Podstawy dobrego miksu.pdf

(111 KB) Pobierz
spis-tresci 05-03.qxd
TECHNOLOGIA
Arthur Krall
Podstawy
dobrego miksu
Na stronie 26 naszego mie-
siêcznika zamieœciliœmy ar-
tyku³ dotycz¹cy zasad mik-
sowania w systemie Dolby
Surround. Mimo coraz
wiêkszej popularnoœci mik-
sowania w tym trybie, pod-
stawow¹ form¹ miksu
w dalszym ci¹gu jest i bê-
dzie miks stereo, któremu
poœwiêcamy ten artyku³.
pracy nad nowym utworem zawsze
przychodzi ten moment, kiedy trzeba
zgraæ ze sob¹ wszystkie elementy naszej
uk³adanki w taki sposób, by powsta³ spójny
i klarowny miks. Nierzadko zdarza siê wte-
dy, ¿e starannie przygotowane œlady, same
w sobie brzmi¹ce znakomicie, nie chc¹ u³o-
¿yæ siê w jedn¹ ca³oœæ.
du¿o, by unikn¹æ wiêkszych problemów
przy zgrywaniu.
Choæ s³uchawki wydaj¹ siê znakomitym
przyrz¹dem ods³uchowym, zalecam du¿¹
ostro¿noœæ w pos³ugiwaniu siê nimi w cza-
sie zgrania. Wed³ug mnie s³uchawki œredniej
jakoœci mog¹ pe³niæ jedynie funkcjê pomoc-
nicz¹, a s³uchawki wysokiej klasy najlepiej
sprawdzaj¹ siê jako przyrz¹d kontrolny, ale
wyj¹tkowo rzadko jako wiarygodny punkt
odniesienia. Miks wykonany wy³¹cznie
z wykorzystaniem s³uchawek zabrzmi nie-
naturalnie i niespójnie, dlatego zawsze na-
le¿y „podpieraæ siê” innymi narzêdziami od-
s³uchowymi. Idea³em jest ods³uch za pomo-
c¹ dwóch par monitorów o nieco ró¿ni¹cej
siê charakterystyce, pomocniczy ods³uch
s³uchawkowy oraz niewielki zestaw multi-
medialny, pracuj¹cy tak¿e w trybie mono.
Naprzemienne korzystanie ze wszystkich
ods³uchów na etapie miksowania umo¿liwi
osi¹gniêcie brzmienia, które z du¿¹ doz¹
prawdopodobieñstwa bêdziemy mogli na-
zwaæ optymalnym.
Bardzo wa¿na jest g³oœnoœæ miksowania
( omówiona wczeœniej w artykule „Miks Dol-
by Surround w praktyce” na str. 26 – przyp.
red. ). Zalecam trzymanie siê standardowe-
go poziomu 85dB SPL, przy którym ludzki
narz¹d s³uchu zachowuje najbardziej p³ask¹
charakterystykê. Warto od czasu do czasu
sprawdziæ nasz miks przy ró¿nej g³oœnoœci,
Materia³y Ÿród³owe
Dobry ods³uch jest najwa¿niejsz¹
rzecz¹ w procesie miksowania. Nie musi to
byæ od razu zestaw monitorów z najwy¿szej
pó³ki, wa¿ne by by³ wiarygodny, dobrze
os³uchany i sprawdzony w wielu sytuacjach.
Najlepsz¹ metod¹ na sprawdzenie naszego
ods³uchu jest konfrontacja jego brzmienia
z kilkoma innymi zestawami monitorowy-
mi. Najlepiej spêdziæ trochê czasu w re¿y-
serce dobrego studia nagrañ, ods³uchuj¹c
dobrze znany materia³ zmiksowany wcze-
œniej na w³asnych monitorach. Zwróæ szcze-
góln¹ uwagê na wyrazistoœæ basu w stosun-
ku do innych elementów miksu, zawartoœæ
tzw. wysokiego œrodka i najwy¿sze czêstotli-
woœci. Koniecznie zanotuj wszelkie spo-
strze¿enia z ods³uchu. Na podstawie tych
notatek spróbuj skorygowaæ w³asne moni-
tory (inne rozmieszczenie, nieznaczna zmia-
na barwy dŸwiêku) i ponownie zgraj mate-
ria³. Metod¹ kolejnych przybli¿eñ mo¿na
w ten sposób ustawiæ optymalny ods³uch,
a przynajmniej dowiedzieæ siê o nim na tyle
1. „Behind the Glass”, Howard Massey
2. „Project Studios: A More Professional App-
roach”, Phillip Newell
3. „The Mixing Engineer’s Handbook”, Bobby
Owsinski
4. www.piemusic.com/mp/main.html
5. www.homerecording.com
6. www.tapeop.com/magazine/bonus/index.html
68
Estrada i Studio • maj 2003
W
668
384479482.002.png 384479482.003.png
nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e ci¹g³a praca
z wiêksz¹ g³oœnoœci¹ zwykle prowadzi do
uzyskania mniej wywa¿onego brzmienia ni¿
miksowanie przy nieco cichszym ods³uchu.
brzmi¹ca w czasie nagrywania, w miksie
wypada zbyt jaskrawo, w refrenie chórek za
nic nie chce siê przebiæ przez gitary, a wer-
bel jest gdzieœ daleko z ty³u, nie wspomina-
j¹c ju¿ o kiepskim wspó³brzmieniu stopy
z basem. Zanotuj wszystkie spostrze¿enia
z ods³uchu.
S¹ dwa sposoby rozwi¹zywania proble-
mów ze œcie¿kami bior¹cymi udzia³ w mik-
sie: praca nad sk³adem spektralnym sygna³u
(czyli u¿ycie korekcji) oraz... usuniêcie k³o-
potliwej œcie¿ki z miksu. Choæ ten drugi spo-
sób wydaje siê zbyt radykalny, nierzadko
jest jedynym sensownym wyjœciem z trudnej
sytuacji. Jeœli dana œcie¿ka nie pomaga
w nagraniu, to znak, ¿e jest zupe³nie niepo-
trzebna. Miksowanie to najlepszy przyk³ad
wzorcowej ekonomii – zostaj¹ tylko te
sk³adniki, bez których nagranie nie mo¿e siê
obejœæ. Pos³uchajcie pod tym k¹tem przebo-
jów najwiêkszych gwiazd muzyki – nie znaj-
dziecie tam ¿adnego niepotrzebnego
dŸwiêku, a usuniêcie któregokolwiek z ju¿
istniej¹cych elementów spowoduje, ¿e ca³e
nagranie bardzo du¿o straci.
Dodawanie kolejnych instrumentów dla
uzyskania oczekiwanego efektu tylko pog³ê-
bia chaos. Miks nale¿y zaplanowaæ tak, by
przy u¿yciu jak najmniejszej liczby œrodków
uzyskaæ jak najlepszy efekt. To w³aœnie na
tym polega ta zabawa. Samo œciszenie k³o-
potliwych œladów na nic siê nie zda. Jeœli
partia grana w takim œladzie ma szczególne
znaczenie muzyczne, wówczas nale¿y roz-
wa¿yæ zmiany w aran¿acji, polegaj¹ce na
zagraniu tej partii przez inny instrument,
a ten który sprawia k³opoty po prostu wy³¹-
czyæ. Oczywiœcie wy³¹czenie œladu nie musi
odbywaæ siê na ca³ej jego d³ugoœci, a jedy-
nie w tych miejscach gdzie sprawia on ewi-
dentne k³opoty.
Wiele problemów wynikaj¹cych z kiep-
skiego wspó³brzmienia œcie¿ek mo¿na usu-
n¹æ bez usuwania k³opotliwych œcie¿ek, u¿y-
waj¹c do tego celu korekcji. W tym wzglê-
dzie nale¿y siê jednak wykazaæ du¿¹ wstrze-
miêŸliwoœci¹, gdy¿ niemal ka¿dy korektor
wprowadza do sygna³u przesuniêcia fazowe
wynikaj¹ce z zasady jego pracy. A tam gdzie
pojawiaj¹ siê tego typu przesuniêcia zwykle
wystêpuje tzw. filtrowanie grzebieniowe,
niekorzystnie odbierane przez nasz s³uch.
Nale¿y pamiêtaæ, ¿e wiêksze problemy po-
woduje podbijanie danych czêstotliwoœci
przy pomocy korekcji, ni¿ ich t³umienie. Dla-
tego te¿, jeœli ju¿ zajdzie potrzeba zastoso-
wania korektora, starajmy siê stosowaæ
g³ównie tzw. korekcjê subtraktywn¹ (po-
przez t³umienie wybranych pasm). Nie bez
znaczenia jest jakoϾ zastosowanego korek-
tora – to samo pasmo podbite przy pomocy
jednego urz¹dzenia b¹dŸ wtyczki zabrzmi
inaczej ni¿ po obróbce przy pomocy innego
korektora. W wielu przypadkach wyznaczni-
kiem jakoœci korektora jest jego cena, gdy¿
budowanie uk³adów (b¹dŸ programowanie
algorytmów) pozwalaj¹cych na uzyskanie
jak najmniejszego przesuniêcia fazowego
wymaga znacz¹co wiêkszych nak³adów ni¿
zbudowanie prostego korektora.
U¿ycie korektora za ka¿dym razem jest
kompromisem miêdzy koniecznoœci¹ uzy-
skania okreœlonego efektu brzmieniowego,
a degradacj¹ sygna³u. Pamiêtaæ nale¿y, ¿e
w przypadku takich Ÿróde³ sygna³u jak syn-
tezator czy sampler zastosowanie korekcji
ma wiêkszy sens ni¿ w przypadku Ÿróde³ ty-
powo „mikrofonowych”, jak wokal, gitara
akustyczna i elektryczna, perkusja itp. W ich
przypadku o wiele lepszym rozwi¹zaniem
ni¿ praca korekcj¹ jest zastosowanie mikro-
fonu o okreœlonej charakterystyce brzmie-
niowej i odpowiednie jego umieszczenie
wzglêdem Ÿród³a dŸwiêku. Jeœli w nagrywa-
nej gitarze elektrycznej jest za ma³o wyso-
kich czêstotliwoœci, to nale¿y zwiêkszyæ ich
iloœæ ju¿ we wzmacniaczu, spróbowaæ zmie-
niæ instrument, przystawki lub ustawienie
Nie zapominaj te¿ o kilku innych,
nie mniej istotnych sprawach. Miksowanie
ze zmêczonym s³uchem, np. po nagrywaniu
œladów, d³ugiej jeŸdzie samochodem, nie-
przespanej nocy itp., jest ca³kowicie pozba-
wione sensu. Charakterystyka naszego s³u-
chu czêsto ma wiêkszy wp³yw na finalny
efekt pracy ni¿ brzmienie monitorów! Có¿
nam po znakomitym ods³uchu w studiu, gdy
zawiod¹ uszy – podstawowe narzêdzie na-
szej pracy. Choæ wielu osobom ta pora dnia
z ró¿nych przyczyn nie do koñca odpowia-
da, ja preferujê miksowanie w godzinach
porannych, najpóŸniej w po³udnie. Œwie¿y
i wypoczêty, po dobrym œniadaniu i w towa-
rzystwie fili¿anki aromatycznej kawy – w ta-
kim stanie cia³a i ducha wychodz¹ najlepsze
miksy. SprawdŸ, a sam siê przekonasz. Miks,
który bezskutecznie próbowa³eœ skleiæ przez
ca³y wieczór i pó³ nocy, bez problemu zro-
bisz nad ranem w kilka godzin. Jeœli mimo to
w dalszym ci¹gu nic ci nie wychodzi, to jesz-
cze nie jest powód do rozpaczy. Przez kilka
dni odpocznij od nagrania – wyjedŸ gdzieœ,
zajmij siê czymœ, nie myœl o pracy. Puœæ sobie
kilka p³yt z zupe³nie inn¹ muzyk¹, znacznie
oddalon¹ stylistycznie od tej, nad któr¹ aku-
rat pracujesz. Nie staraj siê jednak analizo-
waæ pracy realizatora, po prostu s³uchaj sa-
mej muzyki, ch³oñ jej klimat i brzmienie.
Miksowanie to proces twórczy i podobnie
jak pisanie muzyki wymaga okreœlonego sta-
nu œwiadomoœci. Po okresie przerwy, odpo-
czynku od pracy, powinieneœ poczuæ swoisty
„g³ód miksera” – wtedy to w³aœnie do g³owy
przychodz¹ najciekawsze pomys³y na miks,
a nierozwi¹zywalne do tej pory problemy po
prostu znikaj¹.
Pozostaje jeszcze sprawa higieny, o której
nie powinieneœ zapominaæ. Regularnie od-
wiedzaj laryngologa prosz¹c o oczyszczenia
kana³u usznego i kontrolê s³uchu. Noœ przy
sobie zatyczki do uszu i u¿ywaj ich zawsze,
gdy poziom ha³asu przekracza poziom œred-
ni. Nie widzê wielkiego sensu w wydawaniu
wielu tysiêcy z³otych na nowy sprzêt do stu-
dia, gdy nie zadbasz o podstawowe narzê-
dzie swojej pracy – w³asny s³uch.
Zakresy czêstotliwoœci i ich znaczenie dla miksu
Pasmo
Znaczenie dla ca³oœci miksu
Co siê dzieje gdy jest go za du¿o
20Hz-60Hz
Wra¿enie mocy,
Muzyka brzmi muliœcie
bardziej wyczuwalne ni¿ s³yszalne
60Hz-250Hz Podstawowy zakres sekcji rytmicznej, od
Efekt dudnienia
którego zale¿y „t³ustoœæ” brzmienia utworu
250Hz-2kHz Podstawowe czêstotliwoœci harmoniczne
Wra¿enie nosowego brzmienia,
wiêkszoœci instrumentów
a w wy¿szych zakresach mêcz¹cy,
jazgotliwy dŸwiêk
Zaczynamy miksowanie od
jednoczesnego ods³uchania wszystkich œcie-
¿ek bior¹cych udzia³ w miksie. Istnieje stara
zasada, w myœl której ju¿ na tym etapie –
bez korekcji, efektów, obwiedni i ró¿nego
typu manipulacji dŸwiêkiem – nagranie po-
winno zabrzmieæ poprawnie. Powinno, ale
zazwyczaj tak nie jest. Wokal nie wspó³-
brzmi z padem syntezatora, zagrywka gita-
rowa pod koniec zwrotki, tak wspaniale
2kHz-4kHz
CzytelnoϾ mowy
Fatyguj¹ce brzmienie, szczególnie
przy 3kHz
4kHz-6kHz
Definicja brzmieniowa g³osu i instrumentów;
Sybilanty w wokalu
sprawia ¿e dŸwiêk przybli¿a siê do s³uchacza.
Dodanie 6dB przy 5kHz powoduje zg³oœnienie
ca³ego miksu o 3dB
6kHz-16kHz JasnoϾ i klarownoϾ
Sybilanty, jazgotliwoϾ brzmienia
wokalu
Estrada i Studio • maj 2003
69
384479482.004.png
TECHNOLOGIA
Podstawy dobrego miksu
mikrofonu wzglêdem g³oœnika. PóŸniejsze
„dokrêcanie” wysokich tonów w zarejestro-
wanym sygnale niemal zawsze jest przyczy-
n¹ problemów z brzmieniem i filtrowaniem
grzebieniowym. Jeœli w przypadku przeste-
rowanej gitary nie pomagaj¹ niewielkie ru-
chy korekcj¹, to od razu nale¿y przyj¹æ, ¿e
Ÿle dobrano instrument i wzmacniacz albo
pope³niono b³êdy przy rejestracji (niew³aœci-
we pomieszczenie lub omikrofonowanie).
