wprowadzenie litery P.docx

(25 KB) Pobierz

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Obszar aktywności

Uwagi studenta

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

 

Wprowadzenie do zajęć. Nauczyciel zadaje zagadkę:

 

Kiedy na dworze go otworzę i jego rączkę wezmę do ręki to deszcz wystukać na nim może

wesołą, deszczową piosenkę.”

 

Nauczyciel przypina do tablicy ilustrację przedstawiającą parasol. (zał. 1)

 

 

Uczeń odgaduje zagadkę.

 

Ilustracja przedstawiająca parasol.

 

Edukacja językowa

 

Przypiąć obrazek do tablicy.

 

Odczytanie treści opowiadania pt: „Parasol pana Piotra” D. E Sobiesiak (zał. 2)

 

Zadaje pytania dotyczące opowiadania:

·         Dokąd wybrał się pan Piotr?

·         Jaką rzecz zabrał ze sobą do muzeum?

·         Jaki kolor miał parasol pana Piotra?

 

·         Jakie przedmioty spotkał w muzeum parasol?

·         Przed czym chroniły parasolki, które były w muzeum?

·         Czy pan Piotr odnalazł swój parasol?

 

 

Słucha opowiadania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odpowiada pełnym zdaniem na pytania.

 

Treść czytanki.

Edukacja językowa.

 

 

Nauczyciel pyta:

·         Jakie słowo najczęściej słyszeliśmy w opowiadaniu?

·         Powiedzmy wszyscy razem: „parasol”

·         Czy ktoś chciałby powiedzieć sam?

 

Nauczyciel zapisuje drukowanymi literami wyraz PARASOL, na tablicy.

 

 

Uczeń poprawnie wyodrębnia i wymawia słowo „parasol”.

 

 

 

Edukacja językowa

 

Zapisać wyraz PARASOL na tablicy.

 

Nauczyciel przeprowadza ćwiczenia artykulacyjne:

·         Proszę, abyście klasnęli w momencie kiedy usłyszycie literę „p”.

 

Nauczyciel mówi:

 

Sowa, piłka, aparat, telefon, apteka, okap,  wąż, pilot, tabletka, picie.
 

 

 

Dziecko poprawnie reaguje na usłyszaną literę „P”

 

 

 

 

Sylabizowanie:

·         Teraz podzielimy wyraz „parasol” na sylaby. Jak myślicie, ile sylab ma wyraz „parasol”? Spróbujmy to zrobić razem. (Nauczyciel głośno wymawia wyraz „parasol”, klaszcząc trzy razy, na znak trzech sylab.)

 

 

Uczeń poprawnie dzieli wyraz „parasol” na sylaby.

 

 

Edukacja językowa

 

 

Głoskowanie:

Nauczyciel przypina do tablicy 7 kartoników i zadaje pytania:

·         Ile kartoników jest na tablicy?

·         Ile głosek ma wyraz „parasol”?

·         Proszę was, abyśmy wszyscy razem podzielili wyraz na głoski.

 

 

Poprawnie dzieli słowo „parasol” na głoski.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolorowe kartoniki (białe, niebieskie, czerwone)

 

Edukacja językowa

 

Magnesy.

 

Spółgłoski i samogłoski:

·      Ile samogłosek jest w wyrazie „sad”?

·      Kto chciałby przyczepić czerwone kartoniki w miejscu samogłosek?

·      A kto wie, ile spółgłosek jest w tym wyrazie?

·      Czy ktoś chciałby przyczepić niebieskie kartoniki spółgłosek?

 

 

 

 

Uczeń samodzielnie dzieli wyraz „parasol” na samogłoski i spółgłoski.

 

 

 

 

 

Edukacja językowa

 

Przerwa śródlekcyjna

polecenie (skacz jak piłeczka, szumią drzewa – coraz głośniej, potem coraz ciszej, na klaśnięcie koniec, dzieci siadają na krzesełkach cichutko jak piórka).

 

Nauczyciel pokazuje dzieciom tabliczkę z nowopoznaną literką. Zadaje pytania:

·         Z czym kojarzy wam się wielka litera „P”

·         Z czym kojarzy się wam mała literka „p”?

·         Kto opisze jak wygląda wielka litera „P”? Czy ma haczyki, laseczki, a może brzuszki?

·         A kto opisze małą literkę „p”?

 

 

 

Dziecko poprawnie odpowiada na pytania nauczyciela.

 

 

 

Edukacja językowa

 

 

 

Nauczyciel rysuje wielką i małą literkę „P” na tablicy. Pisząc, omawia sposób kreślenia literki. Zaznacza także kierunki pisania:

 

Literka „P” zaczyna się od Kreski zakończonej laseczką w lewą stronę, następnie piszemy taki duży wypięty brzuszek. Mała literka „p” zaczyna się od haczyka i kreseczki, przypomina to cyferkę 1. Dalej piszemy falę.

 

Uczeń zapoznaje się z zapisem litery P.

 

Kolorowa kreda

 

Edukacja językowa

 

 

Nauczyciel prosi, by uczniowie wstali od ławek.  Mówi:

·         Wystawcie prawą nogę do przodu i spróbujcie napisać palcami wielką literę „P”.

·         Małą literę „p” spróbujcie odwzorować piętą.

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin