PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Prowadzący: Rafał Gorlicki
Klasa: VI
Ilość ćwiczących: 12
Miejsce ćwiczeń: boisko szkolne, bieżnia
Czas trwania: 45 min
Data: 17.09.2009 r.
Dział programu: Lekkoatletyka
- uczymy się współpracy w zespole
- doskonalimy technikę startu niskiego oraz refleks
Motywacje: zmotywuję uczniów do doskonalenia techniki startu z pozycji niskiej, przekonam o pozytywnym wpływie współpracy w zespole.
Cele operacyjne:
UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
· doskonali technikę startu niskiego
· uczy się współpracy w zespole
SPRAWNOŚĆ:
· kształtuje szybkość oraz wzmacnia mm NN, RR, obręczy biodrowej i grzbietu
· wzmacnia mm NN, RR, T, grzbietu i kręgosłup.
· doskonali refleks oraz koordynację wzrokowo-ruchową
WIADOMOŚCI:
· wie, jak poprawnie wykonywać ćwiczenia doskonalące technikę startu niskiego
· Uczeń wie, jak ważną rolę przed ćwiczeniami szybkościowymi odgrywa rozgrzewka
WYCHOWANIE:
· stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom
· posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela
Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła
Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, pary
Przybory i przyrządy: szarfa, bloki startowe, stoper.
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności
nauczyciela
Met. oceny skuteczności
Docelowe
Zadaniowe
1
2
3
4
5
Część wstępna
U zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę
U kształtuje szybkość, doskonali koordynację wzrokowo-ruchową oraz uczy się współpracy w zespole
U ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach
U biorą udział w zabawie ożywiającej „Rybak i rybki”- na boisku, które staje się jeziorem, biegają uczniowie – rybki. Wybrany „rybak”, wyróżniony szarfą, stara się złowić jakąś rybkę, a gdy mu się to uda, łapie się z nią za ręce, tworząc „sieć rybacką” i dalej w dwójkę łowią pozostałe rybki. Sieć rybacka nie może się rozerwać, wszyscy muszą się mocno trzymać za ręce. Ostatni złapany uczeń wygrywa.
Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.
N podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.
Pogadanka
Forma frontalna
Zabawowa klasyczna
Część główna
A
Uczeń wzmacnia mm:
- stawów kończyn górnych
- stawów kończyn dolnych
- obr. biodrowej i grzbietu
Uczniowie w lekkim truchcie wykonują:
- krążenia RR oburącz w przód i w tył
- wymachy RR w górę i w dół
- krążenia barków
- skłony i skrętoskłony głowy
- skip A, C
- wymachy N w górę co trzeci krok
- wypady N w przód co trzeci krok
- przekładanka
- wieloskok
- krążenia st. kolanowych i skokowych
- krążenia bioder
- w opadzie T w przód skłony T w przód
N prowadzi ćw. kształtujące: pokazuje dane ćw., objaśnia, jak powinno być ono wykonywane, czuwa nad dokładnością wykonywanych ćw., koryguje błędy, jeszcze raz powtarza dane ćw. oraz czuwa nad bezpieczeństwem
Naśladowcza ścisła
Część główna B
Uczeń doskonali technikę startu niskiego, wzmacnia mm NN i RR
Uczeń doskonali szybkość biegową, wzmacnia NN i RR
Uczniowie wykonują następujące ćwiczenia doskonalące technikę startu niskiego:
* w parach ustawiają się jeden za drugim, uczeń z przodu podaje ręce do tyłu do współćwiczącego i przenosi środek ciężkości ciała daleko do przodu, współćwiczący go przytrzymuje; na sygnał współćwiczący puszcza ćwiczącego, który dalej porusza się jak po wystartowaniu ze startu niskiego
* w parach: jeden uczeń w blokach startowych, drugi ustawiony na bieżni 2-3 m od linii startu, prostopadle do linii toru z wyciągniętą w przód ręką; ćwiczący, po wykonaniu startu niskiego, stara się przebiec tak by głową nie dosięgnąć wyciągniętej ręki partnera
Uczniowie w parach wykonują 6 razy bieg na odcinku 100m, z pozycji wysokiej, w czasach wyznaczonych przez nauczyciela. Poszczególne biegi poprzedza 1.5 minutowy odpoczynek, w tym na dojście z powrotem do miejsca startu.
Nauczyciel podaje nazwę danego ćwiczenia, bardzo krótko ale szczegółowo je omawia, pokazuje dane ćwiczenie najpierw w wolnym tempie i w całości, potem fragmentami z omówieniem, koryguje błędy uczniów i czuwa nad bezpieczeństwem w grupie
Daje sygnał startu, mierzy czasy
Zadaniowa ścisła
Podział uczniów w pary
Część końcowa
1. Uczeń uspokaja organizm
2. Uczeń bierze udział w zbiórce
Uczniowie wykonują jedno kółko wolnego truchtu po bieżni.
Uczniowie biorą udział w zabawie uspokajającej pt. „Znajdź mnie”: jeden U wchodzi do środka koła i zasłania sobie oczy. N wyznacza innego, który zapoczątkuje ruch, pozostali naśladują jego ruchy. U w środku musi odnaleźć inicjatora, który co jakiś czas zmienia rodzaj ruchu. Po prawidłowym odgadnięciu do środka koła wchodzi inicjator. Szukający U ma tylko trzy próby, po których musi nastąpić zmiana ról.
Uczniowie ustawiają się na zbiórce
Pożegnanie
Zleca wykonanie truchtu, zwraca uwagę na głębokie oddychanie do uregulowania.
Nauczyciel wycisza uczniów, wprowadza zabawę uspokajającą, podaje nazwę i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem
fizjo.awf