1. Podaj cele kształcenia i wychowania w edukacji matematycznej.
· Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej oraz rozumienia czterech podstawowych działań matematycznych.
· Rozwijanie umiejętności schematyzacji i wstępnej matematyzacji w konkretnych sytuacjach życiowych.
· Rozwijanie wyobraźni, aktywności twórczej i zainteresowań matematycznych uczniów.
· Kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami i językiem matematycznym.
· Rozwijanie myślenia matematycznego przez rozwiązywanie zadań tekstowych.
2. Podaj taksonomię celów nauczania matematyki (np. wg Stuckiego).
Taksonomia- hierarchiczne ujęcie celów kształcenia, hierarchiczność taksonomii polega na tym, że wyższe kategorie mieszczą w sobie kategorie niższe, a więc osiąganie celu wyższego mówi nam, że cel niższy został osiągnięty, są to narzędzia operacjonalizacji celu, hierarchiczna klasyfikacja celów dydaktycznych
Cele
Ogólne Szczegółowe
Dydaktyczne Wychowawcze
Cele ogólne dydaktyczne:
1. Przyczynianie się do wszechstronnego rozwoju ucznia:
· rozwijanie ogólnych zdolności poznawczych,
· rozwijanie samodzielnego i logicznego myślenia,
2. Wstępne kształtowanie zrozumienia podstawowych pojęć matematycznych.
3. Opanowanie odpowiednich umiejętności matematycznych.
Cele ogólne wychowawcze:
1. Wdrażanie uczniów do rzetelnej i sumiennej pracy własnej.
2. Wdrażanie do współdziałania w zespole.
3. Przyczynianie się do wyrabiania pożądanych postaw, takich jak:
· umiejętność koncentracji,
· wytrwałość w przezwyciężaniu trudności,
· staranność,
· systematyczność,
· samodzielność,
· krytyczny stosunek do wykonanej pracy,
· kreatywność,
· koleżeńskość,
· odpowiedzialność.
Cele szczegółowe:
1. Kształtowanie zrozumienia:
· pojęcia liczby naturalnej,
· szereg działań arytmetycznych wraz z podstawami techniki rachunkowej.
2. Intuicyjne kształtowanie:
· pojęcia zbioru,
· pojęcia ułamka,
· niektórych pojęć geometrycznych i innych.
3. Rozwijanie umiejętności:
· posługiwania się metodami matematycznymi w codziennym użyciu,
· schematyzacji i wstępnej matematyzacji konkretnych sytuacji oraz umiejętności ich opisywania za pomocą słów, schematów obrazowych i symboli matematycznych.
4. Rozwijanie:
· wyobraźni geometrycznej,
· aktywności twórczej,
· zainteresowań matematycznych,
· przygotowanie do zdobycia umiejętności czytania tekstów matematycznych.
3. Struktura lekcji matematyki (+błędy nauczyciela) i strategie.
Struktura- względnie stały związek części i ich oddziaływań na siebie w całości.
Struktura lekcji matematyki wg Sośnickiego: wg Klemensiewicza:
· Powtarzająca faza przygotowawcza
· Postępująca faza wykonawcza
· Zbierająca faza kontrolna
1. Część wstępna(faza)- przygotowująca i ukierunkowująca pracę uczniów, która zawiera:
· Czynności organizacyjno-porządkowe,
· Sprawdzenie pracy domowej,
· Ćwiczenia w kształtowaniu umiejętności i biegłości rachunku pamięciowego oraz powtórzenie wiadomości.
Błędy popełnione w części wstępnej:
· Zbyt rozciągnięte w czasie czynności organizacyjno-porządkowe,
· Pomijanie uświadomienia tematu i celów lekcji,
· Niekontrolowana pogadanka wstępna, rozciągnięta w czasie i zbaczająca z zasadniczego toku rozważań.
2. Część główna- tzw. Realizacja tematu- dotyczy realizacji ciągu zadań dydaktyczno-wychowawczych podjętych ze względu na założone cele lekcji. (Realizacja tematów z celami, które sobie założyliśmy).
· Realizacja głównie zadań odtwórczych
· Pomijanie zadań twórczych
· Niedocenianie zadań wartościowujących
3. Część końcowa (faza)- służy podsumowaniu i podkreślaniu struktur wiedzy, związków i zależności występujących między nimi, sprawdzeniu stopnia zrozumienia nowo poznanych treści i wysuwania sugestii oraz wskazówek dla dalszej pracy.
W tej części występuje zadanie i objaśnienie pracy domowej.
Błędy popełnione w części końcowej:
· Pośpiech z braku czasu
· Pomijanie podsumowań i uogólnienia nowego tematu
· Pomijanie oceny pracy uczniów
· Pośpiech w zadaniu pracy domowej i brak wyjaśnień.
4. Rachunek pamięciowy- funkcje i rodzaje (+ podaj 3 przykłady rachunku pamięciowego).
Funkcje rachunku pamięciowego:
· Utrwala rozszerza doskonali umiejętności uczniów
· Przygotowuje warunki do realizacji nowego tematu
· Uatrakcyjnia formy pracy na lekcji
Rodzaje rachunku pamięciowego:
· Ogólny- dotyczy czterech podstawowych działań +, -, *, :
· Specjalny różni się sposobem doboru pomysłów w stosowanych technikach liczenia.
Na + i – np. 4+5, 25+5, 4-9,
Na + i – kilku liczb 5+2+3, 12-6-2
Na * i : liczb 1 cyfrowych np. 5*4, 6*4, 8:2, 6:3
Na * i : liczb 2 cyfrowych np. 49:7, 52:4, 17*4
5. Wymień główne założenia metody czynnościowej w nauczaniu matematyki i podaj jej definicję.
Czynnościowa metoda nauczania- jest postępowaniem dydaktycznym uwzględniającym stale i konsekwentnie operatywny charakter matematyki równolegle z psychologicznym procesem INTERJORYZACJI (uwewnętrznienie), prowadzącym do czynności konkretnych przez wyobrażeniowe do abstrakcji.
Konkret Wyobrażenia Abstrakcja
Główne założenia czynnościowego nauczania matematyki:
· Występuje tu wielka dbałość o precyzję i porządek, jasność i zrozumienie pojęć matematycznych,
· Występuje tu głównie działalność uczniów, gdzie głównym celem jest zdobywanie wiedzy operatywnej tzn. efektywnej, skutecznej umożliwiającej sprawne działanie i możliwej do stosowania w praktyce,
· Metoda czynnościowa realizuje podejście konstruktywistyczne tzn. uczeń konstruuje swoją wiedzę w interakcji z materiałami, zadaniami, środkami dydaktycznymi na drodze wielu doświadczeń pod kierunkiem nauczyciela i we współpracy z rówieśnikami,
· Nacisk kładzie się głównie na umiejętności a nie tylko na wiadomości,
· Nacisk kładzie się na aktywność intelektualną, emocjonalna i praktyczną,
· Zagadnienia są ujmowane problemowo,
· Stroną aktywną jest przede wszystkim uczeń
6. Środki dydaktyczne i ich rola w kształtowaniu pojęć matematycznych.
· Opisz 3 środki, które będą kształtowały różne cechy w edukacji matematycznej.
Środkami dydaktycznymi nazywamy przedmioty materialne i znaki symboliczne, które reprezentują w procesie nauczania i uczenia się rzeczywistość w jej naturalnej lub odtworzonej postaci. Pośrednicząc w poznawaniu rzeczywistości, ułatwiają one uczniom lub wręcz umożliwiają bezpośrednie lub pośrednie jej poznanie.
1. Geoplan- to kwadratowa tabliczka, w którą wbite są gwoździe w równych odstępach. Na gwoździach tych rozpina się gumki uzyskując kształt rożnych figur geometrycznych.
· pomaga w kształtowaniu pojęć figur geometrycznych,
· daje możliwość zauważenia zależności, różnic i podobieństw pomiędzy różnymi figurami,
· kształci pamięć, wyobraźnię i umiejętności, różne operacje myślowe: uogólnianie i konkretyzowanie,
· pozwala na lepsze zrozumienie pojęć geometrycznych dotyczących prostej, odcinaka, łamanej czy prostych figur płaskich.
2. Tabele- wypełnianie i odczytywanie tabelek działań służy wdrażaniu uczniów do posługiwania się różnego rodzaju tablicami z którymi będą spotykali się później. Tabele :
· pozwalają uprościć znacznie sytuację i przedstawić sposób bardziej przejrzysty to co jest akurat istotne.
3. Waga szalkowa- jest to bardzo ważna pomoc niezbędna do kształtowania pojęć związanych z ważeniem. Dziecko musi mieć możliwość samodzielnego układania odważników. Później takie czynności będzie mogło wykonywać w myśli i zapisywać tylko wyniki.
7. Pojęcie osi liczbowej i jej wykorzystanie.
Oś liczbowa- powstaje przez wyróżnienie na linii prostej dwóch dowolnych punktów, którym przyporządkowujemy dwie kolejne (dowolne) liczby. Odkładając dowolną jednostkę zaznaczamy w równych odstępach punkty odpowiadające kolejnym liczbom naturalnym, a kierunek wzrostu liczb oznaczamy grotem strzałki.
Oś liczbowa jest dobrym środkiem poglądowym pomagającym w zrozumieniu pojęcia liczby i stosunku pomiędzy liczbami, w tym także działań arytmetycznych.
Oś liczbową wykorzystuje się w:
· ćwiczeniach i zadaniach z treścią
· jednostkach długości: metr, centymetr, milimetr
· wprowadzeniu linijki, centymetra i mierzenia
· wprowadzania i kształtowania pojęcia liczby (monografia liczb od 0 do 9),
· wprowadzania i utrwalania pojęcia liczb parzystych i nieparzystych,
· rozszerzenia zakresu liczbowego do 20,
· wprowadzania znaków rzymskich, kolejności miesięcy w roku,
· ćwiczeń w dodawaniu i odejmowaniu z wykorzystaniem osi liczbowej.
8. Opisz w jaki sposób będziemy realizować temat z zakresu kształtowania orientacji w stosunkach przestrzennych + przykład.
1. Zapewnienie dobrej orientacji w zakresie działania, które ma dziecko wybrać
2. Organizowanie czynności na przedmiotach materialnych w zakresie położenia przedmiotów na płaszczyźnie, przestrzeni oraz kierunku ich ruchu
3. Słowne określenie ich położenia i kierunku
4. Określanie położenia i kierunku w mowie cichej .
5. Określanie na poziomie umysłowym położenia przedmiotów i ich kierunku.
· Przedstawienie stosunków przestrzennych z wykorzystaniem różnych środków dydaktycznych.
· Analizowanie zadań z zeszytu ćwiczeń w zakresie określania wzajemnego położenia przedmiotów słownie i w działaniu.
W trakcie realizacji działu stosunki przestrzenne należy pamiętać o następujących wskazaniach:
· Sprawdzić poziom orientacji dzieci w operowaniu pojęciami z zakresu stosunków przestrzennych wyniesionych z przedszkola.
· Należy zorientować dzieci w nowych warunkach przestrzennych, w klasie, w budynku szkolnym, na boisku, osiedlu, w drodze do szkoły.
· ...
hernameisanee