Algorytm:
1) Obieramy punkt w środku geometrycznym państwa i odczytujemy jego współrzędne geograficzne.
2) Poszczególne punkty dobieramy w taki sposób, aby gęstość siatki kartograficznej była zadowalająca. Współrzędne geograficzne transformujemy według poniższego algorytmu.
φi,λi δi,αi
cosδi = cosφ0*sinφi +cosφ0*cosφi*cos(λi- λ0)
sinαi = [cosφi*sin(λi-λ0)]/sinδi
ρi = 2*R*sin(δi/2)
R = 6371 km / M , gdzie M-mianownik skali mapy
3) Otrzymujemy współrzędne punktów przecięć siatki kartograficznej
δi,αi Xi,Yi
Xi = ρi*cos(αi)
Yi = ρi*sin(αi)
WNIOSKI:
Odwzorowanie azymutalne ukośne polega na zrzutowaniu punktów z powierzchni oryginału (powierzchnia Ziemi) na płaszczyznę styczną do oryginału w jednym punkcie. Zniekształcenia odwzorowawcze są zatem najmniejsze w pobliżu punktu styku.
Rzut ukośny pozwala zobrazować dowolny obszar położony między równikiem i biegunami, w przeciwieństwie do rzutu prostego i poprzecznego, których punkty styku leżą odpowiednio na biegunie i równiku.
geodkarp