Podczas zapisu œcie¿ek nale¿y pamiêtaæ
o tym, by ich pocz¹tkowe brzmienie by³o
jak najbli¿sze temu, jakie chcemy uzyskaæ
w miksie. Praca nad materia³em polegaj¹ca
na nagraniu œcie¿ek „jak leci” i póŸniejsze
ich dopasowywanie przy pomocy korekto-
rów i efektów to droga donik¹d. W ten spo-
sób mo¿na rejestrowaæ œcie¿ki efektowe,
czyli swoiste przyprawy, które dodamy do
ca³oœci miksu, ale nigdy najwa¿niejsze œcie¿-
ki. Bas, bêbny, wokal, podstawowy instru-
ment harmoniczny i melodyczny powinny
byæ zarejestrowane z zachowaniem tego
brzmienia, z którym chcemy je us³yszeæ
w koñcowym miksie.
wspó³brzmieæ z innym elementem miksu,
mo¿esz odsun¹æ je od siebie przez ujêcie
basu w gitarze (co w naszym trójwymiaro-
wym polu spowoduje przemieszczenie gita-
ry w górê) i jednoczesne przesuniêcie jej
w panoramie.
Samo panoramowanie mo¿e okazaæ siê
bardzo przydatnym narzêdziem s³u¿¹cym
do budowania ogólnego obrazu miksu. In-
strumenty o podobnej funkcji i brzmieniu
(np. instrument klawiszowy i gitara graj¹ce
partiê rytmiczn¹) ³atwo mo¿na odseparo-
waæ bez u¿ycia korekcji przez ich rozstawie-
nie w panoramie. Warto przestrzegaæ takie-
go rozstawienia instrumentów w panora-
mie, jakie ma miejsce podczas koncertów,
ale sprawdza siê to g³ównie w przypadku
klasycznych sk³adów instrumentalnych,
a nie w przypadku nowoczesnych produkcji
elektronicznych.
Pozosta³ nam do omówienia jeszcze je-
den wymiar naszej trójwymiarowej prze-
strzeni – odleg³oœæ. Poszczególne elementy
miksu przybli¿amy b¹dŸ oddalamy za po-
moc¹ t³umika. Nale¿y pamiêtaæ o tym,
o czym wspomina³em ju¿ wczeœniej – jeœli
dany instrument b¹dŸ ca³a œcie¿ka nie do
koñca pasuje do reszty, samo jej schowanie
w g³¹b miksu na nic siê nie zda, a tylko po-
wiêkszy wra¿enie nie³adu. W momentach
najwiêkszego zamieszania z brzmieniem
najlepiej z danej œcie¿ki po prostu zrezy-
gnowaæ.
T³umiki wszystkich œcie¿ek powinny byæ
ustawione na takim poziomie, by przy jed-
noczesnym odtwarzaniu œcie¿ek nie prze-
sterowaæ wyjœcia miksera. Nale¿y te¿ pa-
miêtaæ o tym, by zachowaæ odpowiedni za-
pas dynamiki dla œcie¿ek, które trzeba wy-
eksponowaæ – np. partie solowe czy wokal.
Jeœli próba „wyci¹gniêcia” wokalu spowo-
duje przesterowanie, to znak, ¿e nale¿y
proporcjonalnie zmniejszyæ poziom wszyst-
kich sygna³ów bior¹cych udzia³ w miksie.
W³aœnie w takich sytuacjach najczêœciej
mo¿na poznaæ klasê sprzêtu. Dobry mikser,
oferuj¹cy odpowiedni zapas dynamiki po-
zwala na miksowanie bez przesterowania
wszystkich sygna³ów z t³umikami ustawio-
nymi na 0 (ok. 3/4 ca³ego zakresu). W przy-
padku mikserów o ma³ym zapasie dynami-
ki „wpuszczenie” na sumê tak ustawionych
sygna³ów wejœciowych zawsze powoduje
komplikacje.
