Popławski Zbigniew - Eukacja dorosłych. Wymóg współczesności czy chęć indywidualnego rozwoju.pdf

(88 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 3.8 Pop\263awski Z..doc)
221
Zbigniew POPŁAWSKI
Pastwowa Wysza Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica w Pile
EDUKACJA DOROSŁYCH
WYMÓG WSPÓŁCZESNO CI, CZY CH INDYWIDUALNEGO ROZWOJU?
Pod pojciem „edukacja dorosłych”, lub równowanie uywanym w naszym
kraju okreleniem „owiata dorosłych” rozumie naley „(…) całokształt formalnych
i nieformalnych procesów kształcenia, stanowicych przedłuenie lub uzupełnienie
wykształcenia nabytego w szkołach, jak równie kształcenie praktyczne, któremu
doroli zawdziczaj rozwój umiejtnoci, wzbogacenie wiedzy, doskonalenie kwa-
lifikacji zawodowych czy nabycie nowych kwalifikacji oraz wzbogacenie ycia oso-
bistego, a zarazem moliwo brania udziału w socjalnym, ekonomicznym i kultu-
ralnym rozwoju społeczestwa”, 1 która to definicja zgodna jest z uchwalon na XIX
Konferencji Generalnej UNESCO w Nairobi. 2
Z refleksj nad człowiekiem, który przez całe ycie poddawany jest procesowi
rozwoju i wychowania spotykamy si ju w staroytnoci, gdy wychowanie istnieje
tak długo jak społeczestwo ludzkie. Wzmianki o uczeniu si dorosłych znale
moemy w dialogach Sokratesa, a w dziele Platona Rzeczypospolita „(…) ukazane
zostały pocztkowe koncepcje edukacji dorosłych z moliwociami kształcenia
najzdolniejszych ludzi do 35 roku ycia”. 3 Przez cały czas w póniejszych okresach
historycznych przewijaj si róne koncepcje, bd tylko ich zarysy, edukacji doro-
słych, lecz pozostaj one najczciej w sferze teorii. Stan ten uległ zmianie w wy-
niku głbokich przemian w stosunkach społecznych i w sposobie produkcji dóbr
materialnych, które zostały zapocztkowane w Anglii w drugiej połowie XVIII wieku,
a które znane s pod nazw rewolucji przemysłowej. Zachodzce w tym czasie
ogromne przemiany społeczno-gospodarcze, takie jak szybkie tempo wzrostu licz-
by osób zatrudnionych w przemyle oraz wielkie migracje ludnoci ze wsi do gwał-
townie rozwijajcych si miast i orodków przemysłowych w poszukiwaniu pracy,
spowodowały powstanie nowych potrzeb owiatowych. Zapotrzebowanie na coraz
bardziej kwalifikowan sił robocz wymusiło powstanie i rozwój instytucji słu-
cych edukacji dorosłych. Najwczeniej wystpiło to w Anglii, gdzie pod koniec XVIII
wieku zaczto organizowa dla robotników odczyty i pogadanki na tematy zawo-
dowe oraz społeczno-polityczne. Powstawały róne kluby dyskusyjne, stowarzy-
szenia owiatowe oraz szkółki niedzielne i wdrowne. Zapocztkowany został ruch
samokształcenia. W Nottingham w 1798 roku otworzono pierwsz szkoł dla doro-
słych, bdc wzorem dla licznych tego typu szkół w pocztkach XIX wieku.
W latach 30-tych XIX wieku, kształccy si do tej pory w placówkach organi-
zowanych i nadzorowanych przez przedstawicieli warstw wyszych i rednich,
robotnicy angielscy zaczli podejmowa samodzieln działalno w celu zaspoko-
jenia swoich potrzeb owiatowych, czego wyrazem był ruch czartystów. W jego
ramach powstały i rozwijały si rónorodne formy i instytucje kulturalno-owiatowe:
sale odczytowe, kluby dyskusyjne, czytelnie, biblioteki, stowarzyszenia samo-
kształceniowe, szkoły dla dorosłych itp.
