Algorytm.odt

(17 KB) Pobierz

Algorytm:

 

 

1) Obieramy punkt w środku geometrycznym państwa i odczytujemy jego współrzędne geograficzne.

 

2) Poszczególne punkty dobieramy w taki sposób, aby gęstość siatki kartograficznej była zadowalająca. Współrzędne geograficzne transformujemy według poniższego algorytmu.

 

 

φii              δii

 

cosδi = cosφ0*sinφi +cosφ0*cosφi*cos(λi- λ0)

 

sinαi = [cosφi*sin(λi0)]/sinδi

 

ρi = 2*R*sin(δi/2)

 

R = 6371 km / M    , gdzie M-mianownik skali mapy

 

 

3) Otrzymujemy współrzędne punktów przecięć siatki kartograficznej

 

 

δii                        Xi,Yi

 

Xi = ρi*cos(αi)

Yi = ρi*sin(αi)

 

 

WNIOSKI:

 

Odwzorowanie azymutalne ukośne polega na zrzutowaniu punktów z powierzchni oryginału (powierzchnia Ziemi) na płaszczyznę styczną do oryginału w jednym punkcie. Zniekształcenia odwzorowawcze są zatem najmniejsze w pobliżu punktu styku.

Rzut ukośny pozwala zobrazować dowolny obszar położony między równikiem i biegunami, w przeciwieństwie do rzutu prostego i poprzecznego, których punkty styku leżą odpowiednio na biegunie i równiku.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin