ścierać się ze sposobami swego złego zachowania, a także będzie musiała kierować uwagę na wydarzenia somatyczne związane z czynnościami
własnego ciała, np. rozluźnianie i napinanie mięśni szyi, krtani podczas śpiewania.
Muzyka jest rzeczą istotną dla człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Ma ona ogromny wpływ na jego rozwój, a w szczególności ważną rolę odgrywa
w terapii i edukacji dzieci niepełnosprawnych ruchowo.
Autor: Radosław Witkowski
nauczyciel muzyki w ZSO Nr 7 Sp. w Płocku
Bibliografia:
1. Lewandowska K.: Muzykoterapia dziecięca,
2. Banaszek G.: Mózgowe porażenie dziecięce w: Tu jesteśmy nr 8, Warszawa 1996,
3. Stadnicka J.: Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa 1998, WS i P.
4. Żychowska T.: Terapeutyczno‐wychowawcze walory muzyki w: Wychowanie muzyczne w szkole nr 2, 1999,
5. Konopczyński M.: Twórcza resocjalizacja. Wybrane metody pomocy dzieciom i młodzieży. 1996 MEN.
58673050.012.png 58673050.013.png 58673050.014.png 58673050.015.png 58673050.016.png 58673050.017.png 58673050.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin