ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.pdf

(331 KB) Pobierz
Microsoft Word - D20041807Lj.doc
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
Dz.U. 2004 Nr 173 poz. 1807
USTAWA
z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej
Opracowano na pod-
stawie: t.j. Dz.U. z
2007 r. Nr 155, poz.
1095, Nr 180, poz.
1280, z 2008 r. Nr 70,
poz. 416, Nr 116, poz.
732, Nr 141, poz.
888;
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa reguluje podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodar-
czej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania organów administracji
publicznej w tym zakresie.
Art. 2.
Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, han-
dlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż,
a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
Art. 3.
Przepisów ustawy nie stosuje się do działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie
upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnic-
twa i rybactwa śródlądowego, a także wynajmowania przez rolników pokoi, sprzeda-
ży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług zwią-
zanych z pobytem turystów.
Art. 4.
1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jed-
nostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje
zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.
2. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wy-
konywanej przez nich działalności gospodarczej.
Art. 5.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
2008-08-27
©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
1) organ koncesyjny – organ administracji publicznej upoważniony na podsta-
wie ustawy do udzielania, odmowy udzielania, zmiany i cofania koncesji;
2) osoba zagraniczna:
[a) osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania za granicą, nieposiadają-
cą obywatelstwa polskiego,]
<a) osobę fizyczną nieposiadającą obywatelstwa polskiego,>
b) osobę prawną z siedzibą za granicą,
c) jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną posiadającą zdolność
prawną, z siedzibą za granicą;
3) przedsiębiorca zagraniczny – osobę zagraniczną wykonującą działalność
gospodarczą za granicą;
4) oddział – wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności
gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsię-
biorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności;
5) działalność regulowana – działalność gospodarczą, której wykonywanie
wymaga spełnienia szczególnych warunków, określonych przepisami pra-
wa.
nowe brzmienie lit. a
w pkt 2 w art. 5
wchodzi w życie z dn.
20.09.2008 r. (Dz.U. z
2008 r. Nr 141, poz.
888)
Art. 6.
1. Podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wol-
ne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych
przepisami prawa.
2. Organ administracji publicznej nie może żądać ani uzależnić swojej decyzji w
sprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej
przez zainteresowaną osobę od spełnienia przez nią dodatkowych warunków, w
szczególności przedłożenia dokumentów lub ujawnienia danych, nieprzewidzia-
nych przepisami prawa.
Art. 7.
Państwo udziela przedsiębiorcom pomocy publicznej na zasadach i w formach okre-
ślonych w odrębnych przepisach, z poszanowaniem zasad równości i konkurencji.
Art. 8.
1. Organy administracji publicznej wspierają rozwój przedsiębiorczości, tworząc
korzystne warunki do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej,
w szczególności wspierają mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przed-
siębiorców.
2. Organy administracji publicznej, które wdrażają programy pomocowe w rozu-
mieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
przekazują drogą elektroniczną informacje o warunkach i formach pomocy
udzielanej przedsiębiorcom do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
która je gromadzi i udostępnia na stronie internetowej.
2008-08-27
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, przekazywane są w terminie 30 dni od dnia
ustanowienia programu pomocowego, nie później niż na 14 dni przed wyzna-
czonym terminem składania wniosków o udzielenie pomocy.
[Art. 9.
Wykonując swoje zadania, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli, organy
administracji publicznej działają z poszanowaniem uzasadnionych interesów przed-
siębiorcy.]
nowe brzmienie art. 9
i 10 wchodzi w życie
z dn. 20.09.2008 r.
(Dz.U. z 2008 r. Nr
141, poz. 888)
<Art. 9.
Wykonując swoje zadania, w szczególności w zakresie nadzoru i kontroli, orga-
ny administracji publicznej działają wyłącznie na podstawie i w granicach pra-
wa, z poszanowaniem uzasadnionych interesów przedsiębiorcy.>
[Art. 10.
1. Przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu wniosek o wydanie pisemnej
interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika
obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej, w jego indywi-
dualnej sprawie.
2. Przedsiębiorca nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi,
sankcjami finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzy-
skanej interpretacji.
3. Zasady udzielania interpretacji regulują odrębne ustawy.]
<Art. 10.
1. Przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej
lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej in-
terpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wy-
nika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz
składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej
sprawie.
2. Wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycz-
nego lub zdarzeń przyszłych.
3. Przedsiębiorca we wniosku o wydanie interpretacji jest obowiązany przed-
stawić stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w
sprawie.
4. Wniosek o wydanie interpretacji zawiera również:
1) firmę przedsiębiorcy;
2) oznaczenie siedziby i adresu albo miejsca zamieszkania i adresu przed-
siębiorcy;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
4) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym
albo w Ewidencji Działalności Gospodarczej;
2008-08-27
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
5) adres do korespondencji w przypadku, gdy jest on inny niż adres sie-
dziby albo adres zamieszkania przedsiębiorcy.
5. Udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji, od której przysługuje
odwołanie. Interpretacja zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska w
sprawie wraz z uzasadnieniem prawnym oraz pouczeniem o prawie wnie-
sienia środka zaskarżenia.
6. Wniosek o wydanie interpretacji podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą
należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W razie nieuisz-
czenia opłaty w terminie wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
7. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji od-
rębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od
każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub
zdarzenia przyszłego.
8. Opłata, o której mowa w ust. 6 i 7, stanowi odpowiednio dochód budżetu
państwa, Narodowego Funduszu Zdrowia albo jednostki samorządu teryto-
rialnego.
9. Opłatę od wniosku, o którym mowa w ust. 1, uiszcza się na rachunek orga-
nu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej, wła-
ściwych do wydania interpretacji albo, jeżeli istnieje taka możliwość, go-
tówką w kasie tego organu lub jednostki.>
nowe brzmienie art.
11 wchodzi w życie z
dn. 20.09.2008 r.
(Dz.U. z 2008 r. Nr
141, poz. 888)
<Art. 10a.
1. Interpretację wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w termi-
nie 30 dni od dnia otrzymania przez organ administracji publicznej lub
państwową jednostkę organizacyjną kompletnego i opłaconego wniosku. W
razie niewydania interpretacji w terminie uznaje się, że w dniu następują-
cym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji, została wy-
dana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska przedsiębiorcy
przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji.
2. Interpretacja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, jednakże przedsiębiorca
nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami
administracyjnymi, finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastoso-
wał się do uzyskanej interpretacji.
3. Interpretacja jest wiążąca dla organów administracji publicznej lub pań-
stwowych jednostek organizacyjnych właściwych dla przedsiębiorcy i może
zostać zmieniona wyłącznie w drodze wznowienia postępowania. Nie zmie-
nia się interpretacji, w wyniku której nastąpiły nieodwracalne skutki praw-
ne.
4. Zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego regu-
luje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005
r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm. 1) ). >
zmiany w art. 13
wchodzą w życie jw.
dodany art. 10a
wchodzi w życie z dn.
20.09.2008 r. (Dz.U. z
2008 r. Nr 141, poz.
888)
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 85, poz.
727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz.
1031, Nr 217, poz. 1590 i Nr 225, poz. 1635, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, Nr 120, poz. 818, Nr 192,
poz. 1378 i Nr 225, poz. 1671 oraz z 2008 r. Nr 118, poz. 745.
2008-08-27
31363344.001.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
[Art. 11.
Organy administracji publicznej są zobowiązane do załatwiania spraw przedsiębior-
ców bez zbędnej zwłoki.]
<Art. 11.
1. Organy administracji publicznej są obowiązane do załatwiania spraw
przedsiębiorców bez zbędnej zwłoki.
2. Organy administracji publicznej nie mogą odmówić przyjęcia pism i wnio-
sków niekompletnych ani żądać jakichkolwiek dokumentów, których ko-
nieczność przedstawienia lub złożenia nie wynika wprost z przepisu prawa.
3. Terminy i tryb uzupełniania pism i wniosków, o których mowa w ust. 2, oraz
terminy załatwiania spraw wynikających z tych pism i wniosków określają
odrębne przepisy.>
Art. 12.
Wykonując swe zadania, organy administracji publicznej współdziałają z organiza-
cjami pracodawców, organizacjami pracowników, organizacjami przedsiębiorców
oraz samorządami zawodowymi i gospodarczymi.
Art. 13.
[1. Osoby zagraniczne z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europej-
skiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz państw
niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które
mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych
przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, mogą
podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na takich samych zasadach
jak obywatele polscy.]
<1. Osoby zagraniczne z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) –
stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz osoby zagra-
niczne z państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Go-
spodarczym, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na pod-
stawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej
państwami członkowskimi, mogą podejmować i wykonywać działalność go-
spodarczą na takich samych zasadach jak obywatele polscy.>
<1a. Przedsiębiorcy z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw człon-
kowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz przedsiębiorcy z
państw, które zawarły ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkow-
skimi umowy regulujące swobodę świadczenia usług, mogą czasowo świad-
czyć usługi na zasadach określonych odpowiednio w przepisach Traktatu
ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/2)
albo w przepisach tych umów, bez konieczności uzyskiwania wpisu do reje-
stru przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej, o których
mowa w art. 14.>
[2. Cudzoziemcy, obywatele innych państw niż wymienione w ust. 1, którzy:
2008-08-27
Zgłoś jeśli naruszono regulamin