1. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów obejmuje całą planowaną treść nauczania, to jest wszystkie cele poznawcze, rodzaje materiału i poziomy wymagań programowych.2. Najważniejszą rolę sprawdzaniu i ocenianiu osiągnięć uczniów odgrywa treść podstawowa.3. Najlepszą strategią sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów jest strategia systematyczna, polegająca na dokładnej analizie treści nauczania przed podjęciem nauczania. Nie są zalecana strategia spóźnionej i przyspieszonej analizy oraz strategia prymatu metody sprawdzenia wobec treści sprawdzania. Całkiem szkodliwa jest strategia przemocy wychowawczej, podporządkowująca ocenianie dydaktyczne doraźnym potrzebom dyscyplinarnym.4. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów powinno przenikać cały proces dydaktyczny.5. Najważniejszy etap oceniania, jakim jest zbudowanie wymagań programowych, wyprzedza nie tylko sprawdzenie osiągnięć poszczególnych uczniów, ale także nauczanie. Sprawdzanie i ocenianie stanowią jeden proces, niekiedy ewaluację osiąg. uczniów.6. Tworzenie metod sprawdzania osiągnięć uczniów polega na określeniu stopnia każdego ze składników sytuacji spraw. wg: 1) analityczności ujęcia treści nauczania2) regulacji czynności ucznia3) udziału nauczyciela4) poziomu wyposażenia5) wyodrębnienia spraw. w procesie nauczania7. Zasadami tworzenia metod sprawdzianu są:1) upodobnienie sytuacji sprawdzania do naturalnego stosowania wiedzy2) sprawdzanie wiadomości poprzez umiejętności3) unikanie dydaktyzmu4) odroczone korygowanie wymagań8. Narzędzie spraw. i ocen. osiągnięć uczniów nazywamy testem, a w przypadku narzędzi nauczycielskich - także sprawdzianem. Istnieją liczne uprzedzenia wobec testów i sprawdzianów.9. "Recepta" na zbudowanie sprawdzianu obejmuje1) sporządzenie planu sprawdzianu2) zbudowanie zadań3) ocenę zadań4) ustalenie normy ilościowej5) zastosowanie 6) przejrzenie wyników sprawdzianu10. Zasadami budowania spraw. osiąg. szkol. są:1) unikanie zadań pamięciowych2) wprowadzenie elementów sytuacyjnych3) naturalność formy zadań4) zróżnicowanie trudności zadań5) umiarkowane normy ilościowe11. Interpretacja wyników spraw .obejmuje1) sporządzenie tabeli zbiorczej2) ocenę zadań3) ustalenie stopni uczniów4) oszacowanie rzetelności, trafności i obiektywizmu 12. Zasadami interpretacji wyników sprawdzania są:1) prymat analiz jakościowych2) doniosłości hierarchii wymagań3) pierwszeństwo obiektywizmu4) świadomość zawodności oszacowań13. Obiektywizm sprawdzania oceniania osiąg. szkolnych jest niemożliwy bez poprawnego i konsekwentnego regulowania procesu dydaktycznego wymaganiami programowymi. Bibliografia:B. Niemierko: Między oceną szkolną a dydaktyką.
Swyty