odpowiedzi_z_Marketingu.doc

(157 KB) Pobierz
Określ zakres działań marketingowych

 

Analiza SWOT: przedstaw sposób postępowania podczas analizy czynników wewnętrznych.

Badanie zjawisk wewnętrznych obejmuje:

-badanie technik i technologii wytwarzania produktów, technik kształtowania asortymentu towarów oraz organizacji przedsiębiorstwa,

-badanie finansowych, rzeczowych oraz ludzkich zasobów przedsiębiorstwa.

Analiza SWOT: przedstaw sposób postępowania podczas analizy czynników zewnętrznych.

Badanie zjawisk zewnętrznych obejmuje:

-badanie ogólnych warunków działania, obejmujące analizę ekonomicznych warunków działania, warunków politycznych i systemu prawnego, analizy technologii i technik wytwarzania, analizy uwarunkowań kulturowych i społecznych ( patrz makrootoczenie),

-badanie struktury podmiotowej rynku, obejmujące liczby i wielkości konkurentów, programów lub działania, analizy ich atutów i słabości ( patrz mikrootoczenie),

-badanie potrzeb i popytu, obejmujące analizy postępowania konsumentów na rynku, zwyczajów konsumpcyjnych, wzorców zakupów, analizy wielkości rynku potencjalnego.

Co należy zrobić przed przystąpieniem do analizy SWOT.

Jednostka biznesu powinna stworzyć system wywiadu marketingowego, śledzącego trendy i wszelkie ważne wydarzenia. Następnie dla każdego trendu lub wydarzenia, specjalista od marketingu powinien określić wynikające z nich szanse i zagrożenia.

Co osiąga klient dzięki drugiemu etapowi procesu decyzyjnego?

Drugi etap procesu decyzyjnego to poszukiwanie informacji. Klient rozpoczyna aktywne poszukiwanie informacji ( informatory, ulotki, opinie znajomych itp.). Skala tych poszukiwań zależy od intensywności motywacji, która nim kieruje. Zwykle skala poszukiwań podejmowanych przez konsumenta rośnie, kiedy przechodzi on od sytuacji ograniczonego rozwiązywania problemu do dogłębnego rozwiązywania problemu, czyli od zamiaru kupna do jego realizacji.

Co osiąga klient dzięki drugiemu etapowi procesu decyzyjnego?

Drugi etap procesu decyzyjnego to poszukiwanie informacji. Klient rozpoczyna aktywne poszukiwanie informacji ( informatory, ulotki, opinie znajomych itp.). Skala tych poszukiwań zależy od intensywności motywacji, która nim kieruje. Zwykle skala poszukiwań podejmowanych przez konsumenta rośnie, kiedy przechodzi on od sytuacji ograniczonego rozwiązywania problemu do dogłębnego rozwiązywania problemu, czyli od zamiaru kupna do jego realizacji.

Co to jest stopa penetracji rynku?

Stopa penetracji rynku ma odwołanie do strategii penetracji rynku, która szuka sposobów zwiększenia udziału w rynku aktualnie sprzedawanych produktów na aktualnie obsługiwanych rynkach. Robi się to w następujący sposób:

-zachęcanie swych obecnych klientów do kupowania produktu,

-przyciąganie klientów konkurencji i skłonienie ich do zmiany marki,

-namawianie klientów do kupowania naszego produktu, którego jeszcze nigdy nie kupowali ( nowość dla klienta)

Stopa penetracji rynku to stosunek wielkości rynku obsługiwanego przez przedsiębiorstwo do wielkości rynku potencjalnego.

Co to znaczy, że przedsiębiorstwo pozostaje z innymi podmiotami w stosunkach przetargowych?

Przedsiębiorstwo utrzymuje stosunki przetargowe z bankami, dostawcami, instytucjami transportowymi, handlowymi. Przedsiębiorstwo działając na rynku nie konkuruje z tymi podmiotami, wszystkie te podmioty współuczestniczą z przedsiębiorstwem w tworzeniu struktury instrumentów i działań marketingowych oraz pozostaje z nimi w stosunkach przetargowych.. Punktem wyjścia jest siła przetargowa nabywców

Co to znaczy, że przedsiębiorstwo pozostaje z innymi podmiotami w stosunkach konkurencyjnych?

Przedsiębiorstwo funkcjonujące na rynku pozostaje w stosunkach konkurencyjnych z działającymi obok niego innymi przedsiębiorstwami a kształt tych stosunków zależy od siły konkurencyjnej przedsiębiorstwa i konkurencji. Dążenie do wytwarzania podobnego produktu powoduje konflikt interesów.

Co to znaczy, że przedsiębiorstwo zajmuje pozycje monopolistyczną?

Monopol:

-podstawą programowania przez monopolistę instrumentów i działań  na rynku jest wyłącznie orientacja popytowa ( brak orientacji konkurencyjnej),

-przedsiębiorstwo działające w sytuacji monopolistycznej operuje na rynku przede wszystkim ceną i produktem,

-znaczenie instrumentów i działań może wzrosnąć, gdy monopolista zamierz zwiększyć wielkość sprzedaży.

Dokładnie opisz „ dojna krowę”.

Dojna krowa dostarcza bardzo dużo gotówki. Przedsiębiorstwo nie musi inwestować rozwoju mocy produkcyjnych ponieważ wykorzystuje pozycje lidera na rynku i nalicza wyższą marżę zysku.

Dokładnie opisz „gwiazdę”.

Gwiazda – jeśli znak zapytania odniesie sukces staje się gwiazdą. Gwiazda jest liderem na rynku charakteryzującym się wysokim wzrostem. Przedsiębiorstwo musi wydawać znaczące środki, aby utrzymać się na rynku i stawić czoło atakom konkurencji. Gwiazdy są zwykle korzystną inwestycją i stają się przyszła „dojną krową”.

Dokładnie opisz „psy”.

Psy zwykle dają  one zyski lub nawet wykazują straty, chociaż mogą dostarczyć niewielkiej ilości gotówki. Często przedsiębiorstwo musi poświęcić na psy więcej czasu niż są one tego warte i dlatego ich znaczenie powinno ulec zmniejszeniu lub powinny być zlikwidowane.

Dokładnie opisz „znak zapytania”

Znaki zapytania to biznesy, które działają na rynkach charakteryzujących się dużym wzrostem, ale mają względnie niski udział w rynku. Wymaga dużego strumienia gotówki aby dotrzymać kroku szybko rosnącemu rynkowi i prześcignąć lidera. Konieczny jest tu wybór, jaki musi dokonać przedsiębiorstwo i zdecydować czy inwestować w ten biznes.

Jak zachowuje się przedsiębiorstwo działające w sytuacji oligopolistycznej?

Oligopol:

-w działaniu przedsiębiorstwa musi być uwzględniona zarówno orientacja popytowa jak i konkurencyjna,

-występują nieliczni konkurenci lecz o dużym udziale w rynku i dużym potencjale ekonomicznym, marketing ma największe znaczenie dla oligopolu,

-przedsiębiorstwo musi opracować zintegrowany zbiór instrumentów i działań marketingowych ( patrz marketing mix) i musi być on odmienny i lepszy niż koncepcja konkurentów.

Jaka jest różnica między informacją ilościową a jakościową.

Jaka jest różnica między informacją ilościową a jakościową.

Jakie czynniki tworzą warunki rynkowe przedsiębiorstwa.

Na warunki rynkowe działania przedsiębiorstwa ( konkretniejszą podstawę kształtowania struktury marketingu) składają się popyt, podaż, postępowanie konkurentów, postępowanie konsumentów. Te warunki kształtowane są pod wpływem otoczenia ( z uwzględnieniem państwa)

Jakie sfery tworzą podstawową warstwę otoczenia marketingowego.

Podstawową warstwę otoczenia tworzą przede wszystkim czynniki:

-demograficzne ( liczebność, struktura, tempo przyrostu ludności);

-społeczno-kulturowe (świadomość, zwyczaje, normy etyczne, stopień wykształcenia);

-ekonomiczne (poziom i tempo rozwoju ekonomicznego, polityka gospodarcza);

-prawna ( system przepisów regulujących działalność gospodarczą);

-organizacyjne (organizacja i struktura podmiotów działających w gospodarce);

przyrodniczo-techniczne (poziom techniki i stopień opanowania technologii).

Kiedy konsument akceptuje nowość najszybciej.

-produkt musi być rzeczywiście lepszy,

-produkt ma być modyfikacją znanych produktów,

-produkt może być nabywany w niewielkich ilościach,

-produkt jest łatwy w użyciu,

-dochody klienta umożliwią dokonanie zakupu,

-klient musi być otwarty na zmiany,

-ryzyko skonsumowania nowości musi być niewielkie, zakup nie ma większego znaczenia dla klienta

Krótko opisz „wewnętrzną organizację przedsiębiorstwa” jako jeden z wewnętrznych warunków działalności przedsiębiorstwa.

Drugim z podstawowych wewnętrznych warunków działania przedsiębiorstwa jest wewnętrzna organizacja przedsiębiorstwa. Im bardziej spójne i opisane są zakresy obowiązków za poszczególnych stanowiskach tym po prostu lepiej.

Krótko opisz „zasoby” oraz „poziom umiejętności ich wykorzystania” jako wewnętrzne warunki działalności przedsiębiorstwa.

Podstawowym     składnikiem wewnętrznych warunków działania przedsiębiorstwa są zasoby ( stopień wyposażenia przedsiębiorstwa w środki rzeczowe i finansowe oraz kadry). Zasoby, którymi dysponuje firma mogą być mniej lub bardziej racjonalnie wykorzystane. O stopniu wykorzystania zasobów decydują umiejętności ich przekształcania w pożądaną strukturę marketingu.

Na czym polega formułowanie celu przedsiębiorstwa w sposób otwarty.

Przedsiębiorstwo formułuje cele (zarządzanie przez cel) w sposób otwarty , tzn. cele których realizacja nie jest określona żadnymi konkretnymi cyframi lub datami. Przykłady celu otwartego:

-          pozyskać większą liczbę klientów,

polepszyć dystrybucje, polepszyć jakość, rozbudować dystrybucje

Na czym polega formułowanie przedsiębiorstwa w sposób zamknięty.

Przedsiębiorstwo formułujące cele (zarządzanie przez cel)  w sposób zamknięty , tzn. przedstawia cele konkretyzując wartości, terminy.

-Np.: zwiększyć produkcję produktu a o 20.000kg do 30.05.2001.r,

-Zwiększyć zatrudnienie w magazynie o 4 osoby.

Na czym polega rola „percepcji” jako czynnika psychologicznego, wpływającego na postępowanie nabywcy na rynku.

Percepcja jest definiowana jako proces selekcjonowania, , organizowania i interpretowania przez jednostkę dochodzących do niej informacji w celu stworzenia pewnego obrazu otaczającego świata.

Specjaliści od marketin...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin