Metody syntetyczne:
Służą przede wszystkim opanowaniu umiejętności czytania w aspekcie
technicznym. Przechodzi się od elementu do całości. Elementem jest tutaj znak graficzny a całością zdanie.
Ze względu na podstawę syntezy wyróŜnia się następujące metody:
- alfabetyczną, określaną jako sylabizowanie,
- fonetyczną, zwaną równieŜ głoskową,
- sylabową, czyli zgłoskową.
Metoda alfabetyczna.
Nauka na pamięć liter alfabetu na pamięć. Następnie zapamiętywanie kształtów oraz nazw. Następnie dzieci łączą litery w sylaby a sylaby w słowa, słowa w zdania.
Metoda sylabowa
pomijała w ogóle głoski i rozpoczynała naukę czytania od
zgłosek (sylab) samogłoskowych, a następnie przechodziła do zgłosek
złoŜonych. Nauka czytania przebiegała w kilku fazach od poznania zgłosek
samogłoskowych (a, e, i, o, u, y), poprzez zgłoski złoŜone z dźwięku
spółgłoskowego i samogłoskowego (np. ma, me, mi, mo), do poznania zgłosek,
w których samogłoska wyprzedzała spółgłoskę (ul, om, am). W trakcie dalszej
nauki następowało poznanie zgłosek, w których oprócz samogłoski
występowała zbitka dwóch lub więcej spółgłosek (kra, Brda).
Metoda fonetyczna
Metody analityczne:
Istotą metod analitycznych
jest połączenie analizy słuchowej z analizą wzrokową. Nie pozwalają one na
odczytywanie nowych wyrazów lub zdań na podstawie uprzednio poznanych
liter.
Metoda Wyrazowa
Wprowadzanie dużej ilości wyrazów by mogły w przyszłości przydać się w tworzeniu zdań. Nauka czytania polegała na zapoznawaniu dziecka z określonym wyrazem z przypisanym do niego ilustracją, poprzez słuchanie jego brzeminia.
Metoda zdaniowa:
Przyjmując za podstawę zdanie, wychodziła od zrozumienia tekstu, lecz
wymagała dodatkowego wysiłku w zidentyfikowaniu wyrazów jako elementów
składowych danej części zdania. W tej odmianie metod analitycznych zdanie, w
przeciwieństwie do wyrazu, stanowiło jednostkę językową tworzącą logiczną
całość. Metoda zdaniowa rozwijała równolegle mowę i myślenie dziecka oraz
wytwarzała u niego nawyki potrzebne do zrozumienia sensu czytanego tekstu.
Metody analityczno-syntetyczne:
W zgłoskowej metodzie analityczno – syntetycznej nauka czytania rozpoczyna
się od zapoznania z samogłoskami, poprzez dobór odpowiednich wyrazów, gdyż
przyjmuje się, że samogłoski są słowotwórcze. Następnie przechodzi się do
zgłosek złożonych z dwóch lub większej ilości głosek. Po analizie następuje
synteza, czyli połączenie w pierwotną całość.
Jeżeli przedmiotem analizy jest wyraz, wówczas wyróżniamy metodę
analityczno – syntetyczną o charakterze wyrazowym.
Wyróżniamy trzy odmiany metod analityczno – syntetycznych:
- metody analityczno – syntetyczne o charakterze wzrokowym,
- metody analityczno – syntetyczne o charakterze fonetycznym,
- metody analityczno – syntetyczne o charakterze funkcjonalnym.
W każdej z tych metod podstawą analizy są tzw. wyrazy podstawowe, których
dobór opiera się na dwóch kryteriach: fonetycznym (zgodność wymowy z
zapisem graficznym) i graficznym (łatwość w kreśleniu liter składających się na
dany wyraz).