Kluczowe czêstotliwoœci
dla poszczególnych
instrumentów
Instrument Kluczowe czêstotliwoœci
Gitara basowa 700Hz-1kHz (atak, czytelnoϾ
dŸwiêku),
60Hz-80Hz (dó³ brzmienia),
2,5kHz (poœwist strun)
Stopa 2,5kHz („klaœniêcie”),
60Hz-80Hz (dó³ brzmienia)
Werbel 240Hz (ciep³o brzmienia),
1kHz-2,5kHz (jaskrawoϾ),
60-80 (dó³ brzmienia)
Hi-hat i czynele 7,5kHz-10kHz (czytelnoϾ,
szelest),
200Hz (klang, brzmienie gon-
gu)
Tomy
5kHz (atak),
240Hz (wype³nienie),
80Hz (wype³nienie we
floor-tomie)
Gitara
240Hz (masywnoϾ brzmienia),
2,5kHz (klarownoϾ),
120Hz (dó³ brzmienia w przy-
padku gitary akustycznej)
Piano
80-120Hz (bas),
2,5-5kHz (prezencja),
10kHz (jaskrawoϾ)
Tr¹bka
240Hz (wype³nienie),
3kHz-5kHz (jaskrawoϾ)
Nadszed³ czas zgrania naszego
materia³u. Mamy poprawnie nagrane œcie¿-
ki, i poza kilkoma wyj¹tkami ca³oœæ miksu
brzmi poprawnie, choæ momentami zbyt
surowo. Pamiêtaj o zasadzie stosowania ko-
rekcji subtraktywnej (odejmowaæ, a nie do-
dawaæ). Jeœli masz zbyt ma³o wysokich to-
nów, ujmij œrodka lub basu; jeœli masz ma³o
basu, st³um nieco œrodek i górê. Postêpuj¹c
w ten sposób zachowujesz akceptowalny
na ogó³ poziom zniekszta³ceñ fazowych
i unikasz niepo¿¹danego wzrostu poziomu
sygna³u, mog¹cego spowodowaæ wyczer-
panie zapasu dynamiki oferowanego przez
mikser.
Zastosowanie korekcji musi byæ przemy-
œlane. Przede wszystkim musisz okreœliæ jaki
zakres czêstotliwoœci i w jakim stopniu
chcesz zmieniæ. Ka¿dy instrument charakte-
ryzuje siê okreœlonym widmem sygna³u. Re-
gulacja np. 10kHz w przypadku gitary baso-
wej nie odniesie praktycznie ¿adnego skut-
ku, dlatego warto byœ pozna³ czêstotliwoœci
najbardziej istotne dla danych instrumen-
tów. Pomo¿e ci w tym tabelka, któr¹ za-
mieszczamy obok. Oczywiœcie sama tabelka
nie wystarcza, potrzebne jest ogólne os³u-
chanie oraz umiejêtnoœæ szybkiego i dok³ad-
nego okreœlania czêstotliwoœci wywo³uj¹-
cych problem.
O ka¿dym instrumencie bior¹cym udzia³
w miksie nale¿y myœleæ w kategoriach
trzech wymiarów: lewo/prawo (panorama),
góra/dó³ (korekcja), przód/ty³ (t³umik). Tego
typu abstrakcyjne myœlenie bardzo pomaga
przy kreowaniu ogólnego obrazu nagrania.
Jeœli masz k³opoty np. ze œcie¿k¹ gitarow¹,
która w zakresie niskich tonów nie chce
G³os
120Hz (wype³nienie),
200Hz-240Hz (dudni¹ce czê-
stotliwoœci),
5kHz (prezencja),
2,5kHz (sybilanty),
12kHz-15kHz („powietrze”)
Efekty w miksie to temat, które-
mu mo¿na poœwiêciæ przynajmniej jedn¹
opas³¹ ksiêgê. Nale¿y je traktowaæ tak, jak
przyprawê w ka¿dej potrawie i dawkowaæ
w takim zestawie i iloœci, by uzyskaæ zamie-
rzony efekt. Nadmierne u¿ycie efektu mo¿e
zepsuæ najlepsze brzmienie, dlatego trzeba
przestrzegaæ zasady, ¿e lepiej mniej ni¿ za
du¿o.
70
Estrada i Studio • maj 2003
384479482.005.png
Jest wiele szkó³ stosowania efektów. Wie-
lu realizatorów preferuje nagrywanie „su-
chych” œladów i póŸniejsze dodawanie efek-
tów. Tego typu metoda daje du¿¹ swobodê
w kreowaniu ostatecznego obrazu miksu,
który mo¿na dramatycznie zmieniæ kilkoma
ruchami ga³ek. Jest te¿ inna teoria, która
zdecydowanie bardziej mi odpowiada ni¿
wspomniane wy¿ej kreatywne miksowanie.
Zak³ada ona, ¿e w wiêkszoœci wypadków
efekt jest nieod³¹cznym elementem sk³ado-
wym brzmienia œcie¿ki i powinien byæ reje-
strowany razem z sygna³em podstawowym.
Dziêki temu wszystkie œlady zachowuj¹ swój
kontekst i w miksie uk³adaj¹ siê lepiej ni¿
surowe elementy wymagaj¹ce stosowania
wszystkich efektów na etapie miksu. Z mo-
ich doœwiadczeñ wynika, ¿e tak wykreowa-
ny miks brzmi lepiej, g³êbiej i t³uœciej ni¿
zbudowanych z surowych œladów, do któ-
rych efekty dok³ada siê na póŸniejszym eta-
pie pracy ze œcie¿kami.
Szczególn¹ uwagê nale¿y zwróciæ na za-
stosowanie efektu w odniesieniu do woka-
lu, który przez wielu s³uchaczy postrzegany
jest jako najwa¿niejszy element nagrania.
Niew³aœciwie dobrana korekcja czy pog³os
mog¹ zniszczyæ ca³y efekt finalny, dlatego
ten element nagrania powinien byæ szcze-
gólnie dopracowany. Zaniedbanie wokalu
to podstawowy b³¹d pocz¹tkuj¹cych reali-
zatorów, których tak poch³ania praca nad
bêbnami czy basem, ¿e zapominaj¹ o jego
istnieniu, traktuj¹c go trochê po macosze-
mu. Mój przyjaciel czêsto mówi – „jeœli
chcesz dowiedzieæ siê czegoœ o realizatorze,
pos³uchaj wokalu w jego nagraniach”. Wie-
le dni pracy nad doborem optymalnego
brzmienia pog³osu dla wokalu to naprawdê
nic niezwyk³ego!
ustawienie wyjœciowe procesora dynamiki to
Ratio miêdzy 3:1 a 7:1 (w przypadku kom-
presora) i 10:1 (w przypadku limitera). Jeœli
procesor ma regulacjê czasu reakcji i zwol-
nienia to ustawiamy Attack na 1ms, a Relea-
se na 600ms. Regulatorem Threshold usta-
wiamy ¿¹dany próg zadzia³ania procesora,
uwa¿nie obserwuj¹c wskaŸnik g³êbokoœci
t³umienia i s³uchaj¹c efektów jego pracy.
Jeœli po u¿yciu kompresora b¹dŸ limitera
w odniesieniu do wybranych œcie¿ek
(zw³aszcza basu i wokalu) zauwa¿ysz po-
prawê spójnoœci miksu, to wszystko w po-
rz¹dku. Jeœli nie, to znak, ¿e nie têdy droga.
Pamiêtaj te¿ o tym, ¿e zbyt g³êbokie u¿ycie
kompresora, mimo pozornego uatrakcyjnie-
nia brzmienia wokalu, werbla czy basu,
w ca³oœci miksu mo¿e spowodowaæ utrace-
nie dynamiki tych œcie¿ek. Jeœli zamierzasz
pos³u¿yæ siê kompresj¹ w charakterze efek-
tu, rozbij œcie¿kê na dwa œlady, jeden mik-
suj¹c bez ¿adnej obróbki, a drugi z kompre-
sj¹. Dziêki temu oprócz wyraŸnie s³yszalne-
go efektu kompresji sygna³u zachowasz je-
go dynamikê i czytelnoœæ.