1 W. Oko: Słownik pedagogiczny. Warszawa, 1981, s. 217
2
Por. J. Półturzycki: Edukacja dorosłych za granic . Toru, 1999, s. 185
3 T. Wujek (red.): Wprowadzenie do andragogiki . Warszawa 1996, s. 357
188411595.005.png 188411595.006.png
222
Działalno czartystów była dowodem, e robotnicza owiata dorosłych prze-
stała by czyst ide i stała si realnym faktem, pozostawiajc trwały lad w roz-
woju myli wychowawczej, torujc drog dalszemu rozwojowi pracowniczej eduka-
cji nie tylko w Anglii, ale take w innych krajach.
Cele i zadania owiaty dorosłych zmieniały si na przestrzeni wielu lat i nie
zawsze jej przejawy były formalnie dostrzegane mimo ich istnienia. Jej faktyczny
rozwój, jak ju wspomniano, rozpoczł si wraz z szybkim rozwojem techniki i
zmianami zachodzcymi w stosunkach społeczno-gospodarczych. Głównym celem
ówczesnego kształcenia dorosłych było przekazanie im wiedzy potrzebnej do tego,
aby mogli nauczy si obsługi coraz bardziej skomplikowanych narzdzi pracy,
przede wszystkim maszyn, lub doskonali swoj wiedz w rónych dziedzinach w
obliczu szybko zmieniajcej si rzeczywistoci.
W Polsce bardziej znaczce inicjatywy w tworzeniu systemu edukacji doro-
słych pojawiły si w okresie kryzysu gospodarki feudalnej i prób ratowania upada-
jcej pastwowoci polskiej, a masowy rozwój miał miejsce w okresie pozytywizmu
oraz narastania szans na odzyskanie niepodległoci. W okresie tym dominowały w
niej głównie cele wychowania patriotycznego zgodnie z hasłem „przez owiat do
wolnoci”. W latach midzywojennych w wikszoci poczyna edukacyjnych ukie-
runkowanych na ludzi dorosłych chodziło o kształtowanie w nich cech propa-
stwowych, wyrobienie umiejtnoci współpracy i współdziałania z innymi grupami
społecznymi i narodowymi, neutralizowanie wad społecznych i konfliktów midzy-
klasowych, midzypartyjnych oraz midzynarodowociowych w celu przystosowa-
nia całego społeczestwa do ycia w odbudowywanym pastwie. W edukacji doro-
słych po II wojnie wiatowej znaczny nacisk połoono na ukształtowanie cech za-
angaowania w nowy ustrój i akceptacj nowych sojuszy politycznych. Przełom
polityczny koca lat 80-tych i pocztku lat 90-tych, spowodował kolejne zmiany
głównych celów edukacji dorosłych w Polsce, które zaczły zmierza od tej pory do
odbudowy wartoci patriotycznych i chrzecijaskich, przekazania prawdy o naszej
przeszłoci oraz do rozwinicia cech indywidualnych kształccych si.
Biorc pod uwag funkcje, jakie pełni dzi owiata dorosłych naley wyodrb-
ni dwie główne:
- zastpcz – polegajc na przekazaniu ludziom dorosłym tych wiadomoci
i ukształtowaniu u nich tych umiejtnoci, dyspozycji, sił umysłowych czy
cech charakteru, których nie zdobyli w czasie normalnego, obowizkowego
nauczania szkolnego;
- właciw – polegajc przede wszystkim na stałym aktualizowaniu i uzu-
pełnianiu wiedzy i umiejtnoci ludzi dorosłych w dziedzinie gospodarki,
polityki, ideologii, rónych dziedzin nauki, techniki i sztuki, w zakresie nie-
objtym programem szkoły, a koniecznym do właciwego spełniania obo-
wizków zawodowych i społecznych, na dalszym kształtowaniu i doskona-
leniu sił umysłowych uczcych si, a take kształtowaniu wiadomych po-
staw społecznych ludzi dorosłych stosownie do istniejcych i stale zmienia-
jcych si potrzeb edukacji i aktywnoci zawodowej, rodzinnej czy spo-
łecznej. 4
W podsumowaniu naley stwierdzi, e edukacja dorosłych jest sił twórcz,
która oywia swoj dynamik procesy ycia społecznego, a czerpic z nich swoje
4 Ibidem, s. 263-264
188411595.007.png 188411595.008.png
223
cele i treci oddaje im wyniki swej pracy, słuy zaspokajaniu indywidualnych i zbio-
rowych potrzeb edukacyjnych, podnosi kultur ogóln i zawodow społeczestwa
oraz ułatwia zmian warunków bytowania człowieka.
Główn działalnoci w yciu człowieka dorosłego jest praca zawodowa i
udział w yciu społecznym, rodzinnym, samorzdowym i kulturalnym. Skuteczno
osigania stawianych sobie przez niego mniej lub bardziej okrelonych celów zale-
y od trafnoci doboru metod i form działania oraz wykorzystania stwarzanych
przez ycie społeczne sytuacji.
Podjcie pracy zawodowej poprzedzone jest najczciej wyuczeniem si za-
wodu, lecz zdarza si, e czynnoci te przebiegaj równoczenie. Zawód wymaga
opanowania przez człowieka odpowiednich umiejtnoci i nawyków, zdobycia nie-
zbdnej wiedzy i ukształtowania odpowiednich cech osobowoci. Wspomaganie
działalnoci zawodowej przez stałe podnoszenie wiedzy i zdobywanie nowych
umiejtnoci pozwala stawa si coraz bardziej wykwalifikowanym i kompetentnym
pracownikiem i pełniejszym człowiekiem, stwarzajc podstawy do osignicia suk-
cesu zawodowego, społecznego, osobistego.
Edukacj zawodow dorosłych czstokro wymuszaj zachodzce w pracy,
na skutek wielu czynników, zmiany. W Polsce po roku 1989 zasadniczy wpływ na
przemiany w pracy miały zmiany ustrojowe. Przejcie od centralnie sterowanej
gospodarki nakazowo-rozdzielczej do gospodarki rynkowej wywarło ogromny
wpływ na edukacj powodujc zwikszenie nacisku na kształtowanie takich cech
pracownika, jak: inicjatywa, uwaanie konkurencji za zjawisko normalne, gotowo
do ryzyka, odpowiedzialno za siebie oraz najbliszych przez utrzymanie miejsca
pracy, uczenie si przez całe ycie, gotowo do zmiany zawodu, mobilno za-
wodowa itp. Ponadto przemiany w pracy zachodz równie na skutek postpu
naukowo-technicznego, którego wanymi czynnikami były automatyzacja, roboty-
zacja i komputeryzacja pracy, powodujc niejednokrotnie potrzeb zdobycia do-
datkowych kwalifikacji przez pracowników.
Wszystkie te przemiany decyduj przede wszystkim o tym, e niezbdne jest
ustawiczne kształcenie dla przystosowania w zawodzie oraz dla rozwoju ogólnego
własnej osobowoci.
Mówic o motywach skłaniajcych ludzi do podejmowania decyzji o podno-
szeniu poziomu wykształcenia naley przedstawi wnioski wynikajce z nauko-
wych raportów: „(…) zauwaono mianowicie, e istnieje bezporedni zwizek mi-
dzy poziomem wykształcenia pocztkowego a chci kontynuowania nauki w wie-
ku dojrzałym. W prawie wszystkich krajach (nalecych do UNESCO) zaobserwo-
wano wyrane rónice społeczno-ekonomiczne midzy uczestnikami owiaty doro-
słych i osobami nie biorcymi w niej udziału. Dostrzeganie wartoci owiaty zaley
od statusu społecznego jednostki.(…) Czy wic mona odczuwa zadowolenie z
samego wzrostu ilociowego, skoro ludzie o najniszym poziomie wykształcenia
nie korzystaj z moliwych form owiaty albo wrcz nie maj do niej dostpu?”. 5
Tak wic, moemy zauway, e jednym z istotnych czynników motywujcych
ludzi dorosłych do podjcia kształcenia jest ju posiadany poziom wykształcenia, i
im jest wyszy, tym motywacja silniejsza.