W metodzie analityczno – syntetycznej o charakterze wzrokowym podstawą
analizy jest wyraz spostrzegany wzrokowo. Z zapisu graficznego wyrazu zostaje
wyodrębniony określony znak graficzny – litera. Następnie danej literze
przyporządkowuje się odpowiadający jej obraz dźwiękowy, czyli głoskę.
Wówczas poprzez łączenie wyodrębnionej litery z innymi literami dochodzi do
odczytania wyrazu. Nauka czytania charakteryzuje się następującymi etapami:
przejście od analizy wzrokowej, poprzez analizę słuchową do syntezy.
W metodzie analityczno – syntetycznej o charakterze fonetycznym podstawą
analizy jest budowa dźwiękowa (fonetyczna) wyrazów. W początkowej fazie
nauki czytania następuje rozpoznawanie słuchowe wyrazu, potem
wyodrębnienie w nim kolejnych głosek. Każdej głosce (zamiast litery) jest
przyporządkowany kolorowy kartonik. Dopiero po pewnym czasie kolorowy
schemat wyrazu zostaje stopniowo zastępowany symbolem literowym.
W metodzie analityczno – syntetycznej o charakterze funkcjonalnym naukę
czytania opiera się na tzw. relacji funkcjonalnej, czyli stosowaniu różnych
metod adekwatnych, ale jednocześnie wspierających poziom rozwoju różnych
funkcji psychicznych. Wykorzystuje się więc metody analityczno – syntetyczne
o charakterze wzrokowym oraz metody analityczno – syntetyczne o charakterze
fonetycznym, ze względu na udział funkcji wzrokowej i słuchowej w tym
procesie nauki czytania. Analiza i synteza w tej metodzie ma trochę inny
przebieg. Integracja różnych metod spowodowała, że analiza jest dokonywana,
poczynając od wyrazu, poprzez sylabę, do litery lub głoski, a synteza – w
odwrotnej kolejności: od litery lub głoski, poprzez sylabę do wyrazu.
Metody globalne
W metodach globalnych wyraz, część zdania lub zdanie są poznawane jako
całościowy obraz graficzny. Wynika to z odniesienia się do znaczeniowej
strony czytanego tekstu. Nauka czytania rozpoczyna się od konkretnego pojęcia,
zrozumiałego dla dziecka, budząc w nim w ten sposób zainteresowanie znakiem,
drukiem, książką. Wyodrębnienie poszczególnych dźwięków i liter ma na celu
utrwalenie wyrazu i podkreślenie różnic pomiędzy poszczególnymi wyrazami, a
nie badanie ich struktury literowo – głoskowej. Wpływa to na lepsze rozumienie
treści, gdyż znacznie mniej wysiłku i uwagi poświęca się formalnej stronie
czytania.
W metodach globalnych najpierw następuje poznawanie i zapamiętywanie
szeregu wyrazów jako pewnej zamkniętej całości, a dopiero później analiza
elementów wyrazów, czyli dźwięków i liter. Analiza polega tu przede
wszystkim na uchwyceniu różnic w poszczególnych wyrazach, a nie na
powolnym poznawaniu budowy literowo – głoskowej. Ten specyficzny rodzaj
analizy poprzez zestawienie, porównanie i wyszukiwanie powtarzających się
elementów wyrazów prowadzi do poznawania poszczególnych liter. Ekspozycja
całych wyrazów lub zdań wiedzie do stopniowego powiększania pola czytania,
czyli obszaru, jaki osoba czytająca obejmuje wzrokiem. Następuje stopniowe
przechodzenie od czytania po literze do sylaby i wyrazu. Opanowywanie
umiejętności czytania wymaga ciągłego poszerzania tego pola. W związku z
tym w początkowej fazie w obrębie czytanego tekstu zestawia się wyrazy o
różnej liczbie liter lub o innych układach graficznych. W ten sposób rozwija się
spostrzeganie obejmujące znaki graficzne w obrębie krótkich, a następnie coraz
dłuższych wyrazów.
hernameisanee