Korektor parametryczny jest najbardziej
efektywnym, choæ wymagaj¹cym pewnej
wprawy, narzêdziem s³u¿¹cym do obróbki
widma sygna³u. Oto najlepsza metoda na
znalezienie i usuniêcie k³opotliwego zakre-
su czêstotliwoœci:
– œciszamy o 6dB kana³, na którym bêdzie-
my dokonywaæ korekcji
– ustawiamy regulator czêstotliwoœci na
minimum, regulator dobroci w po³owie
zakresu, a regulator wzmocnienia/t³u-
mienia na +6dB
– odtwarzamy materia³ muzyczny poma³u
krêc¹c w prawo ga³k¹ czêstotliwoœci
– przy czêstotliwoœci powoduj¹cej k³opoty
brzmieniowe us³yszymy wyraŸny wzrost
poziomu sygna³u
– ustawiamy ga³kê dobroci w takiej pozy-
cji, w której wzrost g³oœnoœci jest wyraŸ-
nie s³yszalny przy regulacji czêstotliwoœci
w górê i w dó³
– regulator wzmocnienia/t³umienia usta-
wiamy miêdzy -6 a -3dB, by nie zabu-
rzyæ struktury brzmieniowej materia³u
muzycznego i jednoczeœnie zachowaæ
najmniejszy poziom k³opotliwego zakre-
su czêstotliwoœci.
Procesor dynamiki to jedno
z narzêdzi, które u¿yte nieodpowiedzialnie
mo¿e zniszczyæ nawet najlepsz¹ œcie¿kê. Za-
nim zdecydujesz siê na zastosowanie kom-
presora (b¹dŸ limitera) musisz sobie odpo-
wiedzieæ na pytanie, czy jest on naprawdê
potrzebny. W przypadku brzmieñ syntetycz-
nych i przetworzonych sampli u¿ycie proce-
sora dynamiki mo¿e (choæ nie musi) okazaæ
siê zupe³nie bez sensu. Ma natomiast sens
w przypadku wokalu, bêbnów, basu i gitary.
Jeœli chcesz zachowaæ kontrolê nad szczy-
tami sygna³u i podnieœæ jego œredni poziom,
wówczas musisz u¿yæ limitera. Jeœli chcesz
wyrównaæ poziom sygna³u w œcie¿ce, ale nie
chcesz ingerowaæ w szczyty sygna³u, wów-
czas musisz u¿yæ kompresora. Ró¿nica miê-
dzy kompresorem a limiterem polega na za-
kresie regulacji stopnia kompresji (Ratio –
proporcja wzrostu poziomu sygna³u wej-
œciowego do wyjœciowego), który w kom-
presorze wynosi od 1:1 do 10:1, a w limite-
rze od 10:1 nawet do
Po zmiksowaniu œladów ods³uchaj
efekt swojej pracy na wszystkich systemach
ods³uchowych do jakich masz dostêp, wli-
czaj¹c w to przenoœne boomboxy i radiood-
twarzacze samochodowe. Jeœli wszêdzie
twój miks brzmi dobrze lub przynajmniej po-
prawnie to znak, ¿e twoja praca nie posz³a
na marne. Jeœli nie, trzeba znów wróciæ do
miksera i poprawiæ zauwa¿one b³êdy. Jeœli
w miarê zdobywania doœwiadczenia ich licz-
ba systematycznie spada, to mo¿esz przyj¹æ,
¿e idziesz w dobrym kierunku. I pamiêtaj –
nie ma miksów idealnych, a te najlepsze po
prostu brzmi¹ dobrze na wiêkszej liczbie ró¿-
nych systemów ods³uchowych.
:1. Podstawowe
E i S
Estrada i Studio • maj 2003
71
384479482.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin