KONSPEKT ZAJĘĆ DLA KLASY IBlok tematyczny: Odżywiam się zdrowo.Temat: Jaka to litera – wprowadzenie litery „s”, „S” w oparciu o wyrazy „seler” i „Sylwek”.Nauczyciel prowadzący: Agata KopczyńskaData zajęć: 21.10.2008 r.Cel główny: Wdrażanie ucznia do prawidłowego odżywiania się. Cele operacyjne: - uczeń potrafi wypowiadać się na temat ulubionych potraw,- umie pisać litery „S”, „s” oraz ich połączenia z innymi literami,- polisensorycznie zapamiętuje kształt litery „S”, „s” i kojarzy z głoską,- potrafi wyszukiwać wyrazy z głoską „s”,- rozpoznaje wśród innych liter „S”, „s”,- wyrabia sprawność pisania litery „S”, „s”,- tworzy wyrazy z sylab i zapisuje je,- doskonali analizę i syntezę słuchową wyrazów,- rozumie czytany tekst,- potrafi czytać tekst po cichu i głośno.Formy pracy:- grupowa,- indywidualna zróżnicowana,- ćwiczenia ruchowe,- ćwiczenia ruchowo-słuchowe,- ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe.Metody:- słowne (zagadka, praca z tekstem)- pokaz,- działalność praktyczna,- analityczno-syntetyczne.Pomoce dydaktyczne:- plansze przedstawiające drukowane i pisane litery „S”, „s”,- cegiełki,- ilustracje (seler, chłopiec – Sylwek),- seler (warzywo),- karta pracy.PRZEBIEG ZAJĘĆNawiązanie do tematu:- O czym mówiliśmy na wczorajszej lekcji?2. Odpowiedzi uczniów.3. Pokazanie warzywa i zadanie pytania: Co to jest? Na jaką głoskę zaczyna się nazwa tego warzywa?4. Odpowiedzi uczniów.5. Pokaz na planszy litery „S”, „s”.6. Pokaz planszy z selerem (rozkład na głoski, spółgłoski, samogłoski i sylaby). 7. Polecenie wyklaskania sylab.8. Polecenie – Policz ile jest głosek, spółgłosek, samogłosek i sylab.9. Pokaz planszy z chłopcem „Sylwek” (rozkład na głoski, spółgłoski, samogłoski i sylaby).10. Polecenie wyklaskania sylab.11. Polecenie - Policz ile jest głosek, spółgłosek, samogłosek i sylab.12. Zwrócenie uwagi na pisownię – duża litera.13. Wymyślanie przez dzieci wyrazów z głoską „s” na początku, na końcu i w środku wyrazu.14. Pokaz na tablicy zapisu litery „S”, „s”.15. Zabawy ruchowe:- dzieci wstają i piszą prawą i lewą nóżką w powietrzu literę „S”, „s”,- dzieci piszą w powietrzu prawą i lewą rączką literę „S”, „s”.16. Przerwa śródlekcyjna:- polecenie (skacz jak piłeczka, szumią drzewa – coraz głośniej, potem coraz ciszej, na klaśnięcie koniec, siadają na krzesełkach cichutko jak piórka).17. Czytanka „Co kto lubi” (wspólne czytanie, nauczyciel jedno zdanie – dzieci powtarzają, czytamy razem dwa razy, dzieci czytają same dwa razy).18. Zadawanie pytań do tekstu:- Co lubi mama?- Co lubi Sylwia?- Co lubi Sylwek?19. Polecenie zaznaczenia w czytance wszystkich liter „S”, „s”.20. Rozwiązywanie ćwiczeń ( najpierw liniatura – po śladzie odwrotną stroną ołówka). 21. Przerwa śródlekcyjna:- relaks rączek, syczenie jak wąż.22. Karta pracy (wklej do zeszytu).23. Pisanie liter i wyrazów w zeszycie.24. Rysowanie szlaczka w zeszycie.25. Podsumowanie zajęć:- samoocena uczniów.
hernameisanee