Mówic o czynnikach mogcych utrudnia podejmowanie decyzji o przyst-
pieniu do programów edukacyjnych, naley wskaza na takie jak: poczucie nie-
5 J. Lowe: Rozwój o wiaty dorosłych. Tendencje wiatowe. Warszawa 1982, s. 48-49
188411595.001.png 188411595.002.png
224
pewnoci i niszoci społecznej, lk przed wymianiem, lk przed nieznanym, nie-
ch do szkoły, do uczenia si, brak pienidzy, upoledzenie umysłowe i fizyczne,
niepewno opłacalnoci uczenia si, sprzeciw ze strony rodziny, brak jakichkol-
wiek warunków do nauki, zmianowy system pracy, zmczenie po pracy, nieosi-
galno placówek owiatowych, bd te ich nieadekwatno do oczekiwa.
Oczywicie mona powiedzie, e jeli kto nie chce si uczy, zawsze znajdzie
wymówk, ale dla porzdku przedstawiono czynniki mogce mie wpływ na nega-
tywne decyzje o kształceniu dorosłych, a teraz moemy zaj si motywacj pozy-
tywn.
Człowiek dorosły decyduje si na podjcie nauki w zorganizowanej formie
wtedy, gdy uwaa, e zdobyta wiedza pomoe mu w rozwizywaniu problemów
osobistych, zawodowych lub społecznych oraz gdy daje mu to zadowolenie. Moty-
wy, którymi kieruj si ludzie doroli przy podejmowaniu nauki s bardzo róne.
Moemy wród nich wymieni midzy innymi: ch zdobycia nowych wiadomoci i
umiejtnoci oraz ich doskonalenie, przygotowanie si do nowej pracy, racjonalne
wykorzystanie czasu wolnego, ch zawarcia nowych interesujcych znajomoci,
uczenie si bez przerywania pracy, uzyskanie wikszej sprawnoci w wykonywaniu
obowizków domowych i nie tylko, pragnienie ucieczki od rutyny, ch poprawy
statusu materialnego, przewidywany awans zawodowy lub społeczny, rozwijanie
swojej osobowoci oraz doskonalenie kontaktów z ludmi, rozwijanie sprawnoci
fizycznej, ch wyrównania swojego wykształcenia do wykształcenia osób bliskich
-współmałonka, dzieci rodziców, ch podniesienia swojej wartoci we własnych
oczach, zdobycie władzy i inne.
Z obserwacji i dowiadczenia autora wynika, e najwiksza ilo osób doro-
słych kształccych si podejmuje decyzj o dalszej edukacji w powizaniu z prac
zawodow wykonywan, bd tak, któr chcieliby wykonywa po ukoczeniu
kształcenia.
Nie moe dziwi taka postawa w czasach, kiedy chyba wszystkie, a jeli nie,
to zdecydowana wikszo zorganizowanych form kształcenia dorosłych jest płat-
na i trzeba na ni przeznaczy znaczce kwoty pienine. Wikszo dorosłych
liczy na to, e po zakoczeniu kształcenia zmieni stanowisko bd rodzaj wykony-
wanej pracy, lub te w ogóle zmieni zawód, a wszystko to ma najczciej prowa-
dzi do poprawy ich sytuacji materialnej (spodziewane podniesienie zarobków).
Motywy, którymi si przy tym kieruj, s bardzo róne. U jednych jest to ch pod-
niesienia swoich kwalifikacji zawodowych, inni chc zdoby wiksz wiedz ogól-
n, która pozwoli im na awans, ale jednoczenie bd mogli wykorzysta j sze-
rzej. Jeszcze inni zadowol si zdobyciem jak najmniejszym wysiłkiem upragnio-
nego dokumentu, który pozwoli im na realizacj swojego celu.
Wiele osób czynnych zawodowo spotyka si czsto w pracy z przymuszaniem
do kształcenia polegajcym na tym, e s informowani przez przełoonych o tym,
i mog zosta zwolnieni, jeli nie zdobd dodatkowych kwalifikacji, które pozwo-
l na lepsze ich „wykorzystanie”, bd te, e bez zdobycia dodatkowego wy-
kształcenia nie bd w tym zakładzie mogli awansowa na wysze stanowiska
słubowe. Ci pierwsi najczciej w obawie o utrat pracy i niemono zdobycia
innej podejmuj trud podniesienia swoich kwalifikacji, czsto bez jakiejkolwiek po-
mocy ze strony pracodawcy. Dla drugich natomiast motywacja taka nie zawsze jest
na tyle silna, aby spowodowa ch nauki. Czsto pracuj oni na stanowisku, na
którym czuj si dobrze, znaj swoj prac i adne zmiany nie s im potrzebne.
188411595.003.png
225
Mówic o motywach podejmowania kształcenia wspomnie naley równie o
inicjatorach tych procesów. Mog by nimi wspomniani ju przełoeni, ale równie
współpracownicy, którzy namawiaj nas do podjcia nauki, lub te, którym chcemy
zaimponowa zdobywajc dodatkowe wykształcenie. Mog to by osoby nam bli-
skie, rodzina, których zachowanie przyczynia si do podjcia przez nas decyzji o
dalszym kształceniu. Patrzc na motywy społeczne moe to by presja otoczenia,
okrelonej grupy rodowiskowej, do której naleymy. Tak wic, róne s motywy i
czynniki inicjujce podjcie przez ludzi dorosłych decyzji o kształceniu i tylko od
nich samych zaley czy takow podejmiemy czy te nie.
Doda równie naley, e poza ju wymienionymi, bardzo wanym czynni-
kiem warunkujcym uczestnictwo w owiacie dorosłych jest jej dostpno. Trud-
no, bowiem mówi o podjciu kształcenia, jeli nas na to nie sta, lub w pobliu
miejsca naszego zamieszkania nie ma placówki owiatowej dla nas odpowiedniej.
W podsumowaniu przedstawionego materiału naley odnie si do tytułowe-
go problemu „edukacja dorosłych - wymóg współczesnoci, czy ch indywidual-
nego rozwoju?”
Osobicie skłaniałbym si, bez wzgldu na motywy, jakimi kieruj si ludzie
doroli przy podjciu nauki, do twierdzenia, e nieustanne kształcenie si jest
przede wszystkim koniecznoci, poniewa szybki rozwój myli naukowej i tech-
nicznej oraz zmiany zachodzce w stosunkach społeczno - gospodarczych wymu-
szaj na nas podnoszenie swojej wiedzy, aby móc przystosowa si do zmieniaj-
cej si wokół nas rzeczywistoci.
Wikszo z nas zdaje sobie take spraw z tego, e ju tylko brak uaktual-
niania posiadanych zasobów wiedzy i umiejtnoci, przy tak szybko zachodzcych
zmianach powoduje, i nawet nie stoimy w miejscu, ale wrcz cofamy si w swoim
rozwoju.
Tak, wic bez wzgldu na motywy, jakie przedstawiamy przy podjciu decyzji
o kształceniu si, naley przyj, e jest to konieczno, która jedynie moe by
wewntrzna, czyli wypływajca z nas samych ch podnoszenia swoich kwalifika-
cji, zdobywania nowej wiedzy, umiejtnoci itp., lub zewntrzna, czyli, e to inni
wymusili na nas podjcie takiej decyzji.
188411595.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin